wild-flower
23-10-2024 om 12:08
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
Het valt mij de laatste tijd op in het verkeer ( ik doe alles op de fiets ) dat het wel lijkt of kinderen ( met name in de leeftijd 10-16 jaar ) geen verkeersregels kennen.
Ik weet dat het een verplicht vak op de basisschool is , maar doen de scholen dat ook allemaal en wordt er daadwerkelijk veel aandacht aan besteed inclusief fietslessen ?
Vandaar de vraag : kregen / krijgen jullie kinderen nog wel verkeersles op school ?
Peiling
Kregen/krijgen jullie kinderen verkeersles / fietsles op school ?
alhambra
23-10-2024 om 12:11
Ja, fiets- en verkeersleiding vanaf de kleuters. Einde basisschool ook een examen. Ze komen altijd bij ons voorbij.
SuzyQFive
23-10-2024 om 12:14
Jazeker, het hele schoolplein is daar ook op ingericht.
Ze deden niet het praktijk fietsexamen maar wel de theorietoets en ze gingen regelmatig echt verkeerslessen in de praktijk.
Duufje
23-10-2024 om 12:16
Kind gaat naar speciaal onderwijs en krijgt vanaf groep 5 verkeersles. Geen specifieke fietsles, hij gaat naar een regionale school en de meeste kinderen komen daar niet op de fiets, maar met de taxi. Maar er wordt dus wel onderwijs gegeven in de verkeersregels. Dat vind ik overigens ook wel iets dat je zelf in het dagelijks leven aan je kind meegeeft en uitlegt.
BlairW
23-10-2024 om 12:16
Hier fietsexamen in groep 7. Maar volgens mij vergeet het gros van de groep alles meteen daarna weer. Ik hamer er bij dochter heel erg op. Goede kant van de weg, altijd hand uitsteken, stoppen als je twijfelt enz. Vriendin van haar fietst overal zonder kijken gewoon door. Dochter heeft al een paar keer een hartverzakking gehad, omdat ze zo voor een auto of bus door schoot.
MamaE
23-10-2024 om 12:26
Ja, vanaf groep 5 krijgen ze verkeersles, over regels, borden etc. Maar ik vind dat ook iets wat je als ouders al eerder leert. Kijken als je oversteekt, hand uitsteken, rechts gaat voor, ook opletten als je voorrang hebt. Gordel om in de auto, licht aan op de fiets.
Uit een boekje leren is leuk, maar in de praktijk beklijft het waarschijnlijk beter.
En dan worden ze puber en krijgen ze schijt aan alles en is al die kennis tijdelijk vergeten. Maar wees gerust, dat komt weer terug als het daarvoor aanwezig was. Net als het vermogen tot sociaal doen en beleefd zijn tegen je ouders.
wild-flower
23-10-2024 om 12:30
MamaE schreef op 23-10-2024 om 12:26:
Ja, vanaf groep 5 krijgen ze verkeersles, over regels, borden etc. Maar ik vind dat ook iets wat je als ouders al eerder leert. Kijken als je oversteekt, hand uitsteken, rechts gaat voor, ook opletten als je voorrang hebt. Gordel om in de auto, licht aan op de fiets.
Uit een boekje leren is leuk, maar in de praktijk beklijft het waarschijnlijk beter.
En dan worden ze puber en krijgen ze schijt aan alles en is al die kennis tijdelijk vergeten. Maar wees gerust, dat komt weer terug als het daarvoor aanwezig was. Net als het vermogen tot sociaal doen en beleefd zijn tegen je ouders.
Nou dat hopen we dan maar hè ?
Decembermamma
23-10-2024 om 12:30
Ja ze deden verkeersles, en verkeersexamen op de basisschool. Met zoon deed ik zoveel mogelijk zelf fietsen, zwemles, sport, bieb, boodschappen etc deden we gewoon op de fiets. Zoon geeft ook aan dat er kinderen zijn die niet kunnen fietsen.
