Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jaar extra kleuteren


Marty1984 schreef op 08-11-2021 om 18:56:

[..]

Hij moet nog tot zijn 18de naar school.

Ik snap dat je een kleuter van 4 die je elke dag met hangen en wurgen naar school moet zien te krijgen nog een tijd thuis laat als je daar mogelijkheid voor hebt.



Marty, jij redeneert begrijpelijk (want zelf geen kinderen) uit het oogpunt van het kind en dan is het inderdaad fijn als je niet meer hoeft, want dat kind kijkt niet verder dan de volgende dag. Maar zo schuif je het probleem alleen maar voor je uit. Kind zal niet veranderen, de klas zal niet veranderen, en in de tussentijd gebeurt er weinig waardoor kind wél aan de groep en het schoolse gebeuren went. En is de rest van de klas nog eens veel verder als kind weer begint. Kind moet inderdaad nog jaren verplicht naar school, dus waarom dat wennen uitstellen? Je wint er niks mee. En zo blijkt hier dus ook....

Leene

Leene

08-11-2021 om 19:18

Onze dochter is van december, en heeft anderhalf jaar in groep 1 gezeten.
Ook enorm introvert en sprak nauwelijks op school, daardoor was ze ook slecht in te schatten, terugkijkend hebben ze haar niveau  consequent 'te laag' ingeschat. 
Omdat ze zo verlegen was hebben we besloten om haar niet na een half jaar al naar groep 2 te laten doorstromen maar in groep 1 te blijven.
Het probleem van deze introverte kinderen in de kleuterklassen is dat ze weinig laten zien en matig scoren op testen. Dat is niet altijd de 'schuld' van een juf, misschien meer van het schoolsysteem die zelfs kleuters al gaat testen. Ik zou naar veel meer kijken. Heeft hij kameraadjes thuis of op school, speelt hij mee, vindt hij het leuk om naar school te gaan of gaat dat elke keer nog met hangen en wurgen.
Onze dochter heeft zich op een gegeven moment wel verveeld in groep 2 maar toch zijn wij blij geweest dat we haar iets langer hebben laten kleuteren. Ze zat namelijk in een superklas! en de klas daarboven was een drama klas. Ze heeft het altijd heel goed gehad op school.
Maar goed jullie zoon is van maart, weer een andere situatie. Ik vind het vreemd dat ze er nu al over beginnen. Ik zou tegen de juf zeggen dat ze hem even langer de kans moet geven en hem een beetje met rust moet laten. Je zoon zit pas drie maanden op school!. 
Maak je nog maar niet al te druk, zeg dat ook tegen de juf "wij maken ons niet druk, wij denken dat hij het wel kan en we kijken over een aantal maanden wel verder"
Wat al eerder gezegd is, als een kind al een heel jaar in groep 1 heeft gezeten zou ik dat niet zo snel over doen, eerder dan groep 2. 

Is kind wel naar kdv/peuterspeelzaal geweest of is school de eerste keer dat hij niet bij jullie thuis is?

Mendy88

Mendy88

08-11-2021 om 20:20 Topicstarter

we hebben het twee maanden geprobeerd vanaf maart. Hij huilde veel in de klas en kon moeilijk wennen en in overleg is hij toen in september begonnen. Dit kwam vanuit school niet eens vanuit ons.  Hij snapt heel duidelijk dat op school werkjes worden gedaan. Hij vind het alleen soms te makkelijk  dat kan ik al mama.

Peuterspeelzaal 1 jaar en daarvoor 1 jaar gastouder

Klas waarin hij nu zit is 1 en 2 bij elkaar. Klas van nu 29 maar dat is in juli zeker 17 kinderen er nog bij. Te groot vind ik

Mendy88 schreef op 08-11-2021 om 20:20:


Klas waarin hij nu zit is 1 en 2 bij elkaar. Klas van nu 29 maar dat is in juli zeker 17 kinderen er nog bij. Te groot vind ik

Maar dat wist je dan toch in maart ook al? Waarom heb je geen andere school gezocht die beter bij jullie past?

Mendy88

Mendy88

08-11-2021 om 20:33 Topicstarter

onze oudste van 7 doet het heel goed op deze school. Zit in groep 4 maar doet werk van groep 6 . Hij heeft wel andere kleuterjuf gehad. 

Je schrijft dat je zoon thuis veel meer laat zien. Misschien dat hij onderpresteert op school? Ik vind de tip die al gegeven is om thuis te filmen wat je zoon dan laat zien een hele goede. De juf kan natuurlijk alleen afgaan op wat ze op school ziet en dat is helaas niet zoveel.
Als de juf dan ziet dat hij thuis veel meer kan, is het voor gemakkelijker om op school ook moeilijkere dingen aan te bieden. Misschien dat hij dan wel "aan" gaat.

