Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nichtje te zwaar

Zeespiegel schreef op 05-03-2025 om 17:09:

het valt me op dat veel mensen van mening zijn, dat je niks mag zeggen omdat het sneu is voor het kind. En als het om losse opmerkingen en steken onder water gaat, is dat vast wel waar.

Maar het kan natuurlijk ook in de vorm van een goed gesprek. Eens informeren wat ze al wel doen, en proberen mee te denken. Voor hetzelfde geld doen ze thuis al een hoop dat jij niet ziet. Ze vragen hoe jij kan helpen.

Ik vind iedereen ook heel mild. Vetcellen die je als kind aanmaakt raak je niet meer kwijt. Ze kunnen kleiner worden als je gaat afvallen, maar ze verdwijnen niet. Je hebt dus een behoorlijke achterstand bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht als je als kind te dik was. En als de oorzaak ligt in ouders die hun kind te veel ongezonde dikmakers geven, dan is dat net zo slecht als ouders die hun kind laten meeroken. Of die kinderen onbeschermd in de zon laten spelen. Daar is men toch minder mild over.

LydiaDietz schreef op 05-03-2025 om 18:40:

[..]

Ik vind iedereen ook heel mild. Vetcellen die je als kind aanmaakt raak je niet meer kwijt. Ze kunnen kleiner worden als je gaat afvallen, maar ze verdwijnen niet. Je hebt dus een behoorlijke achterstand bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht als je als kind te dik was. En als de oorzaak ligt in ouders die hun kind te veel ongezonde dikmakers geven, dan is dat net zo slecht als ouders die hun kind laten meeroken. Of die kinderen onbeschermd in de zon laten spelen. Daar is men toch minder mild over.

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het niet goed is voor het nichtje van To. Vraag is meer; moet je je daar als familie mee gaan "bemoeien"? Want ook al heeft To er alle goede bedoelingen mee en is haar insteek " een goed gesprek"; zit de familie daar op te wachten en gaan ze er iets mee doen? Er is al een instantie bij betrokken en daar doen de ouders blijkbaar ook niets mee. Zullen ze dan ineens " het licht zien " als To er met ze over in gesprek gaat? Misschien wel maar de kans bestaat ook dat het de familiebanden niet ten goede komt dus ik begrijp wel dat het een lastig dilemma is voor To.

Zeespiegel schreef op 05-03-2025 om 17:09:

het valt me op dat veel mensen van mening zijn, dat je niks mag zeggen omdat het sneu is voor het kind. En als het om losse opmerkingen en steken onder water gaat, is dat vast wel waar.

Maar het kan natuurlijk ook in de vorm van een goed gesprek. Eens informeren wat ze al wel doen, en proberen mee te denken. Voor hetzelfde geld doen ze thuis al een hoop dat jij niet ziet. Ze vragen hoe jij kan helpen.

Waar precies vragen ze dat? Ik lees dat nergens

Nick90 schreef op 05-03-2025 om 19:53:

[..]

Ze vragen hoe jij kan helpen.

Deze zin is op twee manieren te lezen en volgens mij is de 2e de bedoeling:

1. Ouders van nichtje vragen: "Hoe kun je ons helpen?"

2. Suggestie: je zou aan die ouders kunnen vragen hoe jij kan helpen.

Nick90 schreef op 05-03-2025 om 17:46:

[..]

Zodat ze kunnen vragen waar schoonzus zich mee bemoeit?

Zijn ze echt zo stekelig dat ze betrokkenheid meteen afkouwen?

Nick90 schreef op 05-03-2025 om 19:53:

[..]

Met ze vragen, bedoel ik aan hun vragen. Jij aan hun vragen....

Schoondochter schreef op 05-03-2025 om 15:35:

nou, TO, je ziet hier dus wat er gebeurt als je een opmerking zou maken. Mensen hebben hun eigen idee over wat gezonde voeding is, en als leek ga je de ander niet overtuigen van jouw visie.

Dat gaat twee kanten op. Het is heel lastig om iets te zeggen over het eetpatroon van anderen, dat roept snel weerstand op. Dat is waar. Maar je ziet ook hoe snel hard mensen er met hun oordeel in gaan, en hoe grof geschut er van stal wordt gehaald om de argumenten kracht bij te zetten. 

En juist dat vind ik een reden om je er niet ongevraagd mee te bemoeien. Het is een gevoelig onderwerp en het is maar heel weinigen gegeven om de juiste toon te treffen. De vooroordelen en veroordelingen vliegen binnen de kortste keren over tafel. 

Kikki39 schreef op 05-03-2025 om 17:17:

[..]

Ik denk echt wel dat de ene persoon meer behoefte heeft aan zoet of veel eten dan een ander, denk je niet? Wij hebben in mijn familie allemaal problemen met eten en vooral zoetigheid. Ik vraag het weleens aan mijn vrienden en op mijn werk zei zeggen dit helemaal niet te herkennen en helemaal geen gedachte te hebben naar zoetigheid of volproppen. Dus dit heb ik wel als excuus, dat een ander niet zo die drang voelt.

