Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?

Peiling

Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
63 stemmen
87%
11%
2%

"Mijn startpunt" was op de grens van Hoogezand en Sappemeer. Toen we teruggestuurd werden door de meester van klas 5, die ons achterna was gekomen, waren we al bijna in Foxhol.

Door dit topic moet ik denken aan zo'n programma waar pubers van huis ruilen. 

"Waar is de tramhalte?" Welke tram? Daar staat de fiets die je mag gebruiken. 
Ácht kilometer fietsen??? 😱

Ik had wel verkeersles eind van de basisschool met examen, maar ik durf niet te beweren dat ik me ook werkelijk altijd aan die regels hield als puber. 

MamaE schreef op 23-10-2024 om 15:50:

Controleren of een kind kan fietsen is inderdaad niet passend bij een examen. Als een kind dat überhaupt niet kan of nooit doet, dan ga je niet op examen toch?
Ik vind het wel zorgelijk dat kinderen niet kunnen fietsen of dat zelden tot nooit doen.
Natuurlijk heb je in grote steden veel dingen op loopafstand en goed ontsloten OV, maar ik vind fietsen gewoon een basisvaardigheid in Nederland. Het geeft kinderen ook vrijheid en zelfstandigheid.

Eens hoor! Kind had een keer een activiteit in groep 7 van school en kwam dus in de botsing met een ander kind. Moeder van dat kind was mee en schoof de gehele schuld in de schoenen van mijn zoon, achteraf hoorde ik dat het jochie heel slingerend fietste en steeds van snelheid wisselde en iedereen riep harder te gaan. Vervolgens in groep 8 weer een activiteit op de fiets, toen ik hoorde dat diezelfde jongen van de juf niet mee terug mocht fietsen omdat ze dag te gevaarlijk vind was mijn conclusie duidelijk. Gelukkig heeft hij de middelbare school op loopafstand gekozen.

Overigens vind ik de opmerking van wild-flower wel suggestief. Waarom zou school dat moeten leren? Elke dag wandel ik flink en ook fiets ik. Ik rij wel auto maar niet zo vaak. Vandaag op de fiets vanaf mijn werk moeten uitwijken voor een volwassen vrouw die zonder kijken begon met deelnemen aan het verkeer. Toen ik haar erop wees eerst te even kijken voor ze van de stoep afstapte met haar fiets zei ze iets van "er is toch niets mis gegaan?"....euhm nee behalve dat ik volop op de rem moest met mijn fiets.

In de ochtend op de fiets een man zonder enige verlichting tegengekomen. Zou jij de verkeersregels kennen?

Oke en dan vanavond tijdens mijn wandeling een vader die zijn dochter leerde om tegen het verkeer in (op de verkeerde kant van het fietspad dus) te fietsen omdat ze anders 2 keer moesten oversteken. Zou die volwassen vader de regels kennen? Zou hij ze goed overbrengen op zijn kind?

Decembermamma schreef op 23-10-2024 om 18:53:

Overigens vind ik de opmerking van wild-flower wel suggestief. Waarom zou school dat moeten leren? Elke dag wandel ik flink en ook fiets ik. Ik rij wel auto maar niet zo vaak. Vandaag op de fiets vanaf mijn werk moeten uitwijken voor een volwassen vrouw die zonder kijken begon met deelnemen aan het verkeer. Toen ik haar erop wees eerst te even kijken voor ze van de stoep afstapte met haar fiets zei ze iets van "er is toch niets mis gegaan?"....euhm nee behalve dat ik volop op de rem moest met mijn fiets.

In de ochtend op de fiets een man zonder enige verlichting tegengekomen. Zou jij de verkeersregels kennen?

Oke en dan vanavond tijdens mijn wandeling een vader die zijn dochter leerde om tegen het verkeer in (op de verkeerde kant van het fietspad dus) te fietsen omdat ze anders 2 keer moesten oversteken. Zou die volwassen vader de regels kennen? Zou hij ze goed overbrengen op zijn kind?

Tja. Kennen is wat anders dan toepassen in de praktijk.

Bakblik schreef op 23-10-2024 om 15:26:

Een kind van 11 dit niet kan zou door de ouders niet aangemeld moeten worden.

Volgens mij was het hier een verplicht onderdeel van het schoolprogramma. Aanmelden was dus niet aan de orde. Ik heb nog overwogen om de jongste niet mee te laten doen, want ik vond hem een gevaar op de weg, maar de meester vond dat heel raar. 

