Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Grenzen verkennen basisschool

Niet zo gek toch, dat je liever lesgeeft aan gemotiveerde kinderen die opletten en hard werken in plaats van dat je de hele dag bezig bent met opvoeden en begrenzen van kinderen die niet in alle toonaarden laten blijken dat ze met andere zaken bezig zijn.

Er is een verschil tussen een beetje klieren, grenzen opzoeken of totaal niet te handhaven zijn door een ander dan de eigen leerkracht. Die kinderen zijn er door passend onderwijs meer dan 25 jaar geleden is mijn idee. Toen ik 10 jaar geleden alweer  de ambitie had om als herintreder weer in in het po te gaan werken, heb ik ruim anderhalf jaar ingevallen. Mijn overwichtsspier is redelijk ontwikkeld met een combinatie van duidelijkheid en humor kom je bij de meeste leerlingen een heel end. Dat je van je "echte"juf wel met zijn drietjes onder de rekeninstructie naar de wc mag,leuk geprobeerd, maar dat gaat niet gebeuren.  Wisselen Kim en Zoe van plek, nou prima als jullie dat grappig vinden, dan heet je een dagje anders, als je dan maar wel naar die andere naam luistert.  Maar je hebt er ook tussen  die totaal niet  aanspreekbaar zijn en maar door de klas blijven roepen/lopen, of erger de klas uit, k*tjuf zeggen, een tafel omgooien (omdat ik een ingewikkelde Ierse naam niet goed uitgesproken kreeg). Dat is voor andere kinderen ook geen leuk verzetje meer. Houd je de teugels strak de eerste dagen, dan heb je trouwens  de kans dat je een ouder aan je bureau of in je mailbox krijgt. Nablijven zag ik niet als strafmaatregel, wel als middel om even rustig met een leerling onder vier ogen te spreken over het gedrag en niet in een volle klas. En dat duurde niet langer dan 5 a 10 minuten. Ook vaste docenten lopen hier tegenaan, en het is een van de reden waarom veel er de brui aangeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.