Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


Ik heb niet alles gelezen, weet niet of het al gezegd is maar jouw probleem had ik ook. Totdat ik mijn dochter eerst liet ontbijten in pyjama en daarna haar kleding liet aantrekken. Dat hielp hier iig enorm. Haar buikje was gestild en haar humeur enorm verbeterd. Ze kon de afspraak van gisteren over kleding beter plaatsen en ging ook mee in mijn mening. 

Ik lees hier bij sommigen dat leggings als broek en joggingbroeken niet mogen. Vroeger dacht ik ook zo: een legging is onderkleding voor onder een jurk of rok (net als een maillot) en een joggingbroek is voor sporten (net als een trainingspak). Maar sinds een aantal jaar zijn leggings zo in de mode als gewone broek dat de halve school met een legging + shirt/trui loopt. Zeker flared leggings zien er ook wel wat 'broekeriger' uit. En bij joggingbroeken is de grens tussen gewone broek en joggingbroek ook wat vervaagd, het zijn lang niet meer allemaal van die dikke vormeloze joggingbroeken met boorden onderaan. Mijn dochters willen allebei pertinent geen jurk of rok aan en ze zijn ook heel gevoelig wat betreft stugge stoffen (ook twill en jog jeans is te hard) en dan blijven tegenwoordig eigenlijk alleen maar leggings en joggingbroeken over. Ik heb nog een tijdje zachte treggings gekocht bij H&M, maar die zijn er nu helemaal uit. Dus leggings (liefst wel wat dikkere) en joggingbroeken (zonder boord) mogen ze van mij wel aan. Ik vind het er netjes genoeg uitzien (bijv. zoals op onderstaande plaatjes) en ga geen dagelijkse strijd a la OP met ze voeren om ze in broeken te dwingen die ze echt niet lekker vinden zitten.

4ed7b6c956c24a2fa514458035a788a6.jpg?imwidth=1800

5e22ffffa8115fcf4ea9d19d97058083b41d0117.jpg?imwidth=820

c8aa6008d7f047579cce396e50081db3.jpg?imwidth=1800

MamaE schreef op 16-10-2024 om 10:20:

[..]

Hoe lang duurde die fase bij jouw dochter? Bij de mijne duurt die nu al minstens zeven jaar.

De mijne gaat volgend jaar trouwen en zou het liefst een roze glittertrouwjurk aantrekken

Elke joggingbroek is een broek maar niet iedere broek gemaakt van "joggingstof" is een joggingbroek.

Mijn oudste heeft een broek van joggingstof die lijkt op het plaatje in roze van Nicole123. Die gaat al 8 jaar mee. Ze gaat er niet mee voor de groep bij een presentatie, de dubbelgestikte bovenkant met elastiek accentueert haar figuur niet in positieve zin zeg maar.  Op "moeilijke dagen" gaat hij thuis altijd aan en gaat ze er ook mee naar de winkel. 

Een ruimvallend model joggingbroek met boorden bij de enkels en een veter in de taille gemaakt van denim is niet ineens een echte spijkerbroek. Dat ziet er nog steeds uit of je een joggingbroek draagt. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 16-10-2024 om 15:45:

Hoewel ik met mijn kinderen bijna nooit strijd hoefde te voeren over hun kleding, omdat er niks (meer) in hun kasten hing wat ik niet oké vond heb ik wel strijd gehad, over de keuzes van mijn kinderen, met onze buurvrouw. Dit gedurende de 8 jaar dat onze dochters op dezelfde school zaten.
Regelmatig stond de buurvrouw hier aan de deur met "regels" die ik zou moeten hanteren voor mijn kinderen om te voorkomen dat zij strijd moest voeren met haar dochter.

In groep 7 kreeg mijn dochter een beugel met een "petje" voor hele dagen, dus ook naar school. In overleg met alle partijen (ortho, kind, ik, kapper) hebben we toen besloten haar haar in een kaaklengte bob te knippen. Dat paste onder dat strakke petje zonder rare staarten. Stond de buurvrouw hier te verordeneren dat dochters haar nooit meer zo kort mocht, want nu wilde haar dochter ook korter haar en dat kon echt niet voor een meisje. Het arme kind was gezegend met heel dik haar het hing tot op haar taille, dat was in een staart gebonden vreselijk zwaar aan haar hoofd.
Nog wat later moesten ze samen een spreekbeurt doen en met onze "regels" in haar achterhoofd had mijn dochter bedacht dat ze dan die donderdag allebei hun mintgroene vest van h&m aan zouden doen met een grijs shirt en een blauwe spijkerbroek. Stond de buurvrouw hier weer aan de deur te stampvoeten hoe ik het goed kon vinden dat mijn kind in zo'n kwetsbaar kleurtje naar school mocht en bovendien moest Henriette ook nog die dag naar de bso, dus dan moest ze het grijze vest aan dat van Olivier geweest was. Op de bso maken ze zulke vlekken dan is een afdankertje goed genoeg!

