Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter die alleen boodschappen doet

Ted68 schreef op 08-11-2024 om 17:57:

Mijn kinderen deden met 5 boodschappen ,bij de super in het dorp. Kregen geld mee,en een lijstje, en het wisselgeld klopte altijd....
En gelukkig doen kinderen dat nog steeds hier in het dorp...In het begin belde ik de winkel dat ze eraan kwamen. Maar een pas en pincode zou ik nooit meegeven..

Dat is dan wel een andere tijd en/of regio dan waar ik nu woon. Echt, de AH ziet me aankomen als ik ze ga opbellen dat mijn kleuter eraan komt. Ik denk dat degene die opneemt antwoordt met “Ehhh, ja, en dus, waarom belt u?”. Want wat je in feite doet met dat bellen is de verantwoording voor je kind bij de betreffende winkel leggen, ze als een soort kinder-oppas gebruiken. Bij een kruidenier in de jaren ‘70 in een ons-kent-ons dorp waarvan de eigenaar bevriend was met je ouders kon dat wel, in de huidige meer individualistische tijd bij een grote AH in een groter dorp of een stad gaan ze daar echt niet aan beginnen.

Dus TO, ik denk dat het nogal van de situatie afhangt. Aan antwoorden als ‘dat deed ik vroeger ook’ heb je weinig als dat in een heel andere context was.

Mijn jongste kon met vijf ook wel een paar dingetjes halen hoor. We woonden vlak naast een supermarkt en hij was wat voorlijker dan z'n broers. En als t mis zou gaan dan kon hij gewoon weer naar huis komen. Is nooit gebeurd. Wel cash geld mee inderdaad. 

Nu zijn ze pubers en geef ik gewoon mn pinpas mee.

Beertjelief schreef op 08-11-2024 om 16:27:

Haha ja! "Een pakje Camel-zonder-filter van 5 gulden graag "

En juist daarom vind ik 6 echt te jong om hele boodschappen te gaan doen
Lijstje mee en sjouwen maar! Maar makkelijk voor de ouders, dat wel
Misschien dat 7-jarige hier volgend jaar zelf een zakje snoep ofzo mag kopen

Twee Belinda Groen lang.

Vanaf mijn kleutertijd zodra ik de weg wist naar de Spar. 750 meter, 10 minuten lopen volgens Maps.

Onze 6-jarige zou dat echt nog niet kunnen, die zou onderweg al afgeleid raken en niet eens bij de supermarkt aankomen vrees ik. 

Je kind laten pinnen omdat het dat zo graag wil, vind ik wel raar. Sommige dingen zijn toch gewoon voor volwassenen?

TwoThirds schreef op 08-11-2024 om 22:06:

Je kind laten pinnen omdat het dat zo graag wil, vind ik wel raar. Sommige dingen zijn toch gewoon voor volwassenen?

ING geeft kinderen van een jaar of 9 een pinpas...

Poezenmeisje schreef op 08-11-2024 om 22:10:

[..]

Maar dat is toch iets heel anders (los van wat ik daar van vind) dan een kind dat pas 6 is met jou pas laten pinnen? 

Ik zou het ook heel irritant vinden als ik erachter stond te wachten, maar dat is een ander verhaal.

Poezenmeisje schreef op 08-11-2024 om 22:10:

[..]

Met 6 kan het al. (Hebben wij alleen niet gedaan) . Vanaf 8 kunnen ze ook de app gebruiken.

Hier mogen ze dat nog niet. Ze moeten een erg drukke straat over en ondanks dat er zebrapaden zijn, worden die regelmatig genegeerd door automobilisten.

Sigaretten halen als kind is zo herkenbaar. Bij ons was het dan een pakje half zware shag. Ik denk dat mijn broertje en ik toen iets van 7 en 8 waren.

Die van mij was net 7 denk ik. Ze verveelde zich en is van haar eigen geld een tijdschrift gaan halen. Trots dat ze was! Inmiddels is ze 8, zit ze in groep 6 en heb ik haar laatst vanuit heg dorpscentrum alvast naar huis gestuurd. Ze moet dan wel een drukkere, soms overzichtelijke weg over maar het is een voorzichtig kind en heel eerlijk: over 2 jaar moet ze door de stad naar de middelbare school. Kan ik het wel spannend vinden, maar daar heeft zij geen boodschap aan. Andere dochter is net 5, kleiner van stuk en impulsiever. Die laat ik minder los, maar mag ook oefenen... Zij blijft nu bijvoorbeeld ook wel eens een kort moment thuis.

Ik vind het verkeer de grootste opvoedkundige uitdaging (en bron van stress) tot nu toe, maar mijn kinderen zullen het een keer moeten leren.

Zes is een prima leeftijd om alleen een boodschap te doen als het kind eraan toe is, maar als ze dat nog niet kunnen of willen op die leeftijd is er ook niks aan de hand.

Een zesjarige nog steeds kleuter noemen vind ik wel een beetje kinderachtig.

Fruitmoeder, hoe reageerde je dochter zelf eigenlijk, toen ze haar klasgenootje boodschappen zag doen. Was het in de sfeer van 'dat zou ik ook wel willen?' of juist niet? 
Misschien zou ze het zelf ook een keer leuk vinden, of  misschien helemaal niet. Alleen dat is belangrijk (plus de veiligheid) en niet of ze er te jong of te oud voor is als ze 6 of 11 jaar is. 
Gek genoeg besef ik dat een van mijn dochters echt áltijd mee wilde als ik boodschappen  ging doen, maar dat ze nooit gevraagd heeft of ze het in haar eentje mocht doen.  

Ik vind 11/12 wel heel erg laat. Ik was zelf 11 toen ik naar de middelbare school ging. Waar ik dus zelfstandig moest zien te komen aan de andere kant van de stad. Dat had er uit gezien als ik dat had moeten doen als ik nog niet in staat was geweest zelfstandig een pak melk te kopen.

Misschien kan je eens beginnen met wat simpels dichtbij? Een brood bij de bakker op de hoek of een ijsje bij de snackbar? 

Ik heb alleen de openingspost gelezen en ik weet dat mijn opgroeien niet bepaald het modelvoorbeeld was. Maar ik denk wel te weten dat in de tijd dat ik die leeftijd had, het veel normaler was. Dus ja, ik deed ook boodschappen op die leeftijd. Supermarkt was maar 200 meter verder en moest daarvoor 1 hele rustige straat oversteken. Het was een tripje dat ik kon dromen en dat begon denk ik met een jaar of 5. Een pak melk halen bijvoorbeeld. Er was toen nog niet zoveel keuze. Er waren geen 500 merken melk. Dus ik wist precies wat ik moest pakken en waar het lag. Maar ik denk dat een kind vandaag de dag ook wel precies weet wat die kan pakken, als het altijd hetzelfde is.

Ik vind het zelf niet vreemd. Heb ook ergens het gevoel dat dit juist goed is voor kinderen. Het stimuleert je zelfvertrouwen als je merkt dat je dingen kunt, als jou dingen worden toevertrouwd en als je kleine succesjes zelf haalt en je vader of moeder is blij met wat je doet. Heeft met autonomie te maken die kinderen imo veel te weinig krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.