wild-flower
23-10-2024 om 12:08
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
Het valt mij de laatste tijd op in het verkeer ( ik doe alles op de fiets ) dat het wel lijkt of kinderen ( met name in de leeftijd 10-16 jaar ) geen verkeersregels kennen.
Ik weet dat het een verplicht vak op de basisschool is , maar doen de scholen dat ook allemaal en wordt er daadwerkelijk veel aandacht aan besteed inclusief fietslessen ?
Vandaar de vraag : kregen / krijgen jullie kinderen nog wel verkeersles op school ?
Peiling
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
Moederkareltje
23-10-2024 om 13:39
Ongeacht of ze het weten hoe het moet, het is niet stoer om je hand uit te steken etc.
MamaE
23-10-2024 om 13:44
Hier krijgen ze dus wel verkeer, maar geen examen. Heb ik vroeger ook nooit gehad. Fietsen wordt hier wel gezien als een verantwoordelijkheid van de ouders om dat te leren. Is het eigenlijk ook wel, want de school koopt geen fiets voor een kind en gaat het ook niet aanleren.
Bakblik
23-10-2024 om 14:34
Ja mijn kinderen, de laatste verliet de basisschool in 2016, kregen verkeersles in theorie en praktijk. Ik was verkeersouder en was er vaak bij als die lessen gegeven werden in de praktijk.
Inmiddels geef ik verkeersles aan nieuwkomers. Nu bezig met een leuk project bij een schakelklas voor kinderen tussen 12 en 18.
Ieder jaar organiseer ik met een aantal vrouwen het verkeersexamen voor groep 7 van alle basisscholen in onze gemeente.
Hand uitsteken gebeurt hier zeker. Ik heb een voorbeeldfunctie ik kan altijd cursisten tegenkomen.
Ook mijn kinderen fietsen en fietsten netjes. Dat heb ik ze goed geleerd. Ook nooit oortjes in tijdens het fietsen.
Valeria
23-10-2024 om 15:04
MamaE schreef op 23-10-2024 om 13:44:
Hier krijgen ze dus wel verkeer, maar geen examen. Heb ik vroeger ook nooit gehad. Fietsen wordt hier wel gezien als een verantwoordelijkheid van de ouders om dat te leren. Is het eigenlijk ook wel, want de school koopt geen fiets voor een kind en gaat het ook niet aanleren.
Hier kregen ze alleen wat les in verkeersregels. Op het gefietste examen verwachtten ze wel dat iedereen kon fietsen en de route had geoefend, maar dat werd niet gecontroleerd en de kinderen werden zo op pad gestuurd. Er waren ook kinderen bij die alleen op die dag langer dan 50 meter fietsten.
Bakblik
23-10-2024 om 15:26
Valeria schreef op 23-10-2024 om 15:04:
[..]
Hier kregen ze alleen wat les in verkeersregels. Op het gefietste examen verwachtten ze wel dat iedereen kon fietsen en de route had geoefend, maar dat werd niet gecontroleerd en de kinderen werden zo op pad gestuurd. Er waren ook kinderen bij die alleen op die dag langer dan 50 meter fietsten.
Nee als vrijwilligersgroep van 6 enthousiaste vrouwen die een traditie in stand willen houden doen wij veel. Dit in samenwerking met de scholen en de gemeente.
Ieder kind krijgt keurig documenten mee met:
- Eisen voor de fiets. Welke maat gebruikelijk is bij welke lengte.
- De technische eisen waar de fiets aan moet voldoen
- Een inteken formulier voor ouders om controleposten te bemannen, zodat er bij elke bocht/afslag iemand is die te hulp kan schieten. En op het lange rechte stuk zitten ze om de 100 meter.
- De route, zodat ouders met hun kind kunnen oefenen.
We gaan inderdaad niet controleren of kinderen die 4.8 km kunnen fietsen. Als ouders hun kind via de school laten meedoen en ze dus met fiets aan de start verschijnen gaan wij ervan uit dat ze kunnen fietsen en die 4.8 km in maximaal 40 minuten kunnen afleggen. De meesten kunnen dat in 20 minuten. Voor kinderen die helemaal in de paniek schieten hebben wij 1 persoon paraat die op kleine afstand me kan fietsen zodat er echt heel snel hulp is als de paniek zo erg is dat het kind "crasht" letterlijk of figuurlijk.
Dit is het maximale wat wij kunnen bieden.
