Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nichtje te zwaar

troelahoep schreef op 11-03-2025 om 00:14:

[..]

vind ik ook, maar zowat elke keten biedt dergelijke desserts aan als koffie. En koffie was natuurlijk maar een voorbeeld. Als je een broodje bestelt is het ook een enorme portie tegenwoordig, met een boel garnering, saus etc, soms zelfs een portie frietjes erbij. Of van die donutzaakjes, waar je een enorme berg chocola, caramel, snoepjes etc. om je donut heen krijgt waarvan ik me serieus afvraagt of je met één zo'n berg donut niet ruim de helft van het ADH aan calorieën binnenkrijgt. Dat was vroeger echt niet met één snack. Of de chipszakken in de supermarkt: in mijn jeugd zat er 75 gram in een zak Nibbits, tegenwoordig het dubbele. In een zak naturel of paprikachips gaat zelfs 300 gram.

Ideaal die zakken van 300 gram. Eten we op een vrijdag- of zaterdagavond leeg met mijn gezin (4 personen) en we hebben geen overgewicht.

Ik zou wachten tot ze in de pubertijd komt. Ik was nogal mollig. Maar toen ik 12 werd schoot ik in de lengte. En mijn overgewicht werd recht getrokken. 

FruitMoeder schreef op 11-03-2025 om 14:04:

Ik zou wachten tot ze in de pubertijd komt. Ik was nogal mollig. Maar toen ik 12 werd schoot ik in de lengte. En mijn overgewicht werd recht getrokken.

Als er echt sprake is van serieus overgewicht, dan is dat niet iets wat in de puberteit/met een groeispurt weer rechttrekt

Vrouw85

Vrouw85

11-03-2025 om 15:23 Topicstarter

Dank voor de reacties. 

Ik laat het even bezinken. 

Heb ook wel eens gelezen dat als moeder tijdens zwangerschap al overgewicht had, dat dit doorwerkt op kind. Geen idee of dat zo is maar bij jongste had ze meer overgewicht dan bij oudere kinderen. Wie weet speelt dat mee.

Ouders zijn zelf wel weer bezig met gezonder eten en volgen een weekmenu, dus in ieder geval in de avond kiezen ze nu voor voedzamere maaltijden. Overdag eten de kinderen qua lunch enzo wat ze altijd al aten. Bij een eerdere afvalpoging van moeder at ze apart van de rest omdat ze het niet nodig vond als iedereen hun eetpatroon aanpaste. 

Het is een lastig grijs gebied vind ik. 

Ik ben zelf mollig, maar gelukkig kerngezond (heb laatst nog een volledige check gehad) en sportief. Mijn zus is op het magere af (en helemaal niet sportief). Wij kregen als kinderen in de jaren '60 precies hetzelfde te eten en er was geen geld voor extraatjes, dus die kreeg ik niet. Toch was ik al vanaf mijn geboorte een stuk zwaarder dan mijn zus op dezelfde leeftijd. Mijn zus ziet het als een verdienste van zichzelf dat zij mager is en ik niet en bekijkt mij met een neerbuigend soort afkeer. Ik denk dat ik nu wel meer calorieën tot mij neem dan zij, maar vroeger was dat zeker niet zo. Eerder andersom: mijn moeder schepte haar altijd meer op dan mij. Mijn eigen volwassen dochter heeft een normaal BMI, die is dus niet dik geworden van wat ik haar heb voorgeschoteld als kind. Hoewel een deel ongetwijfeld mijn eigen schuld is, heb ik denk ik ook pech gehad in de genenpoel. 
Ik vind het altijd stomvervelend als mensen vanuit een soort superioriteit (ik ben wel slank, dus jij bent een sukkel dat je dik bent) adviezen gaan geven. Doe het gewoon niet. Dat je überhaupt onthoudt hoeveel overgewicht de moeder bij elk kind had vind ik alweer zo'n voorbeeld van een ongezonde belangstelling voor iemands lijf. 
Stel je voor dat jouw kind iets heeft waarover iedereen een mening heeft en die mening ook de hele tijd ventileert tegen jou, want het is jouw schuld. Hoe zou je dat vinden?
Mensen die dik zijn, weten dat heus zelf. En als ze eraan toe zijn om af te vallen, gaan ze ook zelf hulp zoeken. Niet bij jou, maar bij een professional.
Sorry als ik wat lomp reageer, maar je hebt geen idee hoe al die goedbedoelde betutteling op de ontvanger overkomt. Jij bent echt niet zo belangrijk dat mensen ineens gaan doen wat jij zegt. Dus houd er gewoon over op. Het verpest je relatie met je familie. Zodra mijn zus iets lulligs zegt over mijn gewicht, pak ik haar genadeloos terug op haar eigen zwakke punten (als kind sloeg ik haar gewoon tegen de grond). Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat ze anders maar door blijft gaan. Ik heb geen leuke band met mijn zus en dat is jammer. Dus laat het gewoon los. Het is niet aan jou.

