Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter die alleen boodschappen doet

Beertjelief schreef op 08-11-2024 om 17:04:

Echt? Met 4? (Ja echt, je zal wel niet liegen natuurlijk haha)
Ik vermoed dat in mijn woonplaats er dan gebeld gaat worden richting Veilig Thuis
(Ik woon in zo'n plaats, ja, waar er al gebeld wordt als er troep in een tuin ligt waar kinderen wonen)
Dat werd al gedaan toen een kind uit groep 3 alleen naar school liep met 1x oversteken

We hebben hier 3 basisscholen in een kleine straal en ik geloof dat de algemene regel vanaf groep 6 is richting het "winkelcentrum" (2 supermarkten een snackbar en een Blokker, Hema en Kruidvat)
Ik zie ze daaronder ook nooit alleen, ook niet enkel met vrienden of vriendinnen bij de winkels rondlopen
Nichtje van 7 zou wel graag willen, het is ook zonder echte oversteek (alleen de doodlopende straat uit dan)
Maar alleen al door de vele ogen en oordelen zou ik het niet aandurven

Oei dat klinkt best beklemmend

Wanneer een kind zelfstandig boodschappen kan doen verschilt natuurlijk erg per situatie.
Zelf mocht ik als vijf jarige al naar de baker, groentenboer of buurtsuper. Klein stukje lopen zonder oversteken en ik mocht dan een vergeten boodsschapje halen en kreeg contant geld mee.
Mij eigen kinderen waren denk ik al negen of tien jaar. Het was verder lopen en ze moesten een weg oversteken. Ze kregen contant geld mee en haalden dan maar een paar dingen.
Ik zou een kind pas zelfstandig boodschappen laten doen als je dat als ouder veilig vindt en je kind het zelf wil doen.

Ik zou mijn 5 jarige nog niet alleen naar de supermarkt sturen. Ze kan veel dingen ook nog niet vinden. Al zou het mij niet verbazen dat ze het voor elkaar zou krijgen dat een medewerker haar helpt met de boodschappen zoeken. Ze mag nu wel alleen het karretje terug zetten en dat vind ik al wat spannend in een drukke parkeergarage, maar ze doet het heel goed. Als de Lidl iets niet heeft dan halen we dat bij de Jumbo ernaast. De volgende stap zal wel worden dat ze dat alleen mag doen terwijl ik buiten op haar wacht. Maar ik denk dat het nog wel een jaar duurt voor we daar aan toe zijn.

MamaE schreef op 08-11-2024 om 14:50:

Waarom moet een kind van zes jouw pincode weten? Dat zou ik dus echt niet willen.
Een pincode is strikt persoonlijk en geheim. Het bewaren daarvan wil ik niet bij een jong kind neerleggen.

Soms hebben gezinnen een " boodschappen rekening" met pinpas waarvan de pas bv op een centrale plek ligt en het door de gezinsleden gebruikt wordt voor wat kleine boodschapjes. Dan is de pincode bekend bij de gezinsleden. Daar staat dan ook meestal niet heel veel geld op.

Max88 schreef op 08-11-2024 om 17:16:

Even voor mezelf, ze zit dus pas een paar maanden in groep 2 of 3? En ze kan al een boodschappenlijstje lezen??

Dat ligt aan wat erop staat en hoe je het schrijft. 

Slaa en koek bijvoorbeeld moeten wel lukken start groep 2 als je kind interesse heeft in lezen.

FruitMoeder schreef op 08-11-2024 om 14:52:

[..]

Ze weet het niet perse, maar soms wil ze betalen en zeg ik welke knopjes ze in moet drukken.

Het is zelfs verboden door de bank om je pincode aan anderen te laten weten. Ik vind het echt link dat je dit zo doet. ER kunnen mensen ook nog mee luisteren.

Je kunt gewoon ook 'nee' zeggen als je dochter iets wilt toch?

Bovendien voor de oorspronkelijke vraag: ik vind het doodeng zo'n kleintje een pinpas mee te geven. Dat kan zo gemakkelijk afgetroggeld worden mocht het in de gaten lopen. Dan liever wat geld mee.

Ik woonde als kind in het midden van het centrum van een dorp. Mijn ouders hadden een eigen zaak. Elke zelfstandige in het dorp kende mij en mijn zus.

Ik liep dus ook op mijn 5 à 6 al alleen naar de naburige winkels (groentenwinkel, bakker, slager, krantenwinkel, ...) in het dorp. Wel met cash geld.

