Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?

Peiling

Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
63 stemmen
87%
11%
2%

Het OV is hier in het hoge noorden zó goed, dat de meeste mensen minstens twee fietsen hebben en veel 18plussers een auto...

Niemand kijkt hier gek op als er per volwassen gezinslid een auto voor de deur staat.

Overstappen met het OV, bijvoorbeeld van bus op bus? Beter fiets je naar je overstapplek, zeker 's avonds wacht je al snel bijna een uur. 

Zoon fietst liever vijf kilometer  dan dat hij 600 meter loopt en moet overstappen. Fietsen is sneller als aanvullend vervoer.

MamaE schreef op 23-10-2024 om 22:10:

[..]

Maar dan wordt voor dat soort dingen toch apart gezegd dat het niet verplicht is en dat je je moet opgeven?

Het lijkt me ondoenbaar als iedereen zelf gaat bedenken dat hun kind allemaal dingen niet hoeft omdat zij dat onzin vinden of dat een heleboel dingen facultatief zijn.

Gaat niet om " onzin", school bedenkt een activiteit onder schooltijd, praktisch verkeersexamen waarvoor je een fiets nodig hebt en die had niet iedereen, dus moet je even laten weten of je mee doet of niet. Niet meer en niet minder. Je denkt erg zwart/wit als het om schoolactiviteiten gaat terwijl het in de praktijk niet zo gaat.

MamaE schreef op 23-10-2024 om 22:10:

[..]

Maar dan wordt voor dat soort dingen toch apart gezegd dat het niet verplicht is en dat je je moet opgeven?

Het lijkt me ondoenbaar als iedereen zelf gaat bedenken dat hun kind allemaal dingen niet hoeft omdat zij dat onzin vinden of dat een heleboel dingen facultatief zijn.

Op de school van mijn kinderen was actief opgeven niet nodig. School rekende erop dat iedereen meedeed en als dat om een of andere reden niet kon moesten ouders laten weten dat er geen fiets was voor het kind, dat kind niet kon fietsen, dat ze het te gevaarlijk vonden, zulke dingen.

De gebroken armen en benen waren duidelijk dat meedoen geen optie was. 

Op de basisschool van de kinderen gaven ze verkeersles en deden ze theorie examen, praktijk niet. Jongste is in gr 7 van school gewisseld, hij heeft dus wel praktijkexamen gedaan.

Zelf heb ik ook verkeersexamen gedaan in Utrecht. Dwars door de stad, bordjes van tevoren zodat je kon oefenen. En de start bij het politiebureau waar ook nog gekeken werd naar je fiets (verlichting). Was best goed geregeld in mijn herinnering en ook wel fijn om een keer door de drukke stad gefietst te hebben

Ja hier wel maar het valt mij op dat er gewoon veel minder gefietst wordt met kinderen.
Gisteren zag ik nog twee kinderen uit de buurt voor het eerst op hun veel te kleine fietsen. Ze doen alles met de auto.

Wij fietsen ook geregeld een stuk op een vrije dag, naar en door natuurgebied bijvoorbeeld. We komen bijna nooit andere gezinnen met jonge kinderen tegen. 

Op de lagere school van mijn kinderen had echt iedereen een fiets. In de bovenbouw gingen ze klassikaal op de fiets naar de gym. De meeste kinderen fietsten op die leeftijd ook zelfstandig door ons stadje overal naar toe.

wild-flower

wild-flower

24-10-2024 om 08:14 Topicstarter

Ik weet niet of elke school er veel of weinig aandacht aan besteed , met of zonder examen , maar verkeersles staat wel bij de wettelijk verplichte vakken .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/welke-vakken-krijgt-een-kind-op-de-basisschool

wild-flower schreef op 24-10-2024 om 08:14:

Ik weet niet of elke school er veel of weinig aandacht aan besteed , met of zonder examen , maar verkeersles staat wel bij de wettelijk verplichte vakken .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/welke-vakken-krijgt-een-kind-op-de-basisschool

Verkeersles wel, verkeersexamen en praktijklessen niet.

