Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


Tuinfluiter schreef op 25-06-2024 om 21:32:

[..]

Het door laten sudderen zonder hier over te praten met opa en oma vind ik niet verstandig. Mijn ervaring is dat opa's en oma's er vaak waarde aan hechten als de hele familie met verjaar- en hoogtijdagen samen komt maar als het voor iemand niet leuk meer is weten ze wat er aan de hand is en waarom kind niet meer meekomt of je alleen een bliksem bezoekje brengt of op een ander tijdstip komt.


Dit is geen door laten sudderen. Het suddert nu door omdat niemand wat doet, en meisje noodgedwongen steeds met die klieren opgescheept zit omdat ze er steeds heen gaan. 

Kan me niet voorstellen dat ze niks hebben gemerkt als dit steeds gebeurt, maar ben het wel eens dat praten inderdaad een goed idee is. 

Als er niks gedaan wordt, dan is het aan TO om de situatie te veranderen en dan dus veel minder naar dat soort familie uitjes te gaan en ook te zeggen waarom dat is.

Maar we weten toch niet of er maar 3 kinderen zijn? We weten dat dochter van TO graag met dat ene nichtje wil spelen, en dat betreffende nichtje niet meer met haar. Of er nog andere kinderen zijn waar ze mee zou kunnen spelen, hoe lang de bezoekjes duren, of het andere nichtje wel eens uitgenodigd wordt (of door TO en dochter buitengesloten), hoe lang dit al duurt, enz enz enz.  

Meesje schreef op 26-06-2024 om 18:48:

Maar we weten toch niet of er maar 3 kinderen zijn? We weten dat dochter van TO graag met dat ene nichtje wil spelen, en dat betreffende nichtje niet meer met haar. Of er nog andere kinderen zijn waar ze mee zou kunnen spelen, hoe lang de bezoekjes duren, of het andere nichtje wel eens uitgenodigd wordt (of door TO en dochter buitengesloten), hoe lang dit al duurt, enz enz enz.

Het kan uiteraard ook nog zo zijn dat het nichtje het oudere nichtje leuker of intresanter vind, hier word nogal wat afgeprojecteerd. 

Nick90 schreef op 26-06-2024 om 17:22:

[..]

Mijn kinderen hoeven in elk geval niet gedwongen met een kind te spelen als ze dat zelf niet willen en andere kinderen hoeven ook niet noodgedwongen met mijn kind te spelen omdat ze er toevallig op hetzelfde moment zijn. Zoon heeft dat ook niet nodig, die zit net zo lief een paar uur op z'n telefoon. Het enige wat wij hem leren is om beleefd te zijn en dus ook beleefd z'n grenzen aan te geven als hij ergens gewoon geen zin in heeft in z'n vrije tijd. Ik vind ook lang niet iedereen de moeite waard om tijd in te steken dus ik kan moeilijk van m'n kinderen dat wel verlangen. En ze hoeven ook geen pretje te zijn voor hun omgeving trouwens, als m'n dochter van bijna 1 niet wil dat iemand dichtbij komt houd ik die persoon zelf op gepaste afstand, als m'n zoon geen zin heeft om met een bepaald neefje/nichtje om te gaan hoeft ie dat van mij ook niet, ook niet als ie er voorheen wel dikke mik mee was.

Je zegt letterlijk ‘je kind hoeft geen pretje te zijn voor zijn omgeving’


nou have fun in de puberteit he.  Ik zie dit toch echt anders. En de samenleving zou er een stuk prettiger uitzien als mensen wel fijn zijn voor hun omgeving   

En nee natuurlijk hoeft niemand over zijn grenzen heen te gaan.  Maar ik weet niet wat beleefdheid nog inhoudt als je altijd egoïstisch je eigen plan mag trekken. 

Valeria schreef op 26-06-2024 om 18:32:

[..]

En mensen die geen neefjes of nichtjes hadden van ongeveer dezelfde leeftijd kunnen dat soort dingen later nooit?

Er worden hier door een paar mensen dingen aan elkaar gekoppeld die helemaal niets met elkaar te maken hebben.

Volgens mij zeg ik dat niet. En die mensen hebben in elk geval ook niet geleerd dat ze precies kunnen doen wat ze zelf willen en anderen kunnen buitensluiten...

Broadway schreef op 26-06-2024 om 14:14:

[..]

dit. hoe kún je iets anders denken én verwachten dat je leuke mensen grootbrengt. ik begrijp het gewoon niet.


Een paar postings daarboven noem je je nichtjes verwende snotapen. 
En dat mag je best vinden hoor, maar dan snap ik die heilige verontwaardiging niet zo over het niet willen spelen met nichtje. Je mag niet zonder nichtje willen spelen, maar je mag ze wel verwende snotapen noemen? 

absor schreef op 27-06-2024 om 00:17:

[..]

