Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Annaniem2023 schreef op 18-06-2024 om 17:07:

[..]


Temet, vraag jij je ook niet af hoe ze eraan komen? Want we wonen niet in het welvarendste deel van Amsterdam.

Verkeerde prioriteiten? 

Negen is trouwens echt te jong. Ik liep laatst langs wat meisjes die stonden te wachten op hun vriendinnetje. Ze kwam er aan op de fatbike. De andere meiden gillen: gefeliciteerd, nu ben je ook eindelijk twaalf. Het was een tenger meisje van 40 kilo? Zoiets denk ik. Ze kon de fiets niet onder controle houden bij het stoppen en viel tussen de andere meisjes. Gelukkig ging ze heel langzaam, dus een paar andere meisjes en zij hadden alleen schaafwonden van alle uitsteeksels aan de fietsen. Ik hielp met de kluwen fietsen en meisjes uit elkaar te puzzelen, dus ik tilde de fatbike opzij. Dat ding was zwaar! 
Het was niet aan mij om er iets van te zeggen, ik vroeg nog of ze wel naar school konden, maar dat lukte allemaal wel zeiden ze. Onbegrijpelijk! 

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 17:24 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 18-06-2024 om 16:05:

Ik weet niet hoe ziek je vader is, maar laat hem eens naar het nieuws kijken en de krant lezen, dan krijgt hij genoeg informatie over de problemen met de fatbikes. Hopelijk ziet hij er toch vanaf. Als hij tenminste wil dat zijn kleinzoon gezond in leven blijft.

Print deze info even uit voor je vader (én je zoon!)

https://www.juridischbureauletselschade.nl/ongeluk-met-opgevoerde-fatbike-heeft-vaak-zeer-ernstige-gevolgen/

In dit artikel staat dat dit alleen geld als het ding opgevoerd is, pa is van plan dat ding gewoon bij een winkel te kopen dus ik ga er niet vanuit dat ie al opgevoerd uit de winkel komt. 

Die dingen komen nooit opgevoerd uit de winkel. Maar het is niet geschikt voor kinderen van zo'n jonge leeftijd. Het is geen speelgoed. Er zitten gevaren aan.
Zeg gewoon nee en leg uit waarom. 

MamaE schreef op 18-06-2024 om 17:40:

Die dingen komen nooit opgevoerd uit de winkel. Maar het is niet geschikt voor kinderen van zo'n jonge leeftijd. Het is geen speelgoed. Er zitten gevaren aan.
Zeg gewoon nee en leg uit waarom.

Online kun je op veel sites in elk geval een gashendel erbij kopen en op sommige ook  direct een opvoerset. Probleem is ook dat het standaard ontwerp met gashendel is, dat maakt het ook zo gemakkelijk om die alsnog te installeren.

Daglichtlamp schreef op 18-06-2024 om 17:45:

[..]

Online kun je op veel sites in elk geval een gashendel erbij kopen en op sommige ook direct een opvoerset. Probleem is ook dat het standaard ontwerp met gashendel is, dat maakt het ook zo gemakkelijk om die alsnog te installeren.

En wie koopt dat?

Ook daar kun je als ouder nee tegen zeggen, dat zou zelfs moeten.

Absoluut niet. Er komt geen fatbikr in huis voor mijn zoon. Ook niet als zijn halve voetbal mteam er een heeft. Ik fiets altijd naar mijn werk en ik zue bijna dagelijks (bijna) ongelukken en onverantwoorde acties van kinderen met zo'n fiets. Ik begrijp echt niet waarom ouders zo'n fiets voor jonge tieners kopen. 

Het excuus dat je zoon noet mee kan fietsen is ook het bewijs dat ze veel te hard gaan. Ik heb een ebike. Als ik met iemand mee fiets zonder e-bike dan scheur ik er echt niet vandoor met 25 km per uur. Sowieso is dat onverantwoord snel op fietspaden tussen andere fietsen door. Ik pas mij aan en zorg wr alitjd voor dat ik kan stoppen als er verkeer van rechts komt of er iemand iets geks doet. Je zoon zou gewoon mee moeten kunnen fietsen. Hij moet allleenwat zwaarder trappen.

Ontzettend gevaarlijk! En er zijn wel meer mooie cadeaus.

Mijn inziens zijn het net brommers, dus bromfietscertificaat en helm zou verplicht moeten zijn.
En pas vanaf 16-18 jaar.

Ik zou tegen mijn vader zeggen dat het geld op het spaarboekje of in beleggingen mag tot mijn kind wel de juiste leeftijd heeft.

Of een normale fiets met versnellingen kopen.

Is al genoemd dat zoon onverzekerd is, als hij opgevoerd is? 

Vorige week zag ik ze in de stad, en ik vond het ongelooflijk hoe snel die dingen vanuit stilstand vaart maken. 

Daarnaast vind ik het raar dat ouders hun kind, waar ze veel van houden, zoiets geven en ze gemakkelijk 50 km per uur kunnen. Normaal moet je 16 zijn voor een dergelijke snelheid en je hebt een rijbewijs nodig. 
Gelukkig lijken er regels te komen. Liever gisteren dan vandaag. 

Ja Annaniem, ik vraag me inderdaad al een hele tijd af waar iedereen in onze achterstandswijk toch het geld vandaan haalt voor die dingen ...

Hoe dom kun je zijn als ouder.

Ali

Ali

18-06-2024 om 20:17

Bakblik schreef op 18-06-2024 om 17:13:

[..]

Verkeerde prioriteiten?


Pardon? Vraag fout en suggestie fout.


On Topic: als vader hier op ingrijpen en verbieden. Argumenten genoeg gegeven. Uiteindelijk bepaal jij dit natuurlijk.

Kun je samen met jouw vader op zoek naar alternatieven? Stoere high adrenaline dingen doen, zoals met een zweefvliegtuig mee, een tandemsprong parachutespringen oid.
Of misschien een Pathe gold jaarabonnement bioscoop / cineville kaart (onbeperkt naar de film) en dan het liefst voor twee personen dat ie altijd iemand mee kan nemen. Aangezien het lijkt dat het wat mag kosten.

achja het wordt al gegeven. Vriendjes hebben het ook, nu kan hij zelf rijden ipv achterop en dan een ongeluk krijgen, het gaat niet opgevoerd worden en TO woont in een dorp. Dat scheelt allemaal al. Gewoon in de gaten houden zo nu en dan en dat ze het op rustige plekken doen. Ik zou hier in de stad mijn kind niet eens willen laten fietsen. Een dorp is toch een wat ander verhaal. 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 20:28:

achja het wordt al gegeven. Vriendjes hebben het ook, nu kan hij zelf rijden ipv achterop en dan een ongeluk krijgen, het gaat niet opgevoerd worden en TO woont in een dorp. Dat scheelt allemaal al. Gewoon in de gaten houden zo nu en dan en dat ze het op rustige plekken doen. Ik zou hier in de stad mijn kind niet eens willen laten fietsen. Een dorp is toch een wat ander verhaal.

Ik vind het juist in dorpen gevaarlijker. Amsterdam ligt nu vol fietspaden. Toen ik opgroeide in de jaren zeventig en tachtig was het veel gevaarlijker, omdat we langs auto's moesten. Op mijn elfde moest ik 7 kilometer door Amsterdam naar school en allemaal zonder fietspad. 

Met die fatbikes is het hopelijk snel afgelopen. Eerst zullen er een paar kleine kinderen verongelukken en dan gaat het misschien gebeuren dat er een helmplicht komt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.