Theorielessen is volgens de overheid voldoende. Ik vind dat veel te weinig maar snap ook dat docenten geen tijd hebben voor praktijklessen en het tegelen van hulpouders die net die kinderen de wijk in kunnen. 

Als je aan een kleuter een foto van een verkeersbord laat zien dat naast de school staat dan herkennen ze het niet als de school ontbreekt op de foto. 

Ik liet ooit in groep 3 het bord dat eenrichtingsverkeer aangeeft zien in de klas en vroeg of iemand wist waar in het dorp je zo'n bord kon vinden, niemand die het wist en het syndroom dus naast de school. 

Gingergirl schreef op 23-10-2024 om 21:38:

[..]

Dat komt veel voor hoor. Niet iedereen heeft er geld voor, soms speelt culturele achtergrond mee etc.

Voor 20 euro heb je een tweedehands fiets

Miepjecody schreef op 24-10-2024 om 09:10:

[..]

Waar? 20 euro is meestal een opknappertje wat je nog flink moet bijleggen om hem rijdbaar te krijgen. 75 komt eerst. 

[..]

In dubieuze kringen misschien.

Op Marktplaats op <5km van mijn postcode kun je daarvoor alleen een 12 inch kopen. Fietsen die daadwerkelijk gebruikt kunnen worden op de leeftijd van een fietsexamen zijn op Marktplaats ook al 75-100 euro of meer.

Bij een fietsenwinkel zijn ze er ook niet voor 20 euro.

[..]

Mooi niet. Ik heb ooit voor 40 euro een knappe tweedehands kinderfiets weten te scoren, dat was toen al een goede deal en dat was 15 jaar geleden. 

Toen mijn dochter 2 jaar terug op haar 13e een grotere fiets nodig had ben ik gaan zoeken naar een fatsoenlijke tweedehands stadsfiets. Niet aan te komen voor een redelijk bedrag. 

Maar dan nog, voor de armsten onder ons is daar flink wat gratis geld voor beschikbaar. Hier in de wijk ook gebeurd je zag precies wie er het armst waren, want daar kwamen de voedselbank fietsjes die door de lokale fietsenwinkel werden uitgegeven. Die fietsjes zag je in de voortuin liggen wegroesten. Fietsen deden ze er niet op, ze reden wel op de elektrische stepjes enzo.

Maar als pa en ma weigeren te fietsen dan is een fiets voor een kind ook niet handig. Een fiets op een speelplein kunnen voortbewegen is iets anders als deelnemen aan het verkeer. 

Theorieles krijgen ze hier sowieso. Praktijk weet ik eigenlijk niet zeker. Dat is rond groep 7 toch? Daar zitten mijn kinderen nog niet. Maar goed, dat is ook minder nodig lijkt me. Tegen die tijd fietsen de kinderen hier al lang en breed zelfstandig het dorp door. Dus dan heb je als het goed is de fietsopvoeding allang gehad.

Mijn dochter heeft een tijdje op cluster 2 gezeten. Daar deden ze ook al praktijk in de lagere klassen. Maar daar had je dan ook dat alle kinderen met taxi's naar school komen. Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan dat ze van jongs af aan al naar school fietsen. Eigenlijk zijn deze lessen dus nog belangrijker op plekken waar de meeste kinderen niet standaard met de fiets komen.

Dat kinderen de regels minder kennen herken ik eigenlijk niet. Wel dat ze het voor het gemak negeren. Maar dat is vrij normaal puber gedrag. 

Valeria schreef op 24-10-2024 om 09:32:

[..]

In dubieuze kringen misschien.

Op Marktplaats op <5km van mijn postcode kun je daarvoor alleen een 12 inch kopen. Fietsen die daadwerkelijk gebruikt kunnen worden op de leeftijd van een fietsexamen zijn op Marktplaats ook al 75-100 euro of meer.

Bij een fietsenwinkel zijn ze er ook niet voor 20 euro.

Nee hoor, gewoon via normale wegen, maar goed ik woon niet in de randstad

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.