Je zegt letterlijk ‘je kind hoeft geen pretje te zijn voor zijn omgeving’


nou have fun in de puberteit he. Ik zie dit toch echt anders. En de samenleving zou er een stuk prettiger uitzien als mensen wel fijn zijn voor hun omgeving

En nee natuurlijk hoeft niemand over zijn grenzen heen te gaan. Maar ik weet niet wat beleefdheid nog inhoudt als je altijd egoïstisch je eigen plan mag trekken.

Mijn kinderen hoeven inderdaad niet verplicht de mensen  in hun omgeving te vermaken. 
Onder beleefdheid verstaan we dat hij wel even hallo zegt maar niet verplicht spelen met kinderen die hij zelf eigenlijk niks vind. 
Maar ik begrijp dat jij wel uren wil optrekken met iemand die je eigenlijk niet leuk vind en je kinderen dat ook verplicht? 
Nou hier doen we dat niet. 

Ademes schreef op 27-06-2024 om 13:49:

[..]

Volgens mij zeg ik dat niet. En die mensen hebben in elk geval ook niet geleerd dat ze precies kunnen doen wat ze zelf willen en anderen kunnen buitensluiten...

Wat wordt er een punt gemaakt van dat afzonderen! Buitensluiten. Dat klinkt veel erger dan het waarschijnlijk is. 

In mijn familie heeft niemand het over 'verplicht samen spelen', of 'niemand buitensluiten'. Ik heb dat (wat mij betreft krampachtige) in andere gezelschappen ook nog nooit gehoord trouwens. Ik stel me daar moeders bij voor die heel erg bang zijn dat hun kind niet mee mag doen en die zich er de hele tijd mee bemoeien. Maar waarom zo bang? Morgen weer een ander gezelschap. Natuurlijk is het vervelend als een kind je kind laat vallen of ineens liever met een ander speelt, maar vat dat niet zo persoonlijk op. Uitleggen dat het soms gebeurt en weer door. Als je zoon van 11 een vriendje van 11 te spelen heeft, ga je toch ook niet afdwingen dat je zoon van 8 ook mee moet doen? Leuk als het kan, maar als ze er geen zin in hebben dan ga je zelf maar wat met je jongste zoon doen of vertel je hem dat hij de volgende keer zelf maar een vriendje moet uitnodigen. 

Je kind kan wel het goede voorbeeld geven door iedereen erbij te betrekken, maar dat is geen garantie of verplichting dat andere kinderen dat andersom ook doen. En in iemand anders' huis kun je er als ouder al helemaal niets mee. Net als je daar andere kinderen niet kunt opleggen dat ze niet mogen beginnen met een boterham met zoet of zo omdat jouw kind dat ook niet mag.

Valeria schreef op 28-06-2024 om 08:21:

[..]

Wat wordt er een punt gemaakt van dat afzonderen! Buitensluiten. Dat klinkt veel erger dan het waarschijnlijk is.

In mijn familie heeft niemand het over 'verplicht samen spelen', of 'niemand buitensluiten'. Ik heb dat (wat mij betreft krampachtige) in andere gezelschappen ook nog nooit gehoord trouwens. Ik stel me daar moeders bij voor die heel erg bang zijn dat hun kind niet mee mag doen en die zich er de hele tijd mee bemoeien. Maar waarom zo bang? Morgen weer een ander gezelschap. Natuurlijk is het vervelend als een kind je kind laat vallen of ineens liever met een ander speelt, maar vat dat niet zo persoonlijk op. Uitleggen dat het soms gebeurt en weer door. Als je zoon van 11 een vriendje van 11 te spelen heeft, ga je toch ook niet afdwingen dat je zoon van 8 ook mee moet doen? Leuk als het kan, maar als ze er geen zin in hebben dan ga je zelf maar wat met je jongste zoon doen of vertel je hem dat hij de volgende keer zelf maar een vriendje moet uitnodigen.

Je kind kan wel het goede voorbeeld geven door iedereen erbij te betrekken, maar dat is geen garantie of verplichting dat andere kinderen dat andersom ook doen. En in iemand anders' huis kun je er als ouder al helemaal niets mee. Net als je daar andere kinderen niet kunt opleggen dat ze niet mogen beginnen met een boterham met zoet of zo omdat jouw kind dat ook niet mag.