God zij dank zijn de buren toen verhuisd, dat mens wilde zelfs over de schutting nog de regels voor kleding bepalen.

Zo, die is gek!

yette schreef op 16-10-2024 om 16:24:

[..]

Geen idee hoe oud jouw kinderen zijn, die van mij zijn tussen de 19 en 27. Van wat ik hier lees, is er volgens mij niet zoveel veranderd de afgelopen 20 jaar!

Ook mijn kinderen hadden inspraak bij wat er in hun kast kwam en ik zorgde dat alles in die kast schoon en heel was en paste. Verder kunnen ze het prima zelf bedenken. Dus waarom zou ik me er dan verder mee bemoeien?! Het enige dat ik aangaf, was of het 'lange-broeken-weer' of 'met-zonder-armen- weer' was.

Wat je sneer over opvoeding betreft ... jij hebt jouw kinderen geleerd om zonder drama de door jou gekozen kleren aan te trekken. Andere ouders leren hun kinderen om dingen die ze best al zelf kunnen, zoals kleren uitzoeken, ook zo vlot mogelijk zelfstandig te gaan doen. Ook dàt is opvoeding! Je kan opvoeding namelijk op tig manieren aanpakken, de meeste manieren zijn prima, maar geen enkele manier is perfect.

Dit inderdaad en soms moet je onderweg naar volwassenheid je pad aanpassen en een beetje bijsturen. 

Mijn kinderen doen nu allebei een opleiding voor een beroep waarbij voor bepaalde vakken speciale kleding nodig is.  Zoon moet vaak in zwart en draagt veiligheidsschoenen. Leuk en fleurig is anders maar het zij zo.

Dochter staat hele dagen op een laboratorium en moet dan kleding aan van natuurlijke materialen waar vlekken in kunnen komen. Als ze dan ook nog tijdens een avondcollege een presentatie moet houden is het flink puzzelen om veilig te zijn op het lab en representatief tijdens de presentatie. En als de weken erg hectisch zijn maken we een kledingplan, dat de weinige dingen die ze voor zulke dagen heeft weer schoon zijn als ze ze nodig heeft. Een hoewel ik al lang dacht klaar te zijn met opvoeden op het gebied van kleding moet ik nu toch soms even te hulp schieten. 

alhambra schreef op 16-10-2024 om 15:00:

[..]

Oh nog erger over wat hangend vel op mijn rug rond mijn bh: Ha ha, het zijn net billetjes.

😂 Ja of "Ooh, kleine borstjes."

Of hoofdschuddend over een trui die ik bij een bepaalde broek aantrek: "Dat staat.... niet zo mooi."

Leuke verhalen hier! 
Mijn dochter wilde het liefst elke dag met blote benen naar school. Mijn enige regel was 'niet te koud'. Ik wilde met haar afspreken dat als de weerman op het journaal zei dat het de volgende dag 19 graden of warmer zou zijn, dat zou gelden als 'blotebeentjesweer' (zoals ze dat zelf noemde). Anders moest er een legging of maillot onder de jurk/rok en die kon eventueel uit als het toch te warm bleek. Dochter hield toen al erg van onderhandelen en riep "18 graden". Uiteindelijk kwamen we uit op 18,5 graden. Ik mijn zin, het weerbericht werkt helemaal niet met halve graden Daar is ze pas een paar jaar geleden achter gekomen.

Fiorah schreef op 16-10-2024 om 17:10:

[..]

😂 Ja of "Ooh, kleine borstjes."

Of hoofdschuddend over een trui die ik bij een bepaalde broek aantrek: "Dat staat.... niet zo mooi."

Mijn dochter zei dan: "Matig....."

OnherkenbaarAnoniem schreef op 16-10-2024 om 17:08:

[..]

Dit inderdaad en soms moet je onderweg naar volwassenheid je pad aanpassen en een beetje bijsturen.

Mijn kinderen doen nu allebei een opleiding voor een beroep waarbij voor bepaalde vakken speciale kleding nodig is. Zoon moet vaak in zwart en draagt veiligheidsschoenen. Leuk en fleurig is anders maar het zij zo.

Dochter staat hele dagen op een laboratorium en moet dan kleding aan van natuurlijke materialen waar vlekken in kunnen komen. Als ze dan ook nog tijdens een avondcollege een presentatie moet houden is het flink puzzelen om veilig te zijn op het lab en representatief tijdens de presentatie. En als de weken erg hectisch zijn maken we een kledingplan, dat de weinige dingen die ze voor zulke dagen heeft weer schoon zijn als ze ze nodig heeft. Een hoewel ik al lang dacht klaar te zijn met opvoeden op het gebied van kleding moet ik nu toch soms even te hulp schieten.

Ze kan toch gewoon even omkleden tussendoor? Of in ieder geval een andere broek aan? De rest van de kleding is beschermd door een labjas, neem ik aan. Overigens liepen “mijn” profs bij college gewoon in spijkerbroek en overhemd. En die waren zelf niet eens zoveel praktisch aan het werk in het lab.