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om een kind te veilig te leren fietsen. Een kind van 11 dit niet kan zou door de ouders niet aangemeld moeten worden. Als wij in 1 lange ochtend >200 kinderen de route laten fietsen en daarbij ook nog coördineren dat er op de 20 posten 2 uur lang 2 ouders zitten en daarna nog 2 uur 2 verse ouders dan is ons bordje vol genoeg. Controleren of kinderen kunnen fietsen past daar niet meer bij.
Edit: Dit is hoe het in onze gemeente gaat. In omliggende gemeenten gaat het ongeveer ook zo. Er zullen wat verschillen zijn maar niet veel. Er was hier altijd 1 school met 100% geslaagden, omdat de leerkracht van groep 7 heel fanatiek was met uitleggen en begeleiden. Helaas is die man met pensioen.
wild-flower
23-10-2024 om 15:39
Bakblik schreef op 23-10-2024 om 14:34:
Inmiddels geef ik verkeersles aan nieuwkomers. Nu bezig met een leuk project bij een schakelklas voor kinderen tussen 12 en 18.
Ieder jaar organiseer ik met een aantal vrouwen het verkeersexamen voor groep 7 van alle basisscholen in onze gemeente.
Hand uitsteken gebeurt hier zeker. Ik heb een voorbeeldfunctie ik kan altijd cursisten tegenkomen.
Ook mijn kinderen fietsen en fietsten netjes. Dat heb ik ze goed geleerd. Ook nooit oortjes in tijdens het fietsen.
Wat goed !
MamaE
23-10-2024 om 15:50
Controleren of een kind kan fietsen is inderdaad niet passend bij een examen. Als een kind dat überhaupt niet kan of nooit doet, dan ga je niet op examen toch?
Ik vind het wel zorgelijk dat kinderen niet kunnen fietsen of dat zelden tot nooit doen.
Natuurlijk heb je in grote steden veel dingen op loopafstand en goed ontsloten OV, maar ik vind fietsen gewoon een basisvaardigheid in Nederland. Het geeft kinderen ook vrijheid en zelfstandigheid.
Bakblik
23-10-2024 om 16:11
MamaE schreef op 23-10-2024 om 15:50:
Controleren of een kind kan fietsen is inderdaad niet passend bij een examen. Als een kind dat überhaupt niet kan of nooit doet, dan ga je niet op examen toch?
Ik vind het wel zorgelijk dat kinderen niet kunnen fietsen of dat zelden tot nooit doen.
Natuurlijk heb je in grote steden veel dingen op loopafstand en goed ontsloten OV, maar ik vind fietsen gewoon een basisvaardigheid in Nederland. Het geeft kinderen ook vrijheid en zelfstandigheid.
Dat is ook de reden dat wij nu in de schakelklas bezig zijn met vluchtelingkinderen. Dat ze straks als ze naar normaal voortgezet onderwijs gaan ze ook mee kunnen doen met hun fietsende klasgenoten.
15 jarige meisjes met een Islamitische achtergrond krijgen echt zoveel vrijheid als ze kunnen fietsen en niet meer afhankelijk zijn van hun vader/ broers om ze te brengen en halen naar school.
Gingergirl
23-10-2024 om 16:12
Hier krijgen ze theorielessen op de basisschool met een soort examen als afsluiting. Er is geen praktisch verkeersexamen, veel kinderen hebben ook geen fiets.
PinkFlower
23-10-2024 om 16:23
Hier wel. Dochter heeft voor 2 weken terug nog ANWB streetwise op school gehad. Komen ze langs met van die mini anwb auto's en leren ze oversteken bij de kleuters. Dochter kreeg les over gordels, uitkijken op de fiets, wanneer heb je wel en niet voorrang enz.
De leeftijd in de OP is gewoon een heel egocentrische leeftijd. Die denken nergens aan, kijken niet maar willen puur en alleen zelf op hun bestemming komen. Maar owee als jij hun niet ziet dat heb jij het gedaan 😅. Ach ja pubers...
Gelukkig zijn er ook genoeg die het wel goed doen. Laatst een puber die zijn hand uit stak voor me, wilde hem bijna een compliment geven want dat had ik al lang niet meer gezien. Niet gedaan want dat is niet cool van een oude taart een compliment. Straks steekt ie dan nooit meer een hand uit😅🤣.
Bejaarden kunnen er ook wat van merk ik trouwens. Stelen ook vaak geen hand uit en als ik er wat van zeg krijg ik een grote bek. Soort bejaarden 70+ puberteit.
