Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 15:53

Vriendschap tussen ouder en juf?”

Vinden “jullie “ “het kunnen”, een vriendschap tussen een ouder en een basisschool-juf?
Mijn kinderen hebben les van haar gehad in groep 1-2 en ondertussen staat zij niet meer voor de klas maar heeft andere taken. Zij heeft zelf voorgesteld om buiten schooltijd af te spreken ( we kennen elkaar nu 4 jaar). Ik zou dat ook willen maar of het “mag/kan”?


Nou hier echt niet.
Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen als juf. Lijkt me niet fijn om in je vrije tijd continu op je hoede te zijn omdat je kinderen uit je klas tegen het lijf kunt lopen, terwijl je bijvoorbeeld in bikini aan het zwembad ligt of met je eigen  kinderen in de speeltuin zit.

MamaE schreef op 01-10-2022 om 18:00:

[..]

Hier in de regio was het vroeger beleid dat docenten niet in het eigen dorp werkten. Juist omdat in dorpen mensen elkaar vaak kennen. Huisarts was vaak ook 'import'.

nou hier niet en met de tekorten in het onderwijs zal dat ook wel heel lastig zijn

Friezinnetje schreef op 01-10-2022 om 18:09:

[..]

nou hier niet en met de tekorten in het onderwijs zal dat ook wel heel lastig zijn

Dat lijkt me zeker waar.

Onze zoon heeft zelfs 3 jaar bij een vriendin van me in de klas gezeten. Kleine school, dus de mogelijkheid tot andere juf was er niet eens. Zowel zij als ik als kind nooit problemen mee gehad

Mij lijkt het geen probleem om buiten school met die juf om te gaan, mits je dat zelf ook leuk vindt uiteraard. 

MamaE schreef op 01-10-2022 om 18:00:

[..]

Hier in de regio was het vroeger beleid dat docenten niet in het eigen dorp werkten. Juist omdat in dorpen mensen elkaar vaak kennen. Huisarts was vaak ook 'import'.

Gekkigheid zeg

Hier woonden zeker 4 leerkrachten in dorp.

En arts ook 

Heerlijk juist 

Ik ben al jaren bevriend met iemand die bij ons op een basisschool les geeft. En dochter heeft daar ook op school gezeten en les van haar gehad (kleuters). Zie niet in waarom dat niet zou kunnen? We komen ook gewoon bij haar op de verjaardag en daar komt ook altijd nog een andere juf waar ze les van heeft gehad. Kind en wij kunnen dat prima gescheiden houden.

Rondstruiner schreef op 01-10-2022 om 17:56:

[..]

Dat mag de huisarts ook helemaal niet volgens het tuchtrecht. Dat is toch helemaal niet te vergelijken met de relatie juf-ouder. En dan ook nog een juf die de kinderen nog maar sporadisch les geeft.

Het lijkt mij inderdaad ook dat je het te groot maakt.

Er staat nergens dat een huisarts geen vriendschap met één van zijn patiënten mag hebben. Alleen een seksuele relatie is niet gewenst. 

De kinderen van mijn ha spelen in hetzelfde sportteam als één van mijn kinderen. Ik drink regelmatig een wijntje met mijn ha en haar partner als onze kinderen samen spelen. Daar is echt niets mis mee.

En een vriendschap met de juf is ook prima, zeker als je kinderen niet structureel bij haar in de klas zitten.

Rondstruiner schreef op 01-10-2022 om 17:56:

[..]

Dat mag de huisarts ook helemaal niet volgens het tuchtrecht. Dat is toch helemaal niet te vergelijken met de relatie juf-ouder. En dan ook nog een juf die de kinderen nog maar sporadisch les geeft.

Het lijkt mij inderdaad ook dat je het te groot maakt.

Wat een onzin kraam je uit hier met je tuchtrecht 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 20:18

Rondstruiner schreef op 01-10-2022 om 17:56:

[..]

Dat mag de huisarts ook helemaal niet volgens het tuchtrecht. Dat is toch helemaal niet te vergelijken met de relatie juf-ouder. En dan ook nog een juf die de kinderen nog maar sporadisch les geeft.

Het lijkt mij inderdaad ook dat je het te groot maakt.

Tja ik ben opgevoed met dat je opkijkt tegen leerkrachten en u zegt. Moest daar ook heel erg aan wennen dat ik leerkrachten op de school van m’n kinderen met je en voornaam aan mocht spreken.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 20:19

Friezinnetje schreef op 01-10-2022 om 17:39:

hoe denk je dat dat is in dorpen, waar maar 1 school is, en leraren uit het dorp komen? Dan heb je dat heel vaak

Ik woon in een dorp en het is een school met <100 kinderen. 

NightNurse schreef op 01-10-2022 om 19:09:

[..]

Er staat nergens dat een huisarts geen vriendschap met één van zijn patiënten mag hebben. Alleen een seksuele relatie is niet gewenst.

.

Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De arts moet de patient dan naar een ander verwijzen. Heel logisch ook vind ik, het is geen gelijkwaardige relatie.

"In KNMG-gedragsregel II.11 voor artsen staat kort gezegd: “de arts dringt niet verder door tot de privésfeer van de patiënt dan in het kader van de hulpverlening noodzakelijk is.”"

Twee voorbeelden van vriendschappen (dus geen liefdesrelatie) waarvoor een huisarts en een psychiater op de vingers getikt zijn door de tuchtcommissie."

https://www.wijnenstael.nl/nieuws/2016/vriendschapsrelatie-arts-en-pati%C3%ABnt-uit-den-boze

https://www.medischcontact.nl/kennis-carriere/tuchtrecht/tuchtzaak/als-je-patient-een-vriendin-wordt.htm

Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 20:18:

[..]

Tja ik ben opgevoed met dat je opkijkt tegen leerkrachten en u zegt. Moest daar ook heel erg aan wennen dat ik leerkrachten op de school van m’n kinderen met je en voornaam aan mocht spreken.

Ik ben ook zo opgevoed, maar we zijn nu toch volwassen? 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 21:31

Rondstruiner schreef op 01-10-2022 om 21:07:

[..]

Ik ben ook zo opgevoed, maar we zijn nu toch volwassen?

Klopt, maar ik kijk ook op tegen de leerkrachten van mijn kinderen hun school, vind het ook niet een gelijkwaardige relatie. Maar zo sta ik er in.

o, jeetje. Opkijken tegen een docent, het is toch gewoon een mens met een beroep. Niet meer of minder dan jezelf bent toch. 
Ik had niet verwacht dat er nog mensen van mijn generatie of jonger nog tegen docenten opkijken, ik dacht dat dat iets van de vorige eeuw was en we nu gelijkwaardig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.