Oh ik laat dochter gewoon in een legging rondlopen. Ze leeft zo ongeveer in leggings en flared broeken. Ze doet maar, wat mij betreft. Ze heeft ook 1 kort shirt, beetje blote-buik-shirt zegmaar, die mag ze ook gewoon aan van ons. Zoon heeft twee joggingbroeken, als hij die aan wil naar school, dan trekt hij die aan. Ga me daar werkelijk niet druk over maken. Heb op school nog nooit iets gemerkt van regels over kleding, dus kennelijk kleden die van mij zich binnen de kaders .
Wist niet dat er zoveel ouders zijn die een legging of joggingbroek onvoldoende 'gekleed' vinden, grappig om te lezen.

Anoniemvoornu schreef op 16-10-2024 om 14:42:

[..]

Even of topic , Zo fijn om dit te lezen , ik voel me gelijk minder raar . Mijn moeder was heel erg bepalend , kocht vaak kleding die ik niet fijn vond , te strak , kriebels,jeuk, over stijl nog niets gezegd , pas toen ik zelf een bijbaantje had kreeg ik inspraak, ik wil het graag anders doen, dus mijn kind van nog geen anderhalf kiest zijn eigen kleding , 1 bak shirts , 1 bak broeken, en hij heeft echt favorieten sommige dingen om de kleur , sommige duidelijk om de stof, en sommige dingen vind hij echt niet fijn om aan te hebben en blijven standaard in de bak liggen, 1 bepaald shirt als hij dat al ziet liggen in de droger komt hij het al brengen met het woordje aan??

Wat fijn ❤️.

En ik heb dus ook echt nooit gedoe gehad met mijn kind over kleding. Toen ze echt nog klein was en ze een keer geen vest aan wilde, stopte ik er gewoon eentje voor de zekerheid in mijn tas. Ik verwacht wel al een paar jaar dat ze duidelijk en eerlijk is als ze iets niet fijn/leuk vindt zodat ik niet iets hoef te kopen dat ze niet wil dragen. Ze mag natuurlijk best een keer iets niet helemaal goed inschatten maar ik wil dus wel dat ze volmondig JA zegt op een kledingstuk van Marktplaats of op een Kledingbeurs of een winkel ofzo en niet dat ze zegt "ook wel leuk" want ik weet heel goed dat dat kledingstuk dan altijd in de kast blijft.

Dymo schreef op 16-10-2024 om 17:11:

[..]

Mijn dochter zei dan: "Matig....."

Oh ja ik zag jouw post over jouw dochter aan het begin van dit topic en dacht al: die van mij lijkt op die van jou 😂

OnherkenbaarAnoniem schreef op 16-10-2024 om 15:45:

Hoewel ik met mijn kinderen bijna nooit strijd hoefde te voeren over hun kleding, omdat er niks (meer) in hun kasten hing wat ik niet oké vond heb ik wel strijd gehad, over de keuzes van mijn kinderen, met onze buurvrouw. Dit gedurende de 8 jaar dat onze dochters op dezelfde school zaten.
Regelmatig stond de buurvrouw hier aan de deur met "regels" die ik zou moeten hanteren voor mijn kinderen om te voorkomen dat zij strijd moest voeren met haar dochter.

In groep 7 kreeg mijn dochter een beugel met een "petje" voor hele dagen, dus ook naar school. In overleg met alle partijen (ortho, kind, ik, kapper) hebben we toen besloten haar haar in een kaaklengte bob te knippen. Dat paste onder dat strakke petje zonder rare staarten. Stond de buurvrouw hier te verordeneren dat dochters haar nooit meer zo kort mocht, want nu wilde haar dochter ook korter haar en dat kon echt niet voor een meisje. Het arme kind was gezegend met heel dik haar het hing tot op haar taille, dat was in een staart gebonden vreselijk zwaar aan haar hoofd.
Nog wat later moesten ze samen een spreekbeurt doen en met onze "regels" in haar achterhoofd had mijn dochter bedacht dat ze dan die donderdag allebei hun mintgroene vest van h&m aan zouden doen met een grijs shirt en een blauwe spijkerbroek. Stond de buurvrouw hier weer aan de deur te stampvoeten hoe ik het goed kon vinden dat mijn kind in zo'n kwetsbaar kleurtje naar school mocht en bovendien moest Henriette ook nog die dag naar de bso, dus dan moest ze het grijze vest aan dat van Olivier geweest was. Op de bso maken ze zulke vlekken dan is een afdankertje goed genoeg!

God zij dank zijn de buren toen verhuisd, dat mens wilde zelfs over de schutting nog de regels voor kleding bepalen.

Die is niet goed joh! Bizar. Prima dat iemand eigen regels heeft maar die hoeft ze jou niet op te leggen.

Fiorah schreef op 16-10-2024 om 17:23:

[..]

Die is niet goed joh! Bizar. Prima dat iemand eigen regels heeft maar die hoeft ze jou niet op te leggen.

Niet leuk, zo'n buurvrouw. Maar altijd nog beter dan zo'n moeder...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.