Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gejammer

Kleuter heeft nogal grote voorkeuren in personen. In het verleden wisselde de voorkeur nog wel na een aantal maanden. Nu is het al geruime tijd gelijk gebleven. Maar alleen die persoon mag tanden poetsen, uit bed halen enzovoort. Op straffe van veel gejammer.
Iemand tips?

Toch om en om blijven verzorgen. En gejammer is dan jammer. 

het is een kleuter.
Maak een planning met het kind, blauwe vakje is papa, roze is mama, geel is zelf kiezen. Iedere dag een kruisje zetten zodat het weet waar het aan toe is.
En ondanks gejammer je strak aan de gemaakte planning houden.

Het allerbelangrijkst is inderdaad om niet van het schema af te wijken! Echt een gouden regel. Wij deden iedere dag om en om. Nooit anders.

Nomade schreef op 20-04-2025 om 13:55:

het is een kleuter.
Maak een planning met het kind, blauwe vakje is papa, roze is mama, geel is zelf kiezen. Iedere dag een kruisje zetten zodat het weet waar het aan toe is.
En ondanks gejammer je strak aan de gemaakte planning houden.

Ja joh laten we onze nieuwe generatie ook gelijk stigmatisering de strot in duwen. 'Roze is meisje, blauw is jongen' 

Lotus_ schreef op 20-04-2025 om 16:01:

[..]

Ja joh laten we onze nieuwe generatie ook gelijk stigmatisering de strot in duwen. 'Roze is meisje, blauw is jongen'

Zucht.. waar maak je je druk om, gaat toch om de tip. Dan maak je er paars en oranje van. En daarnaast, wat is er mis met roze?

Schema is leuk idee maar die het alleen als je weet dat je je daar aan kunt houden. Hier hadden we een papa met soms noodklussen op het werk waarbij hij dan niet op tijd thuis kon zijn. Ik kon dus nooit beloven dat papa vanavond ging voorlezen.
Dat moest kind mee leren dealen. Nog geen smartphones in die tijd dus als papa er niet was dan was hij er niet. 

Heeft het gejammer soms tot "zijn zin"geleid? Dan kan het nog wel even duren. De tips van regelmaat zijn  fijn. 
En volhouden als je iets zegt: "zeg wat je doet en doe wat je zegt"
Als je zegt: nee ik kom niet want papa doet het vandaag, dan kom je ook niet, ook niet bij veel gejammer ,maar ook niet om te mopperen. Want ook dat is aandacht.

Ga eens na waarom er voorkeur is. Is dit altijd bij alle dingen of is dit gebonden aan activiteit?  Daarop kun je nml ook je regels aanpassen.

Ik zou dit harder aanpakken. Ik zou zeggen dat de persoon waarbij ze jammert net zo lang haar blijft helpen totdat ze leert normaal te doen. Pas dan mag ze de volgende dag kiezen.
Voorwaarde is wel dat de opvoeder die het betreft even op zijn of haar tanden moet bijten...
Maar het is manipulatief gedrag. Dat zou ik zo snel mogelijk de kop indrukken.

Pippeltje schreef op 20-04-2025 om 17:23:

Ik zou dit harder aanpakken. Ik zou zeggen dat de persoon waarbij ze jammert net zo lang haar blijft helpen totdat ze leert normaal te doen. Pas dan mag ze de volgende dag kiezen.
Voorwaarde is wel dat de opvoeder die het betreft even op zijn of haar tanden moet bijten...
Maar het is manipulatief gedrag. Dat zou ik zo snel mogelijk de kop indrukken.

Nee hoor Het is eenkennigheid en gaat weer over . 

Ik zou het naar bed brengen meer voorspelbaar maken. Dus inderdaad een vast schema met wie, wanneer en hoe. Maar ook eerder op de avond al benoemen: mama of papa brengt je vanavond naar bed. Dan weet kleuter wat er komen gaat en dat helpt hier drama voorkomen. En ook kleuter wel een paar keuzes geven.. Dus bijvoorbeeld kleuter mag kiezen om of samen een boekje te lezen of samen een liedje te zingen voor het slapen gaan. Dan hebben ze toch zelf nog inspraak. 

Roos57 schreef op 20-04-2025 om 17:29:

[..]

Nee hoor Het is eenkennigheid en gaat weer over .

Hier geen ouder, maar ik ben dat gejammer en gedrein overal meer dan zat!
(Lopen dreinen in een winkel/supermarkt omdat je iets niet mag hebben, gewoon luisteren en/of mond houden!)
Ouders zijn tegenwoordig zo soft, ik ben dan ook voor harder aanpakken zoals Pippeltje.
Het mag dan een fase zijn, even hard optreden overkomen ze niks van!

noas_1993 schreef op 20-04-2025 om 19:01:

[..]

(Lopen dreinen in een winkel/supermarkt omdat je iets niet mag hebben, gewoon luisteren en/of mond houden!)
Ouders zijn tegenwoordig zo soft, ik ben dan ook voor harder aanpakken zoals Pippeltje.

Het is inderdaad duidelijk dat jij geen kinderen hebt! Dat hard aanpakken werkt totaal niet. Of je krijgt gekrijs of je krijgt kinderen die bang voor je zijn. Is dat wat je wil?

Van een normale aanpak wat de meeste ouders toch doen krijg je ook best leuke volwassenen 

[..]

Niet zo zeer harder aanpakken. Die oudste van mij was meestal van "lauw loenen". Jongste is 1x languit op de grond gaan liggen in de C1000. Sirene aan. 

Daar heb ik eigenlijk niet eens over nagedacht. Ik ben, zonder enige aandacht aan kind te schenken, verder gegaan met boodschappen doen. Afgerekend bij de kassa en buiten gewacht tot kind aan kwam wandelen. Nooit meer voorgekomen. 

[..]

Haha dat heb ik nou ook maar dan met al die zeikende volwassenen.. daar ben ik ook voor harder aanpakken! Vrees dat t niet eens een fase is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.