Vrouw85
02-03-2025 om 08:09
Nichtje te zwaar
Dochter van mans broer is te zwaar. Meisje is onder de 10 maar bmi is veel te hoog. Dit wordt bevestigd volgens jeugd en gezin die haar hierdoor ook in de gaten houden. Maar zwager en schoonzus lijken hier echt een blinde vlek voor te hebben. Ze weten dat ze te zwaar is, maar vinden dat ze helemaal niet gek eet. Zeggen dat het gewoon haar bouw is etc. Ze zijn zelf ook te zwaar, maar waar bij hun andere kinderen het babyvet verdween toen ze groter werden is dat bij de jongste niet het geval.
Wij denken anders over de eetgewoontes. Als we ergens zijn met alle kinderen, is er een die toch altijd als eerste komt met ik heb honger en die op verjaardagen ook gewoon meer pakt dan de rest. Etc. Allemaal van die kleine voorbeelden. (We brengen veel tijd met ze door, dus dit is niet een bezoekje per maand zeg maar)
Ik vind het ook gewoon sneu voor het meisje. Je jeugd lijkt me de het moment om de basis voor een gezonde toekomst te leggen. Maar het is natuurlijk een gevoelig onderwerp. Op school wordt ze ook wel eens dikzak genoemd, maar weet niet precies hoe ze hierop reageert
Zouden jullie hier iets mee doen(over zeggen) of het laten gaan want niet je eigen kinderen?
Ik vind dit dus een lastig iets.

Kikki39
11-03-2025 om 20:58
dat zou kunnen, ik heb er al 50 jaar last van haha, misschien heb ik het mezelf aangeleerd, door altijd veel snoep te kopen. Maar een hele avond zonder iets, dan heb ik geen leuke avond.

Gingergirl
11-03-2025 om 21:06
Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 20:58:
dat zou kunnen, ik heb er al 50 jaar last van haha, misschien heb ik het mezelf aangeleerd, door altijd veel snoep te kopen. Maar een hele avond zonder iets, dan heb ik geen leuke avond.
Maar is dat ook niet puur een kwestie van wennen? Kijk als je gewend bent elke avond te snoepen is het logisch dat je dat in het begin mist. Maar verdwijnt dat gemis niet hoe langer je het volhoudt? Bv een paar maanden? Een mindtwist maken en het " leuk hebben" linken aan iets anders dan eten/ snoepen.

Moederkareltje
11-03-2025 om 21:21
Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 20:58:
Jij bent gewoon verslaafd net als alcoholisten aan hun drankje en zonder alles stom en saai vinden. Therapie en heel veel therapie en nog meer vallen en opstaan en doorgronden welke behoeftes jij wil verdoven met die troep en hoe je daar op gezonde manieren mee om kunt gaan. Of liever hoe jij ze kunt vervullen op een andere manier dan ze platslaan met troep. En alle rest en het geleuter over genen en mazzel en hormonen is allemaal bijzaak. Ga naar de kern.
Excuses, ik zie dat dit een herhaling van zetten is. Dit is op pagina 3 al gezegd. Er ging een belletje rinkelen en ik las even terug. Gingergirl zei het al.

MMcGonagall
11-03-2025 om 22:07
Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 19:34:
ik vind het wel interessant om te weten wat slanke mensen dan eten en of ze dan geen gedachte hebben om lekker een hele chocolade reep weg te werken en een hele zak chips. Waarom is iedereen daar anders in? En waarom moet ik zoveel moeite doen om wat af te vallen, weinig eten en heel veel sporten. Terwijl mijn collega nooit sport en ik haar op het werk de chocolade zie eten en zo slank is.
Ik heb heel lang niet gelet op wat ik at en at dan ook alles wat los en vast zat, met als gevolg dat ik in pakweg 12 jaar 15 kilo ben aangekomen. Wellicht was het nog meer geweest als ik niet een klein stukje besef had overgehouden van ‘vroeger’. Zo eet ik bijv niet een hele pizza op, omdat ik weet dat daar 1000 calorieën in zitten en dat veel te veel is voor een avondmaaltijd. Ook geen hele zak chips omdat ik van een bakje net zoveel plezier heb (maar ja, elke dag een bakje en je groeit ook dicht als je het niet verbrandt).
Sinds een paar maanden ben ik dus weer alles aan het bijhouden en kom tot de conclusie dat wat je per dag ‘mag’ om op gewicht te blijven, geen ruimte laat voor overmatig snoepen. Nu heb ik geen behoefte aan die hele zak chips of een hele reep, maar zelfs voor een halve reep per dag heb ik geen ruimte. En dat is best stom. Een gezond eetpatroon houdt dus in dat je af en toe wat lekkers mag en niet van oktober tot en met half januari dagelijks aan de marsepein, borstplaat en chocolade, of nu al zakken paaseitjes wegwerken (ik nam er steeds maar één, maar wel 8 keer per dag).
Als iemand me op mijn werk iets lekkers voorzet, eet ik het ook op. Dat dan weer wel.

