wild-flower
23-10-2024 om 12:08
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
Het valt mij de laatste tijd op in het verkeer ( ik doe alles op de fiets ) dat het wel lijkt of kinderen ( met name in de leeftijd 10-16 jaar ) geen verkeersregels kennen.
Ik weet dat het een verplicht vak op de basisschool is , maar doen de scholen dat ook allemaal en wordt er daadwerkelijk veel aandacht aan besteed inclusief fietslessen ?
Vandaar de vraag : kregen / krijgen jullie kinderen nog wel verkeersles op school ?
Peiling
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
Gingergirl
24-10-2024 om 12:42
Miepjecody schreef op 24-10-2024 om 12:13:
[..]
Nee hoor, gewoon via normale wegen, maar goed ik woon niet in de randstad
Waar je woont kan meespelen of iets beschikbaar is of niet. Ik kan je verzekeren dat dat hier echt niet zo makkelijk is.
Decembermamma
24-10-2024 om 13:59
Gingergirl schreef op 24-10-2024 om 12:42:
[..]
Waar je woont kan meespelen of iets beschikbaar is of niet. Ik kan je verzekeren dat dat hier echt niet zo makkelijk is.
Ik woon dus in de randstad, heb geen zin in hordes mensen die naar een fiets komen kijken en dan druk gaan onderhandelen. De onze wordt dus gewoon doorgegeven gratis en voor niets.
Valeria
24-10-2024 om 15:08
Decembermamma schreef op 24-10-2024 om 13:59:
[..]
Ik woon dus in de randstad, heb geen zin in hordes mensen die naar een fiets komen kijken en dan druk gaan onderhandelen. De onze wordt dus gewoon doorgegeven gratis en voor niets.
Of er hordes komen heb je zelf in de hand
(Kinder)fietsen had ik er altijd voor 5 euro op staan. Degene die dat meteen accepteerde en snel kon komen, mocht hem meenemen.
Iemand die al over de mail vraagt of alles het nog doet (voor 5 euro! wat denk je zelf? er is altijd minstens een lampje stuk) die geef ik mijn adres niet door. Er was ook eens iemand die op de foto beweerde te zien dat de originele weetikveel was vervangen. Was niet eens zo. Maar kom op zeg, wat zou het uitmaken als het wel zo was en er zat een nieuw zadel of zo op?
Grote stad, niet in Randstad. Geen idee waarom Randstad altijd als iets aparts wordt afgeschilderd?
Daglichtlamp
24-10-2024 om 17:08
Decembermamma schreef op 23-10-2024 om 18:53:
Overigens vind ik de opmerking van wild-flower wel suggestief. Waarom zou school dat moeten leren?
Tja ik vind het eigenlijk logisch dat als school iets toetst dat er dan ook les in gegeven wordt. Dus is er een praktisch verkeersexamen op de fiets, georganiseerd door school, tijdens schooltijd, dan mag je ook verwachten dat school de kinderen daarop voorbereidt.
Net zoals ik van school verwacht dat ze kinderen voorbereidt op reken- en taaltoetsen. (Maar vaak genoeg moeten ouders dat ook doen).
Als dat niet kan of niet past, dan vraag ik me af of je als school dat praktisch verkeersexamen nog wel af moet nemen. Doe je dat dan alleen voor de kinderen die toch al leren hoe het werkt in het verkeer van hun ouders? Wat is dan het nut daarvan?
(Zelf trouwens geen praktisch verkeersexamen gehad, had ook weinig zin in het dorp waar ik vandaan kom, ik heb wel mijn theoretisch examen foutloos gemaakt.)
Evaluna
24-10-2024 om 18:01
Hier hebben ze verkeersles op school. Alleen komen sommige kinderen van ver. Het fietsexamen doen ze thuis, via een website en dan krijgen ze op school het diploma uitgereikt.
Poezekat
24-10-2024 om 20:40
Onze zoon kreeg wel verkeerles, verkeers (fiets)examen in groep 7 en in groep 8 meerdere activiteiten op de fiets waaronder schoolkamp.
Ook werd er aandacht besteed aan de Op voeten en fiets dag naar school, ergens in september en werd jaarlijks een fietskeuring georganiseerd. Dan kwam de plaatselijke fietsenmaker op school om de fietsen te keuren. Dat soort activiteiten organiseerde ik zelf, was jarenlang verkeersouder.
Bakblik
24-10-2024 om 20:49
Poezekat schreef op 24-10-2024 om 20:40:
Onze zoon kreeg wel verkeerles, verkeers (fiets)examen in groep 7 en in groep 8 meerdere activiteiten op de fiets waaronder schoolkamp.
Ook werd er aandacht besteed aan de Op voeten en fiets dag naar school, ergens in september en werd jaarlijks een fietskeuring georganiseerd. Dan kwam de plaatselijke fietsenmaker op school om de fietsen te keuren. Dat soort activiteiten organiseerde ik zelf, was jarenlang verkeersouder.
Hé collega! Dat heb ik inderdaad ook nog gedaan, eind september begin oktober de verlichtingscampagne en scan van grote gebreken. En dan in het voorjaar de fietsen van groep 7 en 8 voor het fietsexamen en de andere dingen die groep 8 deed op de fiets.