Bakblik
23-10-2024 om 16:40
PinkFlower schreef op 23-10-2024 om 16:23:
Hier wel. Dochter heeft voor 2 weken terug nog ANWB streetwise op school gehad. Komen ze langs met van die mini anwb auto's en leren ze oversteken bij de kleuters. Dochter kreeg les over gordels, uitkijken op de fiets, wanneer heb je wel en niet voorrang enz.
De leeftijd in de OP is gewoon een heel egocentrische leeftijd. Die denken nergens aan, kijken niet maar willen puur en alleen zelf op hun bestemming komen. Maar owee als jij hun niet ziet dat heb jij het gedaan 😅. Ach ja pubers...
Gelukkig zijn er ook genoeg die het wel goed doen. Laatst een puber die zijn hand uit stak voor me, wilde hem bijna een compliment geven want dat had ik al lang niet meer gezien. Niet gedaan want dat is niet cool van een oude taart een compliment. Straks steekt ie dan nooit meer een hand uit😅🤣.
Bejaarden kunnen er ook wat van merk ik trouwens. Stelen ook vaak geen hand uit en als ik er wat van zeg krijg ik een grote bek. Soort bejaarden 70+ puberteit.
🤣
Zo grappig dit. Ik had het maandag nog aan de stok met een bejaarde. Ik fietste met een cursist. Die vrouw kan echt net fietsen, de eerste les in het echte verkeer was 5 minuten bezig en ze stond dwars op het fietspad. Ja sorry dat gebeurt gewoon. Wij starten na de spits om niet teveel pubers tegen te komen.
Bellen als een malle dat ze er langs wilde een hett duurt even voor wij ruimte kunnen maken. Die bejaarde was woest en wilde niet eens luisteren naar mijn uitleg.
Terug op ons startpunt naast een middelbare school zijn de mede fietspad gebruikers een stuk vriendelijker en DAT zijn pubers. 😜
MamaE
23-10-2024 om 16:43
Sommige mensen denken dat ze alles mogen omdat ze oud zijn en dat iedereen respect voor ze moet hebben. Heb ik best, maar dat is in mijn ogen wel iets wat wederzijds dient te zijn. En je gedrag kan ik alsnog respectloos vinden.
Mugske
23-10-2024 om 17:14
dochter heeft op de basisschool ook de anwb les over oversteer en remweg gehad. In verschillende klassen ook verkeerslessen. Voor zover ik weet is er geen fietsexamen (was er paar jaar geleden wel).
Vanaf groep 6 gaan de kinderen van deze school op de fiets naar de gymzaal. Ze komen die dagen dus ook op de fiets naar school (groep 3 t/m 5 gaat te voet naar de gymzaal)
Thy
23-10-2024 om 18:04
Hier krijgen kinderen verkeerslessen op school. Extra lessen zoals lessen over dode hoek worden door een externe partij verzorgd. Theorielessen worden gevolg en in groep 7/8 wordt het theorie-examen afgenomen.
School heeft jaren geleden aangegeven dat het oefenen op de weg eigenlijk niet tot het takenpakket van de school zou moeten behoren, maar dat dit een taak van ouders is. Daarom is er ook geen praktijkexamen. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Anoniemst
23-10-2024 om 18:23
Zelf vroeger in een dorp in Gelderland in groep 7 verkeersles met een theorie en praktijkexamen. Wat mij daarvan het meest bij is gebleven, is dat ze ieder jaar speciaal voor dat verkeersexamen een verkeerslicht plaatsten, want die hadden we normaal niet in het dorp. En ja, nu ik dit schrijf ook meteen de leerkracht in groep 7 die ‘boos’ werd als we stoplicht zeiden. Dat licht was immers niets altijd rood, we moesten verkeerslicht zeggen.
Mijn kinderen kregen hier in de stad Utrecht ook verkeersles met een theorie en praktijkexamen. Oudste moest daarvoor nog naar de andere kant van de stad, waar ze voor alle scholen een vaste route hadden. Later kwam die vaste route ook aan deze kant van de stad, dus de jongsten bleven meer aan deze kant. Volgens mij staan er zelfs vaste bordjes die de route van het verkeersexamen aangeven, zodat je ook kunt oefenen.
Streetwise of iets dergelijks was ook wel ieder jaar op school bij de kinderen, dus ook die dode hoek en de remweg. Echt fietsles hebben ze nooit gehad en dat kreeg hun jongere halfbroertje in Zuid Holland weer wel.