Zeespiegel
20-04-2025 om 13:36
Gejammer
Kleuter heeft nogal grote voorkeuren in personen. In het verleden wisselde de voorkeur nog wel na een aantal maanden. Nu is het al geruime tijd gelijk gebleven. Maar alleen die persoon mag tanden poetsen, uit bed halen enzovoort. Op straffe van veel gejammer.
Iemand tips?

Kaaaaaaaatje
21-04-2025 om 21:14
Pippeltje schreef op 21-04-2025 om 15:56:
[..]
Je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet perse altijd zijn/haar zin geven. Want daarvan krijg je volwassenen die altijd hun eigen zin doordrijven en vinden dat de hele wereld zich aan moet passen aan hen.
Echt; ik denk dat de opvoeders van nu zijn doorgeslagen in het rekening houden met wat het kind wil.
Inderdaad, je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet zijn/haar zin geven.
Nee, gezien het feit dat het kind zeker 4 is, vermoed ik dat hij/zij
precies weet waar het mee bezig is en valt het voor mij onder de noemer
manipulatie; jammeren omdat je je zin niet krijgt.
Jouw quote van eerder in dit topic vind ik echter niet perse uitstralen dat je rekening houdt met de gevoelens van je kind, maar dat is dan vast mijn interpretatie.

Pippeltje
21-04-2025 om 21:18
Kaaaaaaaatje schreef op 21-04-2025 om 21:14:
[..]
Inderdaad, je kunt rekening houden met de gevoelens van een kind en het toch niet zijn/haar zin geven.
Nee, gezien het feit dat het kind zeker 4 is, vermoed ik dat hij/zij
precies weet waar het mee bezig is en valt het voor mij onder de noemer
manipulatie; jammeren omdat je je zin niet krijgt.
Jouw quote van eerder in dit topic vind ik echter niet perse uitstralen dat je rekening houdt met de gevoelens van je kind, maar dat is dan vast mijn interpretatie.
Maar ik voedt geen kind van 4 op. Ik zeg alleen dat je rekening kunt houden met zijn / haar gevoelens; ik biedt geen uitgebreide concrete uitvoering van hoe dat aangepakt zou moeten worden. Daartoe voel ik me niet geroepen.

AnnaPollewop
22-04-2025 om 11:17
Waarom zijn mensen altijd zo bang dat ze hun kind voor het leven verpesten als ze het kind een keer iets laten bepalen? Ben je zelf voor je leven verpest als iemand iets doet wat jij graag wil? Als je tegen je partner zegt dat je graag wil dat hij of zij die avond kookt, ben je dan manipulatief bezig? Dat aloude "kinderen die vragen worden overgeslagen" vind ik zo stompzinnig. Waarom mag een kind nergens om vragen? Waarom mag het niet teleurgesteld zijn als het anders gaat dan het wil?
Je hoeft een kind niet alles te laten bepalen. Maar sommige dingen wel. Iederen wil een bepaalde mate van autonomie.
En je hoeft niet op elke emotie te reageren met toegeven maar die emoties mogen er best zijn.
Waarom zou een ouder wel geirriteerd mogen reageren maar een kind niet? Omdat je als ouder nou eenmaal "de baas" bent? Wat voor boodschap geef je dan, dat je zin doordrijven OK is als je maar de sterkste bent?
Ik vond de voorgestelde oplossing (ene dag pa, andere dag ma, derde dag kiest kind) best een hele praktische, alleen moet je dan wel eerlijk zijn en niet zelf gaan schuiven omdat het je toevallig een keer beter uitkomt. En misschien is er ook een praktische reden waarom het kind een voorkeur heeft, bv omdat de ene ouder ondertussen op zijn telefoon kijkt en de ander wel oprecht aandacht geeft, of omdat de ene ouder nogal hardhandig poetst en de andere niet, of omdat het kind de ene ouder de hele dag al gezien heeft en de andere veel weg is. Als je daar naar informeert bij het kind kun je kijken of je daar met zijn allen een oplossing voor kan verzinnen die iedereen recht doet.

Kaaaaaaaatje
22-04-2025 om 12:10
Pippeltje schreef op 21-04-2025 om 21:18:
[..]
Maar ik voedt geen kind van 4 op. Ik zeg alleen dat je rekening kunt houden met zijn / haar gevoelens; ik biedt geen uitgebreide concrete uitvoering van hoe dat aangepakt zou moeten worden. Daartoe voel ik me niet geroepen.
Huh? Ik snap dit niet. Het topic gaat toch over een kind van 4? En dan zeg jij toch dat het manipulatief gedrag is van een 4 jarige?

