Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding

Momenteel zijn de ochtenden hier thuis echt niet gezellig. Er is al veel strijd/ruzie/boosheid en tranen geweest voordat mijn dochter naar school gaat (6 jaar, groep 3).
Tot haar derde kon ik haar alles aantrekken, daarna kreeg ze een eigen smaak/mening. Wat helemaal prima is. Zij legt de kleding een avond van te voren klaar en als ik daar nog iets aan wil veranderen dan doe ik dat. Wordt niet altijd gewaardeerd dus nu laat ik haar vaak twee setjes klaarleggen en dan kies ik daar uit. Klinkt veelbelovend.. Maar wat op maandagavond nog een prima setje lijkt te zijn is op dinsdagochtend drama. Wat zich uit in heel veel woede bij haar, vervolgens trek ik de kleding dan bij haar aan (gaat niet altijd even rustig) met als gevolg dat ze daar nog 20 minuten om kan huilen. Daardoor moet het ontbijt in 2 minuten erin en geef ik haar nu steeds vaker huilend af bij juf.
Ik vind het verschrikkelijk dat het zo gaat en ik merk dat ik zelf steeds minder geduldig ben. Al dat gehuil en geschreeuw iedere ochtend om kleding en schoenen, we trekken het niet meer.
Iemand tips hoe ik de ochtenden toch aangenamer kan maken? En ben ik te streng als ik wil dat ze er netjes en verzorgd uit ziet op school. Want als het aan madame ligt is het iedere dag een (fluttige) legging met een tshirt en cowboylaarzen.


laat haar toch lekker dragen wat ze wil - daar zou ik geen energie in steken

deed mijn moeder ook niet en broer en ik dragen toch dagelijks passende kleding

heel simpel: gewoon laten aantrekken wat ze wil. Dit is de strijd niet waard. 

Zoals t leest vind je het uiterlijk van je dochter belangrijker dan een fijne start van de dag.
Lekker belangrijk als ze elke dag hetzelfde eruit ziet, wat zit er bij jou achter dat je dat niet los kan laten?

Joh, laat dat kind aantrekken wat ze zelf wil… Wat maakt het uit dat ze erbij loopt als Pippi Langkous. 
Desnoods maak je haar iets eerder wakker. Zet je eigen gevoel voor wat ‘goed en passend’ is aan de kant. 

Laat haar zelf kiezen wat ze aantrekt en haar ook zichzelf aankleden. Ze is zes, dat kan ze best. Moet ze op school na de gym ook.
En als je bepaalde eisen hebt, maak daar een soort algemene regel van. Bijvoorbeeld dat leggings geen broeken zijn en dat daar een jurkje of rokje over heen gaat of ze trekt een normale broek aan. 
Als ze soms wel een legging mag en soms niet, is dat erg onduidelijk.
Stap uit de strijd en maak samen afspraken over hoe jullie willen dat het gaat. Want dit is voor haar ook niet fijn. 

Koop wat minder fluttige leggings en laat het verder gaan. Ik heb ooit de fout begaan mijn dochter van toen 6 jaar sandalen op te dringen die ze niet wilde. Zij wilde roze met blauwe en glitters, ik vond zandkleur wel lekker praktisch omdat het overal bij stond. De HELE zomer heb ik ELKE keer dat ik zei dat dochter haar schoenen moest aantrekken een opmerking teruggekregen over die schoenen. "Oja, die schoenen die ik niet wilde." Of "Als ik die roze met glitters had gekregen, had ik ze nu al aangehad." Of: "Die stomme bruine." En ja, mijn dochter was al op haar zesde erg begaafd met taal en vooral met hoe ze mij daarmee kon bespelen.
Toen de sandalen te klein waren en de zomer voorbij was, mocht ze haar volgende paar zelf uitzoeken. Zilveren glitters met roze en blauwe bloempjes. Die trok ze elke dag met plezier aan, zonder drama. 
Je dochter wil graag zelf beslissingen nemen. Maak met haar afspraken over te koud kleden (vestje over haar outfit) en laat het los. 

Mijn dochter van 6 zou hier ook van flippen. Oplossing: alleen kleding in haar kast die zij mooi en fijn vindt en jij acceptabel genoeg en haar dan gewoon zelf laten kiezen in plaats dat jij altijd de uiteindelijke keuze maakt. Flutleggings wegdoen of op een hoge plank voor enkel bepaalde gelegenheden (of alleen onder een rok of jurk) en/of je lat wat lager leggen over hoe ze eruit ziet. Ik zou als ik het mocht bepalen mijn dochter heel andere kleding aantrekken, maar zij moet erin lopen en er blij mee zijn. 

oh Dyno jouw dochter ♥️ 😊

Wat hierboven staat, daar sluit ik me bij aan
En gewoon op de ochtend zelf de kleding uit de kast trekken 
Soms lijkt iets vandaag leuk en is dat morgen niet meer leuk 

Dymo schreef op 16-10-2024 om 10:04:

Koop wat minder fluttige leggings en laat het verder gaan. Ik heb ooit de fout begaan mijn dochter van toen 6 jaar sandalen op te dringen die ze niet wilde. Zij wilde roze met blauwe en glitters, ik vond zandkleur wel lekker praktisch omdat het overal bij stond. De HELE zomer heb ik ELKE keer dat ik zei dat dochter haar schoenen moest aantrekken een opmerking teruggekregen over die schoenen. "Oja, die schoenen die ik niet wilde." Of "Als ik die roze met glitters had gekregen, had ik ze nu al aangehad." Of: "Die stomme bruine." En ja, mijn dochter was al op haar zesde erg begaafd met taal en vooral met hoe ze mij daarmee kon bespelen.
Toen de sandalen te klein waren en de zomer voorbij was, mocht ze haar volgende paar zelf uitzoeken. Zilveren glitters met roze en blauwe bloempjes. Die trok ze elke dag met plezier aan, zonder drama.
Je dochter wil graag zelf beslissingen nemen. Maak met haar afspraken over te koud kleden (vestje over haar outfit) en laat het los.

geweldig! Ik zie het helemaal voor me 

Haha Dymo, ik heb ook zo'n roze met glitters dochter. Toen dochter drie was wilde ze ook roze glitterschoenen (voor de winter, die waren echt helemaal roze met glitters) en ik vond ze afschuwelijk, maar zij wilde ze per se en alleen maar die. Nou ja, uiteindelijk heeft ze door bemiddeling van mijn man wel gekregen.
Bracht ik haar de dag erna naar de opvang en de leidster zei 'oooh wat heb jij mooie schoenen!' Zegt dochter, met diepe verontwaardiging in haar stem; 'mama wilde ze eigenlijk niet voor mij kopen'. 

Als het maar schoon en heel is. Zwaardere eisen stel ik niet.

Hahahaha, ja, toen mijn dochter met die nieuwe glitterschoenen op school kwam, zei een andere moeder dat ze net een prinses leek. Dochter tegen mij: "Zie je nou wel!" 

Hier heb ik het al vrij snel afgeleerd om dochter mijn kledingkeuze op te dringen toen ze nog klein was.
Waarom is dat ook zo belangrijk? Jij hoeft er niet in te lopen. 

Waarom doe je het niet andersom, jij legt een aantal (stuk of 3) setjes klaar waar zij uit mag kiezen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.