Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jaar extra kleuteren


Ik zou je kind op de dagen van deze juf denk ik even niet laten gaan. Dit is voor niemand goed en zeker niet voor je kind. Als je dat geregeld krijgt natuurlijk.

Wat zei je kind er zelf over?

Als je het rondgebreid krijgt zou ik kind niet of zo min mogelijk naar school laten als juf 1 aan zet is.

Hij gaat maar op de dagen van juf 2 en als je écht geen andere optie hebt.

De vakantie begint zo'n beetje morgen, die 2 maanden thuis tot 1 maart zijn nu ook weer niet 't einde van de wereld.

Valeria schreef op 16-12-2021 om 20:14:

Wat zei je kind er zelf over?

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.


Mendy88

Mendy88

16-12-2021 om 20:42 Topicstarter

helaas werkt juf 1 4 dagen en juf 2 1 dag.
Ben er beetje verdrietig om. Is enorm lief kind. Dat zo lief is dat iedereen met hem wegloopt zelfs tandartsen. Die zeggen zo'n lieve jongen.

Weet je ook waarom hij met zijn stoel gooit? Dat is namelijk geen normaal gedrag, ook niet als je boos bent en ook niet als je pas 4,5 bent. De juf beweert dat hij dit uit het niets doet. Dat geloof ik niet. Blijkbaar is hij boos/gefrustreerd over iets. Geen klik hebben met de juf kan, maar dan nog is het niet oké om met stoelen te gooien. Er is ook geen garantie dat hij op de nieuwe school wel een klik heeft met de juf.
Weet hij dat hij in maart naar een nieuwe school kan? Kun je afspraken met hem maken over zijn gedrag of welke dagen wel/niet naar school. 
Je kunt hem natuurlijk thuis houden, hij is niet leerplichtig. Maar toen hij net naar school ging en het niets vond hebben jullie dat ook gedaan. Je moet daarbij wel opletten dat je niet het precedent schept dat hij thuis mag blijven als hij school/de juf/de kindjes niet leuk vindt, want vanaf maart kan dat niet meer. Dus daar zou ik wel heel duidelijk in zijn naar hem toe. 

Ik zou er als juf ook doorheen zitten met zo’n megaklas. Maar dat mag ze niet afreageren op collega’s, ouders en vooral niet op de kinderen. Zó jammer dat je niet een cameraatje in de klas kan plaatsen. Wat vinden andere ouders van die volle klas? Is de directeur op de hand van juf? Anders zou je daar kunnen aankaarten dat je je zorgen maakt of ze het wel trekt. En wat eerder gezegd wordt, houd hem wat vaker thuis bij deze juf en vooral lekker naar school laten gaan bij de andere juf. Bij verkoudheidsklachten/snotneus moet je thuisblijven toch ?

Mendy88 schreef op 16-12-2021 om 20:42:

helaas werkt juf 1 4 dagen en juf 2 1 dag.
Ben er beetje verdrietig om. Is enorm lief kind. Dat zo lief is dat iedereen met hem wegloopt zelfs tandartsen. Die zeggen zo'n lieve jongen.

Mar wat zegt hij over het stoelgooien?

MamaE schreef op 16-12-2021 om 20:56:

Weet je ook waarom hij met zijn stoel gooit? Dat is namelijk geen normaal gedrag, ook niet als je boos bent en ook niet als je pas 4,5 bent. De juf beweert dat hij dit uit het niets doet. Dat geloof ik niet. Blijkbaar is hij boos/gefrustreerd over iets. Geen klik hebben met de juf kan, maar dan nog is het niet oké om met stoelen te gooien. Er is ook geen garantie dat hij op de nieuwe school wel een klik heeft met de juf.

Doet me denken aan een familielid. Die had ook gedragsproblemen op school. Ouders gooiden het op ver vooruit zijn, maar hij was nog nooit echt gecorrigeerd thuis. Al het rare gedrag schreven ze toe aan heel slim zijn. Ook zag hij alleen zijn ouders en de oppas, dus hij kon niet omgaan met groepen en luisteren. Ineens moest hij meedoen en luisteren en  niet meer zijn zin  krijgen. Dat werd in zijn geval niet opgelost door een andere school, want ook daar kreeg hij zijn zin niet. (En hij blijkt ook nog eens achter te lopen in plaats van voor, maar moet steeds maar werk krijgen van hogere groepen in de hoop dat hij zich dan wel gaat gedragen).

we horen hier alleen jou kant natuurlijk dus moeilijk oordelen. Ik zie op mijn werk regelmatig ouders die vinden dat hun kind voorlopig terwijl dit niet altijd het geval is. Misschien in jouw geval wel maar ook dan is met een stoel gooien opvallend gedrag voor een 4 jarige. Een nieuwe school is niet altijd de oplossing, wees hier van bewust dat scheelt teleurstelling straks. 

Voor nu: school heeft een ib-er lijkt me, vraag een gesprek aan met haar en beide juffen. Als je kind bij de vrijdag juf echt een engeltje is kan de ib-er wellicht hulp bieden voor de overige 4 dagen. 

