FruitMoeder
08-11-2024 om 14:34
Kleuter die alleen boodschappen doet
Ik ging met mijn dochter van 6 gisteren naar de supermarkt en wij kwamen een meisje uit haar klas tegen. Ze was daar helemaal alleen en ze had een heel mandje vol boodschappen en zelfs een klein lijstje met wat ze moest halen. Ze pinde ook zelf. Ik vond het best bizar om te zien. Mijn dochter zou dat op haar leeftijd echt niet kunnen, maar haar ging het goed af. Ze woonde gelukkig dichtbij de supermarkt, maar toch. Nu begin ik een beetje te twijfelen. Loopt dat meisje gewoon erg op de zaken vooruit of moet ik mijn dochter ook meer verantwoordelijkheid geven? Ik was zelf 11\12 toen ik alleen naar de winkel ging. Maar misschien is dat ook wel aan de late kant. Wat is de goede leeftijd om je kind boodschappen te laten doen?
Moederkareltje
08-11-2024 om 14:38
als je kind alleen naar school kan lopen kan het ook een pak melk kopen lijkt me. Het gevaar zit in het verkeer.
Bolmieke
08-11-2024 om 14:39
Ik was vijf toen ik voor het eerst alleen naar de winkel ging en dat was dus meer als 55 jaar geleden. Het was denk ik 10 minuten lopen. Mijn kinderen deden met 6 jaar ook een vergeten boodschap voor mij en dan mochten ze ook iets lekkers uitkiezen. Ze hoefden geen weg over te steken. Ik vind 11/12 een beetje laat
MamaE
08-11-2024 om 14:40
Dat ligt ook aan de afstand tot de supermarkt. Wij wonen in een dorp waar geen supermarkt is, dan moet je 4-5 km fietsen naar een dorp verderop.
Een paar kleine boodschappen lijkt me best kunnen en ook leerzaam en goed voor het zelfvertrouwen. De weekboodschappen voor een heel gezin lijkt me qua vervoer lastig voor zo'n jong kind.
Ik zou voor een kind overigens contant geld meegeven, want mijn kind hoeft mijn pincode niet te weten en soms met contactloos betalen moet je af en toe wel je pincode invoeren en ik wil niet dat mijn kind daar dan staat en niks kan.
FruitMoeder
08-11-2024 om 14:43
Bolmieke schreef op 08-11-2024 om 14:39:
Ik was vijf toen ik voor het eerst alleen naar de winkel ging en dat was dus meer als 55 jaar geleden. Het was denk ik 10 minuten lopen. Mijn kinderen deden met 6 jaar ook een vergeten boodschap voor mij en dan mochten ze ook iets lekkers uitkiezen. Ze hoefden geen weg over te steken. Ik vind 11/12 een beetje laat
Als ik naar mijn dochter kijkt vind ik haar nog zo jong om alleen naar de super te gaan. En misschien was het eerder, maar rond mijn 11ste kan ik het me pas echt herinneren dat ik alleen naar de winkel ging.
alhambra
08-11-2024 om 14:44
Misschien was het een meisje van 7 dat erg klein is?
Ik zou zeggen 7 of 8 jaar voor de eerste soloboodschap
Daglichtlamp
08-11-2024 om 14:45
Ik probeer even terug te denken, volgens mij heb ik de oudste twee een keer alleen naar de supermarkt gestuurd toen hun kleine zusje longontsteking had. Ze waren toen vijf en zeven volgens mij. Supermarkt op loopafstand. Zelf weet ik dat ik vier was toen ik naar het kleine winkeltje mocht aan de overzijde van de brug om een boodschap te halen voor mijn moeder. Maar dat was in een klein dorpje.
LydiaDietz
08-11-2024 om 14:46
Ik vind 5 jaar erg jong. Toen mocht dochter op de camping het al betaalde zakje broodjes ophalen. Hier gingen ze vanaf een jaar of 8/9 zelf naar de supermarkt voor een aantal boodschapjes. Idd met cash geld. Het is 10 minuten lopen.
In de supermarkt zelf zal het allemaal wel goed gaan, het gaat mij om de wandeling erheen. Zolang je ze nog van alles wijs kan maken (over puppies, snoepjes etc) gingen ze niet alleen op pad.
FruitMoeder
08-11-2024 om 14:48
MamaE schreef op 08-11-2024 om 14:40:
Dat ligt ook aan de afstand tot de supermarkt. Wij wonen in een dorp waar geen supermarkt is, dan moet je 4-5 km fietsen naar een dorp verderop.
Een paar kleine boodschappen lijkt me best kunnen en ook leerzaam en goed voor het zelfvertrouwen. De weekboodschappen voor een heel gezin lijkt me qua vervoer lastig voor zo'n jong kind.
Ik zou voor een kind overigens contant geld meegeven, want mijn kind hoeft mijn pincode niet te weten en soms met contactloos betalen moet je af en toe wel je pincode invoeren en ik wil niet dat mijn kind daar dan staat en niks kan.
Ze woonde een paar straten verder volgens mijn dochter. Ik was nog in dubio of ik mij zou gaan lopen. Maar toen ze de woonwijk in was, is er nauwelijks verkeer. Misschien sta ik anders in het ouderschap, maar ik zou echt niet rustig op de bank kunnen zitten als mijn dochter alleen naar de winkel ging.
En soms wil mijn dochter ook wel iets betalen als wij wat gekocht hebben dan mag zij altijd mijn pin invoeren. Daar zie ik het kwaad niet van in. Maar contant geld is wel beter dan leren ze gelijk rekenen.
MamaE
08-11-2024 om 14:50
Waarom moet een kind van zes jouw pincode weten? Dat zou ik dus echt niet willen.
Een pincode is strikt persoonlijk en geheim. Het bewaren daarvan wil ik niet bij een jong kind neerleggen.
Moederkareltje
08-11-2024 om 14:52
pinpas zou ik niet meegeven. Zijn altijd wel klootzakken, daklozen of mensen onder invloed die denken och die kleine kareltje loopt met pappa's pas... laten we hem dwingen code in te voeren en zoveel mogelijk geld pinnen of ze kijken het af in de supermarkt. Ik vertrouw de prullebakkengraaiers hier echt niet.
FruitMoeder
08-11-2024 om 14:52
MamaE schreef op 08-11-2024 om 14:50:
Waarom moet een kind van zes jouw pincode weten? Dat zou ik dus echt niet willen.
Een pincode is strikt persoonlijk en geheim. Het bewaren daarvan wil ik niet bij een jong kind neerleggen.
Ze weet het niet perse, maar soms wil ze betalen en zeg ik welke knopjes ze in moet drukken.
Nick90
08-11-2024 om 14:54
FruitMoeder schreef op 08-11-2024 om 14:52:
[..]
Ze weet het niet perse, maar soms wil ze betalen en zeg ik welke knopjes ze in moet drukken.
Dan horen andere mensen dat toch ook?
FruitMoeder
08-11-2024 om 14:57
Nick90 schreef op 08-11-2024 om 14:54:
[..]
Dan horen andere mensen dat toch ook?
Ik maak me daar niet zo druk over.
Nick90
08-11-2024 om 14:58
FruitMoeder schreef op 08-11-2024 om 14:57:
[..]
Ik maak me daar niet zo druk over.
Zou ik wel doen. Genoeg rare types die heel goed zijn in codes afluisteren/afkijken en pasjes ontfutselen.