Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Grenzen verkennen basisschool

Onlangs sprak ik met een andere moeder over het verkennen van grenzen en dan m.n. op school wanneer er sprake is van een invalleerkracht.

In de groep van onze zoon, groep 6, is dan een bepaalde groep kinderen die de gewone regels opeens aan hun laars gaan lappen. Door de klas roepen, door de klas lopen, grote mond geven.
Die moeder haalde haar schouders op en was het meer van: ze zijn hun grenzen aan het verkennen. Terwijl onze zoon juist op die dag niet graag naar school gaat omdat er altijd 'gedoe' is bij een invaller.

Ik vroeg me af, hoe zien jullie dit? Ik vind het best opmerkelijk, of is onze zoon super gezeglijk?


Als pedagogisch medewerker heel herkenbaar dit. 
Nieuwe kinderen proberen je uit. 
Als er een nieuwe collega is wordt die ook uitgeprobeerd. Ze doen alsof ze niks meer weten van de regels. Ze zeggen soms "pinkflower doet dat altijd zo hoor. Dat mag heus wel".

Ze willen testen wat ze aan je hebben. Ben je duidelijk? Consequent? Enz. 

Ik lees eigenlijk niks geks. Een goede invaller kan dat aan en heeft de groep al snel onder controle want ook dat gebeurd dan. Als de kinderen voelen en zien dat jij de boel onder controle hebt, zelfvertrouwen uitstraalt en ze het gevoel geeft dat je weet wat je doet en duidelijk bent in je handelen is het uitprobeer gedrag al snel klaar. 

Mamavan2jongens

Mamavan2jongens

13-06-2024 om 20:57 Topicstarter

Dat klinkt logisch inderdaad. In dit geval gaat het om vrijwel altijd bij elke invaller en resulteert het in verschillende nablijvers. Die er vervolgens snel vandoor gaan. Ook al is het dezelfde die ze al eerder hebben gehad.

Is dat niet het bekende haantjesgedrag  dat begint in groep 6? Het viel mij op dat kinderen uit die groep begonnen met zelf naar de supermarkt gaan voor blikjes drinken of zakken ships, het leek wel prepuberteit.
Dus los van invallers, want op andere dagen zag je dat gedrag ook voorbij komen.

Mamavan2jongens

Mamavan2jongens

13-06-2024 om 21:25 Topicstarter

Haha, dat klopt van die blikjes en chips. Maar dat vind ik nog niet direct opvallend negatief gedrag.
In deze groep is het voornamelijk bij invallers. Op die dagen heeft onze zoon niet echt zin om naar school te gaan omdat hij niet van 'gedoe' houdt.

Doet mijn klas 6 ook. Zijn schatjes. Maar zodra er een invaller is schijnen het draken te worden. 

Is op zich normaal dat kinderen nieuwe docenten gaan uittesten, maar ik vind wel dat een school achter een invaller mag gaan staan en zorgen dat er niets weg te lopen valt als er nagebleven moet worden bijvoorbeeld. 

Ik had vroeger in groep 5 eens een invaljuf die al onze kladblokken afpakte omdat mensen er vliegtuigjes van gingen vouwen. 'Als jullie er niet normaal mee om kunnen gaan, dan maar helemaal niet'. En in groep 8 probeerde de halve klas haar wijs te maken dat ze een andere naam hadden, heetten ze allemaal Henk-Jan of Truus of zo. Helaas had de eigen docent een plattegrond met namen achtergelaten.

Ik merk dat in de trainingen die ik geef ook. Als ik een keer een training overneem gaan kinderen die ik bijvoorbeeld twee jaar geleden elke week trainde opeens doen alsof ze een ander kind zijn. Dan ken ik Pietje al vanaf zijn zesde en beweert dan opeens met een stalen gezicht 'nee hoor, ik ben Jantje'. 

Ik ben bezig met het lezen van Schoolland van Theo Thijssen. Het boek stamt uit een tijd dat de scholiertjes tekenden op leitjes, maar het gedrag van de kinderen is net zo.

Ik denk dat het verschillende gedrag toch dezelfde oorsprong heeft. Een invalkracht betekent onzekerheid, onveiligheid. En de één gaat daarvan klieren, een ander trekt zich terug en weer een ander wil het liefst weglopen. 

Pinokkio schreef op 13-06-2024 om 23:09:

Ik denk dat het verschillende gedrag toch dezelfde oorsprong heeft. Een invalkracht betekent onzekerheid, onveiligheid. En de één gaat daarvan klieren, een ander trekt zich terug en weer een ander wil het liefst weglopen.