Kind vond het niet nodig om zijn hand uit te steken of te kijken, want "ik hoor toch dat er niets aankomt" en sloeg altijd zo af. Een paar dagen voor het fietsexamen stak hij ineens spontaan zijn hand uit, dus hij heeft wel meegedaan, maar we waren dus wel al jaren bezig voordat hij het nodig vond om te gaan luisteren. 

Thy schreef op 23-10-2024 om 18:04:

Hier krijgen kinderen verkeerslessen op school. Extra lessen zoals lessen over dode hoek worden door een externe partij verzorgd. Theorielessen worden gevolg en in groep 7/8 wordt het theorie-examen afgenomen.
School heeft jaren geleden aangegeven dat het oefenen op de weg eigenlijk niet tot het takenpakket van de school zou moeten behoren, maar dat dit een taak van ouders is. Daarom is er ook geen praktijkexamen. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Bij ons wordt er ook verwacht door zowel ons als organisatoren en de scholen dat ouders oefenen met hun kind. Wij hopen dan dat ze niet alleen de examenroute goed oefenen maar zorgen dat hun kinderen in het hele dorp veilig kunnen fietsen. 

Een keer hebben we op de ochtend van het examen de route moeten omleggen vanwege een noodreparatie van de waterleiding op de route.  Keurig ouders erbij om de kinderen om te leiden, zodat ze na 2 onbekende bochten extra weer terug waren op de bekende route. Dat stukje moeten ze dan ook wel op een veilige manier passeren. 

De grootste grap 4 jaar geleden was een moeder 4 jaar geleden. Zij kwam haar kind naar de start brengen met de fiets op de fietsendrager. Zij verwachtte serieus dat achter iedere leerling een surveillant me zou fietsen.  Kind was helemaal over de rooie toen bleek dat hij alleen die 4.8 km moest fietsen. Uiteindelijk is daar dus een van ons met mee gefietst maar dat is niet de bedoeling. Daar hebben we 1 of 2 ouders voor paraat staan en met een ritje van 15-20 minuten zouden we dat dus 4-6 keer per uur kunnen doen maar dat haal je niet. Die kinderen die niet hebben geoefend en angstig zijn doen meestal meer dan 20 minuten over het rondje leert de ervaring. 

Zolang de scholen, de gemeente én de ouders willen dat het praktijkrondje georganiseerd wordt gaan wij door maar het wordt steeds moeilijker.  Wij zijn met 6 vrouwen waarvan de oudste 70 plus is en ik ben net 55 plus de benjamin. Ouders die op de posten zitten te beoordelen zijn ook steeds moeilijker te mobiliseren. Zal mij benieuwen hoe lang we het nog vol kunnen houden. 

Valeria schreef op 23-10-2024 om 20:28:

[..]

Volgens mij was het hier een verplicht onderdeel van het schoolprogramma. Aanmelden was dus niet aan de orde. Ik heb nog overwogen om de jongste niet mee te laten doen, want ik vond hem een gevaar op de weg, maar de meester vond dat heel raar.

Kind vond het niet nodig om zijn hand uit te steken of te kijken, want "ik hoor toch dat er niets aankomt" en sloeg altijd zo af. Een paar dagen voor het fietsexamen stak hij ineens spontaan zijn hand uit, dus hij heeft wel meegedaan, maar we waren dus wel al jaren bezig voordat hij het nodig vond om te gaan luisteren.

Verplicht kan het niet zijn, volgens mij, het valt buiten de verplichte vaardigheden die de school kinderen aan moet leren volgens de wet. 

Ouders moeten toestemming geven om hun kind mee te laten doen. 

Gingergirl schreef op 23-10-2024 om 16:12:

Hier krijgen ze theorielessen op de basisschool met een soort examen als afsluiting. Er is geen praktisch verkeersexamen, veel kinderen hebben ook geen fiets.

Geen fiets????

Miepjecody schreef op 23-10-2024 om 21:03:

[..]

Geen fiets????

Dat komt veel voor hoor. Niet iedereen heeft er geld voor, soms speelt culturele achtergrond mee etc.

Miepjecody schreef op 23-10-2024 om 21:03:

[..]

Geen fiets????