Marty1984
11-03-2025 om 22:10
Gingergirl schreef op 11-03-2025 om 21:06:
[..]
Maar is dat ook niet puur een kwestie van wennen? Kijk als je gewend bent elke avond te snoepen is het logisch dat je dat in het begin mist. Maar verdwijnt dat gemis niet hoe langer je het volhoudt? Bv een paar maanden? Een mindtwist maken en het " leuk hebben" linken aan iets anders dan eten/ snoepen.
Hier schiet ik dan net vroeg of laat gewoon totaal door en gaat er dan ineens 500 gram chocolade of 2 pakken koek door. "Omdat ik nooit iets mag".
Al moet ik er desnoods speciaal voor naar de (nacht)winkel.
Of ik begin te vreten wat er wel in huis is. Inclusief pakken rauwe spekreepjes - heerlijk zout - of halve pakken beleg. Al helemaal "als er niemand kijkt". 's Avonds als man al slaapt bijvoorbeeld.
Ik kan dus maar beter wél af en toe iets mogen.
Ik kan dan overigens weer prima een hele dag hongeren om 's avonds los te gaan. En de volgende dag is er geen beleg voor op het brood, dus dan maar geen middagmaal. Zeker als ik gewoon thuis ben. (Op mijn werk valt het op als ik niet eet .)
Leuk voor jou dat het wél werkt, maar niet iedereen is hetzelfde.
Een hele pizza lukt hier overigens prima. En nog een halve extra ook. Net zoals ik rustig 500 à 750 gram groente weg-eet bij de avondmaaltijd. Het is dus niet alleen maar ongezond eten dat ik wegsteek. Als ik dat miezerige hoopje groenten zie dat sommige mensen met moeite wegkrijgen krijg ik vaak instant honger . (Maar doe me er dan wel ook bij voorkeur koolhydraten en vlees of vis bij.)
Ik ben 15 jaar geleden giga bijgekomen door medicatie. Ik probeer nu zo goed en zo kwaad mogelijk de boel op een te hoog niveau stabiel te houden. Met sowieso dus elke dag een gevecht, maar dan wel op mijn manier. Ik mag mezelf namelijk maandenlang uithongeren, maar afvallen doe ik nagenoeg geen gram en na te lang uithongeren / alles laten staan krijg ik dus vreet-kicks.
En ik heb dus een spiegel. Ik zie elke dag dat ik te zwaar ben. En ik vloek er elke dag op. Waarom je mensen daar élke keer aan moet herinneren en mee pijn moet doen is me dus al jaren een volkomen raadsel.

