Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen reactie kinderfeestje


Solecito schreef op 02-11-2022 om 09:13:

[..]

Ja, als het steeds zo is en je zit er zelf mee, dan moet je er natuurlijk wat mee doen. Ik zou dan dus zelf ook gewoon later komen als ik met zo iemand afspreek of ik neem een boek mee ofzo zodat ik me kan vermaken. Maar als je inderdaad zelf anders ook te laat komt als je samen naar een concert gaat ofzo, is het wel heel vervelend en dan zou ik ook gewoon gaan en zeggen ik zie je daar wel.

Ik vind dat toch heel gek, afspraak is afspraak, moet ik een boek mee gaan nemen , terwijl ik zelf misschien ook wel heb meiden haasten

dan

dan

02-11-2022 om 09:31

Kikki39 schreef op 02-11-2022 om 07:27:

ik heb het natuurlijk niet over een file of ongeluk of wat dan ook, daar kun je niks aan doen. Ik heb het over mensen die om bv. 8 uur moeten werken en toch iedere dag te laat komen, dat kan niet . Ik lig nu ook nog in mijn bed en kan er ook niet uit en toch sta ik om 8 uur op mijn werk. Ik weet dat ik heel snel ben, dus douchen aankleden eten, kind enz dat lukt me in deze tijd wel. Als ik niet snel was, dan had ik om 7 uur op moeten staan. Als ik te laat ben, moet iemand anders weer zijn werk laten liggen om voor mij in te vallen, dat wil ik dus niet. Een ander hoeft geen last van mij te hebben.

Ieder heeft natuurlijk een eigen ritme, ik zou het ook wel kunnen in zo'n korte tijd maar heb echt wel behoefte aan wat meer tijd om alles te doen voordat ik naar mijn werk vertrek, sta daarom al anderhalf uur van tevoren op, douchen, vaatwasser leeghalen (heb ik 's avonds geen zin meer in, ben een ochtendmens), katten eten geven, zelf ook eten, alvast vlees uit de vriezer halen voor het avondeten, nog ff zitten. 

Maar ik heb ook collega's die hooguit een uur van tevoren opstaan en zelfs een poosje onderweg zijn naar het werk, ik moet hooguit 10 minuten fietsen. En zij zijn ook op tijd binnen. Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat natuurlijk.

Als je (zoals sommigen hier) meent dat vrienden waar ze vaker op moeten wachten gewoon niet hun best doen, eigenlijk geen zin in een afspraak hebben of jou persoonlijk niet belangrijk genoeg vinden, wordt het tijd om je af te vragen of je op sociaal gebied wel de juiste keuzes maakt. 

Of vraag zo'n vriend eens hoe het zit en luister dan ook. Begrip kan een hoop ergernis voorkomen. 

Solecito schreef op 02-11-2022 om 09:02:

[..]

Wat vervelend om zo in het leven te staan, lijkt me. Ik heb het nergens gehad over een uur zitten wachten in een café. Wat ik bedoel is dat je alles op alles zet om op tijd te komen bij de cardioloog (dan neem je bijvoorbeeld een taxi als de bus ineens niet rijdt) maar dit logischerwijs niet doet als je met vrienden hebt afgesproken, dan stuur je een appje: ik ben wat later want de bus rijdt niet. Ik heb gelukkig nog nooit gedacht dat iemand zijn tijd belangrijker vindt dan de mijne, als er sprake is van een goede relatie dan is dat ook niet aan de orde lijkt mij.

De bus rijdt niet is wel van heel andere orde dan regelmatig gewoon anderen op je te laten wachten. 

Ik had ooit een collega die altijd 9 uur bij de klant met me afsprak, ik begon graag vroeger en dat kon bij de meeste klanten ook wel.  Standaard was ik op tijd en hij kwam standaard pas na 9:30 maar meestal richting 10 uur opdraven. Na de eerste week dat dat gebeurde en ik de trend zag begon ik gewoon standaard op de mij gewenste tijd en overlegde dag rechtstreeks met de klant, dat was meestal dus 7:30/8:00 uur. En dan wist mijn collega wel te verkondigen dat hij de dag ervoor een uur na mijn vertrek nog door was gegaan en dat het maar raar was dat ik om 17:00 al naar huis was. 

AlisonH schreef op 02-11-2022 om 09:10:

[..]

Als dat incidenteel is, is dat niet erg. Maar ik heb ook een vriendin die altijd te laat is/was. Dan stond je dus een half uur of langer op een station te wachten, of drie kwartier in je eentje in een café, keer op keer. Steeds met een niet-schuldbewust “ik had toch geappt dat ik later was?” Ja, maar toen stond ik hier al. Dat vind ik wel degelijk gebrek aan respect voor andermans tijd. Aantal keer wat van gezegd, hielp niks. Toen heb ik besloten dat niet meer te doen. Ik wachtte tien minuten en dan ging ik. Dat heb ik een paar keer gedaan en sindsdien komt ze (nog steeds mopperend dat ik zo streng ben) wel op tijd, of vijf minuten te laat. Daar zit ik niet mee.

