Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vind jij je kind mooi?

Wij hebben allebei te grote oren, hoog voorhoofd en een prominente neus.

Wat jammer, TO, dat je dit zo ziet. Want te grote oren, wat is te groot. Is daar een norm voor? 
En uiteindelijk, ook al vind jij dit, ben jij daarom minder waard dan iemand die jij zelf mooi vind? Het draait toch niet om uiterlijk in het leven? 

Zelf ben ik niet knap, nooit geweest, mijn vriendinnen zien er prima uit, naar niemand wordt door mensen gezien als knap. Maar dat soort zaken zijn geen gespreksonderwerp voor ons. 

Het zou mooi zijn als we de tijd achter ons laten dat het leven draait om mooi zijn, want dat is totaal onbelangrijk. 

Ik snap dit wel, ik vind mezelf soms lelijk en soms knap. Maar het is wel gemeen om zo naar jezelf of anderen te kijken. Maar feit blijft feit, de een is mooier als de ander. Schoonheid is een geschenk. En smaken verschillen heel erg. Ben nooit jaloers als ik een mooi persoon zie, vind het leuk om naar prachtige dingen te kijken. Zowel materiaal als mensen als omgeving is een genot om naar te kijken. Maar uiteindelijk vind ik soms mensen lelijk en dan weer mooi, veel heeft ook te maken uiteindelijk met karakter hebben. Als iemand een goede hart heeft vind ik flaporen of een luie oog zelfs mega aantrekkelijk. Maar als iemand anderen beschadigd word ik misselijk van een persoon en word diegene spontaan lelijk in mijn ogen. Hoe iemand je behandeld bepaalt ook wel de schoonheid. Je hebt best wel mooie mensen rondlopen die stinken of juist onzeker zijn met waar ze staan in hen leven waardoor ze steeds lelijker worden en in waarde zakken. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje. Hygiene is belangrijk, lief zijn voor anderen en het beste met iedereen voorhebben. Eerlijk gezegd worden mensen ook soms knapper in hen leven en dan heb ik het niet over plastic surgery, maar een transformatie bestaat wel. Je kan zo knap zijn als je wilt als je het zelf kan zien. 

Ik denk trouwens bij geen enkel kind 'zo, die is lelijk!' Vaak vind ik afwijkende uiterlijke kenmerken juist vertederend of heel erg eigen. En ik vind het ook altijd superleuk om te zien als kinderen heel duidelijk trekken van hun ouders hebben. Dus, TO, als jij en je dochter ergens in mijn blikveld zouden lopen, dan denk ik als willekeurige toeschouwer alleen maar positieve dingen!

MissDalhousie schreef op 05-12-2024 om 17:48:

Ik denk trouwens bij geen enkel kind 'zo, die is lelijk!' Vaak vind ik afwijkende uiterlijke kenmerken juist vertederend of heel erg eigen. En ik vind het ook altijd superleuk om te zien als kinderen heel duidelijk trekken van hun ouders hebben. Dus, TO, als jij en je dochter ergens in mijn blikveld zouden lopen, dan denk ik als willekeurige toeschouwer alleen maar positieve dingen!

Ieder zo zijn smaak. Je mag best wel eerlijk zijn naar jezelf of anderen. Je hoeft niet iedereen zo mooi te vinden. En feit blijft wel dat de een aantrekkelijker kan zijn als de ander. Maar denk dat die mening niet zo belangrijk is dat het gedeeld moet worden. En ja ik heb zelfs kinderen gezien die ik lelijk vond en tot een knappe volwassene volgroeide. Stijl hebben is soms ook de missende factor misschien. Maar goed beauty lies in the eyes of the beholder dus soms kun jezelf minder mooi vinden of voelen en de ander je alsnog prachtig vinden. Dus over smaak valt niet te twisten. Ik denk dat iedereen wel iets heeft van zichzelf wat die niet mooi vind, onzeker zijn gaat je in ieder geval nergens heen brengen en brengt alleen maar negatieve sferen mee omdat dan jaloezie snel om de hoek komt kijken en minderwaardigsheidscomplex. Ook mooie mensen kunnen onzeker worden en daardoor lelijk gedragen. Mensen die niet mijn type zijn ben ik uiteindelijk ook mooi gaan vinden door gedrag. We moeten niet zo op uiterlijk alleen maar afgaan, dan worden we vlak. 

