Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Steeds weer verjaardagsfeestjes!


Valeria schreef op 27-05-2024 om 07:27:

[..]

Gelukkig is/was mijn familie wat relaxter en vindt niemand het erg als er een kind [een deel] mist door een kinderfeestje (of afzwemmen of hockeywedstrijd of...) Dat krijg je nou eenmaal als er meer kinderen en kleinkinderen zijn.


Wij hebben er (met of zonder overleg) ook weleens iets van gemaakt dat de kinderen gedeeltelijk bij beide feestjes waren. 

Ik viel eigenlijk over de bewering die je deed: Wat het leukst is voor het kind gaat voor. Dat is voor mij niet automatisch zo. Ik heb de kinderen vanaf jonge leeftijd geleerd dat je soms ook minder leuke dingen doet, omdat een ander daar blij van wordt. Heg leven is niet alleen maar leuk. 

Edit: Ik heb hier ooit een feestje georganiseerd waar 2 kinderen de activiteit niet leuk vonden. De een zat de hele tijd te piepen en te testen. De ander sprak, nog maar 8 jaar oud,  de historische woorden: Marianne hou je mond!  Ik vind het ook niet zo'n leuke activiteit maar de jarige job wil dit doen dus doe ik mee.  Als je niet zo piept en teut is het sneller voorbij en daarbij een vette knipoog.

Bakblik schreef op 27-05-2024 om 08:33:

[..]

Ik viel eigenlijk over de bewering die je deed: Wat het leukst is voor het kind gaat voor. Dat is voor mij niet automatisch zo. Ik heb de kinderen vanaf jonge leeftijd geleerd dat je soms ook minder leuke dingen doet, omdat een ander daar blij van wordt. Heg leven is niet alleen maar leuk.

Ik vind dat dat al vaak genoeg kan als er géén kinderfeestje als alternatief is. Als je een jong kind bent moet je al vaak genoeg mee omdat je niet alleen thuis mag blijven. Heb je dan eens zélf een activiteit, dan hoef je van mij die niet af te zeggen en naar iets saaiers te gaan als 'leermoment' hoor. Leermomenten genoeg op andere tijdstippen.

Ik zou mijn kind wel laten gaan, een week vooraf uitnodigen zou tijd genoeg zijn.
Op de dag zelf nog mensen vragen, dat zou ik lastig vinden, want geen cadeautje en duidelijk niet eerste keuze. 
Wij vinden kinderfeestjes wel belangrijker dan een sporttraining, maar soms kan er iets belangrijks zijn. Bruiloft, begrafenis, opa/oma wordt 80 en er is een groot feest.
Gelukkig nog niet aan de hand gehad. Feestjes zijn hier meestal op zaterdag. Voor het continurooster ook wel eens op woensdagmiddag. Verjaardagen meestal op zondag en het weekend weg voor het huwelijksjubileum van mijn ouders viel in de zomervakantie.
De meeste mensen plannen hun kinderfeestjes niet in schoolvakanties, juist omdat er dan mensen op vakantie gaan.

Wij laten dochter de kinderen vragen waar ze ook regelmatig mee speelt. Terugvragen gebeurt meestal wel, maar soms heb je dat een kind meer kinderen vraagt en die niet allemaal hetzelfde aantal kinderen mogen terugvragen.

Als een kind niet kan of ervoor kiest niet te kunnen omdat iets anders belangrijker is, zou ik niet opeens een kind gaan vragen waar dochter niet veel mee heeft. 
Zou het de helft zijn, dan zou ik overwegen het feestje te verzetten (als dat kan).

Valeria schreef op 27-05-2024 om 10:26:

[..]

Ik vind dat dat al vaak genoeg kan als er géén kinderfeestje als alternatief is. Als je een jong kind bent moet je al vaak genoeg mee omdat je niet alleen thuis mag blijven. Heb je dan eens zélf een activiteit, dan hoef je van mij die niet af te zeggen en naar iets saaiers te gaan als 'leermoment' hoor. Leermomenten genoeg op andere tijdstippen.

Leermomenten genoeg op andere tijdstippen dat klopt en toch viel de keuzes die we maakten bij ons soms niet op de leuke activiteit voor het kind.

Je wilt het jarige kind niet kwetsen door niet op zijn feestje te komen maar in de familie zijn er soms dingen die echt moeten.