Wij hebben vrienden die zo zijn; spreek je weken van te voren af, komen ze niet opdagen.. oeps vergeten. 

Spreek je bij hun thuis af om 16.00 uur, appen ze om 15.50 uur; we zijn nog niet thuis we zijn er over een half uur. Zit je een half uur in de zeikregen in de auto met 4 kinderen te wachten want ze vergeten gemakshalve dat je natuurlijk allang onderweg was aangezien het 40 minuten rijden is.

Spreek je af bij ons thuis om 16.00 uur om te borrelen, komen ze pas na vijven omdat ze ineens naar de ikea moesten (waar ze niks kochten). Kijk het is geen drama dan eten we de borrelhapjes zelf wel op maar ze vergeten wel dat wij in onze dagplanning rekening met hun gehouden hebben. 

Een keer afgesproken om naar de bios te gaan met zn allen, zij komen binnen rennen als de film al een kwartier bezig is. 

Ik snap best dat het voor sommige mensen moeilijk is maar netjes en leuk voor de ander is het niet, die moeten zich telkens maar weer aanpassen.  We spreken dan ook minder af.

Pief schreef op 01-11-2022 om 21:27:

[..]

Vaak wel. Ik heb niet echt strakke werktijden, heb mijn eigen bedrijf, maar ik kom best vaak te laat voor afspraken. Vandaag nog. Ik was een uur te vroeg klaar om te gaan omdat ik al vroeg een kind weg moest brengen en toen dacht ik dat ik nog wel even de hond kon uitlaten, maar vergat ik dat ik ook nog moest omkleden en wat spullen pakken en toen was ik alweer een paar minuten te laat. Maar ik doe dan ook niet moeilijk over anderen die te laat komen of wat extra werk in de avond of zo. Dat scheelt.

Sorry, maar dat vind ik zo onprofessioneel.
Zeker als het een klant betreft

Dat kun je gewoon niet maken hoor..

Ik zit dit topic met belangstelling te volgen, ook hoe het van de ene discussie, een totaal andere is geworden 😄. Ik weet van mezelf dat ik een onverdraagzame houding heb als het gaat om tijd, ik ben van nature echt team Kiki. Ik heb ook een evenredig grote hekel aan te vroegkomers trouwens. Van te laat raak ik geïrriteerd, van te  vroeg gestressed, het valt niet mee om mij tevreden te houden. Een middelbare schoolvriendin van mij vroeger kwam áltijd een kwartier te laat, waar dan ook. Kon ze niks aan doen! Jawel, zegt mijn brein dan, een kwartier eerder beginnen met op tijd komen. Maar ja, ik ben van de strakke planningen en wat daar tussendoor komt waar geen bloed of brand bij komt kijken, moet dan maar even wachten. Heb ik van mijn moeder denk ik, die eist ook van iedereen dezelfde toewijding als het gaat om op tijd komen, als de hare.

Maar ik ben nu bijna 50 en ik heb het mezelf makkelijker gemaakt. Ik vind tegenwoordig alles tien minuten voor en na de afgeproken tijd op tijd, maar dat geldt dan ook voor mij. Ik ga niet meer ergens om een hoekje in de auto staan wachten (dat deed ik wel) omdat ik anders te vroeg ben, en ik ga me ook niet meer uit de naad lopen om op tijd te zijn en dan vervolgens op een ander te gaan zitten wachten die nog even dit en nog even dat moest doen in mijn tijd. Ik spreek gewoon rond twee uur af in plaats van om twee uur, en dat bevalt me best prima. Als ik een ander niet kan kneden naar mijn mal, maak ik mijn mal maar wat ruimer. Ik word daar relaxter van en tot mijn verbazing doet  iemand er moeilijk over!

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

02-11-2022 om 10:20

Kikki39 schreef op 02-11-2022 om 09:29:

[..]

Ik vind dat toch heel gek, afspraak is afspraak, moet ik een boek mee gaan nemen , terwijl ik zelf misschien ook wel heb meiden haasten


Ik denk ook niet dat jij heel veel vrienden hebt eerlijk gezegd...?

Solecito schreef op 02-11-2022 om 10:20:

[..]


Ik denk ook niet dat jij heel veel vrienden hebt eerlijk gezegd...?

Nou ja zeg...

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

02-11-2022 om 10:25

Gingergirl schreef op 02-11-2022 om 10:01:

[..]