In grote steden zijn veel voorzieningen op loopafstand of men gaat met het OV.
Wij Nederlanders zijn gewend te fietsen, maar dat geldt niet voor alle mensen uit andere culturen. 
Hier op het platteland hebben wel alle kinderen een fiets. Maar heeft ook vrijwel elk huishouden minimaal één auto. Als je dat niet hebt, heb je gewoon een probleem, want OV is hier heel slecht ontsloten en lopen kost heel veel tijd. Dus die fiets, die hebben kinderen gewoon nodig.

Ik snap dat scholen niet aan zo'n praktijkverkeersexamen meedoen als halve klassen geen fiets hebben of nauwelijks kunnen fietsen. Eén op één begeleiding vind ik ook een bizarre verwachting van ouders eerlijk gezegd. Dat is toch niet te organiseren? Ook als je ergens heen gaat op de fiets met school. Maar goed, scholen waar de helft geen fiets heeft, die doen dat soort dingen dan niet of gaan lopend of regelen wat anders. 

Ik vind aanmelden voor zo'n examen best apart als je school meedoet. Ook dingen die niet wettelijk verplicht zijn, kan een school opnemen in het lesprogramma. Dat betekent niet dat het dan facultatief is. Ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat alles wat ze tijdens de reguliere lesuren doen onder het lesprogramma valt en dus verplicht is.

Gingergirl schreef op 23-10-2024 om 21:38:

[..]

Dat komt veel voor hoor. Niet iedereen heeft er geld voor, soms speelt culturele achtergrond mee etc.

Dit ja.

Ik heb zelf als kind ook verkeersles gehad en zowel theorie als praktijk examen gedaan. Wij gingen met school ook regelmatig naar de verkeerstuin met school. Dat vonden we erg leuk je had daar ook trapauto's.

Mijn kinderen kregen ieder jaar een paar keer verkeersles en er was ook altijd een praktische gedeelte. Ze hebben ook verkeersexamen gedaan. De wijkagent kwam dan de fietsen keuren en langs de route zaten overal ouders om te kijken of ze alles goed deden.

MamaE schreef op 23-10-2024 om 21:46:

[..]

In grote steden zijn veel voorzieningen op loopafstand of men gaat met het OV.
Wij Nederlanders zijn gewend te fietsen, maar dat geldt niet voor alle mensen uit andere culturen.
Hier op het platteland hebben wel alle kinderen een fiets. Maar heeft ook vrijwel elk huishouden minimaal één auto. Als je dat niet hebt, heb je gewoon een probleem, want OV is hier heel slecht ontsloten en lopen kost heel veel tijd. Dus die fiets, die hebben kinderen gewoon nodig.

Ik snap dat scholen niet aan zo'n praktijkverkeersexamen meedoen als halve klassen geen fiets hebben of nauwelijks kunnen fietsen. Eén op één begeleiding vind ik ook een bizarre verwachting van ouders eerlijk gezegd. Dat is toch niet te organiseren? Ook als je ergens heen gaat op de fiets met school. Maar goed, scholen waar de helft geen fiets heeft, die doen dat soort dingen dan niet of gaan lopend of regelen wat anders.

Ik vind aanmelden voor zo'n examen best apart als je school meedoet. Ook dingen die niet wettelijk verplicht zijn, kan een school opnemen in het lesprogramma. Dat betekent niet dat het dan facultatief is. Ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat alles wat ze tijdens de reguliere lesuren doen onder het lesprogramma valt en dus verplicht is.

Nee dat is niet altijd zo. Niet alles wat bedacht wordt is meteen een verplicht onderdeel van het lesprogramma. Vroeger toen ik zelf op de basisschool zat was het praktisch verkeersexamen wel onder schooltijd maar moest je je wel apart voor opgeven. Wie niet mee deed bleef gewoon op school en maakte schoolwerk. Ook in mijn tijd had niet iedereen een fiets.

Gingergirl schreef op 23-10-2024 om 21:56:

[..]

Nee dat is niet altijd zo. Niet alles wat bedacht wordt is meteen een verplicht onderdeel van het lesprogramma. Vroeger toen ik zelf op de basisschool zat was het praktisch verkeersexamen wel onder schooltijd maar moest je je wel apart voor opgeven. Wie niet mee deed bleef gewoon op school en maakte schoolwerk. Ook in mijn tijd had niet iedereen een fiets.

Maar dan wordt voor dat soort dingen toch apart gezegd dat het niet verplicht is en dat je je moet opgeven?

Het lijkt me ondoenbaar als iedereen zelf gaat bedenken dat hun kind allemaal dingen niet hoeft omdat zij dat onzin vinden of dat een heleboel dingen facultatief zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.