Ja, ik vind mijn kind een mooi meisje, maar ik weet ook best dat mijn visie niet objectief is en ik zie ook dat er dingen minder mooi aan haar zijn en dat weet ze zelf ook en dat is niet omdat ik dat tegen haar zeg. Ik vind uitstraling vaak veel belangrijker dan uiterlijke kenmerken. Sommige mensen zijn heel knap maar zijn zich daar ook van bewust en hebben (mede) daardoor een arrogante uitstraling. Andere mensen hebben wellicht een imperfectie, maar stralen wel een zelfverzekerdheid of sympathie uit. 

Ik heb een hekel aan afgunst, maar ik herken het wel dat er mensen zijn die echt alles mee lijken te hebben en eigenlijk net iets té perfect zijn en ik trek dat soms niet zo goed. Mijn zus is/was ook zo iemand en die wreef dat er als puber graag in. Maar ik houd mezelf altijd maar voor dat je nooit alles weet van iemand en dat ieder zijn eigen kruis (groot of klein, licht of zwaar) te dragen heeft.

MamaE schreef op 05-12-2024 om 19:15:

Ja, ik vind mijn kind een mooi meisje, maar ik weet ook best dat mijn visie niet objectief is en ik zie ook dat er dingen minder mooi aan haar zijn en dat weet ze zelf ook en dat is niet omdat ik dat tegen haar zeg. Ik vind uitstraling vaak veel belangrijker dan uiterlijke kenmerken. Sommige mensen zijn heel knap maar zijn zich daar ook van bewust en hebben (mede) daardoor een arrogante uitstraling. Andere mensen hebben wellicht een imperfectie, maar stralen wel een zelfverzekerdheid of sympathie uit.

Ik heb een hekel aan afgunst, maar ik herken het wel dat er mensen zijn die echt alles mee lijken te hebben en eigenlijk net iets té perfect zijn en ik trek dat soms niet zo goed. Mijn zus is/was ook zo iemand en die wreef dat er als puber graag in. Maar ik houd mezelf altijd maar voor dat je nooit alles weet van iemand en dat ieder zijn eigen kruis (groot of klein, licht of zwaar) te dragen heeft.

Ik houd ook zeker niet van arrogantie. Mensen die naast hen schoenen gaan lopen, maar soms lijkt t wel alsof mensen zulke boze ogen hebben dat je voelt dat je je niet mooi mag voelen dus uiteindelijk jezelf maar gaat verwaarlozen omdat je bang word in de schijnwerpers te staan om vervolgens vernietigd te worden. 

Uhooy schreef op 05-12-2024 om 19:23:

[..]

Ik houd ook zeker niet van arrogantie. Mensen die naast hen schoenen gaan lopen, maar soms lijkt t wel alsof mensen zulke boze ogen hebben dat je voelt dat je je niet mooi mag voelen dus uiteindelijk jezelf maar gaat verwaarlozen omdat je bang word in de schijnwerpers te staan om vervolgens vernietigd te worden.

Dat is nu ook weer niet nodig. Ik denk dat we ons allemaal wel fijn voelen als we moeite hebben gedaan om er leuk uit te zien. En zelfvertrouwen vinden mensen doorgaans ook aantrekkelijk. Maar te veel wordt weer als arrogant gezien. Dat lijntje is dun.

