Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mag je kind zelf zijn/haar kapsel kiezen?

Korte vraag? Mogen jullie (basisschool) kinderen zelf kiezen wbt kapsel/haardracht?
Mijn zoon wil dreads maar ik vind dat zo ontzettend smerig dat ik er niet echt positief tegenover sta. Zoon vind dat het zijn haar is en hij zelf mag kiezen.
Z'n moeder stelde gewone vlechten voor maar dat wil hij niet, hij houdt niet van dat gevoel van nephaar in z'n eigen haar.

Ja. Mijn kinderen kiezen al vanaf hun kleutertijd zelf hun kapsel. En soms kiezen ze iets waar ik zelf niet voor zou kiezen, maar het is maar haar en het is hun hoofd. Ik vind kapsels juist een goede manier om je eigen smaak te ontdekken en te ontwikkelen, juist omdat het altijd tijdelijk is.

ja, dat mag, tot op zekere hoogte: in geval van hoofdluis moest er gekamd kunnen worden. Verder eens met NightNurse: kapsel is tijdelijk, dus gewoon uitproberen! Ook kleur van t haar, prima om mee te experimenteren als ze dat willen.

basischool is een prima periode om dingen te testen.
Misschien wel even met hem spreken, over dat het gedrag van anderen naar hem toe zou kunnen veranderen, positief of negatief. (Niet dreigen dat het er dan weer uit moet.)

Nu is het met dreadlocks wel zo, dat wanneer je geen nep haar als basis wilt, je je eigen haar moet laten vervilten, en dat het verwijderen dan gelijk staat aan kaalscheren. 

Dus dan misschien toch beter eerst met nep haar proberen?

Een kapper weet het beste wat bij het type haar en het type gezicht past (als hij goed is in zijn vak).

Ik zou tevoren onopvallend met de kapper bespreken wat ik echt niet wil en welke kant het op geadviseerd moet worden.

Maar op sommige punten zou ik de wensen van het kind niet geheel negeren.

Dus een mix van die drie aspecten.

Hier niet hoor.  Iig niet 100%. Normale kapsels wel maar mijn dochter wilde toen ze een jaar of 8 was perse roze haar.  Nou dat mag dus niet.  Ze heeft er 2 roze strengen nep haar in laten zetten maar meer mocht echt niet.  

rionyriony schreef op 17-11-2024 om 06:23:

Een kapper weet het beste wat bij het type haar en het type gezicht past (als hij goed is in zijn vak).

Ik zou tevoren onopvallend met de kapper bespreken wat ik echt niet wil en welke kant het op geadviseerd moet worden.

Maar op sommige punten zou ik de wensen van het kind niet geheel negeren.

Dus een mix van die drie aspecten.

Die van ons zou echt compleet ongevoelig zijn voor advies van de kapper als ie iets anders in zijn hoofd heeft.

Haren zijn juist bij uitstek iets waarmee ze zonder grote gevolgen kunnen experimenteren.

Hier is kind 8 jaar en experimenteert er op los. Ze is al twee keer van lang haar naar een korte bob gegaan en qua kleuren ook van alles. Eerst krijt en laatste jaar kleurshampoo die 10 wassingen blijft zitten.
Ik vind dit er ook echt bij horen om eigen identiteit te ontdekken en een stijl te ontwikkelen. Bij dreads zou ik kind wel heel goed meenemen hoe het proces in z’n werk gaat en as hij ze niet meer wil, wat dan de optie is.

Mijn kinderen mochten op de basisschool best veel zelf bepalen kwa haardracht . Mits makkelijk bij te houden of goed door henzelf te onderhouden. 
Dreads vergen nogal wat onderhoud, en dat lijkt me voor een basisschool leerling lastig om zelf te doen. 

wie betaalt dat dan? Lijkt me niet goedkoop om te laten zetten.

Hier mochten ze ook altijd zelf kiezen, maar ze wilde nooit extreme dingen.

Dreads is volgens mij ook wel een ander prijskaartje, daar zou ik niet snel in meegaan.

Van mij mogen ze ook zelf kiezen. Haar groeit toch wel weer aan. Bij dreads zou ik wel goede afspraken met hem maken over onderhoud. (En stiekem zou ik hopen dat dit een heel korte fase is.)

ja dat mogen ze zelf weten. Nou hebben de oudste 3 niet zulke heftige wensen gehad maar de jongste is flink aan het experimenteren incl kleur en dat is prima. Eigen stijl en smaak ontwikkelen is ook fijn.

Inderdaad heel goed vertellen dat als alles eraf gaat, hij dus kaal is.
Wie gaat het betalen? Een kappersbezoek voor knippen wil ik graag betalen, maar voor dreads zullen toch zelf moeten sparen.
Misschien is dat nog een redding

Due-scimmie schreef op 17-11-2024 om 06:46:

[..]

Die van ons zou echt compleet ongevoelig zijn voor advies van de kapper als ie iets anders in zijn hoofd heeft.

Haren zijn juist bij uitstek iets waarmee ze zonder grote gevolgen kunnen experimenteren.

Ik vind dat een kind ook mededogen moet leren te gaan hebben met degenen die er tegenaan moeten kijken. En met de ouders die in hun hart huilen bij het zien dat het prachtige blonde haar vergriept wordt tot een dor bosje oranje afgebroken sprieten.

Moet zeggen dat ik wel een draak was die volledig onverwacht met een knaloranje geverfde kop aan het diner verscheen, waarna er niet veel meer aan te doen was.

Ik had toen niet genoeg verstand van verf, eigenlijk.

hier mogen ze zelf kiezen maar tot nu toe geen extreme dingen. Dochter van 16 wil nu iets ingewikkelds qua kleur (lees: duur). Ben met haar in gesprek gegaan dat ik het niet betaal en haar voorgerekend dat het bijhouden haar ook elke keer X kost. Nu wil ze het niet meer. 
Ik betaal overigens alleen gewoon knippen. 
ik mocht vroeger ook experimenteren qua kapsels en kleding van m’n ouders. Volop gedaan en altijd heel fijn gevonden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.