Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nichtje te zwaar

Annaniem2023 schreef op 05-03-2025 om 09:14:

[..]

Kan je wel cynisch gaan doen, maar mensen die minder calorieën eten dan ze verbruiken vallen af. En mensen die veel meer calorieën eten dan ze verbruiken komen aan. Zo simpel is het. Hoeveel dikke mensen zijn er in concentratiekampen?

Ik vind dit persoonlijk geen handige opmerking en kan ook kwetsend zijn voor mensen die familie verloren hebben op die manier. Ik snap de bedoeling erachter maar extreme situaties waarbij mensen onder dwang niet of nauwelijks te eten kregen, niet te vergelijken met de situatie waarin iemand met overgewicht op een normale gezonde manier probeert gewicht te verliezen. 

Mijn man eet meer calorieen dan hij verbruikt, toch blijft hij zo slank als een den terwijl een ander met zijn levenstijl zou aankomen. 

Hoi,

je zou kunnen kijken naar supplementen die de eetlust remmen. Dan bedoel ik niet meteen medicatie, want ik denk dat je daar niet op zit te wachten, maar gewoon iets met eiwitten waardoor ze langer vol zit. Dat kan al eiwitpoeder zijn door de yoghurt bij het ontbijt of zo. 

Van eiwitten is het bewezen dat je langer vol zit, maar van andere supplementen is het maar de vraag of het werkt, dus let daar goed op. Zie bijvoorbeeld voedingstests van de consumentenbond als je zoekt op "hongerremmers consumentenbond"

En vraag het gerust als je meer uitleg wil over een specifiek supplement. Maar LET OP bewegen en gezondere voeding is altijd de basis en altijd beter.

Gingergirl schreef op 05-03-2025 om 11:34:

[..]

Ik vind dit persoonlijk geen handige opmerking en kan ook kwetsend zijn voor mensen die familie verloren hebben op die manier. Ik snap de bedoeling erachter maar extreme situaties waarbij mensen onder dwang niet of nauwelijks te eten kregen, niet te vergelijken met de situatie waarin iemand met overgewicht op een normale gezonde manier probeert gewicht te verliezen.

Mijn man eet meer calorieen dan hij verbruikt, toch blijft hij zo slank als een den terwijl een ander met zijn levenstijl zou aankomen.

Daar geloof ik niet in. Dan heeft hij een hoge bmr, verbranding in rust, of hij beweegt het eraf of hij eet minder dan jij denkt of alledrie of hij heeft een lintworm. Anders kom je over het algemeen gewoon aan. 

Maar ik begrijp dat overgewicht een gevoelig onderwerp is aangezien ongeveer de helft van Nederland te dik is en dat alle excusen de revu passeren waarom ze er niet veel aan kunnen doen etc. Een uitzondering medisch daargelaten. 

Moederkareltje schreef op 05-03-2025 om 11:58:

[..]

Daar geloof ik niet in. Dan heeft hij een hoge bmr, verbranding in rust, of hij beweegt het eraf of hij eet minder dan jij denkt of alledrie of hij heeft een lintworm. Anders kom je over het algemeen gewoon aan.

Maar ik begrijp dat overgewicht een gevoelig onderwerp is aangezien ongeveer de helft van Nederland te dik is en dat alle excusen de revu passeren waarom ze er niet veel aan kunnen doen etc. Een uitzondering medisch daargelaten.

Dat hoeft ook niet, het is echter wel zo. Hij beweegt heel weinig, eet veel, heeft geen lintworm of andere medische mankementen. Soms is het gewoon zo, arts heeft dat ook beaamt.

Gingergirl schreef op 05-03-2025 om 12:54:

[..]

Dat hoeft ook niet, het is echter wel zo. Hij beweegt heel weinig, eet veel, heeft geen lintworm of andere medische mankementen. Soms is het gewoon zo, arts heeft dat ook beaamt.

Dan is zijn basisstofwisseling hoger dan gemiddeld. Een lichaam is gewoon een fabriek. 1000 calorieën erin, 1000 calorieën eruit door op de bank te zitten met een hoge basisstofwisseling en hij blijft op gewicht. En veel dikke mensen hebben de pech dat hun basisstofwisseling laag is en ze dus van veel minder calorieën aankomen. 

Gingergirl schreef op 05-03-2025 om 11:34:

[..]

het is wel te vergelijken, want het onderstreept mijn punt dat als er weinig calorieën in een lichaam gaan, het lichaam dunner wordt. 

Mensen die zeggen dat ze weinig eten en gefilmd worden, blijken toch vaak ongemerkt iets in hun mond te stoppen of grotere porties te eten. Er was zo'n programma waarin dikke en dunne mensen van voedingspatroon wisselden, daar werden ze gefilmd zonder dat ze het wisten. Daar bleek ook dat extreem dunne mensen niet altijd gezond waren. 

Annaniem2023 schreef op 05-03-2025 om 14:07:

[..]

Dan is zijn basisstofwisseling hoger dan gemiddeld. Een lichaam is gewoon een fabriek. 1000 calorieën erin, 1000 calorieën eruit door op de bank te zitten met een hoge basisstofwisseling en hij blijft op gewicht. En veel dikke mensen hebben de pech dat hun basisstofwisseling laag is en ze dus van veel minder calorieën aankomen.

Dat klopt, niet iedereen zijn stofwisseling is hetzelfde. 