Zekers, ik kan echt tegen de klippen op eten. Een hele Tony Chocelonely, een pizza, gevolgd door 28 macarons (ze waren in de bonus), gaat allemaal zo in een uurtje naar binnen. Toen zat ik ook wel echt serieus vol hoor, maar ik ben dus niet zo'n mens die één stukje chocola van een reep kan afbreken en de rest weer terug in de kast kan leggen.

Ginevra schreef op 09-03-2025 om 17:59:

[..]

Dat gaat twee kanten op. Het is heel lastig om iets te zeggen over het eetpatroon van anderen, dat roept snel weerstand op. Dat is waar. Maar je ziet ook hoe snel hard mensen er met hun oordeel in gaan, en hoe grof geschut er van stal wordt gehaald om de argumenten kracht bij te zetten.

En juist dat vind ik een reden om je er niet ongevraagd mee te bemoeien. Het is een gevoelig onderwerp en het is maar heel weinigen gegeven om de juiste toon te treffen. De vooroordelen en veroordelingen vliegen binnen de kortste keren over tafel.

Klopt hoor, ik denk ook dat ongevraagd advies van leken vaak ongefundeerd of onzijdig kan zijn en het zeker niet (alleen) aan de ontvanger ligt dat het niet of niet goed aankomt. 

skik schreef op 09-03-2025 om 18:14:

[..]

Zekers, ik kan echt tegen de klippen op eten. Een hele Tony Chocelonely, een pizza, gevolgd door 28 macarons (ze waren in de bonus), gaat allemaal zo in een uurtje naar binnen. Toen zat ik ook wel echt serieus vol hoor, maar ik ben dus niet zo'n mens die één stukje chocola van een reep kan afbreken en de rest weer terug in de kast kan leggen.

En jij bent slank?

Roos57 schreef op 05-03-2025 om 08:43:

[..]

Kijk de oplossing voor de obesitas epidemie . Eet geen koek chips taart snoep.

Dat ze dat nog niet eerder hebben bedacht.😳

Toch is dat de oplossing hè? Nu nog alle snoep en snacks verwijderen uit het straatbeeld en de supermarkt, want het wordt steeds meer en steeds gekker. Tot en met ergens een kopje koffie gaan drinken aan toe. Vroeger was er enkel een kopje koffie met evt. suiker en melk te krijgen, tegenwoordig worden de meest waanzinnige creaties aangeboden met allerlei siroopjes, slagroom, koekkruimels etc. 

Gingergirl schreef op 05-03-2025 om 12:54:

[..]

Dat hoeft ook niet, het is echter wel zo. Hij beweegt heel weinig, eet veel, heeft geen lintworm of andere medische mankementen. Soms is het gewoon zo, arts heeft dat ook beaamt.

Dan is zijn metabolisme hoog, dat kan. Maar iedereen komt aan van een calorieënoverschot, dat is gewoon hoe een lichaam werkt. 

Kikki39 schreef op 09-03-2025 om 20:23:

[..]

En jij bent slank?

Redelijk. Ik sport en beweeg heel veel en doe dit niet elke dag, de hele dag. Wat ik bedoel is vooral dat ik die ongelooflijke eetlust, zeg maar klophonger, ken. Dat je denkt dat je zal instorten als je niet nu meteen ..... vul maar in.

troelahoep schreef op 10-03-2025 om 10:08:

[..]

Toch is dat de oplossing hè? Nu nog alle snoep en snacks verwijderen uit het straatbeeld en de supermarkt, want het wordt steeds meer en steeds gekker. Tot en met ergens een kopje koffie gaan drinken aan toe. Vroeger was er enkel een kopje koffie met evt. suiker en melk te krijgen, tegenwoordig worden de meest waanzinnige creaties aangeboden met allerlei siroopjes, slagroom, koekkruimels etc.

Dat is geen koffie maar een dessert 

Naminokurashi schreef op 10-03-2025 om 20:04:

[..]

Dat is geen koffie maar een dessert

vind ik ook, maar zowat elke keten biedt dergelijke desserts aan als koffie. En koffie was natuurlijk maar een voorbeeld. Als je een broodje bestelt is het ook een enorme portie tegenwoordig, met een boel garnering, saus etc, soms zelfs een portie frietjes erbij. Of van die donutzaakjes, waar je een enorme berg chocola, caramel, snoepjes etc. om je donut heen krijgt waarvan ik me serieus afvraagt of je met één zo'n berg donut niet ruim de helft van het ADH aan calorieën binnenkrijgt. Dat was vroeger echt niet met één snack.  Of de chipszakken in de supermarkt: in mijn jeugd zat er 75 gram in een zak Nibbits, tegenwoordig het dubbele. In een zak naturel of paprikachips gaat zelfs 300 gram.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.