Oom Kees die 47 wordt wordt volgend jaar als alles goed gaat 48. Dan kan je kiezen om kind naar het kinderfeestje te laten gaan.  De familiereünie op de verjaardag van je overgrootvader met fotomoment (om alle nazaten bij elkaar op 1 foto te hebben) kan niet volgend jaar wel bezocht worden. De kans dat overgrootvader zijn 96e verjaardag niet haalt is een stuk groter dan dat oom Kees zijn 48e verjaardag niet haalt.

Ik zou allang blij zijn dat mijn kind in de top 7 staat dan. Er zijn ook kindjes die niet uitgenodigd zijn. Hoe zou die zich voelen. Iedere uitnodiging is top en gaan we heen met slingers en ballonnen. 

Moederkareltje schreef op 27-05-2024 om 14:35:

Ik zou allang blij zijn dat mijn kind in de top 7 staat dan. Er zijn ook kindjes die niet uitgenodigd zijn. Hoe zou die zich voelen. Iedere uitnodiging is top en gaan we heen met slingers en ballonnen.

Maar niet als je kind elke week met uitnodigingen aan komt zoals hier. 

Nick90 schreef op 27-05-2024 om 14:42:

[..]

Maar niet als je kind elke week met uitnodigingen aan komt zoals hier.

Al zouden alle jongens uit de hele klas hem uitnodigen dan zijn het toch alsnog maar 15 per jaar.. maar stel iedere week, we gaan ernaartoe als kind er zin in heeft en ik haal bij de kringloop wel wat cadeaus. Dus om zijn poen zouden ze hem niet misbruiken maar dus op zijn topkarakter uitnodigen . Ik zeg top. 

Moederkareltje schreef op 27-05-2024 om 14:50:

[..]

Al zouden alle jongens uit de hele klas hem uitnodigen dan zijn het toch alsnog maar 15 per jaar.. maar stel iedere week, we gaan ernaartoe als kind er zin in heeft en ik haal bij de kringloop wel wat cadeaus. Dus om zijn poen zouden ze hem niet misbruiken maar dus op zijn topkarakter uitnodigen . Ik zeg top.

Ik geef gewoon geld, en hier is het niet alleen school maar ook kinderen van hockey/voetbal. En tegen het einde van het schooljaar komen er tig feestjes tegelijk. 

Miepjecody schreef op 26-05-2024 om 19:37:

[..]

Mijn kinderen zijn al volwassen, maar ik snap niet dat kinderen " niet kunnen" komen op een verjaardag?

Ik heb dus een keer gehad dat er een kind was uitgenodigd en die moeder had laten weten dat hij kwam. Op het feestje zelf kind niet te vinden, moeder geappt "o was dat vandaag?" Dus geantwoord dat dat inderdaad vandaag was zoals op de uitnodiging stond en in de app die ik had gestuurd om te vragen of hij zou komen omdat we geen reactie hadden gekregen. "Ja hij is ook niet zo lekker".....zie je moeder en mannetje even later vrolijk steppend over straat gaan.....tja prima hoor. Later hoorde ik dat dit bij meerdere feestjes is gebeurd bij hem.

Mijn zoon kon nagenoeg altijd alleen toen een feestje van de een op de andere moment een week werd verplaatst kon hij ineens niet meer.

Decembermamma schreef op 27-05-2024 om 16:18:

[..]

Ik heb dus een keer gehad dat er een kind was uitgenodigd en die moeder had laten weten dat hij kwam. Op het feestje zelf kind niet te vinden, moeder geappt "o was dat vandaag?" Dus geantwoord dat dat inderdaad vandaag was zoals op de uitnodiging stond en in de app die ik had gestuurd om te vragen of hij zou komen omdat we geen reactie hadden gekregen. "Ja hij is ook niet zo lekker".....zie je moeder en mannetje even later vrolijk steppend over straat gaan.....tja prima hoor. Later hoorde ik dat dit bij meerdere feestjes is gebeurd bij hem.

Mijn zoon kon nagenoeg altijd alleen toen een feestje van de een op de andere moment een week werd verplaatst kon hij ineens niet meer.

Als dit soort afspraken vaak 'vergeten' worden, dan komt dat in ieder geval op mij over alsof feestjes van vriendjes niet belangrijk zijn. Ik zou een volgende keer wel twee keer nadenken om dat kind weer uit te nodigen. Zeker als het vaker gebeurt.

Ik zou me heel schuldig voelen als ik een feestje vergeet en dochter als de wiedeweerga alsnog brengen met de belofte dat het cadeautje later komt.