Annaniem2023 schreef op 05-03-2025 om 14:10:

[..]

het is wel te vergelijken, want het onderstreept mijn punt dat als er weinig calorieën in een lichaam gaan, het lichaam dunner wordt.

Mensen die zeggen dat ze weinig eten en gefilmd worden, blijken toch vaak ongemerkt iets in hun mond te stoppen of grotere porties te eten. Er was zo'n programma waarin dikke en dunne mensen van voedingspatroon wisselden, daar werden ze gefilmd zonder dat ze het wisten. Daar bleek ook dat extreem dunne mensen niet altijd gezond waren.

Agree to disagree; ik vind het geen vergelijk; mensen opsluiten en geen eten meer geven...ja dan val je af, wordt je ziek en ga je dood. Net zoals mensen die aan anorexia lijden heel erg afvallen. Van minder calorieen val je inderdaad meestal af. Maar dat wil niet zeggen dat je die extreme situaties ten alle tijden kunt vergelijken met een dieet; die werken niet bij iedereen. Vaak omdat mensen zich er niet aan houden maar er zijn er ook genoeg bij wie het niet goed werkt terwijl ze zich er wel aan houden. Die programma's die je noemt ken ik ook; waren er genoeg die zich er keurig aan hielden en nauwelijks afvielen. 

Gingergirl schreef op 05-03-2025 om 14:21:

[..]

Dat klopt, niet iedereen zijn stofwisseling is hetzelfde.

Ja nou dan ligt het toch gewoon aan je man zijn bmr. Mysterie opgelost, ik mail zijn huisarts wel even als die dat niet kon bedenken. 

Moederkareltje schreef op 05-03-2025 om 14:59:

[..]

Ja nou dan ligt het toch gewoon aan je man zijn bmr. Mysterie opgelost, ik mail zijn huisarts wel even als die dat niet kon bedenken.

Huisarts weet dat prima hoor zoals ik schreef maar lezen is misschien wat moeilijk . Die heeft juist nagekeken of er geen andere onderliggende zaken aan de hand waren. Net zoals dat sommige mensen sneller aankomen en moeilijker afvallen door een trage stofwisseling, al blijft bij velen verkeerde keuzes maken de grootste oorzaak, dat is waar.

nou, TO, je ziet hier dus wat er gebeurt als je een opmerking zou maken. Mensen hebben hun eigen idee over wat gezonde voeding is, en als leek ga je de ander niet overtuigen van jouw visie. 

het valt me op dat veel mensen van mening zijn, dat je niks mag zeggen omdat het sneu is voor het kind. En als het om losse opmerkingen en steken onder water gaat, is dat vast wel waar. 

Maar het kan natuurlijk ook in de vorm van een goed gesprek. Eens informeren wat ze al wel doen, en proberen mee te denken. Voor hetzelfde geld doen ze thuis al een hoop dat jij niet ziet. Ze vragen hoe jij kan helpen.

Moederkareltje schreef op 05-03-2025 om 11:58:

[..]

Daar geloof ik niet in. Dan heeft hij een hoge bmr, verbranding in rust, of hij beweegt het eraf of hij eet minder dan jij denkt of alledrie of hij heeft een lintworm. Anders kom je over het algemeen gewoon aan.

Ik denk echt wel dat de ene persoon meer behoefte heeft aan zoet of veel eten dan een ander, denk je niet? Wij hebben in mijn familie allemaal problemen met eten en vooral zoetigheid. Ik vraag het weleens aan mijn vrienden en op mijn werk zei zeggen dit helemaal niet te herkennen en helemaal geen gedachte te hebben naar zoetigheid of volproppen. Dus dit heb ik wel als excuus, dat een ander niet zo die drang voelt.

Zeespiegel schreef op 05-03-2025 om 17:09:

het valt me op dat veel mensen van mening zijn, dat je niks mag zeggen omdat het sneu is voor het kind. En als het om losse opmerkingen en steken onder water gaat, is dat vast wel waar.

Maar het kan natuurlijk ook in de vorm van een goed gesprek. Eens informeren wat ze al wel doen, en proberen mee te denken. Voor hetzelfde geld doen ze thuis al een hoop dat jij niet ziet. Ze vragen hoe jij kan helpen.

Zodat ze kunnen vragen waar schoonzus zich mee bemoeit? 

Kikki39 schreef op 05-03-2025 om 17:17:

[..]

Ik denk echt wel dat de ene persoon meer behoefte heeft aan zoet of veel eten dan een ander, denk je niet? Wij hebben in mijn familie allemaal problemen met eten en vooral zoetigheid. Ik vraag het weleens aan mijn vrienden en op mijn werk zei zeggen dit helemaal niet te herkennen en helemaal geen gedachte te hebben naar zoetigheid of volproppen. Dus dit heb ik wel als excuus, dat een ander niet zo die drang voelt.

Dat klopt hoor. Het kind wat ik hierboven noemde (inmiddels volwassen), ging als 5-jarige ‘s nachts op zoek naar snoep en vette snacks. Zijn verzadigingsmechanisme werkt ook niet zoals het zou moeten. Plus, hij lust alles. Waar mijn kinderen groot zijn geworden op een halve aardappel en een doperwt, ging bij hem alles met smaak naar binnen. Zijn vader is net zo. Ik verbaas me er soms over hoe hij het weg krijgt. Ze hebben ook nooit restjes, alles moet op.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.