Gingergirl
11-03-2025 om 22:54
Marty1984 schreef op 11-03-2025 om 22:10:
[..]
Hier schiet ik dan net vroeg of laat gewoon totaal door en gaat er dan ineens 500 gram chocolade of 2 pakken koek door. "Omdat ik nooit iets mag".
Al moet ik er desnoods speciaal voor naar de (nacht)winkel.
Of ik begin te vreten wat er wel in huis is. Inclusief pakken rauwe spekreepjes - heerlijk zout - of halve pakken beleg. Al helemaal "als er niemand kijkt". 's Avonds als man al slaapt bijvoorbeeld.
Ik kan dus maar beter wél af en toe iets mogen.
Ik kan dan overigens weer prima een hele dag hongeren om 's avonds los te gaan. En de volgende dag is er geen beleg voor op het brood, dus dan maar geen middagmaal. Zeker als ik gewoon thuis ben. (Op mijn werk valt het op als ik niet eet
.)
Leuk voor jou dat het wél werkt, maar niet iedereen is hetzelfde.
Een hele pizza lukt hier overigens prima. En nog een halve extra ook. Net zoals ik rustig 500 à 750 gram groente weg-eet bij de avondmaaltijd. Het is dus niet alleen maar ongezond eten dat ik wegsteek. Als ik dat miezerige hoopje groenten zie dat sommige mensen met moeite wegkrijgen krijg ik vaak instant honger
. (Maar doe me er dan wel ook bij voorkeur koolhydraten en vlees of vis bij.)
Ik ben 15 jaar geleden giga bijgekomen door medicatie. Ik probeer nu zo goed en zo kwaad mogelijk de boel op een te hoog niveau stabiel te houden. Met sowieso dus elke dag een gevecht, maar dan wel op mijn manier. Ik mag mezelf namelijk maandenlang uithongeren, maar afvallen doe ik nagenoeg geen gram en na te lang uithongeren / alles laten staan krijg ik dus vreet-kicks.
En ik heb dus een spiegel. Ik zie elke dag dat ik te zwaar ben. En ik vloek er elke dag op. Waarom je mensen daar élke keer aan moet herinneren en mee pijn moet doen is me dus al jaren een volkomen raadsel.
Ik schrijf ook nergens dat iedereen hetzelfde is of dat een bepaalt " systeem" voor iedereen werkt. Het kan soms wel verhelderend werken om je eigen aangeleerde gewoontes / patronen onder de loep te nemen.
Als ik " nooit iets zou mogen" dan zou ik ook doorschieten. Maar tussen " nooit iets mogen" of zoals ik schreef ; bv alleen koek voor in het weekend haal of af en toe chips zit al een heel verschil. Dat is namelijk niet " nooit". Als je overdag weinig tot niets eet dan is de kans dat je 's avonds heel veel eet en ongezonde keuzes maakt ook weer groter. Een gezonde leefstijl staat niet voor " maandenlang uithongeren en niks mogen" want dan zou niemand het vol houden. Het is ook bekend dat dat niet werkt en vreetkicks in de hand werkt.
Ik zal me niet met andermans leefstijl bemoeien of een ander daar mee pijn doen. Hier op het forum wissel je ideeen uit en of je er iets mee doet moet ieder voor zich weten.

DeOnbekende
12-03-2025 om 00:17
Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 20:37:
ja, dat zou kunnen. En ik ben ook misselijk na een zak chips, maar de gedachte blijven constant aanwezig naar eten, tot ik volgepropt ben, dan heb ik rust.
En ik denk helemaal niet dat iedereen die slank is maar alles kan eten hoor, maar ik denk wel dat ze misschien minder de drang naar eten hebben.
Nee hoor, ik denk de hele dag aan eten en raak nooit verzadigd van vet en suiker. Ik heb het echt niets makkelijker dan jij.

Vrouw85
12-03-2025 om 09:06
Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 19:34:
ik vind het wel interessant om te weten wat slanke mensen dan eten en of ze dan geen gedachte hebben om lekker een hele chocolade reep weg te werken en een hele zak chips. Waarom is iedereen daar anders in? En waarom moet ik zoveel moeite doen om wat af te vallen, weinig eten en heel veel sporten. Terwijl mijn collega nooit sport en ik haar op het werk de chocolade zie eten en zo slank is.
Een vriendin van mijn moeder moet daarentegen juist al heel haar leven als een bootwerker om niet te dun te worden. Die hoopte na haar zwangerschappen juist dat er paar kilo's zouden blijven hangen Dus dat is denk ik gewoon stuk verschil in verbranding.

Auwereel
12-03-2025 om 09:26
Geleuter over hormonen? Dan dicht je je verstand meer macht toe dan het verstand heeft. Je bent je lijf en bewustwording hoe je lijf werkt, kan misschien een beetje helpen om het één en ander aan te passen. Maar denken, ik ben een zwakkeling omdat het me niet lukt om af te vallen, terwijl je lijf ingesteld is op dik blijven, is contraproductief.

Temet
12-03-2025 om 09:29
Bolmieke schreef op 11-03-2025 om 19:54:
Ik ben skinny fat, daar krijg ik geen commentaar op want ik zie er slank en gezond uit maar dat ben ik dus niet eigenlijk
Hoe weet jij dat je dat bent dan? Want als je dun bent, is er in principe niet zoveel reden om verder te kijken, of heb jij onderliggende zaken als diabetes type 2 oid?
Mijn partner had ook nogal de neiging om neer te kijken op dikke mensen of zelfs alleen maar mollige mensen. Hij was dun. Hij had ook diabetes type 2, at amper groenten en was meestal een coach potato, maar volgens mij had hij het idee dat zijn gezondheid best ok was, want hij had immers geen overgewicht. En zelf denk ik dat dat kwam doordat de boodschap dik = ongezond/ dun = gezond overal zo overheersend is.
Let maar eens op: gaat het in een artikel oid over de gezondheidswinst van bewegen of van gezond eten, dan gaat het (minstens) 9 van de 10 keer ook meteen over gewicht. Maar er zijn ook mensen die dun zijn en ongezond eten, en mensen die gezond eten maar niet dun zijn.

