Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mag je kind zelf zijn/haar kapsel kiezen?

Korte vraag? Mogen jullie (basisschool) kinderen zelf kiezen wbt kapsel/haardracht?
Mijn zoon wil dreads maar ik vind dat zo ontzettend smerig dat ik er niet echt positief tegenover sta. Zoon vind dat het zijn haar is en hij zelf mag kiezen.
Z'n moeder stelde gewone vlechten voor maar dat wil hij niet, hij houdt niet van dat gevoel van nephaar in z'n eigen haar.

Advies vragen is niks mis mee hoor. En soms je mening bijstellen ook niet. Je hebt hier bijvoorbeeld geleerd dat dreads niet 'vies' zijn, want je kunt ze gewoon wassen.
Maar je hebt je er wel in verdiept en bent erachter gekomen dat het erg prijzig is en dat je niet zo veel geld wil uitgeven aan een kapsel voor een tienjarige. En dat het ook nogal wat onderhoud vergt dat hij nog niet zelf kan dragen.

Wij zijn daar altijd vrij soepel in geweest, maar zoonlief had heel lang en mooi blond haar wat jaren en jaren geduurd had dus toen hij op zijn 14de ineens begon dat hij het groen wilde verven heb ik dat heel lang tegen gehouden. Dit omdat je het er niet meer uitkrijgt bij blond haar en dan zou het toch betekenen dat alles eraf zou moeten als hij het zat was. Hij vond het niet helemaal eerlijk (zijn haar tenslotte) maar uiteindelijk heeft hij het geaccepteerd, later gekozen voor een kort kapsel en toen zich suf geëxperimenteerd met allerlei kleuren. Is een stuk  goedkoper ook om kort haar te kleuren, en veel makkelijker.
Maar goed, jouw zoon is nog een stuk jonger. Hoe standvastig is hij? En hoe lang is zijn haar?
Ik vind een kind dwingen tot een kapsel (bv zomaar kort knippen tegen hun zin) niet kunnen, maar een beetje tegenhouden tot je zeker weet dat de wens consistent is kan in mijn ogen wel. Is het een optie om een mijlpaal af te spreken, bv als hij 12 wordt of als hij naar groep 8 gaat, ik noem maar wat; ver genoeg weg dat hij dan zijn wens al die tijd vol heeft moeten houden of intussen van gedachten veranderd is, maar niet zo ver dat het eindeloos is?
En liefst ook zo dat hij dan oud genoeg is om het tegen die tijd zelf te kunnen verzorgen?

Ik wil altijd graag een leuke meegaande ouder zijn maar het is ook wel goed om soms kinderen wat weerstand te geven, ze moeten zich in de puberteit wel ergens tegen af kunnen zetten. 

Dan vind ik haar wel een mooi iets, het is niet onbelangrijk maar het kan ook weinig kwaad. Ik zou het niet doen als je weet dat je hem er eindeloos op aan gaat spreken, want dat is heel vervelend (ik moet regelmatig op mijn lip bijten, want ik flap er graag wat uit).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.