Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vind jij je kind mooi?

Nick90 schreef op 05-12-2024 om 15:09:

[..]

Niet helemaal waar.

https://nos.nl/artikel/2008218-mooi-zijn-loont-meer-dan-een-diploma

Knap zijn levert wel iets op.

Maar wat is "knap"? In het artikel staat het volgende:

"...In de studie is gekeken naar wat de onderzoekers noemen esthetisch kapitaal. Dat is een combinatie van er goed uitzien, slank zijn, uitstraling hebben en charmant zijn. Een hoger esthetisch kapitaal biedt meer kansen in de maatschappij"

Het gaat dus niet alleen om dat knappe uiterlijk. En het deel "er goed uit zien", daar zit ook bij: er verzorgd uitzien, de kledingkeuze etc.

Dus puur alleen "een knap snoetje", daar kom je niet zo ver mee

Mijn dochter is objectief gezien niet bloedmooi. Flapoortjes, beetje mollig. Maar ze doet alles wat ze doet met een intense hartstocht, waardoor iedereen naar haar kijkt. Als ze danst is ze niet de beste danseres van de groep, maar iemand zei bij een voorstelling waarin ze danste dat je bij dochter recht haar ziel in kijkt. Ze is ook enorm fotogeniek, misschien omdat je dat intense op de foto terugziet. Ze weet dat ik haar hoe dan ook de mooiste vind en ze weet hoe ze er op haar voordeligst uit kan zien. Ik kan dan ook oprecht tegen haar zeggen 'kind wat ben je mooi'. Dat vindt haar vriend gelukkig ook. We zijn gewoon erg dol op haar!

Mugs schreef op 05-12-2024 om 15:17:

[..]

Maar wat is "knap"? In het artikel staat het volgende:

"...In de studie is gekeken naar wat de onderzoekers noemen esthetisch kapitaal. Dat is een combinatie van er goed uitzien, slank zijn, uitstraling hebben en charmant zijn. Een hoger esthetisch kapitaal biedt meer kansen in de maatschappij"

Het gaat dus niet alleen om dat knappe uiterlijk. En het deel "er goed uit zien", daar zit ook bij: er verzorgd uitzien, de kledingkeuze etc.

Dus puur alleen "een knap snoetje", daar kom je niet zo ver mee

Nee maar het begint allemaal met een knap snoetje, pretty privilege is gewoon een bestaand ding hoor. En ja het is het totaalplaatje maar het begint allemaal met een knap snoetje. 

Ali

Ali

05-12-2024 om 15:50

Dochter was als kind erg knap en als jongvolwassene nog steeds. Gemixte achtergrond, lichtgetinte huidskleur met grote amandelvormige groene ogen en enorme krullenbos.
Veel andere mensen vonden en vinden haar ook mooi, en dat wordt ook voortdurend gezegd. Als kind werd er steeds aan haar gezeten, aan haar krullen en kreeg ze veel aandacht. Ze vond het allemaal verschrikkelijk, al die aandacht en fixatie op haar uiterlijk. Zo erg zelfs dat ze sociale angst ontwikkelde. Want ook in de puberteit ging de ongewenste aandacht stevig door. En kwam er jaloezie bij. 

Ik denk dat er een groot verschil is tussen gewoon er leuk uitzien en tussen erg mooi zijn. Als je echt erg knap bent, kun je namelijk niet óók nog eens ergens heel goed in zijn, of slim. Mensen trekken dat niet. En dat heeft mijn gevoelige dochter helaas ondervonden.

Ik kan me van onze dochter op die leeftijd (6 jaar) niet herinneren dat ze bezig was met haar uiterlijk of dat van klasgenootjes, zoals jouw dochter. Hebben jullie het thuis samen over uiterlijkheden? 
Onze dochter is de mooiste en de leukste! Maar objectief gezien misschien niet. 😁

Ja, ik vind mijn kinderen oprecht mooi. Oudste is objectief gezien ook echt knap. Jongste zit nog een beetje in de piekhaar, snotneus en te kleine tandjes-fase, maar dat wordt ook een knappe. Ik zeg echter nooit tegen ze dat ik ze mooi vind. Wel heel veel andere complimentjes. 

Misschien omdat het jongens zijn? Of trauma van mijn eigen ervaringen?
Ik werd zelf als kind heel nerveus van mensen die me met mijn uiterlijk complimenteerde, of die me doordringend aan zaten te staren. Vooral oudere mannen toen ik zelf 10-14 was, verschrikkelijk, ik wilde echt een zak over mijn hoofd trekken. 

Ali schreef op 05-12-2024 om 15:50:

Dochter was als kind erg knap en als jongvolwassene nog steeds. Gemixte achtergrond, lichtgetinte huidskleur met grote amandelvormige groene ogen en enorme krullenbos.
Veel andere mensen vonden en vinden haar ook mooi, en dat wordt ook voortdurend gezegd. Als kind werd er steeds aan haar gezeten, aan haar krullen en kreeg ze veel aandacht. Ze vond het allemaal verschrikkelijk, al die aandacht en fixatie op haar uiterlijk. Zo erg zelfs dat ze sociale angst ontwikkelde. Want ook in de puberteit ging de ongewenste aandacht stevig door. En kwam er jaloezie bij.