Pippeltje
22-04-2025 om 13:25
Kaaaaaaaatje schreef op 22-04-2025 om 12:10:
[..]
Huh? Ik snap dit niet. Het topic gaat toch over een kind van 4? En dan zeg jij toch dat het manipulatief gedrag is van een 4 jarige?
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet perse een uitgebreide beschrijving hoef te geven over hoe ik wel een kind ruimte kan geven voor zijn/ haar emoties, zonder het altijd zijn zin te geven. Dat kun je zelf wel invullen mag ik hopen. Dan kun je wel roepen dat mijn vorige opmerking jou niet de indruk geeft dat ik dat zou doen, maar ik hoef me bij jou niet te verantwoorden.

Moederkareltje
22-04-2025 om 13:28
Kaaaaaaaatje schreef op 22-04-2025 om 12:10:
[..]
Kinderen janken idd veel tegenwoordig.geef ze aub een mama die er is. Alles opgelost.

Ademes
22-04-2025 om 13:35
Ik zou niet gaan werken met een kalender, want als het door omstandigheden dan even anders loopt, zit je helemaal met gejammer. Gewoon na het eten aankondigen door wie kleuter naar bed wordt gebracht. En dat dan ook uitvoeren. Kiezen zou ik in dit geval ook even niet doen. Als er geen voorkeur is, dan is het prima hoor, maar ik zou nu even zelf de regie nemen.
Het is van alle tijden trouwens, die eenkennigheid. Ik schijn vroeger vreselijk eenkennig te zijn geweest, mijn moeder moest alles voor en met me doen. Tot ze op een dag besloot dat ze niets meer kon en mij steeds doorverwees naar mijn vader. 'Dit doosje openmaken? Nee hoor, dat kan ik niet, ga maar naar papa.' Het was snel over met de eenkennigheid, zonder een harde aanpak.

Lolalyn
22-04-2025 om 14:43
Moederkareltje schreef op 22-04-2025 om 13:28:
[..]
Kinderen janken idd veel tegenwoordig.geef ze aub een mama die er is. Alles opgelost.
Huh? Dus jankende kinderen zijn in jouw optiek het resultaat van werkende moeders? Bijzonder wereldbeeld… zit jij de hele dag thuis te wachten op je kinderen? Vader heeft hier toch ook een rol?

Moederkareltje
22-04-2025 om 15:26
Lolalyn schreef op 22-04-2025 om 14:43:
[..]
Huh? Dus jankende kinderen zijn in jouw optiek het resultaat van werkende moeders? Bijzonder wereldbeeld… zit jij de hele dag thuis te wachten op je kinderen? Vader heeft hier toch ook een rol?
Ja. Ik heb nog nog nooit mijn kinderen uitbesteed. Ik ben nooit ziek. Ik heb nooit andere dingen te doen. Ik houd van mijn kinderen.
Nee er is geen vader ik ben de bron.

Zeespiegel
22-04-2025 om 15:39
Moederkareltje schreef op 22-04-2025 om 15:26:
[..]
Ja. Ik heb nog nog nooit mijn kinderen uitbesteed. Ik ben nooit ziek. Ik heb nooit andere dingen te doen. Ik houd van mijn kinderen.
Prachtig dat je een ijzeren gestel hebt, en daardoor nooit ziek bent. Ook heel mooi dat je financiën het toelaten dat je thuis bij de kinderen bent. En super dat je kinderen je nooit even simpelweg teveel zijn!
In een ideale wereld geld dat voor ons allemaal. Helaas is mijn wereld niet zo ideaal. Wij houden heel veel van ons kind. En het is ook echt een lief braaf kind. En toch is het ons soms even te veel.

Naminokurashi
22-04-2025 om 15:42
[..]
Totdat je daadwerkelijk ziek word. En dan?

Moederkareltje
22-04-2025 om 15:57
Naminokurashi schreef op 22-04-2025 om 15:42:
[..]
Totdat je daadwerkelijk ziek word. En dan?
Ik heb wel eens migraine, ik ga dan kapot van de hoofdpijn en moet kotsen maar de kinderen zijn alsnog bij me. Ik zeg mama moet kotsen.

Nick90
22-04-2025 om 16:22
[..]
Je hebt toch een man?

Zilver_gray
22-04-2025 om 16:38
[..]
Lijkt me erg zwaar om het alleen te doen.
Ik hou ook van mijn kinderen, maar heb toch echt ook tijd voor mezelf, rust en ontspanning nodig. Ik denk dat ik dan een leukere moeder kan zijn.
En op ziek zijn heb je geen invloed.