Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-03-2025 om 08:09
Dochter van mans broer is te zwaar. Meisje is onder de 10 maar bmi is veel te hoog. Dit wordt bevestigd volgens jeugd en gezin die haar hierdoor ook in de gaten houden. Maar zwager en schoonzus lijken hier echt een blinde vlek voor te hebben. Ze weten dat ze te zwaar is, maar vinden dat ze helemaal niet gek eet. Zeggen dat het gewoon haar bouw is etc. Ze zijn zelf ook te zwaar, maar waar bij hun andere kinderen het babyvet verdween toen ze groter werden is dat bij de jongste niet het geval.
Wij denken anders over de eetgewoontes. Als we ergens zijn met alle kinderen, is er een die toch altijd als eerste komt met ik heb honger en die op verjaardagen ook gewoon meer pakt dan de rest. Etc. Allemaal van die kleine voorbeelden. (We brengen veel tijd met ze door, dus dit is niet een bezoekje per maand zeg maar)
Ik vind het ook gewoon sneu voor het meisje. Je jeugd lijkt me de het moment om de basis voor een gezonde toekomst te leggen. Maar het is natuurlijk een gevoelig onderwerp. Op school wordt ze ook wel eens dikzak genoemd, maar weet niet precies hoe ze hierop reageert
Zouden jullie hier iets mee doen(over zeggen) of het laten gaan want niet je eigen kinderen?
Ik vind dit dus een lastig iets.
21-03-2025 om 09:51
Ja, dat laatste dus, en het zal wellicht wat overdreven zijn van die diëtist, maar laat dus zien dat ze met veel moeite behoorlijk wat calorieën naar binnen krijgt en alsnog ondergewicht heeft.
22-03-2025 om 14:47
Als tante zou ik me er niet mee bemoeien, hoe goed bedoeld ook!
Als kind was ik zelf aan de mollige kant, en werd ik echt van kleins af aan getrakteerd op zoveel vervelende/pijnlijke/bemoeizuchtige/zogenaamd grappige opmerkingen over mijn gewicht of eetgedrag. Ik heb het altijd heel erg gewaardeerd dat er een paar mensen in mijn familie waren die nooit maar dan ook nooit zoiets hebben gezegd.
Dat voelde heel veilig. Verder voelde ik me altijd heel dik (achteraf gezien was ik toen dus nog niet eens te zwaar, in mijn tienerjaren heb ik een flink eetprobleem ontwikkeld en werd ik echt wel te zwaar!) en ik werd heel ongelukkig van opmerkingen. Ik werd er zeker niet slanker door!
Gelukkig heb ik nu geen last meer van overgewicht of eetproblemen.
In mijn familie is ook een gezin waarbij de ouders veel te zwaar zijn en ik zie dat ze de eetgewoonten overbrengen op de jonge kinderen. Maar ik bemoei me er echt niet mee.