Mendy88

Mendy88

08-11-2021 om 20:55 Topicstarter

Dat is inderdaad een goede tip en dit zal ik ook gaan.doen. ik heb alleen geen idee hoe ik hem.zover krijg om zichzelf te laten zien op school.Hij is klein voor zijn leeftijd en dat helpt ook niet echt. 

Wat is de overdracht vanuit de peuterspeelzaal geweest?

Bij de overgang van het kdv naar basisschool is er bij ons een overdrachtsbelasting geweest en dat formulier kregen we ook per mail..

Dus misschien heb je ook zoiets gehad?

Mendy88

Mendy88

08-11-2021 om 21:44 Topicstarter

Peuterschool juf was heel blij met hem. Hij was er graag en verteld dat hij er klaar voor was.  Hij is de kleinste van de klas en dan erg verlegen ook nog. Hij kan al werkjes van groep 2 maar sociaal op school is hij niet geweldig
Hij geeft ook aan dat de andere kindjes hem wel helpen maar niemand echt met hem speelt. 
Thuis speelt hij met zijn broer, de buurkinderen en kindjes waarmee hij bij de gastouder zat. 

Mendy88 schreef op 08-11-2021 om 20:20:


Klas waarin hij nu zit is 1 en 2 bij elkaar. Klas van nu 29 maar dat is in juli zeker 17 kinderen er nog bij. Te groot vind ik

46 kinderen in een kleuterklas? nu val ik van mijn stoel! Of lees ik het verkeerd? 

Ah, onze 3e zoon (van februari) was ook zo. Wij hebben hem de eerste tijd heel veel thuis gehouden (want school vond hij vreselijk) en vervolgens was de keuze van school (en ons) nou juist om hem meteen na groep 1 naar groep 3 te laten gaan!
 
Dat hielp overigens qua 'schoolplezier' maar een beetje, de hele basisschooltijd bleef dat behelpen. Uiteindelijk heeft hij nog een klas overgeslagen. Pas op het VO kreeg hij echt vrienden en bloeide hij op. Inmiddels is hij 14 en zit in VWO 5. 

Wij liepen er in de kleutergroep ook tegenaan dat de leerkrachten moeite hadden met zo'n introvert kind. Hier was het zo extreem dat zoon dus echt werkelijk nergens aan meedeed en niet sprak op school. wat hielp was dat ze bekend waren met zijn twee hoogbegaafde broers en hem het 'voordeel van de twijfel' gaven. 
Mijn tip: vertrouw op je eigen intuïtie, en ga vol voor wat dat je zegt. Als niet hier, dan op een andere school. 

Mendy88

Mendy88

08-11-2021 om 22:00 Topicstarter

ja zitten nu 29 in de klas. 1 en 2 zijn samengevoegd door leraren tekort. Komen elke maand kindjes bij.  Ze zoeken al 3 maanden naar nieuwe tweede juf. Ze hebben wel 2 dagen stagiaire erbij..
Ik ben wat verdrietig dat je kind al aanvoelt dat ze hem wel helpen maar niet spelen met hem. Hij wil vaak niet de dingen doen die ze doen op school doen. Hij vind de dingen saai en verveeld zich. Net als zijn broer die hoogbegaafd is. Als ik vraag speel je wel eens met de andere kinderen. Nee hoeft ook niet meer. Wij zijn blij dat hij thuis in de buurt veel vriendjes heeft.


Leene

Leene

08-11-2021 om 22:28

Nu al 29 kinderen en dan komen er nog eens 17 bij! goeie help... dat gaat toch niet werken, zeker niet met een introvert kind. Als juf zou ik dit ook niet zien zitten.
Geen wonder dat hij onder de radar blijft, er zullen vast meer kinderen zijn die de juf niet goed kan inschatten.
Het is te hopen dat ze snel een andere juf vinden. Dit is al weer een heel ander verhaal. Als ze dit niet opgelost krijgen zou ik eens naar een andere school gaan kijken.
Voor nu zou ik mij nog niet zo heel veel zorgen maken om vriendjes. Hij is er net, hij is klein van stuk. Ze willen hem in ieder geval helpen dat is al wat. Eerst maar een beetje landen en hopelijk heel snel een nieuwe juf en een kleinere klas

Dit kan gek klinken, maar ik zou eerder denken aan een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Hij kan al een hoop en zou school ook wel eens saai kunnen vinden en het gevoel hebben dat hij niet aansluit bij de andere kinderen. Ik zeg niet dat het zo is, maar je zou Tessa Kieboom kunnen lezen en kijken of je dingen herkent. Als het zo is, dan komt het niet vanzelf goed. En misschien wel: sowieso is nu al zeggen het jaar over doen bizar vind ik. En idd eerder groep 2 nogmaals dan groep 1. Maar het ziet er naar uit dat hij veel van groep 2 al onder de knie heeft (tellen en letters etc). Wat gaat de juf doen om hem beter te leren kennen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.