Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


ik zie hier heel veel jongeren met meerderen op een fatbike waarbij ze soms levensgevaarlijke, zogenaamde stoere toeren uithalen. Links en rechtsom auto’s inhalen. Veel te snel rijden. Echt niet te vergelijken hoe ik op mijn reguliere e-bike fiets. Die met een gashendel hoeven ze soms idd bijna niet te trappen en gaat ze ruim boven de 30 km pu. Maar het is vooral hoe ze fietsen wat het gevaarlijk maakt. Ik denk dat kinderen van 10 onvoldoende verkeersinzicht hebben om veilig op een fatbike te kunnen fietsen. Ik zou ook opteren voor een PlayStation oid.

Aanvulling. Ik werkte in het VO toen die dingen net in opkomst waren. Er waren werkelijk wekelijks kleine en grotere aanrijdingen mee. Er moesten extra veiligheidscoördinatoren ingezet worden op de schoolpleinen. 

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 14:48:

[..]

Die wordt 10. En die fiets koopt opa voor hem, zelf zou ik dat niet kopen. Maar m'n pa is heel ziek en kan niet meer beter worden dus die is bezig om z'n geld uit te geven en ik heb het hart niet om te zeggen dat hij die fiets niet mag kopen voor hem.

Als ik zie hoe hard die fatbikes met jeugd erop gaan, dan voelt het alsof je een brommer meegeeft aan iemand van onder de 16, zonder certificaat en helm. Ik zou toch met je vader spreken hierover. Misschien kan hij beter een deposito geven met dat bedrag en 5 jaar vastzetten.

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 15:57 Topicstarter

Ik ben zelf een fanatiek gamer dus we hebben al teveel gameconsoles dus dat is niet echt een optie. Ik probeer zoon wel te bewegen om wat anders te kiezen maar zonder succes. Nu gaat ie achterop bij een vriendje en dat vind ik ook link maar ik kan hem buiten niet echt in de gaten houden natuurlijk 

i.i.g. belangrijk dat er geen gashendel op zit want dan is het dus wel net een brommer zonder helm voor een 10-jarige…

Bakblik schreef op 18-06-2024 om 14:40:

Hier geen fatbikes voor de kinderen. Met de grote gezondheidsissues die eraan zitten te komen zoals overgewicht bij 50% van de bevolking en bewegingsarmoede ook al bij pubers krijgt niemand hier een fatbike.
Er zou een minimum leeftijd moeten komen voor die krengen en een helmplicht.

Aldus de 57 jarige vrouw die nog iedere week zo'n 40-60 km wegtrapt op en conventionele fiets. Als vrijwilliger bij fietsles voor volwassenen en diverse activiteiten voor de schoolkinderen/ jeugd zeg ik: DOE HET NIET GEEF JE KIND EEN GEWONE FIETS ZONDER ELECTRISCHE ONDERSTEUNING!!! Voor ritjes onder de 15 km is een fatbike of alle verre neven daarvan echt niet nodig!!!

Ik ben 10 jaar jonger, maar denk er hetzelfde over. 

Met een klein moreel dilemma; wij wonen in een buitendorp, voortgezet onderwijs is minimaal 15 km fietsen en hoewel ik vroeger 18 km enkele reis gewoon zonder ondersteuning en zonder klagen fietste, is dat nu anders. Zo'n beetje alle kinderen fietsen vanuit ons dorp elektrisch naar voortgezet onderwijs. Dan kun je dus bijna niet achterblijven, want dan kan kind niet meefietsen met de rest. Dus waarschijnlijk krijgt kind hier wel een elektrische fiets zodra hij naar voortgezet onderwijs moet, terwijl ik het eigenlijk niet nodig vind. 

Een fatbike is hier een absolute no-go wegens alle ellendige berichten in het nieuws de laatste tijd. Die krengen gaan ook keihard. 

Ik weet niet hoe ziek je vader is, maar laat hem eens naar het nieuws kijken en de krant lezen, dan krijgt hij genoeg informatie over de problemen met de fatbikes.   Hopelijk ziet hij er toch vanaf.  Als hij tenminste wil dat zijn kleinzoon gezond in leven blijft.

Print deze info even uit voor je vader (én je zoon!)

https://www.juridischbureauletselschade.nl/ongeluk-met-opgevoerde-fatbike-heeft-vaak-zeer-ernstige-gevolgen/

Nick, kan je niet samen met je vader een aantal filmpjes op YouTube bekijken voor zo’n gevaar in je schuur komt...
Misschien dat hij dan van mening verandert.

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 15:57:

Ik ben zelf een fanatiek gamer dus we hebben al teveel gameconsoles dus dat is niet echt een optie. Ik probeer zoon wel te bewegen om wat anders te kiezen maar zonder succes. Nu gaat ie achterop bij een vriendje en dat vind ik ook link maar ik kan hem buiten niet echt in de gaten houden natuurlijk

Hij is nog geen 10. Als jij zegt dat jij niet wil dat hij achterop gaat, en hij luistert niet, dan gaat hij gewoon niet meer naar buiten. 


Duufje schreef op 18-06-2024 om 16:03:

[..]

Dus waarschijnlijk krijgt kind hier wel een elektrische fiets zodra hij naar voortgezet onderwijs moet, terwijl ik het eigenlijk niet nodig vind


Dat is voor Nicks zoon volgens mij op zijn vroegst over 2 jaar. Is ook vroeg, maar tussen 10 en 12 zit nog wel verschil. (En een redelijke kans dat ze er over 2 jaar nog niet op mogen met 12 jaar, gaan flink wat stemmen voor op). 

