Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Steeds weer verjaardagsfeestjes!

Volgens mij altijd een heikel onderwerp, maar nog een etiquette vraag.

Mijn dochter van 5 is uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje... deze week. Ze was eerst niet uitgenodigd, maar er kunnen een aantal kindjes toch niet. 

Ik merk dat het voor mij dubbel voelt. Zo'n late uitnodiging voel je je toch minder welkom, en dan moet je toch een cadeautje kopen. Aan de andere kant snap ik het ook. De meeste kindjes van die leeftijd mogen maar 4-5 kinderen uitnodigen, dus als er drie niet komen, is het al snel wel erg sneu. En je verzet het natuurlijk ook niet zo makkelijk als je al van alles geregeld hebt. Bovendien zijn kleutervriendschappen sowieso vluchtig.  

Mijn dochter vindt het alleen maar leuk; die denkt er nog niet bij na.

Wat zouden jullie doen?


Je dochter heeft zin om te gaan dus dan zou ik haar laten gaan. Zoek er niet teveel achter en focus op wat jouw kind plezier geeft.

lekker laten gaan. En er niet te veel over na denken.
Je zegt zelf al dat het aantal genodigden beperkt zal zijn. En soms was het hij ons echt loten. 

Je dochter vindt het leuk en als ze kan dan zou ik haar fijn laten gaan. Alle gedachtes die jij hebt over de uitnodiging zijn jouw gedachtes. 

Joh, wees blij dat ze (vaak) uitgenodigd wordt. Onze zoon heeft 1 of 2 feestjes per schooljaar. Sorry, maar ik vind dit echt een luxeprobleem… koop gewoon een cadeautje en lever je kind af. Klaar. 

Renmuis

Renmuis

26-05-2024 om 16:11 Topicstarter

Ik zie achteraf dat ik mijn titel en post heel onhandig geformuleerd heb! Ik bedoel niet dat mijn dochter heel vaak wordt uitgenodigd (dat is niet zo) of dat ik twijfel om haar te laten gaan. Ze wil gaan, dus natuurlijk gaat ze. Het zou wel heel krom zijn om haar nu tegen te houden omwille van mijn gevoelens (die overigens niet heel sterk zijn).

 Ik vroeg me wel af of jullie het een faux-pas vinden van de ouder, en wat jullie zouden doen als er kindjes afzeggen voor een feestje. Mijn titel zou eerder "steeds weer kinderfeestjes etiquette twijfel" moeten zijn.

Och laat die etiquette lekker zitten. Koop door het jaar cadeautjes in de aanbieding, dan heb je altijd voorraad, meestal vinden de kinderen van die leeftijd allemaal hetzelfde leuk, dus  handig als je onverwacht wat uit de kast kunt trekken. En zo kun je een kind dat in de winter jarig is ook eens een emmertje en een schepje geven voor het zwembad

Nee, ik vind het geen misstap van de ouder. Je hebt bijvoorbeeld gezegd:"je mag 5 kindjes vragen dan zijn jullie leuk met zijn zessen". Dan blijkt dat er 2 niet kunnen of willen, dan mag je kind 2 anderen uitnodigen. 

Probeer jouw volwassen etiquette niet op kleuters te plakken. Kinderen mogen een aantal kindjes kiezen, een aantal blijken later niet te kunnen dus kiezen ze iemand anders. Geen complexe sociale verwachtingen, geen pestgedrag of buitensluigen, gewoon praktisch. 
En inderdaad: koop wat cadeautjes op voorhand. Ik heb hier een bak met nieuwe boeken, lego doosjes, spelletjes en ander speelgoedspul. Zo hebben we altijd wel iets op voorraad als we ineens iemand een cadeautje willen geven (niet alleen met kinderfeestjes, maar ook toen mijn dochter laatste bijvoorbeeld spontaan langs een ziek klasgenootje wilde of toen een collega bekendmaakte dat ze zwanger was).

Ik zou zelf nooit kinderen als 2e keus uitnodigen. Of je checked vooraf of de kinderen die je uit wilt nodigen op de geplande datum kunnen of je accepteert dat er kinderen niet kunnen. Ik deed altijd het laatste, maar iedereen kon gewoon altijd).