Ik denk dat er een groot verschil is tussen gewoon er leuk uitzien en tussen erg mooi zijn. Als je echt erg knap bent, kun je namelijk niet óók nog eens ergens heel goed in zijn, of slim. Mensen trekken dat niet. En dat heeft mijn gevoelige dochter helaas ondervonden.

Klopt dan komt de afgunst, mensen willen voelen dat het leven in balans is. Niemand kan alles hebben. Dus als je zo duidelijk een gouden kaart heb van mooi zijn wordt je snel iets misgunt, vooral door andere vrouwen. Ik heb dat zelf bij mensen met goede opleidingen, die veel verdienen met een groot huis en alles uitbesteden en mij als nanny of aupair of schoonmaakster inhuurden om hun rotklusjes te doen. Een van die stellen zat in een fertiliteitstraject omdat het niet lukte om kinderen te maken. Toen dacht ik gelukkig maar, jullie moeten ook ergens op inleveren. Heel gemeen misschien maar zo dacht ik echt. Je kunt niet alles hebben. 

Moederkareltje schreef op 05-12-2024 om 16:49:

[..]

Klopt dan komt de afgunst, mensen willen voelen dat het leven in balans is. Niemand kan alles hebben. Dus als je zo duidelijk een gouden kaart heb van mooi zijn wordt je snel iets misgunt, vooral door andere vrouwen. Ik heb dat zelf bij mensen met goede opleidingen, die veel verdienen met een groot huis en alles uitbesteden en mij als nanny of aupair of schoonmaakster inhuurden om hun rotklusjes te doen. Een van die stellen zat in een fertiliteitstraject omdat het niet lukte om kinderen te maken. Toen dacht ik gelukkig maar, jullie moeten ook ergens op inleveren. Heel gemeen misschien maar zo dacht ik echt. Je kunt niet alles hebben.

Uh dat is wel intens gemeen. 

[..]

Dat is inderdaad heel vals. Die mensen zouden vast en zeker alle “rijkdom” graag inleveren voor het geluk een kindje te mogen krijgen..

Ik vind mijn kind mooi. Zeg ook regelmatig tegen hem dat het een knapperd is. Of dat hij er mooi uitziet. Ik vind hem ook de liefste dus zeg ook elke dag dat hij een lieverd is.

Dat is trouwens mijn waarheid en niet de waarheid. En dat is prima.
Man en ik zijn zelf niet zo gericht op uiterlijk, niet bij ons zelf en niet bij een ander. Hopen dat kind dat ook een beetje oppakt.

Tja wat is mooi en hoe erg is het als je niet mooi bent?
Ik zei altijd tegen mijn tweeling dat ze zó goed gelukt waren, dat ik meteen maar twee soortgelijke exemplaren had gemaakt  en verder heb ik niet zo de nadruk gelegd op uiterlijkheden.
Dan kregen ze bijvoorbeeld van de kapper complimenten over hun haar en dan zaten ze echt zo blanco terug te kijken ‘het zal wel’ dus heel erg boeide het niet. Ze wilden liefst kort, want dikke krullen en aan kammen en verzorgen hadden ze een hekel. Dat vond de kapper zonde, die keek mij dan aan maar ze mochten daar zelf over beslissen.
Kleding moest ook vooral comfortabel zijn enzovoorts. Zelf ben ik ook wel een beetje zo, ik ga altijd net op het randje van wat nog als ‘representatieve werkkleding’ gezien kan worden naar werkbijeenkomsten -want comfortabel is belangrijk.

Ik kan me wel voorstellen dat het confronterend is als je jezelf terugziet en je beoordeelt het als een tekortkoming. 

[..]

Niet mischien ,Ja echt heel gemeen . 

Anoniemvoornu schreef op 05-12-2024 om 17:20:

[..]

Niet mischien ,Ja echt heel gemeen .

Kijk Moederkareltje heeft misschien een mooi snoetje en lijfje en twee gezonde kinderen maar zij heeft dan weer een intens vals en gemeen innerlijk, geen geld en een erg wankel huwelijk. Zo heeft iedereen iets en blijft het leven gelukkig in balans. 

mijn ene zoon is nu een paar jaar fotomodel en als ik hem in een billboard zie hangen ben ik wel trots. Zeker omdat ik helemaal niet mooi ben en mijn man ook niet. Gelukkig heeft hij ook hersens en begint hij volgend jaar met de opleiding tot rechter, want het is wel een leeg beroep dat fotomodel zijn. Maar hij heeft er een goede bankrekening mee bij elkaar gespaard. 

Moederkareltje schreef op 05-12-2024 om 17:24:

[..]

Kijk Moederkareltje heeft misschien een mooi snoetje en lijfje en twee gezonde kinderen maar zij heeft dan weer een intens vals en gemeen innerlijk, geen geld en een erg wankel huwelijk. Zo heeft iedereen iets en blijft het leven gelukkig in balans.

Wat je balans noemt ... op het moment dat je mensen een kind misgunt omdat ze een schoonmaker hebben dan denk ik niet dat er sprake is van balans ...

On topic ik vind mijn zoon prachtig, hij heeft veel weg van zijn vader kwa uiterlijk

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.