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 15:31:

[..]

Zoon heeft inmiddels al een mooie spaarrekening, elk jaar op hun (van alle kleinkinderen) verjaardag doet mn pa een schenking voor op de spaar. Ik ben zelf ook niet zo kapot van dit idee maar ik vind het zo lullig om nee te zeggen en ik ga geen ruziemaken met m'n pa hierom.


En als je pa je zoon een kettingzaag wil geven, of een 5jaarvoorraad vapes? Dan krijgt hij die ook, want het is zo lullig om nee te zeggen?

https://www.parool.nl/amsterdam/moeder-en-kind-botsen-frontaal-met-tieners-op-opgevoerde-fatbike-ze-gingen-zo-snel-er-was-geen-tijd-om-te-remmen~b3212e82/

Een van de tieners lag met zijn hoofd in een plas bloed en is met spoed naar het ziekenhuis afgevoerd. Dat lijkt me lulliger dan tegen je pa zeggen "gaat niet door". Kom op, je bent ouder. Ik snap dat je geen ruzie maakt om een koekje, maar er is wel een grens die JIJ geacht wordt te bewaken.

Duufje schreef op 18-06-2024 om 16:03:

voortgezet onderwijs is minimaal 15 km fietsen en hoewel ik vroeger 18 km enkele reis gewoon zonder ondersteuning en zonder klagen fietste, is dat nu anders. Zo'n beetje alle kinderen fietsen vanuit ons dorp elektrisch naar voortgezet onderwijs. Dan kun je dus bijna niet achterblijven, want dan kan kind niet meefietsen met de rest.


Dat vind ik wel een argument: dat je kind dus anders altijd alleen fietst. Dat is niet alleen groepsdruk, maar vooral een veiligheidsargument.

Heel wat anders dan een fatbike als speelgoed voor een 10-jarige.

Je pa kan kopen wat hij wil, jij als ouder bepaalt of hij er gebruik van mag maken. Als mijn pa een kettingzaag koopt voor mijn dochter van negen, mag ze die zéker niet gebruiken. Is geen speelgoed voor die leeftijd. En zeker niet zonder begeleiding.

Fatbikes zijn gevaarlijk; er gebeuren veel ongelukken mee met ernstig letsel. Kinderen zijn op die leeftijd nog niet verkeersvaardig genoeg om ermee om te kunnen gaan. 
Als je kind ernstig letsel oploopt, denk je heel je leven 'had ik maar...'. Als je kind een aanrijding veroorzaakt en je moet dokken, kan je misschien je huis verkopen. Neem je verantwoordelijkheid als ouder en zeg nee. 

Daarnaast gaan er stemmen op voor een verbod onder de 16 en/of brommerrijbewijs. Dan heeft je kind dus niks meer aan zijn cadeau. Beter koopt je pa een cadeau waar je zoon wel plezier van heeft.

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 15:31:

[..]

Zoon heeft inmiddels al een mooie spaarrekening, elk jaar op hun (van alle kleinkinderen) verjaardag doet mn pa een schenking voor op de spaar. Ik ben zelf ook niet zo kapot van dit idee maar ik vind het zo lullig om nee te zeggen en ik ga geen ruziemaken met m'n pa hierom. Ik snap zijn bedoeling wel met dit grote cadeau maar ik vind ze zelf ook best link als ik zie hoe hard die dingen gaan, vriendjes hebben er trouwens ook een dus ik snap wel dat zoon dat ook wil.

wil je zoon die fatbike ook nog als hij een helm moet dragen (als enige) - omdat dat de enige manier is waarop jij hem met zo'n ding wilt laten rijden? Want m.i. heb jij als ouder o.a. de taak dat je kind veilig aan het verkeer deelneemt - en dat is niet het geval als je je zoon zo op een fatbike laat stappen. Serieus, zou je m wel op een brommer laten gaan, zonder helm? Nee toch? Veiligheidsrisico's zijn m.i. vergelijkbaar.

Poeh, mijn (schoon)vader zou hoog of laag kunnen springen maar zo'n ding komt er hier niet in. Onze kinderen zijn jonger maar heb ze al verteld dat ze er ook niet komen als ze <16 zijn.

Temet schreef op 18-06-2024 om 15:02:

Hoe tragisch het allemaal ook is voor opa, ik zou hier toch echt op ingrijpen. En poot stijfhouden.

Ik woon in Amsterdam-Osdorp en volgens mij is dat ongeveer het nationale fatbike-hoofdkwartier. Voortdurend sjezen er jochies (en soms meisjes) voorbij op die krengen, alle verkeersregels negerend, met snelheden van meer dan 30 km per uur, zonder helm, zonder enige bescherming, met twee, drie man op zo'n apparaat, en de grootste lol. Vaak gaat het goed, maar soms ook niet. En dan heb je dus ernstig letsel, en geen verzekering, en met een beetje pech ook nog een vette schadeclaim omdat je bloedje op zijn opgevoerde fatbike iemand anders heeft aangereden en schade heeft veroorzaakt.
.


Temet, vraag jij je ook niet af hoe ze eraan komen? Want we wonen niet in het welvarendste deel van Amsterdam. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.