Nick90
16-11-2024 om 23:56
Mag je kind zelf zijn/haar kapsel kiezen?
Korte vraag? Mogen jullie (basisschool) kinderen zelf kiezen wbt kapsel/haardracht?
Mijn zoon wil dreads maar ik vind dat zo ontzettend smerig dat ik er niet echt positief tegenover sta. Zoon vind dat het zijn haar is en hij zelf mag kiezen.
Z'n moeder stelde gewone vlechten voor maar dat wil hij niet, hij houdt niet van dat gevoel van nephaar in z'n eigen haar.
MMcGonagall
17-11-2024 om 10:23
SuzyQFive schreef op 17-11-2024 om 10:20:
[..]
Wat is daar mis mee? Heb ik ook een paar keer gehad. Een Antilliaanse vriendin zette dat voor mij. Niemand die daar moeilijk over deed.
Stond er een aantal jaar terug ook mee in de promotiefolder van de school waar ik toen werkte.
Ik neem aan dat jij als volwassene bewust die keuze maakt. Een 10-jarige zou ik niet met een kapsel laten lopen waar mensen aanstoot aan kunnen nemen.
Ysenda
17-11-2024 om 10:39
MMcGonagall schreef op 17-11-2024 om 10:23:
[..]
Ik neem aan dat jij als volwassene bewust die keuze maakt. Een 10-jarige zou ik niet met een kapsel laten lopen waar mensen aanstoot aan kunnen nemen.
Aanstoot aan een kapsel zegt meer over die persoon dan over degene met het kapsel.
Meesje
17-11-2024 om 11:14
Ysenda schreef op 17-11-2024 om 10:39:
[..]
Aanstoot aan een kapsel zegt meer over die persoon dan over degene met het kapsel.
Ik denk dat ze bedoelt ihkv cultural appropriation. Vind ik altijd een lastig begrip. Maar in dit geval gaat het om een kind dat half Surinaams is. Dus lijkt me dat hij nog wel zo'n kapsel mag. Ik weet niet na hoeveel generaties iemand 'wit' is en sommige kapsels 'dus' aanstootgevend zijn. Maar half van kleur mag het vast nog wel.
MMcGonagall
17-11-2024 om 11:22
Meesje schreef op 17-11-2024 om 11:14:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt ihkv cultural appropriation. Vind ik altijd een lastig begrip. Maar in dit geval gaat het om een kind dat half Surinaams is. Dus lijkt me dat hij nog wel zo'n kapsel mag. Ik weet niet na hoeveel generaties iemand 'wit' is en sommige kapsels 'dus' aanstootgevend zijn. Maar half van kleur mag het vast nog wel.
Dat wist ik niet. Ik had het over glad haar.
MamaE
17-11-2024 om 12:05
Wij betalen alleen knippen. Haar verven mag op de basisschool niet, daarna wel, maar dan moet ze het zelf betalen. Ik vind het bij jonge kinderen niet nodig. En bij oudere ook niet, ik ben zelf 42 en heb nog nooit mijn haar geverfd.
Een kind mag ook best eens nee horen, krijgen ze niks van. Soms zijn dingen te duur of de gevolgen bij het niet meer willen te groot (zoals helemaal kaal scheren).
Evaluna
17-11-2024 om 12:06
Tja, als het bij hem past en je betaalt normaal ook €75 met gemak, dan zou ik het hem lekker laten uitproberen.
In het ergste geval vindt hij het niet prettig/ krijgt hij luizen / houdt hij het niet goed schoon en dan heeft hij een kaal koppie.
Er zijn ergere dingen.
Wie weet waar hij over een paar jaar mee komt...
Nick90
17-11-2024 om 12:13
Evaluna schreef op 17-11-2024 om 12:06:
Tja, als het bij hem past en je betaalt normaal ook €75 met gemak, dan zou ik het hem lekker laten uitproberen.
In het ergste geval vindt hij het niet prettig/ krijgt hij luizen / houdt hij het niet goed schoon en dan heeft hij een kaal koppie.
Er zijn ergere dingen.Wie weet waar hij over een paar jaar mee komt...
Ja kappers die krullen knippen zijn gewoon heel erg duur, maar die dreads zijn nog veel duurder heb ik inmiddels ontdekt, zo'n 250-300 euro. Gelukkig is z'n moeder er ook op tegen en niet zo'n softie als mij wbt de kinderen.
LydiaDietz
17-11-2024 om 14:32
Dochter is nu 12 en wil haar haar het liefst tot op de grond. Dat wordt zo dun en sliertig dat het verplicht wordt bijgepunt. Ze heeft weleens blauw en roze haarpunten gehad. Die verf van Kinki Kappers kreeg ze voor haar verjaardag.
