Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Hoe tragisch het allemaal ook is voor opa, ik zou hier toch echt op ingrijpen. En poot stijfhouden. 

Ik woon in Amsterdam-Osdorp en volgens mij is dat ongeveer het nationale fatbike-hoofdkwartier. Voortdurend sjezen er jochies (en soms meisjes) voorbij op die krengen, alle verkeersregels negerend, met snelheden van meer dan 30 km per uur, zonder helm, zonder enige bescherming, met twee, drie man op zo'n apparaat, en de grootste lol. Vaak gaat het goed, maar soms ook niet. En dan heb je dus ernstig letsel, en geen verzekering, en met een beetje pech ook nog een vette schadeclaim omdat je bloedje op zijn opgevoerde fatbike iemand anders heeft aangereden en schade heeft veroorzaakt. 

Lees dit artikel even voor gruwelijke voorbeelden: https://www.parool.nl/nederland/meer-ongevallen-met-fatbikes-of-die-van-mijn-kind-is-opgevoerd-ik-weet-het-niet~b07c9e14/

Ik zou echt tegen opa zeggen dat hij een nieuwe fiets mag kopen voor kind, graag zelfs, maar dan wel een gewone. Want dat jij straks een dikke schuld krijgt als jouw kind op een fatbike iemand van de sokken rijdt. En dat je verder ook graag de kans vergroot dat je kind zonder hersenletsel opgroeit. 

Sterkte met je vader ondertussen, want het is niet makkelijk. Maar serieus: dit is een aanvaring met je ouder waard, zelfs in deze omstandigheden. 

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 14:48:

[..]

Die wordt 10. En die fiets koopt opa voor hem, zelf zou ik dat niet kopen. Maar m'n pa is heel ziek en kan niet meer beter worden dus die is bezig om z'n geld uit te geven en ik heb het hart niet om te zeggen dat hij die fiets niet mag kopen voor hem.

Laat hem dan een game console met tv ofzo kopen.. Heeft je kind veel meer aan dan een fatbike...

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 14:48:

[..]

Die wordt 10. En die fiets koopt opa voor hem, zelf zou ik dat niet kopen. Maar m'n pa is heel ziek en kan niet meer beter worden dus die is bezig om z'n geld uit te geven en ik heb het hart niet om te zeggen dat hij die fiets niet mag kopen voor hem.

Dan koopt opa maar een playstation. Of hij zet iets op een spaarrekening waar dat kind nog niet bij kan. Wat een idioot plan. 

Hoe moeilijk ook om je vader teleur te stellen, ik zou dit echt verbieden. Die dingen zijn levensgevaarlijk en een kind van tien heeft absoluut niet het verkeersinzicht en de capaciteiten om om te gaan met dergelijke snelheden in het verkeer. Dat staat dan nog los van het feit dat jeugd veel te weinig beweegt, want voor hetzelfde geld sport jouw zoon vijf keer in de week en/of springt hij de hele dag trampoline.
Ik geef les op een middelbare school en sinds de komst van die dingen hebben er al meerdere leerlingen letsel opgelopen, waarvan twee ernstige hersenschade. 
Er zijn echt wel alternatieven: een mountainbike, geld op een spaarrekening voor een rijbewijs of studie… ik noem maar wat. 

In aanvulling: ik geef je in overweging om eens een uurtje ofzo te gaan kijken in de ochtendspits in Amsterdam Nieuw-West. Bijvoorbeeld rond het Calandlyceum aan de Pieter Calandlaan, of bij de rotonde tussen Oostoever, Noordzijde en de Jan Evertsenstraat. En dan eens observeren welke halsbrekende toeren veel te jonge kinderen op veel te snelle fatbikes uithalen. Serieus, ik twijfel er geen moment aan dat de ouders van die jochies van hun kinderen houden, maar ik snap oprecht niet dat ze hun kroost op die rotdingen laten rondrijden. 

voor een 9 jarige laat je vader iets kleins kopen en laat hem de rest opzij zetten voor het rijbewijs van je zoon.
Daar heeft je zoon uiteindelijk veel langer plezier van.

Waar moet een 9 (of 10) jarige allemaal heen dat een fatbike een goed alternatief is voor een fiets? Naar school is in zijn geval toch nog niet minimaal 10 km fietsen? Of wonen z'n vriendjes allemaal ver weg? Moet ie ver fietsen om te sporten of voor hobby's?

Lotus_ schreef op 18-06-2024 om 15:08:

Waar moet een 9 (of 10) jarige allemaal heen dat een fatbike een goed alternatief is voor een fiets? Naar school is in zijn geval toch nog niet minimaal 10 km fietsen? Of wonen z'n vriendjes allemaal ver weg? Moet ie ver fietsen om te sporten of voor hobby's?

Ik zie de dingen hier in de stad vooral als hangdingen, beetje stoer doen rondjes rijden samen en hangen. Het is niet echt een vervoermiddel als hoofdreden om 15 km naar school te overbruggen ofzo. Het is meer een hebbeding, speelgoed zoals kleinere een step hebben. 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 15:13:

[..]