Gelukkig hebben ze nog twee jaar om te wennen aan invallers want als ze strak naar de middelbare school gaan, krijgen ze elk uur een andere leerkracht.😉

Flanagan schreef op 13-06-2024 om 23:23:

[..]

Gelukkig hebben ze nog twee jaar om te wennen aan invallers want als ze strak naar de middelbare school gaan, krijgen ze elk uur een andere leerkracht.😉

Nu jij dat zo schrijft, vraag ik me wel af of dat bijdraagt aan het ‘uitchecken’ van kinderen vaak op middelbare school. Dat zie ik iig wel regelmatig gebeuren. 
Ik zag het ook sterk bij mijn eigen kinderen.  Erg betrokken en enthousiast en gemotiveerd op basisschool, en dat verdween snel op middelbare. 

wij hadden op de basisschool een invalkracht die al snel rood aanliep. Dat komt praktisch neer op uitlokken in de bovenbouw.
Begreep ik ook helemaal niets van, maar diverse klasgenoten deden altijd vervelend bij deze invaller.

Mamavan2jongens schreef op 13-06-2024 om 20:57:

Dat klinkt logisch inderdaad. In dit geval gaat het om vrijwel altijd bij elke invaller en resulteert het in verschillende nablijvers. Die er vervolgens snel vandoor gaan. Ook al is het dezelfde die ze al eerder hebben gehad.

Klinkt als een invaller die de groep totaal niet onder controle heeft en aankan. Als het doordat altijd zo gaat zou ik er wel een berichtje aan school aan wagen. Zeker omdat je zegt dat je zoon die dagen liever niet naar school gaat. Deze invaller zou nu echt wel de klas "aan" moeten kunnen. Als een invaller een tijdje niet is geweest komt dat uitproberen wel terug maar dan is het vaak even laten weten dat jij de invaller bent, dat je consequent bent en wat de regels zijn en dan is het klaar. Elke keer zoveel gedoe en zelfs nablijvers lijkt me iemand die het niet aan kan. Daar heb je, mijn inziens, als school dan niks aan. 

PinkFlower schreef op 14-06-2024 om 09:16:

[..]

Klinkt als een invaller die de groep totaal niet onder controle heeft en aankan. Als het doordat altijd zo gaat zou ik er wel een berichtje aan school aan wagen. Zeker omdat je zegt dat je zoon die dagen liever niet naar school gaat. Deze invaller zou nu echt wel de klas "aan" moeten kunnen. Als een invaller een tijdje niet is geweest komt dat uitproberen wel terug maar dan is het vaak even laten weten dat jij de invaller bent, dat je consequent bent en wat de regels zijn en dan is het klaar. Elke keer zoveel gedoe en zelfs nablijvers lijkt me iemand die het niet aan kan. Daar heb je, mijn inziens, als school dan niks aan.

Ik denk dat het niet zo gemakkelijk is; er is een groot tekort aan leerkrachten. Een school is al blij dat ze een invaller voor de klas kunnen zetten, anders moeten de kinderen naar huis gestuurd worden.

Hier waren er vanaf groep 6 ook meer nablijvers. Het maakte niet uit wie van de twee ervaren en vaste leerkrachten  voor de klas stond.

Flanagan schreef op 14-06-2024 om 09:54:

[..]

Ik denk dat het niet zo gemakkelijk is; er is een groot tekort aan leerkrachten. Een school is al blij dat ze een invaller voor de klas kunnen zetten, anders moeten de kinderen naar huis gestuurd worden.

Hier waren er vanaf groep 6 ook meer nablijvers. Het maakte niet uit wie van de twee ervaren en vaste leerkrachten voor de klas stond.

Maar dat is geen reden om het niet aan te geven bij school. Als iedereen zijn mond houdt kan school er zeker niks mee. Blijkbaar is er op regelmatige basis dezelfde invaller. School kan kijken of er een andere invaller beschikbaar is. Zo niet, dan is deze invaller uiteraard beter dan de optie om kinderen naar huis te laten gaan. 

Nablijven vind ik zoiets raars op de basisschool. Heel blij dat ze dat hier niet doen. Wat leverd het op? Alleen maar frustratie. Zeker als je na school als ouder bv een afspraak hebt. 

Pinokkio schreef op 13-06-2024 om 23:09:

Ik denk dat het verschillende gedrag toch dezelfde oorsprong heeft. Een invalkracht betekent onzekerheid, onveiligheid. En de één gaat daarvan klieren, een ander trekt zich terug en weer een ander wil het liefst weglopen.

Het is niet altijd vanwege angst oid hoor. 

Ik zal eerlijk zijn en voor mij betekende een invalskracht een kans om lol te trappen. Vond het dan wel weer zielig als het te lang doorging, maar er zit niet altijd een diepere, angstige emotie achter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.