Als een kind daadwerkelijk bij de hele klas en bij het hele voetbalteam en het hele hockeyteam op het feestje mag komen vind ik dat super leuk voor kind, maar dan heeft kind zo veel feestjes dat ik er ook niet oneindig rekening mee ga houden. Als je eens een feestje van een willekeurig teamgenootje mist, is dat minder erg dan niet naar je beste vrienden kunnen lijkt me. En een feestje missen als je 30 feestjes per jaar hebt is ook minder erg dan een feestje missen wanneer je maar twee feestjes per jaar hebt. 

MamaE schreef op 27-05-2024 om 16:40:

[..]

Als dit soort afspraken vaak 'vergeten' worden, dan komt dat in ieder geval op mij over alsof feestjes van vriendjes niet belangrijk zijn. Ik zou een volgende keer wel twee keer nadenken om dat kind weer uit te nodigen. Zeker als het vaker gebeurt.

Ik zou me heel schuldig voelen als ik een feestje vergeet en dochter als de wiedeweerga alsnog brengen met de belofte dat het cadeautje later komt.

Als een kind daadwerkelijk bij de hele klas en bij het hele voetbalteam en het hele hockeyteam op het feestje mag komen vind ik dat super leuk voor kind, maar dan heeft kind zo veel feestjes dat ik er ook niet oneindig rekening mee ga houden. Als je eens een feestje van een willekeurig teamgenootje mist, is dat minder erg dan niet naar je beste vrienden kunnen lijkt me. En een feestje missen als je 30 feestjes per jaar hebt is ook minder erg dan een feestje missen wanneer je maar twee feestjes per jaar hebt.

Ik dacht bij dit verhaal met die smoesjes eigenlijk eerder aan verborgen armoe ofzo. 

Mevrouw75 schreef op 27-05-2024 om 17:57:

[..]

Ik dacht bij dit verhaal met die smoesjes eigenlijk eerder aan verborgen armoe ofzo.

Ja zou heel goed kunnen hoor, maar gezien de dure kleding die het jochie droeg (en rustig 4 verschillende winterjassen van dure merken enzo), de woonsituatie en de traktaties die hij zelf uitdeelde zal het met armoede daar wel meevallen. Gezin is wel van de een op de andere dag verdwenen, docenten en directie verbaasd als klasgenootjes. 

Als iemand in armoede leeft, zou ik hopen dat ze het bespreekbaar maken, juist om een kind dat nooit leuke dingen kan doen met het gezin een leuk uitje te bieden tijdens een kinderfeestje. Dan maar geen cadeau, daar gaat het helemaal niet om.
Echter, even laten weten dat je niet kunt komen is wel zo netjes. Zomaar wegblijven zonder afmelding vind ik niet netjes naar de jarige. Zit je te wachten op iemand die niet komt en hebt er misschien wel kosten voor gemaakt. 

Met 'afspraken vergeten/niet nakomen' bedoelde ik ook speelafspraakjes. Of altijd vergeten dat er een studiedag of sportdag of andere themadag is. Of dat je een spreekbeurt/boekbespreking hebt of zo.

MamaE schreef op 27-05-2024 om 18:37:

Als iemand in armoede leeft, zou ik hopen dat ze het bespreekbaar maken, juist om een kind dat nooit leuke dingen kan doen met het gezin een leuk uitje te bieden tijdens een kinderfeestje. Dan maar geen cadeau, daar gaat het helemaal niet om.
Echter, even laten weten dat je niet kunt komen is wel zo netjes. Zomaar wegblijven zonder afmelding vind ik niet netjes naar de jarige. Zit je te wachten op iemand die niet komt en hebt er misschien wel kosten voor gemaakt.

Met 'afspraken vergeten/niet nakomen' bedoelde ik ook speelafspraakjes. Of altijd vergeten dat er een studiedag of sportdag of andere themadag is. Of dat je een spreekbeurt/boekbespreking hebt of zo.

Nee dat is nog sneuer voor het kind uit een arm gezin om zonder cadeau aan te komen . Meeste ouders hangen hun vuile was ook niet zomaar buiten. 

Nick90 schreef op 27-05-2024 om 18:42:

[..]

Nee dat is nog sneuer voor het kind uit een arm gezin om zonder cadeau aan te komen . Meeste ouders hangen hun vuile was ook niet zomaar buiten.

Dat snap ik, maar als je er eerlijk over bent, kunnen mensen ook meedenken. Je kind dat toch al nooit wat leuks doet ook nog feestjes ontzeggen en daarmee sociaal buitensluiten, vind ik heel verdrietig voor dat kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.