Dit inderdaad, het is ook maar net hoe zwaar je alles maakt denk ik, en watvoor status je eraan geeft. Bij To is naar familie gaan = samenspelen, dat kun je ook loslaten. Wij hebben morgen een verjaardag; mijn dochter ( zoon gaat niet mee ivm slaapfeestje) weet morgen gaan we na de scouting naar de verjaardag van tante Nellie en daar gaan we ook bbqen, niet meer niet minder. Of daar wel of niet kinderen aanwezig zullen zijn waar ze dan wel of niet mee kan spelen is ze totaal niet mee bezig. Laat staan dat ik vriendjes mee ga vragen want o jee misschien heeft ze niemand om mee te spelen. Het motto is hier, we zien wel. Lage verwachtingen geven ook minder teleurstellingenEn als daar morgen kinderen zijn die liever samen iets doen dan zal het mijn dochter een biet zijn, daar heeft ze echt geen problemen mee. Vorige week ging ik thee drinken bij een vriendin, dochter wilde graag mee. Zij kan het goed vinden met hun dochter maar die had toevallig een vriendin op bezoek en waren samen iets aan het doen. Mijn dochter heeft zich prima vermaakt en snapt ook wel dat dat meisje nu graag even met haar vriendin speelt, volgende keer loopt het weer anders. Hier grote familie en vriendenkring, wekelijks is er wel iets, dan kun je niet altijd verwachten dat het gaat zoals jij het wilt of verplicht met elkaar om moeten gaan. Morgen op die verjaardag zullen er ongeveer zo'n 35 mensen zijn, natuurlijk groet je iedereen maar daarna kies je ook de mensen uit met wie je vervolgens omgaat, voor kinderen hoeven dat ook niet perse leeftijdsgenootjes te zijn. Bij een enkel familielid/ vrienden weet je dat het niet klikt tussen de kinderen, dat kan en mag ook en dan doe je zelf iets of je gaat niet mee als he er niet tegen kunt om jezelf te vermaken. Hier zit op 1 stel na iedereen wel op 1 lijn gelukkig en is het totaal geen issue. Vroeger hadden wij toen ik kind was met mijn moederskant 2x per jaar een soort familiereunie omdat iedereen ver weg woonde en wisselende werktijden had was afspreken lastig. Dus bij die bijeenkomsten ging het er weer anders aan toe dan nu bij frequente bezoeken. Setting speelt ook mee.

Valeria schreef op 26-06-2024 om 18:32:

[..]

En mensen die geen neefjes of nichtjes hadden van ongeveer dezelfde leeftijd kunnen dat soort dingen later nooit?

Er worden hier door een paar mensen dingen aan elkaar gekoppeld die helemaal niets met elkaar te maken hebben.

onder anderen door jou met je vreemde aanname in je eerste zin. dat zegt helemaal niemand namelijk. het hebben van zulke contactmomenten helpt het leren wel makkelijker maken dan kinderen die dit nooit in de praktijk tegenkomen, maar dat is bij alles zo

Ginevra schreef op 27-06-2024 om 23:56:

[..]


Een paar postings daarboven noem je je nichtjes verwende snotapen.
En dat mag je best vinden hoor, maar dan snap ik die heilige verontwaardiging niet zo over het niet willen spelen met nichtje. Je mag niet zonder nichtje willen spelen, maar je mag ze wel verwende snotapen noemen?

je maakt hier precies duidelijk dat jij mij niet begrijpt. dat is geen probleem, maar ga dan geen verontwaardigde aannames doen die niet kloppen. 

als je wil dat ik het probeer uit te leggen aan je dan hoor ik het graag. ik doe het met liefde, maar wil graag bevestiging daarvan, want zoals je nu reageerde vraag ik me af of je mijn moeite op waarde wil schatten. 

Broadway schreef op 28-06-2024 om 10:20:

[..]

onder anderen door jou met je vreemde aanname in je eerste zin. dat zegt helemaal niemand namelijk. het hebben van zulke contactmomenten helpt het leren wel makkelijker maken dan kinderen die dit nooit in de praktijk tegenkomen, maar dat is bij alles zo

Dat soort dingen kom je tegen op o.a. school; die oefening lopen kinderen echt niet mis als ze bij opa en oma niet verplicht nichtjes moeten bezighouden. 

Valeria schreef op 28-06-2024 om 10:24:

[..]

Dat soort dingen kom je tegen op o.a. school; die oefening lopen kinderen echt niet mis als ze bij opa en oma niet verplicht nichtjes moeten bezighouden.

klopt. jij bent ook de enige die daar aannames over doet. dus je hebt bij dezen jezelf gelijk gegeven😃

Broadway schreef op 28-06-2024 om 10:27:

[..]

klopt. jij bent ook de enige die daar aannames over doet. dus je hebt bij dezen jezelf gelijk gegeven😃

Op de vorige twee pagina's zijn meerdere mensen die die vreemde aannames doen over hoe kinderen worden als ze zelf mogen kiezen met wie ze spelen. Ik ga het niet allemaal citeren, lees zelf maar even terug.

Valeria schreef op 28-06-2024 om 10:34:

[..]

Op de vorige twee pagina's zijn meerdere mensen die die vreemde aannames doen over hoe kinderen worden als ze zelf mogen kiezen met wie ze spelen. Ik ga het niet allemaal citeren, lees zelf maar even terug.

dat is een ander verhaal waar ik het overigens mee eens ben. dat gaat over de steeds verder gaande individualisering en alles in het werk stellen om kinderen te beschermen tegen alles dat niet voor positiviteit en een fijn gevoel staat. alles om elke tegenslag te voorkomen waardoor kinderen (en dus later als volwassenen) totaal niet de bagage hebben om zich staande te houden in een SAMENleving. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.