Dymo schreef op 11-03-2025 om 17:08:

Ik vind het altijd stomvervelend als mensen vanuit een soort superioriteit (ik ben wel slank, dus jij bent een sukkel dat je dik bent) adviezen gaan geven.

Eens. Er zit vrijwel altijd een neerbuigend ondertoontje in van "dat jij dik bent, bewijst dat je ongezond leeft". Want het bestaat niet dat je sport, naar je werk fietst, verse groenten voor jezelf kookt en toch dik bent. 

Of "dat jij dik bent, bewijst dat je dom bent, dus ga ik jou nu uitleggen dat broccoli gezonder is dan een kapsalon". Joh! Nee, echt? Dat meen je niet!

En elke keer denken mensen weer dat het effectief is als ze die oordelen en die wijsheid ongevraagd gaan delen met die domme dikke sukkels.

Het is best mogelijk om met mensen te praten zonder die superioriteit. Ik kan prima gesprekken hebben met anderen over mijn leefstijl en gewicht. Maar als je moet vragen hoe dat moet, doe het dan maar niet. Want het is geen trucje dat je even kunt leren van een forum.

ik vind het wel interessant om te weten wat slanke mensen dan eten en of ze dan geen gedachte hebben om lekker een hele chocolade reep weg te werken en een hele zak chips. Waarom is iedereen daar anders in? En waarom moet ik zoveel moeite doen om wat af te vallen, weinig eten en heel veel sporten. Terwijl mijn collega nooit sport en ik haar op het werk de chocolade zie eten en zo slank is.

Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 19:34:

ik vind het wel interessant om te weten wat slanke mensen dan eten en of ze dan geen gedachte hebben om lekker een hele chocolade reep weg te werken en een hele zak chips. Waarom is iedereen daar anders in? En waarom moet ik zoveel moeite doen om wat af te vallen, weinig eten en heel veel sporten. Terwijl mijn collega nooit sport en ik haar op het werk de chocolade zie eten en zo slank is.

Ik denk gewoon mazzel? Iets anders kan ik niet bedenken. De één heeft geen aandrang om een zak chips of een pak koekjes in één keer op te eten, de ander wel. De één heeft altijd een hongergevoel, de ander heeft wel een verzadigd gevoel.

Ik denk niet dat het een verdienste is, wanneer iemand slank is, maar vooral een grote dosis geluk. 

Ik ben slank omdat ik daar heel veel voor doe en nog meer voor laat. Kan ook nog. 
Ik vind het op mijn beurt dus weer vervelend dat dikke mensen het idee hebben dat alle slanke mensen "gewoon mazzel" hebben. Dat heb ik niet, ik kom heel snel aan en val langzaam af. Hoe ik eruit zie is echt helemaal mijn eigen verdienste en absoluut geen gevolg van goede genen. Dus als je me een keer chocola ziet eten, heb ik die keus zorgvuldig gemaakt en zal ik er iets anders voor laten. 