Wij hebben vrienden die zo zijn; spreek je weken van te voren af, komen ze niet opdagen.. oeps vergeten.

Spreek je bij hun thuis af om 16.00 uur, appen ze om 15.50 uur; we zijn nog niet thuis we zijn er over een half uur. Zit je een half uur in de zeikregen in de auto met 4 kinderen te wachten want ze vergeten gemakshalve dat je natuurlijk allang onderweg was aangezien het 40 minuten rijden is.

Spreek je af bij ons thuis om 16.00 uur om te borrelen, komen ze pas na vijven omdat ze ineens naar de ikea moesten (waar ze niks kochten). Kijk het is geen drama dan eten we de borrelhapjes zelf wel op maar ze vergeten wel dat wij in onze dagplanning rekening met hun gehouden hebben.

Een keer afgesproken om naar de bios te gaan met zn allen, zij komen binnen rennen als de film al een kwartier bezig is.

Ik snap best dat het voor sommige mensen moeilijk is maar netjes en leuk voor de ander is het niet, die moeten zich telkens maar weer aanpassen. We spreken dan ook minder af.


Dat is echt heel irritant. Ik ben zelf ook altijd op tijd (anders dan jullie misschien denken n.a.v. mijn bijdragen in dit topic) en zou dit ook heel vervelend vinden. Mijn schoonzus is ook zo en daar spreek ik inderdaad eigenlijk niet meer mee af, behalve met verjaardagen enzo, en dan erger ik me ook omdat ze steevast met meer/minder mensen komt dan afgesproken, veel eerder of veel later of na een half uur weer vertrekt etc. 

Bij haar heb ik dus wel echt het gevoel dat ze ons niet belangrijk vindt dus daar trek ik ook mijn conclusies uit en spreek niet meer met haar af. 

Maar verder sta ik gelukkig vrij flexibel in het leven. Als iemand onverwacht later is dan vind ik wel wat te doen, ook als ik in een cafe zit, dan ga ik wel rustig wat zitten lezen of op mijn telefoon kijken of nog een extra rondje lopen. Het lijkt me niet gezond om je vreselijk te gaan zitten ergeren of te denken dat een ander jou niet belangrijk vindt als die een keer wat later is. Ik trek dan liever gewoon mijn eigen plan nog even en als diegene er dan is dan kunnen we het gewoon gezellig hebben.

waarom zou ik niet heel veel vrienden hebben, ben ik echt heel benieuwd naar? Omdat mijn mening is dat je op tijd op je werk of wat dan ook moet zijn? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat vrienden van mij te laat zijn.

Puur praktische tips, wat sociale contacten betreft tussen stipte en minder stipte mensen: 

App/bel elkaar de dag ervoor even om te informeren of het afgesproken tijdstip nog gaat lukken. Soms is de dagplanning veranderd waardoor het waarschijnlijk meer gehaast wordt dan voorzien - met een verhoogd risico op laat komen. Handig als de ander dat weet. Bovendien kan een reminder voor chaoten geen kwaad. 

Spreek af dat degene die op bezoek komt een appje stuurt als hij/zij vertrekt.

Bij een langere reistijd met mogelijke vertragingen, kan je je locatie delen. 

Op die manier kan de ander tussendoor nog iets doen ipv opgefokt minuten tellen. 

Solecito schreef op 02-11-2022 om 10:25:

[..]


Maar verder sta ik gelukkig vrij flexibel in het leven. Als iemand onverwacht later is dan vind ik wel wat te doen, ook als ik in een cafe zit, dan ga ik wel rustig wat zitten lezen of op mijn telefoon kijken of nog een extra rondje lopen. Het lijkt me niet gezond om je vreselijk te gaan zitten ergeren of te denken dat een ander jou niet belangrijk vindt als die een keer wat later is. Ik trek dan liever gewoon mijn eigen plan nog even en als diegene er dan is dan kunnen we het gewoon gezellig hebben.

Zo heb ik lange tijd gedaan met een vriend van me. Als hij niet kwam eten terwijl we hadden afgesproken, ach, dan had ik toch voor twee dagen? Hij was altijd of veel te laat, of hij kwam niet. Maar toen zouden we een keer iets gaan doen en hij was er weer eens niet op de afgesproken tijd.  Ik wilde het toch wel graag doen en heb toen een kaartje gekocht net voordat het begon en ben naar binnen gegaan.

Flexibiliteit werkte maar 1 kant op: hij heeft nooit meer iets tegen me gezegd.

@ Lilian, is het inmiddels gelukt om duidelijkheid te krijgen? 

Solecito schreef op 02-11-2022 om 10:20:

[..]


Ik denk ook niet dat jij heel veel vrienden hebt eerlijk gezegd...?

Wat onaardig en ongefundeerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.