GingerSpits
16-10-2024 om 09:49
Gedrag dochter om kleding
Momenteel zijn de ochtenden hier thuis echt niet gezellig. Er is al veel strijd/ruzie/boosheid en tranen geweest voordat mijn dochter naar school gaat (6 jaar, groep 3).
Tot haar derde kon ik haar alles aantrekken, daarna kreeg ze een eigen smaak/mening. Wat helemaal prima is. Zij legt de kleding een avond van te voren klaar en als ik daar nog iets aan wil veranderen dan doe ik dat. Wordt niet altijd gewaardeerd dus nu laat ik haar vaak twee setjes klaarleggen en dan kies ik daar uit. Klinkt veelbelovend.. Maar wat op maandagavond nog een prima setje lijkt te zijn is op dinsdagochtend drama. Wat zich uit in heel veel woede bij haar, vervolgens trek ik de kleding dan bij haar aan (gaat niet altijd even rustig) met als gevolg dat ze daar nog 20 minuten om kan huilen. Daardoor moet het ontbijt in 2 minuten erin en geef ik haar nu steeds vaker huilend af bij juf.
Ik vind het verschrikkelijk dat het zo gaat en ik merk dat ik zelf steeds minder geduldig ben. Al dat gehuil en geschreeuw iedere ochtend om kleding en schoenen, we trekken het niet meer.
Iemand tips hoe ik de ochtenden toch aangenamer kan maken? En ben ik te streng als ik wil dat ze er netjes en verzorgd uit ziet op school. Want als het aan madame ligt is het iedere dag een (fluttige) legging met een tshirt en cowboylaarzen.
duizel
22-10-2024 om 06:08
Yumi schreef op 21-10-2024 om 22:15: [..] Ben een aantal jaren overblijfmoeder geweest, bij de kleuters moest ik weleens meelopen naar de wc omdat ze het niet alleen konden. Sommige kinderen droegen hun pyjama onder hun kleding. Dat verbaasde mij, dat ze duidelijk ook nog ongewassen waren, vind ik verwaarlozing.
Daar zou ik ook vreemd van opkijken. Duidelijk ongewassen door wat je zag of doordat ze hun pyjama aan hadden? Bij ons is het wasmoment in de avond dus als kind zich aankleed en per ongeluk haar pyjamabroek aan houdt wil dat niet zeggen dat ze niet gewassen is.
Overigens zou bij mijn kinderen de pyjama onder de meeste kleding eigenlijk niet eens passen
Yumi
22-10-2024 om 10:40
duizel schreef op 22-10-2024 om 06:08:
[..]
Daar zou ik ook vreemd van opkijken. Duidelijk ongewassen door wat je zag of doordat ze hun pyjama aan hadden? Bij ons is het wasmoment in de avond dus als kind zich aankleed en per ongeluk haar pyjamabroek aan houdt wil dat niet zeggen dat ze niet gewassen is.
Overigens zou bij mijn kinderen de pyjama onder de meeste kleding eigenlijk niet eens passen
Duidelijk ongewassen door de geur van urine en het zichtbaar vuile onderbroekje.
Herfstappeltaart
22-10-2024 om 10:40
Yumi schreef op 22-10-2024 om 10:40:
[..]
Duidelijk ongewassen door de geur van urine en het zichtbaar vuile onderbroekje.
Arm kind.
RaSa
22-10-2024 om 15:13
Yumi schreef op 22-10-2024 om 10:40:
[..]
Tijdens de overblijf hebben ze er al een halve dag opzitten. Over het algemeen zijn er maar weinig kleuters die het allemaal netjes schoon voor elkaar krijgen. En de juf kan ze ook niet helpen. Dus 1x naar het toilet 's morgens en de onderbroeken zijn vies. Mijn kinderen gingen echt schoon naar school. Maar zo kreeg ik ze 's middags niet terug.
Yumi
22-10-2024 om 22:58
RaSa schreef op 22-10-2024 om 15:13:
[..]
Tijdens de overblijf hebben ze er al een halve dag opzitten. Over het algemeen zijn er maar weinig kleuters die het allemaal netjes schoon voor elkaar krijgen. En de juf kan ze ook niet helpen. Dus 1x naar het toilet 's morgens en de onderbroeken zijn vies. Mijn kinderen gingen echt schoon naar school. Maar zo kreeg ik ze 's middags niet terug.
Rasa, ik ben jaren overblijfmoeder geweest dus ik weet hoe het werkt... In dit geval kwam de stank van urine me tegemoet.
yette
23-10-2024 om 08:32
Yumi schreef op 22-10-2024 om 22:58:
[..]
Rasa, ik ben jaren overblijfmoeder geweest dus ik weet hoe het werkt... In dit geval kwam de stank van urine me tegemoet.
Wat doe je eigenlijk als je iets dergelijks constateert? Ik ben zelf nooit overblijfmoeder geweest. Zijn er afspraken over hoe je omgaat met dit soort situaties of met dingen die een kind je vertelt?
Yumi
23-10-2024 om 09:13
yette schreef op 23-10-2024 om 08:32:
[..]
Wat doe je eigenlijk als je iets dergelijks constateert? Ik ben zelf nooit overblijfmoeder geweest. Zijn er afspraken over hoe je omgaat met dit soort situaties of met dingen die een kind je vertelt?
Er waren toen geen afspraken, de juf wist ervan maar verder heb ik er nooit tegen iemand iets over gezegd. Vond het al zielig genoeg, wou niet dat hij ook nog uitgesloten of gepest werd. Het is al weer lang geleden, kind is inmiddels volwassen en hoop dat hij beter voor zichzelf kan zorgen dan zijn moeder deed.
yette
23-10-2024 om 09:29
Dat lijkt me inderdaad de juiste aanpak.
Raar eigenlijk als er over zoiets geen afspraken zijn. Je mag er als school niet vanuit gaan dat elke overblijfouder uit zichzelf goed met dat soort dingen omgaat.
Temet
23-10-2024 om 15:20
Mischa83 schreef op 23-10-2024 om 14:29:
Ik zou denken dat de meldcode hiervoor geldt?
Ja, dat denk ik ook. Maar de meldcode geldt vziw voor professionals, en dat zijn leerkrachten wel maar overblijfouders (lijkt mij) niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.