Mendy88

Mendy88

16-12-2021 om 22:42 Topicstarter

We hebben hem gevraagd waarom hij met de stoel heeft gegooid. Ik was heel boos. Als je vraagt zegt hij ook dat de juf niet lief is. Andere juf wel. Hij kan niet meer aangeven waarom hij zo boos was. Als hij praat hoor je dat hij bozer en bozer werd. Niet alleen vandaag. Het lijkt iets van meerdere weken en nu ontplofte hij. 
Thuis word hij gecorrigeerd en krijgt hij nooit zomaar zijn zin.  Als niets mag dan mag het niet
Nee is nee. Al vanaf jongs af aan. 
Hij heeft vanuit de nieuwe school al twee testen van groep 2 en 3 gehad. Om te kijken wat hij kan en op welk niveau hij werkt. Daaruit is gebleken dat hij op niveau groep 2 en 3 niveau zit. Dit is een school met gewone groepen en hb groepen. Hoogbegaafden groepen
De wachtlijst is 4 a 5 maanden en ruim van te voren beoordelen ze kinderen. 
Het is dus niet dat wij het denk maar dat de nieuwe school dit ook  heeft beoordeelt

Toevallig heb ik een kind dat in een klas zit waarin met een stoel is gegooid en een klasgenoot met mogelijk een gebroken neus is afgevoerd naar het ziekenhuis. Heb je je zoon er wel op aangesproken? Je kunt wel gefrustreerd zijn, maar er wordt niet met stoelen gegooid! Ben je helemaal betoeterd! Mijn kind zou dat van mij toch flink te horen krijgen. Zeker als je zo slim en lief bent snap je dat het gevaarlijk is en wil je geen andere kinderen pijn doen, dus je verzint maar iets anders om je af te reageren. En, nee, er worden ook geen spullen stuk gemaakt. Dus, ja, ik snap wel dat de juf het een heel belangrijk gesprek vond waarin ze niet gestoord wilde worden. Ze moet ook de veiligheid van de andere kinderen garanderen. Waarschijnlijk heeft ze ook de ouders van de andere kinderen in haar nek hijgen die zich zorgen maken of hun kind wel veilig is. Lijkt me een goed idee om je kind thuis te houden op de dagen dat deze juf er is. Wat zullen die kleutertjes geschrokken zijn!

Mendy88

Mendy88

17-12-2021 om 09:19 Topicstarter

Uiteraard hebben we hem er op aan gesproken. Hij schaamde zich vreselijk.
We hebben met hem gesproken en hij vertelde dat zo boos was dat juf iets zei over hem. En dat ze dat vaker zegt. Ik heb hem uitgelegd dat je nooit maar dan ook nooit met iets mag gooien. Hij zei dat hij sorry had gezegd en hij wist dat hij heel stout was geweest. Nu vanochtend is hij naar de lieve juf gegaan en van te voren was hij aan het spelen en spelenderwijs uite hij zich. Jij mag niet in de rij en jij wel. Geen idee wat hij er mee bedoelde. Hij zegt wel vaak juf vind mij niet lief
Vandaag was het kerst ontbijt. En dan kom je in gesprek. 1 ouder was vorige week haar zoon aan het troosten en was even binnen toen de juf kortaf zei wat doen je nu hier nu gaat hij weer huilen. Je moet weg nu
Andere kleuter moeder gaf aan dat haar dochter slimpie mee had genomen want de juf zei chocomel mag niet. Mama doe naar wat slimpie dan denkt de juf dat het water is en word ze niet zo boos.

Gekke is dat twee andere kindjes hem heel lief kwamen knuffelen vandaag. 
Ik heb weinig gezegd beetje geknikt maar ik blijk niet de enige te zijn met issues met deze juf.

Mijn zoon uit zich compleet verkeerd dat is mij duidelijk. Maar wij hebben het idee dat de wisselwerking tussen hem en de juf compleet verkeerd is. Een kind niet lief noemen in de klas vind ik uitermate kwalijk

Zo te horen is de juf zeker niet perfect, maar je zoon gooit met een stoel, dat is gewoonweg gevaarlijk. Dan kan het wel zo zijn dat je zoon op het verkeerde niveau zit, hij heeft in ieder geval ook een gedragsprobleem. En daar kun je hem het beste zo snel mogelijk bij helpen, dus inderdaad een doorverwijzing naar passende hulp voor je zoon om iets te doen aan zijn impulscontrole / emotieregulatie. 

Ik had vroeger een leraar die zei altijd; je kunt niet met iedereen vrienden zijn maar je kunt wel tegen iedereen vriendelijk zijn. Je zoon en de juf kunnen elkaar best niet lief vinden. Maar dan nog mag er niet met stoelen gegooid worden omdat dat de veiligheid van andere kinderen in het geding brengt. Als een ander kind met een stoel gooit omdat het heeeel erg boos is, en jouw kind raakt daardoor gewond of heeft pijn, dan wordt je ook boos want de veiligheid van jouw kind wordt niet gegarandeerd.
Ik zou hem in ieder geval zijn excuses laten aanbieden aan de juf. En laten beloven dat hij dat nooit meer doet, hoe boos hij ook is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.