Moederkareltje
12-03-2025 om 09:57
Temet schreef op 12-03-2025 om 09:29:
[..]
Hoe weet jij dat je dat bent dan? Want als je dun bent, is er in principe niet zoveel reden om verder te kijken, of heb jij onderliggende zaken als diabetes type 2 oid?
Mijn partner had ook nogal de neiging om neer te kijken op dikke mensen of zelfs alleen maar mollige mensen. Hij was dun. Hij had ook diabetes type 2, at amper groenten en was meestal een coach potato, maar volgens mij had hij het idee dat zijn gezondheid best ok was, want hij had immers geen overgewicht. En zelf denk ik dat dat kwam doordat de boodschap dik = ongezond/ dun = gezond overal zo overheersend is.
Let maar eens op: gaat het in een artikel oid over de gezondheidswinst van bewegen of van gezond eten, dan gaat het (minstens) 9 van de 10 keer ook meteen over gewicht. Maar er zijn ook mensen die dun zijn en ongezond eten, en mensen die gezond eten maar niet dun zijn.
Als je bmi groen is maar je middelomtrek te hoog ben je al skinnyfat. Bij een vrouw mag de middelomtrek niet hoger dan 80 cm zijn. Ik denk dat een enkeling dat haalt. En niet valsspelen en dus op de navel of er max 1 cm boven meten. Ik heb een zwemband om mijn buik gekregen na mijn kinderen en heb een normaal gewicht maar omtrek te hoog. Ik probeer vanalles om die weg te krijgen. De aanhouder wint. Als ik niet dagelijks veel moeite doe weeg ik ook 100 over een jaar.

MMcGonagall
12-03-2025 om 11:19
Moederkareltje schreef op 12-03-2025 om 09:57:
[..]
Als je bmi groen is maar je middelomtrek te hoog ben je al skinnyfat. Bij een vrouw mag de middelomtrek niet hoger dan 80 cm zijn. Ik denk dat een enkeling dat haalt. En niet valsspelen en dus op de navel of er max 1 cm boven meten. Ik heb een zwemband om mijn buik gekregen na mijn kinderen en heb een normaal gewicht maar omtrek te hoog. Ik probeer vanalles om die weg te krijgen. De aanhouder wint. Als ik niet dagelijks veel moeite doe weeg ik ook 100 over een jaar.
Mijn middelomtrek was ook geen 80 cm toen mijn bmi > 25 was. Dat hangt ook van je bouw af. Ik ben heel smal dus ook met zat vet om vast te pakken, pas ik nog in maat 36.

Bolmieke
12-03-2025 om 11:26
Temet schreef op 12-03-2025 om 09:29:
[..]
Ik heb dunne benen, armen, borstkas, geen billen, amper tiet dus een gezond bmi maar ik heb wel een middelomtrek van 88. Het was 93 bij een toen ook gezond bmi. het is allemaal ongezond buikvet en het kost mij erg veel moeite om dat weg te krijgen

MMcGonagall
12-03-2025 om 11:33
Bolmieke schreef op 12-03-2025 om 11:26:
[..]
Ik heb dunne benen, armen, borstkas, geen billen, amper tiet dus een gezond bmi maar ik heb wel een middelomtrek van 88. Het was 93 bij een toen ook gezond bmi. het is allemaal ongezond buikvet en het kost mij erg veel moeite om dat weg te krijgen
Bij mij is het precies andersom. Alles dik behalve tussen heup en schouders. Nu ik aan het lijnen ben, wordt het daar ook als eerste dunner. Heel irritant!

Kikki39
12-03-2025 om 11:58
ja, ben je aan het afvallen? Hoeveel zou je eraf willen hebben dan en wat eet je op een dag.
Ik heb vrienden en als mijn man met ze alleen is in de auto dan komen deze uitspraken. "Moet je daar kijken wat een dik varken, daar wil je toch niet mee in bed liggen". Ik vind dat heel raar, heel vreemd dat je dat soort uitspraken doet over andere mensen en daarbij ben ik ook dik, dus naar mijn man toe vind ik deze uitspraken ook niet kunnen. Maar dan zie je hoe sommige mensen naar dikke mensen kijken.