Ik ben skinny fat, daar krijg ik geen commentaar op want ik zie er slank en gezond uit maar dat ben ik dus niet eigenlijk

Bij een hele reep chocolade kan ik de volgende dag aan de anti-migraine-pillen. Als ik teveel eet of meer dan een half glaasje alcohol drink, krijg ik 's nachts heel erg last van opvliegers, zodanig dat ik er de volgende dag goed beroerd van ben door het slaapgebrek. Van een hele zak chips word ik fysiek misselijk. Soms eet ik wel eens een halve zak, maar dan hoef ik daarna ook uren geen eten meer. Ook: als ik één dag heel veel eet, heb ik de volgende dag nauwelijks trek. Al met al voel ik fysiek het best als ik weinig eet. 

Ik heb regelmatig bijgehouden in een app van het Voedingscentrum hoeveel ik eigenlijk binnenkrijg. Ik kom meestal uit op ca. 1700 tot 1800 kcal per dag, dat is minder dan ik (volgens mijn fitbit) verbrand.

Ik sport pas sinds een jaar of 5. Daarvoor zorgde ik wel voor regelmatige lichaamsbeweging (dus liever de fiets dan de auto, regelmatig wandelen). 

Daar zullen mensen zeker verschillend in zijn qua trek hebben en verzadigingsgevoel. Maar gewenning zal ook best meespelen. Ik ben gek op chocola, maar ik koop het maar zelden omdat ik weet dat het dan achter elkaar opeet en ook al ben ik niet dik, ik heb er wel aanleg voor. Dus voir mij niet verstandig om het in huis te halen; wat er niet is kun je ook niet opeten. Koek heb ik alleen in het weekend en chips bij feestjes maar dus niet wekelijks.  Elke dag allerlei lekkers eten is ook iets wat je jezelf aanwend denk ik en waar je lichaam ook aan gewend raakt. Als je het alleen leuk kunt hebben met koek/ snoep is dat niet ook aangeleerd vraag ik me af?.  Jouw collega eet chocola op het werk maar neemt misschien op andere momenten niks.

Het antwoord, hormonen:

https://www.nationalgeographic.nl/wetenschap/a44849524/hormonen-verzadiging-honger

Hoe je hormoonspiegel erbij staat, hangt af van je levensfase, de overgang is berucht. Maar ook kan er wat "kapot" in je lijf waardoor er een disbalans in hormonen ontstaat.

Er zijn hormoonverstorende stoffen in het milieu te vinden, dus als je pech hebt, kom je er teveel mee in aanraking. Kan allerlei effecten hebben op het lichaam. Ik weet niet of er stoffen bekend zijn die de hormonen beïnvloeden die het hongergevoel regelen, maar dat verband zal er ook wel zijn.

https://rvs.rivm.nl/onderwerpen/gevaarsindeling/hormoonverstorende-stoffen

ja, dat zou kunnen. En ik ben ook misselijk na een zak chips, maar de gedachte blijven constant aanwezig naar eten, tot ik volgepropt ben, dan heb ik rust.
En ik denk helemaal niet dat iedereen die slank is maar alles kan eten hoor, maar ik denk wel dat ze misschien minder de drang naar eten hebben.

Kikki39 schreef op 11-03-2025 om 20:37:

ja, dat zou kunnen. En ik ben ook misselijk na een zak chips, maar de gedachte blijven constant aanwezig naar eten, tot ik volgepropt ben, dan heb ik rust.
En ik denk helemaal niet dat iedereen die slank is maar alles kan eten hoor, maar ik denk wel dat ze misschien minder de drang naar eten hebben.

Maar die drang naar eten komt misschien ook omdat je je lichaam hebt aangewend vaak iets te nemen. Net zoals wanneer iets in huis is je er sneller trek in hebt; het is er dus de verleiding het te pakken is ook groter. Dat herken ik in ieder geval bij mezelf; is er chocola in huis dan heb ik de hele dag trek er in en ben ik een soort chocjunk en als ik begin blijf ik het eten, dus ik haal het zelden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.