Temet
23-10-2024 om 12:39
Zelf heb ik het destijds gehad (ver in de vorige eeuw ), alleen theorie. Mijn kinderen hebben op de basisschool ook verkeerslessen gehad, inclusief - briljant idee- een soort praktijkles over de dode hoek, waarbij ze in een vrachtwagen konden meekijken wat zo'n chauffeur allemaal niet ziet. Dit was in groep 7
De school van mijn kinderen deed niet mee met het fietsexamen. Er zijn scholen bij mij in de buurt die dat wel doen, want ik zie dat wel eens gebeuren, maar 'onze' school deed dat niet. Naar ik begreep was dat omdat er zoveel kinderen geen fiets of een slechte fiets hadden, dat dat examen eigenlijk niet kon worden afgenomen.
Overigens woon ik in Amsterdam- Osdorp, waar het gros van de bevolking, in alle leeftijdscategorieën, de verkeersregels aan de laars lijkt te lappen. De Amsterdammer is al meestal geen heer (m/v) in het verkeer, maar in Osdorp is het allemaal nog net een tikje erger. Dus het is niet specifiek een kinderding.
rionyriony
23-10-2024 om 12:51
Ja hoor, in mijn prille jeugd kwam er iemand op school ons verkeersles geven. We konden dan ook een examen doen en dan kreeg je een waardevol diploma. Ik weet niet wat je daarmee kon maar het ging érg ver de hoeveelheid kennis die je kreeg voorgeschoteld. We hadden een heel boekje met alle borden erin, wat de categorieën waren. Heleboel lessen en vragen.
Fietsen dan weer niet; ik kon steppen en rolschaatsen maar fietsen heb ik mezelf aangeleerd, later, maar ik was nooit erg zeker op de fiets. Het voelde niet natuurlijk.
Poezenmeisje
23-10-2024 om 12:54
Zelfs mijn vader (inmiddels 80+) deed fietsexamen. De hoofdmeester liep destijds met een kwast verf achter de fietsen langs om de spatborden te witten (dat was toen een regel).
Ik miste in de jaren '80 samen met een vriendinnetje bij het fietsexamen een bord 'verboden voor fietsers' en de meester moest ons achterna fietsen, we waren inmiddels 10 minuten verder. 😄
Zoon is in groep 7 ook thuisgekomen met zijn fietsdiploma. Mijn vader bemenst nog steeds controleposten voor de fietsexamens.
Hier in de provincie Groningen zijn ze volgens mij nooit weg geweest.
Of pubers veilig volgens de regels fietsen, staat waarschijnlijk los van het hebben van een fietsdiploma.
😉
MelaS
23-10-2024 om 12:57
Ik heb ja gestemd. Net als Temet heb ik ver in de vorige eeuw verkeerslessen en een schriftelijk examen gehad (ik weet de vuile instinker nog!). Mijn kinderen, begin deze eeuw, hadden voor zowel de theorie als de praktijk examen. Dat laatste werd voorafgegaan door een fietskeuring mbv de lokale VVN.
Meesje
23-10-2024 om 13:00
Bij ons vroeger wel.
Hier op de basisschool volgens mij ook.
Waar volgens mij wel een verschil zit is de praktijkervaring. Kinderen worden vooral met de auto gebracht. Verkeerssituatie rondom school is, vooral door die auto's, zeer onveilig. Waardoor ouders kind dan toch liever brengen. Ook in de rest van dit dorp vind ik het niet bijzonder veilig. In het dorp van mijn jeugd hebben ze de voorrangsweg die vrijwel alle kinderen richting school namen veranderd waardoor het geen voorrangsweg meer is. +veel wegversmallingen. Om snelrijders te remmen. Maar het is er imo niet veiliger op geworden. Kinderen nemen minder deel aan het verkeer, doen minder ervaring op. En dan zijn ze 12 en moeten ze naar de middelbare, vaak ook nog op een ebike.
Miepjecody
23-10-2024 om 13:01
Volwassenen kennen de regels ook niet. Ik word voortdurend bijna van mijn fiets gereden als ik van rechts kom.
Ted68
23-10-2024 om 13:31
Ja,zelfs in Zwitserland krijgen kleuters oversteek les. En in groep 6 fietsles,met examen. Daar is een Agent bij aanwezig