Zoon is 9 en heeft nog nooit enige interesse getoond in hoe zijn haar geknipt wordt. Ooit heeft de kapper zich vergist en hem zo'n vreselijk voetbalkapsel aangemeten. Alleen de diamanten oorbelletjes misten nog. Ik zei er mag flink wat af en zoon vertelde dat hij op voetbal zat. Een en een is twee.
Maar goed, als hij echt graag zo'n kapsel zou willen dan laat ik het los hoor.
Lena55
17-11-2024 om 14:46
Ik heb meerdere collega's met dreads. Ook een paar kinderen op de school van de kinderen. Ik vind het helemaal niet vies als je het goed onderhoudt. Ziet er gewoon schoon uit.
Enige argument tegen (buiten de hoge kosten) vind ik het risico op luizen bij jonge kinderen. Maar aangezien het een jongen is, is kaalscheren in dat geval ook weer geen ramp. Dat is het risico wat hij dan moet snappen.
Ik snap best dat je met een kind van 10 jaar dit nog even wil tegenhouden. Het is duur en niet praktisch. Maar ik hoop niet dat je gezegd hebt dat het vies is. Dat vind ik erg denigrerend. Echt iets wat je kunt denken, maar niet hoeft te zeggen tegen mensen (kinderen) die het heel mooi vinden. Je kunt hem wel wijzen op het onderhoud wat wellicht veel werk en geld kost.
Hier 3 jongens en tot nu toe geen vreemde kapselwensen. Mijn oudste (met een verstandelijke beperking) heb ik kaal moeten scheren deze zomer ivm luizen. Het uitkammen is niet te doen voor hem. Gelukkig stond het hem wel, maar moest wel slikken want hij heeft prachtig dik haar. Haar groeit gelukkig aan. Ik zou vooral veel moeite hebben met gotic achtig kapsels (en kleren). Maar goed, we gaan het zien. Hopelijk valt het mee als ze de puberteit ingaan.😅
TineWinkel
17-11-2024 om 14:53
Nick90 schreef op 17-11-2024 om 12:13:
[..]
Ja kappers die krullen knippen zijn gewoon heel erg duur, maar die dreads zijn nog veel duurder heb ik inmiddels ontdekt, zo'n 250-300 euro. Gelukkig is z'n moeder er ook op tegen en niet zo'n softie als mij wbt de kinderen.
Bij zo'n (verschil in) bedrag wordt t sparen, zodat zoon t extra bedrag bijlegt? Geen idee of hij dat er voor over heeft?
Moederkareltje
17-11-2024 om 15:07
Met de mening van nu: vanaf 14 jaar mogen mijn kinderen zich uitleven en dan kunnen ze het ook zelf betalen van hun bijbaan. Op de basisschool wil ik geen gekkigheid. Dochter draagt haar haar enigzins lang en vast buiten de deuren en zoon enigzins kort. Geen verf.
Fiorah
17-11-2024 om 15:10
Ik wilde eerst zeggen: ja alles mag, zolang de voorwaarden en de consequenties duidelijk zijn. Maar ik zou dan weer geen 250 euro zomaar aan een kapsel uitgeven. Hij zou het van mij niet helemaal zelf moeten betalen, maar ook zeker niet helemaal zomaar krijgen.
Daglichtlamp
17-11-2024 om 15:17
Juist omdat het voor zoon ook een uiting kan zijn voor zijn cultuur zou ik denk ik niet zomaar nee zeggen. Maar aangezien het blijkbaar lastiger te verzorgen is, kun je daar best een leeftijd aan hangen. Ook gezien de hoge kosten, mag hij daar best zelf voor sparen als hij dit heel erg graag wil.
Marty1984
17-11-2024 om 16:15
Op zijn 14 zou ie zijn zin mogen doen (en een heel deel zelf mogen betalen).
Op zijn 10 zou ik hem te jong vinden.
Net als bijvoorbeeld kleuren ... dat hou je maar voor op de middelbare, op de lagere school wordt daar niet mee begonnen of hou je het maar bij 1 of 2 lokken.
Check ook even het schoolreglement. Ik ken genoeg scholen waar bepaalde (zelfgecreëerde) haartypes of bepaalde haarkleuren gewoon niet worden toegelaten.
Anoniemvoornu
17-11-2024 om 16:25
Kind heeft surinaamse roots , dreads vies noemen vind ik onwetend , je kunt ze prima wassen, kosten ok, dan zelf sparen ervoor , de vergelijking met verven van sommige snap ik al helemaal niet . Het is een (cultuurgebonden) vorm van vlechten , mochten je kids dat ook niet dan vlechtjes in hun haar?