Ik zie de dingen hier in de stad vooral als hangdingen, beetje stoer doen rondjes rijden samen en hangen. Het is niet echt een vervoermiddel als hoofdreden om 15 km naar school te overbruggen ofzo. Het is meer een hebbeding, speelgoed zoals kleinere een step hebben.

Een hebbeding? Voor dat geld?? 

Mugs schreef op 18-06-2024 om 15:16:

[..]

Een hebbeding? Voor dat geld??

Zo duur als je het zelf wil maken net als telefoons. Op aliexpress koop je ook een soort fatbike voor 300zoveel. En sommige ouders hebben gewoon geld en denken dan is mijn kind lekker buiten in de zomer ipv klieren binnen.

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 15:23 Topicstarter

Lotus_ schreef op 18-06-2024 om 15:08:

Waar moet een 9 (of 10) jarige allemaal heen dat een fatbike een goed alternatief is voor een fiets? Naar school is in zijn geval toch nog niet minimaal 10 km fietsen? Of wonen z'n vriendjes allemaal ver weg? Moet ie ver fietsen om te sporten of voor hobby's?

Nergens, school kan lopend, hij gaat wel zelf op de fiets naar hockey en voetbal en als ie met z'n maatjes op stap gaat neemt ie z'n fiets ook mee. Wij wonen wel in een dorp dus alles is relatief dichtbij

Nick90

Nick90

18-06-2024 om 15:31 Topicstarter

AlisonH schreef op 18-06-2024 om 15:05:

Hoe moeilijk ook om je vader teleur te stellen, ik zou dit echt verbieden. Die dingen zijn levensgevaarlijk en een kind van tien heeft absoluut niet het verkeersinzicht en de capaciteiten om om te gaan met dergelijke snelheden in het verkeer. Dat staat dan nog los van het feit dat jeugd veel te weinig beweegt, want voor hetzelfde geld sport jouw zoon vijf keer in de week en/of springt hij de hele dag trampoline.
Ik geef les op een middelbare school en sinds de komst van die dingen hebben er al meerdere leerlingen letsel opgelopen, waarvan twee ernstige hersenschade.
Er zijn echt wel alternatieven: een mountainbike, geld op een spaarrekening voor een rijbewijs of studie… ik noem maar wat.

Zoon heeft inmiddels al een mooie spaarrekening, elk jaar op hun (van alle kleinkinderen) verjaardag doet mn pa een schenking voor op de spaar. Ik ben zelf ook niet zo kapot van dit idee maar ik vind het zo lullig om nee te zeggen en ik ga geen ruziemaken met m'n pa hierom. Ik snap zijn bedoeling wel met dit grote cadeau maar ik vind ze zelf ook best link als ik zie hoe hard die dingen gaan, vriendjes hebben er trouwens ook een dus ik snap wel dat zoon dat ook wil. 

Net als mijn buurtgenoot Temet, zou ik het niet steunen want ik merk dat met name oudere mensen veel moeite hebben met het ontwijken van die snelle kinderen die veel over de stoep scheuren en vlak voor je langs schieten of hun fatbike dwars op de stoep parkeren zodat een ander erom heen mag lopen en owee als je er iets zegt..
Zo wordt een bezoek aan een supermarkt voor met name oudere mensen of de mensen met een kinderwagen of achter een rollator een bezoeking.

Alternatief cadeau; een drone voor een opname van hockeywedstrijd of een vishengel.

Nick90 schreef op 18-06-2024 om 15:31:

[..]

Zoon heeft inmiddels al een mooie spaarrekening, elk jaar op hun (van alle kleinkinderen) verjaardag doet mn pa een schenking voor op de spaar. Ik ben zelf ook niet zo kapot van dit idee maar ik vind het zo lullig om nee te zeggen en ik ga geen ruziemaken met m'n pa hierom. Ik snap zijn bedoeling wel met dit grote cadeau maar ik vind ze zelf ook best link als ik zie hoe hard die dingen gaan, vriendjes hebben er trouwens ook een dus ik snap wel dat zoon dat ook wil.

Maar jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je zoon. Hoe vervelend ook maar dit zou ik in elk stadium tegen mijn vader zeggen en toch echt voor gaan liggen. Hij koopt maar iets veiligers.

hier is je zoon echt te jong voor. Is gewoon een veiligheidskwestie. Je vader koopt eigenlijk een scooter voor je 10 jarige, waar hij zonder helm op gaat rijden. 

Daarbij is de politie hier in de buurt een offensief begonnen tegen fatbikes en elke miniovertreding is meteen flinke boete. Ook voor de jonkies. En die gaat je zoon niet betalen, denk ik. 


Verzin echt iets anders. Dit is levensgevaarlijk voor je zoon en voor de weggebruikers om hem heen.
En sterkte is deze rottige tijd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.