Toen mijn kinderen net geboren waren, was ik er echt van overtuigd dat het de mooiste baby’s ooit waren. Bij oudste zei ik dat ook wel eens bijna tegen andere prille moeders, ‘kijk, deze is veel mooier.’ Lag op het puntje van mijn tong.
Ze zijn nog steeds knap. Over een van de kinderen krijg ik zelfs opmerkingen van buren over haar mooie uiterlijk. Objectief gezien zie ik dat ze mijn stevige bilpartij en benen hebben en mijn ronde kin, maar bij hen staat het beter

Mijn oudste dochter is echt heel knap, mooi gezicht, fantastisch haar en een goed lichaam, de middelste is leuk om te zien maar niet uitgesproken knap maar wel met een goed gevoel voor kleding en de jongste is wat meer doorsnee om te zien maar heeft wel prachtige ogen die altijd stralen. 
Bovendien is knap behoorlijk subjectief. 

MissBobby schreef op 05-12-2024 om 19:49:

Bovendien is knap behoorlijk subjectief.

Tot op zekere hoogte. Zeker, er zijn fotomodellen en filmsterren die ik niet aantrekkelijk vind. En er zijn mensen met een scheve tand of een loensend oog die ik prachtig vind, 

Maar er is vrijwel niemand die liever puisten ziet dan een gave huid, die liever een gezicht met onderkin ziet dan zonder, die liever een bloemkoolneus heeft dan een gladde neus, die liever een rechte pilaar ziet tussen knie en hak dan de welving van kuit en enkel. 
Er zijn wel degelijk uiterlijke eigenschappen die vrijwel iedereen mooier of lelijker vindt. 

Ginevra schreef op 05-12-2024 om 20:09:

[..]

Tot op zekere hoogte. Zeker, er zijn fotomodellen en filmsterren die ik niet aantrekkelijk vind. En er zijn mensen met een scheve tand of een loensend oog die ik prachtig vind,

Maar er is vrijwel niemand die liever puisten ziet dan een gave huid, die liever een gezicht met onderkin ziet dan zonder, die liever een bloemkoolneus heeft dan een gladde neus, die liever een rechte pilaar ziet tussen knie en hak dan de welving van kuit en enkel.
Er zijn wel degelijk uiterlijke eigenschappen die vrijwel iedereen mooier of lelijker vindt.

Maar als je van elkaar houd knap je dan af of niet als iemand zich zelf gaat verwaarlozen. Ga je dan iemand aansturen om wat aan zichzelf te toen en diegene blijven zien of ren je keihard weg en kijk je nooit meer achterom? 

Anoniemvoornu schreef op 05-12-2024 om 17:31:

[..]

Wat je balans noemt ... op het moment dat je mensen een kind misgunt omdat ze een schoonmaker hebben dan denk ik niet dat er sprake is van balans ...

Nou, volgens mij zegt Moeder Kareltje niet dat ze deze mensen een kind misgunt, maar gaat het meer over dat niet alles soepel loopt of vanzelf lijkt te gaan. Toevallig gaat het dan in dit geval over het krijgen van kinderen. Ik denk dat heel veel mensen dit soort gedachten wel eens hebben en vervolgens meteen bedenken hoe onaardig dat is. Moeder Kareltje is er in elk geval eerlijk over.

Ik vind mijn dochters prachtig!
Objectief gezien zijn ze gemiddeld. 1 lijkt sprekend op mij. Ik denk nu ook positiever over mijn eigen uiterlijk omdat ik mijn dochters zie als ik in de spiegel kijk.

De oudste is vrij gemiddeld qua uiterlijk. Maar bulkt van de spontaniteit en vrolijkheid. 
De jongste is wel knap. Het is een combi van een heel symetrisch koppie en iemand met 1 blik om d'r vinger wikkelen. Bij haar vinden wildvreemden het nodig om opmerkingen te maken als: "zo dat is een mooie" tot aan "oei, pas maar op voor de heren als ze wat ouder is". 

Ik vind mijn kind heel mooi. Ze heeft precies die dingen waar ik altijd jaloers op ben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.