Het grootste gevaar was de grote weg die ik over moest.

Ik ging - naar ik gok - zonder lijstje. Ik onthield gewoon dat ik 3 tomaten, sla, 4 biefstukken of een wit brood nodig had.

Vanaf mijn 7de fietste ik het halve dorp door. Ook naar de supermarkt. Uiteraard sleepte ik op mijn fietsje geen gigantische hoeveelheden mee.

Ik liep ook altijd alleen naar school overigens. Die zat 300 meter verder om de hoek. Mijn ouders hadden echt geen tijd om mij / ons elke ochtend en elke middag te brengen en halen. Je draait je winkel niet elke keer dicht of laat de klanten wachten voor een wissewas.

Mijn kinderen deden met 5 boodschappen ,bij de super in het dorp. Kregen geld mee,en een lijstje, en het wisselgeld klopte  altijd....
En gelukkig doen kinderen dat nog steeds hier in het dorp...In het begin belde ik de winkel dat ze eraan kwamen. Maar een pas en pincode zou ik nooit meegeven..

JtM

JtM

08-11-2024 om 18:13

Toevallig is zoon van 7 jaar (begin juli 7 geworden) vanmiddag zelf naar de supermarkt gelopen om toetjes te halen.
De AH is hier 300 meter verderop, maar hij moet dan wel de drukste straat van onze wijk oversteken. 
Vanmiddag mocht hij het zelf doen. Ik weet dat hij lopend beter uitkijkt met oversteken dan bijv. met de fiets.
We hadden hem contant geld meegegeven en hij kwam helemaal trots thuis met zijn zelfgekozen toetjes

Ik vind 6 jaar en dan echt een lijstje boodschappen moeten halen een ander  verhaal.

Even voor mezelf, ze zit dus pas een paar maanden in groep 2 of 3? En ze kan al een boodschappenlijstje lezen??

Mijn kind las op die leeftijd kruistocht in spijkerbroek, een boodschappenlijstje zou ook wel gelukt zijn.

Dat kan toch? Vooral in groep 3 lukt dat wel. 

Beertjelief schreef op 08-11-2024 om 17:04:

Echt? Met 4? (Ja echt, je zal wel niet liegen natuurlijk haha)
Ik vermoed dat in mijn woonplaats er dan gebeld gaat worden richting Veilig Thuis
(Ik woon in zo'n plaats, ja, waar er al gebeld wordt als er troep in een tuin ligt waar kinderen wonen)
Dat werd al gedaan toen een kind uit groep 3 alleen naar school liep met 1x oversteken

We hebben hier 3 basisscholen in een kleine straal en ik geloof dat de algemene regel vanaf groep 6 is richting het "winkelcentrum" (2 supermarkten een snackbar en een Blokker, Hema en Kruidvat)
Ik zie ze daaronder ook nooit alleen, ook niet enkel met vrienden of vriendinnen bij de winkels rondlopen
Nichtje van 7 zou wel graag willen, het is ook zonder echte oversteek (alleen de doodlopende straat uit dan)
Maar alleen al door de vele ogen en oordelen zou ik het niet aandurven

Oh, verschrikkelijk. 

Ik zat dan voor de winkel te wachten en liep kind met een mandje en pinpas door de winkel.  Dat had vast ook niet iedereen door, maar ze wilde het zelf en kon het ook heel goed. 
En de kleine dingetjes, soms 3 of 4 ofzo, deed ze vanuit huis. 

Ik vind het erg jong. Mijn kind zou het ook goed kunnen, maar als ze ergens van zou schrikken (iets zou misgaan) zou ze geen hulp durven vragen en overstuur raken. Ik denk dat ik rond een jaar of 8 redelijk vind, maar dat hangt ook af van het kind.

MamaE schreef op 08-11-2024 om 14:40:

Ik zou voor een kind overigens contant geld meegeven, want mijn kind hoeft mijn pincode niet te weten en soms met contactloos betalen moet je af en toe wel je pincode invoeren en ik wil niet dat mijn kind daar dan staat en niks kan.

Even off topic nav die pincode:

Mijn jongste was er vaak bij als ik ging pinnen. Ik schermde de toetsen goed af want ik wist dat dit mannetje heel slecht geheimpjes kon bewaren.

Tijdens een familie etentje zei hij ineens glunderend: ik weet mama’s pincode.

Ik schrok en zei dat hij dat niet mocht verklappen als hij dat inderdaad wist.

Dat deed hij toch: 

“XXXX dat zie ik op het scherm”

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.