Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter die alleen boodschappen doet

Mijn kind is 10 en doet al jaren boodschappen. Ik denk dat ze ook 6 was toen ze voor het eerst ging. 
Wat ook nog kan is dat ouder buiten de winkel staat of zit te wachten. Dat deden wij ook nog weleens. Kind naar de supermarkt, ik wacht of doe andere boodschappen in een andere winkel er tegenover ofzo. 

Hier doet dochter het ook pas sinds ze een jaar of 10/11 is. Maar de supermarkt is een kwartier lopen, ruim een kilometer verderop en ze moet 3 drukke straten over. Ze gaat ook nooit lopend, altijd op de fiets. Ik zelf mocht al heel jong boodschappen doen, maar de groentenboer (zo’n klein buurtwinkeltje met naast groente ook zuivel, potjes/blikjes eten, eieren, enz) zat echt tegenover ons huis. Schuin het straatje oversteken en ik was er. Nog geen 10 seconden lopen  dat is toch weer een heel andere situatie.

hangt heel erg samen met de verkeerssituatie, de lengte van je kind ( komt ze boven de lopende band uit) en de intelligentie en het karakter van je kind. Als het nog heel impulsief is, misschien nog even wachten.

Ik geloof dat ik een 6-jarige die een hele tas boodschappen doet eerder iets zorgelijks vind dan een opsteker. Natuurlijk knap dat het kind dat zelfstandig kan, maar ik heb ook gezinnen gezien waar de kinderen wel erg betrokken werden bij het runnen van de huishouding. De ouders waren dan aan het werk, depressief of onder invloed van het een of ander.
Mijn 6-jarige haalde wel eens een pak melk of koekjes en kreeg dan contant geld mee.

MMcGonagall schreef op 08-11-2024 om 15:39:

Ik geloof dat ik een 6-jarige die een hele tas boodschappen doet eerder iets zorgelijks vind dan een opsteker. Natuurlijk knap dat het kind dat zelfstandig kan, maar ik heb ook gezinnen gezien waar de kinderen wel erg betrokken werden bij het runnen van de huishouding. De ouders waren dan aan het werk, depressief of onder invloed van het een of ander.
Mijn 6-jarige haalde wel eens een pak melk of koekjes en kreeg dan contant geld mee.

Precies. Het zou niet nodig moeten zijn om een 6-jarige in te zetten voor de boodschappen. Als het kind het heel graag wil, laat je het inderdaad iets kleins halen. 

En als ze er al jaren bij zijn als je zelf boodschappen doet, weten ze prima hoe het werkt en hoef je ze ook niet alleen te sturen om het te leren voordat ze daar zelf zin in hebben.

Oudste met 7 (denk richting 7,5) naar de groenteman. Maar winkelstraat is vlakbij, geen drukke wegen oversteken. 1 of 2 dingen en contant betaald. Geen volledige boodschappen voor een avondmaaltijd 🙂. Nu ruim 8 en in groep 5 en mag ze ook naar de supermarkt, ietsje verder en met oversteken. 
Ze had het van mij ook wel een halfjaar-jaar eerder gemogen trouwens, maar toen durfde ze het zelf nog niet.

Jongste is (net) 5, groep 2, die zie ik dat echt nog niet doen. Heeft überhaupt nog veel hulp nodig om veilig over te steken, dus alleen daarom al niet. Heeft ook echt nog te weinig benul van wat hij moet kopen en waar dat dan ligt (bananen zouden nog wel lukken, maar wat is een pruim ook alweer?).

Ik was zelf ook 7,5 à 8, verantwoordelijk kind, niet ver naar de winkel, kleine winkels.

Mijn jongste twee konden ook met zes jaar al een klein boodschapje doen. Een paar bekende producten konden ze prima uitzoeken en betalen. Ze hadden bij mij toen al een eigen pinpas en ik maakte dan genoeg geld over om de boodschappen van te kunnen betalen. Ze liepen dus niet met mijn pinpas. Bij verlies of diefstal bleef de schade beperkt.
Mijn oudste was heel verlegen, die durfde dat pas met een jaar of tien.

Ik vind het veel te jong.

Rond deze leeftijd liep ik in mijn eentje naar 't buurtwinkeltje met een briefje: Wil je Aviendha een pakje Marlboro geven. *Handtekening MamaAviendha*

Nooit problemen mee gehad. Ik betaalde wel cash of liet het opschrijven in Het Boek

EnchantingChamois89

EnchantingChamois89

08-11-2024 om 16:27

Haha ja! "Een pakje Camel-zonder-filter van 5 gulden graag  "

En juist daarom vind ik 6 echt te jong om hele boodschappen te gaan doen
Lijstje mee en sjouwen maar! Maar makkelijk voor de ouders, dat wel 
Misschien dat 7-jarige hier volgend jaar zelf een zakje snoep ofzo mag kopen 

Ligt eraan.  Sommige kinderen kunnen dat zeker op die leeftijd, wonen niet ver weg, vinden die extra uitdaging en vertrouwen heerlijk.  Prima

maar als moeders alcoholverslaafd op de bank ligt, vader niet in beeld, ze na de boodschappen ook nog moet koken voor haar 3jarige zusje….uiteraard dan is het niet ok

ief

ief

08-11-2024 om 16:40

Ik was zelf zeven toen ik voor het eerst sigaretten mocht kopen voor m’n moeder in de woonwijk. Mijn kinderen gingen ook zelfstandig met zeven (maar dan ging het om brood). Kleuter kan denk ik best hoor, is er vroeg bij maar blijkbaar ging het best? 

Aanvulling: die sigaretten was al genoemd zie ik 

MMcGonagall schreef op 08-11-2024 om 15:39:

Dit inderdaad. Mijn oudste heeft met 7 naar voor het eerst een boodschap zelfs zelfstandig gedaan. Een pak melk geloof ik.  Met contant geld mee. 

Het ligt er denk ik ook aan hoe je woonsituatie is.  De oudste van mijn zus ging voor zijn 4e verjaardag al alleen naar de supermarkt om melk te halen.  In die tijd woonde mijn zus naast de supermarkt in een heel klein dorpje waar iedereen iedereen kent. Mijn kinderen moesten toch wel een drukke straat oversteken dus dat deed ik nog niet zo jong. 

EnchantingChamois89

EnchantingChamois89

08-11-2024 om 17:04

Echt? Met 4? (Ja echt, je zal wel niet liegen natuurlijk haha)
Ik vermoed dat in mijn woonplaats er dan gebeld gaat worden richting Veilig Thuis
(Ik woon in zo'n plaats, ja, waar er al gebeld wordt als er troep in een tuin ligt waar kinderen wonen) 
Dat werd al gedaan toen een kind uit groep 3 alleen naar school liep met 1x oversteken

We hebben hier 3 basisscholen in een kleine straal en ik geloof dat de algemene regel vanaf groep 6 is richting het "winkelcentrum" (2 supermarkten een snackbar en een Blokker, Hema en Kruidvat) 
Ik zie ze daaronder ook nooit alleen, ook niet enkel met vrienden of vriendinnen bij de winkels rondlopen 
Nichtje van 7 zou wel graag willen, het is ook zonder echte oversteek (alleen de doodlopende straat uit dan) 
Maar alleen al door de vele ogen en oordelen zou ik het niet aandurven 

Even voor mezelf, ze zit dus pas een paar maanden in groep 2 of 3? En ze kan al een boodschappenlijstje lezen??

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.