Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Dat ze er veel gevaarlijkere manoeuvres uithalen dan met een gewone (elektrische) fiets. En daardoor eerder op hun plaat gaan. Niet mijn kinderen, heb ik niet, maar ik heb uitzicht (en gehoor) op de straat... 

Mijn buurjongen ( 16 ) had zo'n fiets . Kostte een godsvermogen ( volgens zijn moeder ) en was na een week al gestolen.
Ondanks dubbel slot .
Geld weg , want je kunt ze ook niet verzekeren .

volgens de anwb worden 9 op de 10 gestolen en zijn ze niet te verzekeren...

Maar, je zegt dat je zoon er met succes om zeurt. Betekent dat dat je al hebt besloten dat hij dit krijgt of er al een hebt besteld?

Als ik kijk naar de heftigheid van de ongelukken die er met zo'n ding gebeuren zou mijn zoon kunnen zeuren wat hij wil maar is en blijft het een nee.
Een half jaar geleden ging er iemand voor de deur op zn bek met zo'n ding. Hij is door de ambulance afgevoerd met sowieso een hersenschudding en als naar het letsel op zn hoofd keek zeer waarschijnlijk ook een gebroken oogkas.

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 14:39 Topicstarter

Joszy schreef op 18-06-2024 om 14:36:

volgens de anwb worden 9 op de 10 gestolen en zijn ze niet te verzekeren...

Maar, je zegt dat je zoon er met succes om zeurt. Betekent dat dat je al hebt besloten dat hij dit krijgt of er al een hebt besteld?

Van m'n pa. 

Ik denk trouwens dat er wel een verbod voor onder de 16 gaat volgen als ik dit vandaag zo lees ....

"Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de
helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen
tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de
spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken duidelijk dat er snel
maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te
beschermen"

https://nos.nl/artikel/2525053-tientallen-gemeenten-en-organisaties-willen-actie-tegen-opgevoerde-fatbikes

Hier geen fatbikes voor de kinderen. Met de grote gezondheidsissues die eraan zitten te komen zoals overgewicht bij 50% van de bevolking en bewegingsarmoede ook al bij pubers krijgt niemand hier een fatbike.
Er zou een minimum leeftijd moeten komen voor die krengen en een helmplicht. 

Aldus de 57 jarige vrouw die nog iedere week zo'n 40-60 km wegtrapt op en conventionele fiets.  Als vrijwilliger bij fietsles voor volwassenen en diverse activiteiten voor de schoolkinderen/ jeugd zeg ik: DOE HET NIET GEEF JE KIND EEN GEWONE FIETS ZONDER ELECTRISCHE ONDERSTEUNING!!!  Voor ritjes onder de 15 km is een fatbike of alle verre neven daarvan echt niet nodig!!!

Ik weet het niet meer precies, maar jouw zoon is toch een jaar of 10. Dat lijkt me veel te jong voor een fatbike. Geef hem een leuke crossfiets of een mountainbike. Kinderen hebben (meestal) nog veel te weinig inzicht en ervaring in het verkeer, om zich er met zulke snelheden in te begeven. Mocht je toch een fatbike geven, geef er dan alsjeblieft een goede helm bij en verplicht hem die te dragen. Plus duidelijke regels hoe hij zich in het verkeer moet gedragen.

Voor mij is het een volkomen raadsel waarom ouders hun kinderen zo'n ding geven. Ze zijn duur en gevaarlijk. Ik zie hier echt hele jonge kinderen erop stunten.
Van mij mag er een leeftijdsgrens op.

https://vvn.nl/nieuws/fatbikes-uitgesloten-bij-vvn-praktisch-verkeersexamen#:~:text=Tijdens%20het%20VVN%20praktisch%20Verkeersexamen%20zijn%20fatbikes%20dit%20jaar%20niet,opzichte%20van%20een%20reguliere%20fiets.

Als je zoon nog verkeersexamen gaat doen volgend schooljaar zou ik hem leren fietsen op een normale fiets, op zo'n fatbike mag hij niet deelnemen. 

En koop er eentje waar niet direct online ook een gashendel of opvoerset bij aangeboden wordt. 
Maar nog beter zeg tegen je vader dat dit geen geschikt cadeau is.

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 14:48 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 18-06-2024 om 14:40:

Ik weet het niet meer precies, maar jouw zoon is toch een jaar of 10. Dat lijkt me veel te jong voor een fatbike. Geef hem een leuke crossfiets of een mountainbike. Kinderen hebben (meestal) nog veel te weinig inzicht en ervaring in het verkeer, om zich er met zulke snelheden in te begeven. Mocht je toch een fatbike geven, geef er dan alsjeblieft een goede helm bij en verplicht hem die te dragen. Plus duidelijke regels hoe hij zich in het verkeer moet gedragen.

Die wordt 10. En die fiets koopt opa voor hem, zelf zou ik dat niet kopen. Maar m'n pa is heel ziek en kan niet meer beter worden dus die is bezig om z'n  geld uit te geven en ik heb het hart niet om te zeggen dat hij die fiets niet mag kopen voor hem. 

Leuk cadeau als er binnenkort (zeer terecht) een verbod komt op gebruik door kinderen onder de 16. Kan je vader 'm net zo goed een brommer geven

Hier zelf een fatbike thuis ( niet voor de kids) hebben er bewust voor gekozen een te kopen die niet opgevoerd kan worden en zonder gashendel. Mocht je er een willen kopen let daar sowieso op want veel gaan veel harder dsn de bedoeling is. En daar zijn hele simpele trucjes voor wat een groot deel van de jeugd wel weet. Heb zelf bij mijn kind achterop gezeten en merk dat ze veel verkeersregels niet weten en daardoor sneller fouten maken. En ook dat ze te chaotisch nog zijn om rr ook goed mee om te gaan. Daarom ook besloten om voor hun er pas een te kopen als zr een bromfietsrijbewijs hebben. Zodat ze wat sterker het verkeer in gaan. Mijn tip is dsn ook ga samen met je kind het eens proberen en maak daar een beslissing op

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 14:48:

[..]

Die wordt 10. En die fiets koopt opa voor hem, zelf zou ik dat niet kopen. Maar m'n pa is heel ziek en kan niet meer beter worden dus die is bezig om z'n geld uit te geven en ik heb het hart niet om te zeggen dat hij die fiets niet mag kopen voor hem.

Hij is nog 9! Even heel hard gezegd maar je wil toch niet je vader ÉN je zoon in hetzelfde jaar kwijtraken?  

Echt laat je vader een ander cadeau uitzoeken en betalen. Een fatbike is niet geschikt voor een 9-10 jarige. 

DOE HET NIET!!!!!!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.