Poezekat
24-10-2024 om 21:09
Bakblik schreef op 24-10-2024 om 20:49:
[..]
Hé collega! Dat heb ik inderdaad ook nog gedaan, eind september begin oktober de verlichtingscampagne en scan van grote gebreken. En dan in het voorjaar de fietsen van groep 7 en 8 voor het fietsexamen en de andere dingen die groep 8 deed op de fiets.
In elke schoolkrant stond ook een artikel van de verkeersouders.
Bakblik
24-10-2024 om 21:13
Poezekat schreef op 24-10-2024 om 21:09:
[..]
In elke schoolkrant stond ook een artikel van de verkeersouders.
Soms deed ik dat inderdaad ook nog. Vooral als de gemeente weer allerlei wijzigingen deed in de eenrichtingsverkeer situatie. Echt hele straten wisselen van rijrichting. Hoe kan je het bedenken.
Tango
24-10-2024 om 23:16
Hier deden ze mee aan het verkeersexamen en kregen ze fietslessen op school. Bij dochter, de oudste, was dit prima geregeld. Jongere kinderen op het schoolplein en oudere de praktijk in. Bij zoon bleven ze op het schoolplein oefenen en dan rare oefeningen met slalommen en rondje rijden met 1 hand aan het stuur. Zoon vond het niets dus heb hem een keer thuis gehouden.
Verkeersles kregen ze ook.
Neefje zit op het SO en krijgt geen verkeersles. Dat vind ik dan weer bijzonder. Fietslessen lukt niet als het grootste deel van de kinderen met de taxi komt, maar het is wel handig als ze iets van het verkeer weten als ze naar het VO wel op de fiets gaan.
Overigens vind ik wel dat je als ouders zelf je kind moet leren fietsen. Op de basisschool hadden we in zoon zijn klas in groep 4 nog kinderen die met zijwielen fietsten, maar dit ook prima zonder konden.
Decembermamma
25-10-2024 om 07:03
Daglichtlamp schreef op 24-10-2024 om 17:08:
[..]
Tja ik vind het eigenlijk logisch dat als school iets toetst dat er dan ook les in gegeven wordt. Dus is er een praktisch verkeersexamen op de fiets, georganiseerd door school, tijdens schooltijd, dan mag je ook verwachten dat school de kinderen daarop voorbereidt.
Net zoals ik van school verwacht dat ze kinderen voorbereidt op reken- en taaltoetsen. (Maar vaak genoeg moeten ouders dat ook doen).
Als dat niet kan of niet past, dan vraag ik me af of je als school dat praktisch verkeersexamen nog wel af moet nemen. Doe je dat dan alleen voor de kinderen die toch al leren hoe het werkt in het verkeer van hun ouders? Wat is dan het nut daarvan?
(Zelf trouwens geen praktisch verkeersexamen gehad, had ook weinig zin in het dorp waar ik vandaan kom, ik heb wel mijn theoretisch examen foutloos gemaakt.)
Ten eerste toetst niet iedere school dat, ten tweede vind ik leren lezen en schrijven van hele andere orde als verkeersregels leren. Er zijn dingen die je als ouders aan je kind leert, zoals klusjes in huis, boodschappen doen, jezelf veilig door het verkeer verplaatsen, hoe je het ov gebruikt, hoe je studiefinanciering aanvraagt, je belastingaangifte invult, eventueel toeslagen aanvraagt en je inschrijft voor een woning etc.
Daglichtlamp
25-10-2024 om 08:32
Decembermamma schreef op 25-10-2024 om 07:03:
[..]
Ten eerste toetst niet iedere school dat, ten tweede vind ik leren lezen en schrijven van hele andere orde als verkeersregels leren. Er zijn dingen die je als ouders aan je kind leert, zoals klusjes in huis, boodschappen doen, jezelf veilig door het verkeer verplaatsen, hoe je het ov gebruikt, hoe je studiefinanciering aanvraagt, je belastingaangifte invult, eventueel toeslagen aanvraagt en je inschrijft voor een woning etc.
Je mist mijn punt, ik zeg heel nadrukkelijk dat àls school het toetst, je dàn mag verwachten dat school kinderen daarop ook voorbereid.
Decembermamma
25-10-2024 om 08:41
Daglichtlamp schreef op 25-10-2024 om 08:32:
[..]
Je mist mijn punt, ik zeg heel nadrukkelijk dat àls school het toetst, je dàn mag verwachten dat school kinderen daarop ook voorbereid.
Het was een opmerking op mijn reactie waaruit naar voren kwam dat ik het geen vak voor school vond. Wie zegt dat elke school het toetst? En waarom mijn reactie dan gebruiken ?
Daglichtlamp
25-10-2024 om 08:43
Decembermamma schreef op 25-10-2024 om 08:41:
[..]
Het was een opmerking op mijn reactie waaruit naar voren kwam dat ik het geen vak voor school vond. Wie zegt dat elke school het toetst? En waarom mijn reactie dan gebruiken ?
Je hebt gelijk, we zijn het helemaal niet oneens zie ik. Ik had beter moeten lezen en niet jou moeten citeren.