Ik zou gewoon een cadeautje kopen, je kind er naartoe brengen en er geen seconde langer over nadenken. Life is short, dat niet welkom voelen ligt bij jezelf, het zijn kleuters.

Als we bijvoorbeeld met de auto ergens naar toe willen, is er maar beperkt plaats. En zoon heeft zoveel vriendjes (de ene band is sterker dan de andere hoor), dat er soms keuzes gemaakt moeten worden. En ja, als er dan afzeggingen zijn, vragen we eventueel nog wat bij. Maar wel ruim van te voren!

Caroline80 schreef op 26-05-2024 om 16:52:

Ik zou zelf nooit kinderen als 2e keus uitnodigen. Of je checked vooraf of de kinderen die je uit wilt nodigen op de geplande datum kunnen of je accepteert dat er kinderen niet kunnen. Ik deed altijd het laatste, maar iedereen kon gewoon altijd).

En als er dan één of enkele niet kunnen? Vraag je er dan extra? Dan zijn die toch 2e keus? 

Maar ik vind de etiquetten soms ook lastig hoor! Ben nooit begonnen aan kinderen terugvragen waar zoon ook op het kinderfeestje mocht komen, maar vraag me soms af of andere ouders dat wel verwachten. En je kind afleveren: snel voor de deur of loop je altijd even mee naar binnen? Nou ja, dat soort dingen. 

Bloemenzee schreef op 26-05-2024 om 17:27:

Maar ik vind de etiquetten soms ook lastig hoor! Ben nooit begonnen aan kinderen terugvragen waar zoon ook op het kinderfeestje mocht komen, maar vraag me soms af of andere ouders dat wel verwachten. En je kind afleveren: snel voor de deur of loop je altijd even mee naar binnen? Nou ja, dat soort dingen.

Nee, wel stuurde ik kind beetje bij als ze kindje vergat, waar wel veel mee gespeeld werd. 

Feestje thuis = meer kinderen kunnen uitnodigen. Dus daar koos kind vaak voor.

Afzetten of mee naar binnen: afhankelijk van je kind. Mijn kind ging ook als kleutertje lekker spelen met de anderen, geen behoefte aan ouder die meeging. Sommige kinderen die hier op feestje kwamen, vonden het spannend (terwijl ze hier wel vaker speelden, maar een feestje is anders), dan komen ouders wel mee naar binnen. Daarnaast ook afhankelijk van hoe goed je elkaar kent.

Sommige Vrienden van kind gaven geen feestje (te veel drukte voor dat kind bijv). Natuurlijk mag die dan wel op feestje van mijn kind komen.

Ik check ook vooraf of kinderen erbij kunnen zijn en of er bijzonderheden zijn. Soms wel rekening gehouden in keuze voor activiteit obv de gasten. 

Bloemenzee schreef op 26-05-2024 om 17:27:

Maar ik vind de etiquetten soms ook lastig hoor! Ben nooit begonnen aan kinderen terugvragen waar zoon ook op het kinderfeestje mocht komen, maar vraag me soms af of andere ouders dat wel verwachten. En je kind afleveren: snel voor de deur of loop je altijd even mee naar binnen? Nou ja, dat soort dingen.

Als onervaren moeder kreeg ik na het eerste kinderfeestje van dochter bij haar 5e verjaardag te horen dat je kindjes moest "terugvragen" als je zelf op dat feestje was geweest. Bij een maximum van 5 gasten zat dochter bij haar 6e verjaardag al in een onmogelijke spagaat.  Ze wilde ook haar buurmeisje uit de parallelklas en een dochter van mijn vriendin uitnodigen.  Sharona liever niet maar dat was nou juist de moeder die gezegd had dat terugvragen moest. Dus Sharona kwam ten koste van het buurmeisje. Wat heb ik daar spijt van gehad. Sharona verstierde het hele feestje. Daarna nooit meer kinderen gevraagd die dochter niet zo zag zitten. 

Prima om naar het feestje van Teun te gaan en daar een speurtocht te doen in Star Wars sferen maar Teun als enige jongen terug  vragen voor een feestje waar je roze glitter barbiejurkjes gaat maken dat is voor niemand leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.