Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


Kersje schreef op 25-06-2024 om 22:58:

[..]

Ach ja, kan inderdaad allemaal. Of ze heeft beseft dat het misschien toch ietsjes genuanceerder ligt, ook dat kan.

Alles kan he haha 

Gingergirl schreef op 25-06-2024 om 16:14:

[..]

Kinderen hebben inderdaad tot een bepaalde leeftijd geen keus en moeten dan vaak mee. Juist omdat ze al verplicht mee moeten en het ook hun vrije tijd/weekend is, is het logischer dat ze ook zelf mogen bepalen wat ze doen en met wie tijdens een bezoek, juist zodat het ook een leuke dag is voor hun. Meestal wijst zich dat ook wel vanzelf zeker bij meerdere kinderen, bij kleine groepjes en zeker bij 3 ( two is company, three is a crowd) is dat een stuk lastiger.

Jij noemt het "bezoekje" alsof het een kortdurend iets is maar dat is niet overal zo natuurlijk. Soms wonen mensen wat verder uit elkaar en is de gewoonte bv 's middags komen en blijven eten. En de een heeft zo'n familie samenzijn 1 of 2 keer per jaar dan is het alweer heel anders dan bij grote families waar je elkaar veel vaker ziet. Zie je elkaar een uurtje kun je prima verwachten dat ze samen iets doen. Duurt het langer bv een deel van de middag + avond is het niet raar dat je niet de hele tijd samen iets doet. Als bv 2 samen willen spelen is er niks mis mee dat je je even zelf vermaakt. Als je dan altijd verplicht samen op moet trekken wordt het voor veel kinderen meer een opgave dan gezellig, en dan krijg je situaties als weglopen/verstoppen om elkaar te ontlopen of ze "spelen" samen = lopen alleen maar te kibbelen.

Wij hebben tussen maart en augustus ruim 18 familiegebeurtenissen. Hier hebben we de afspraak dat samen spelen natuurlijk prima is maar dat je ook iemands keuze respecteert als iemand dat niet wil of iets samen wil doen met een ander en je zorgt altijd dat je ook iets van eigen vermaak bij je hebt. Fatsoen gaat twee kanten op: elkaars keuze respecteren en je niet opdringen kun je daar ook onder laten vallen. Je schrijft "je bent tot elkaar veroordeeld", dat is net wat je er zelf van maakt en waar je je op instelt. Als je er al vanuit gaat dat iedereen met jou wil/moet spelen is de teleurstelling groter dan wanneer je daar luchtiger in staat en mee om kan gaan.

Zaterdag hebben we weer een verjaardag, ik ga het eens vragen aan de andere familieleden hoe ze er in staan en over buitensluiten denken en hoe de kinderen het ervaren.


we zijn het simpelweg oneens en dat mag. 

ikzelf refereer met de bezoekjes aan mijn eigen jeugd: elke zaterdagmiddag van een uur of 3 tot na het eten met mijn zusje en met onze 2 enorm verwende nichtjes. 

we hoefden niet met ons vieren verplicht te spelen, maar buitensluiten was verboden en ik vind dat een goed ding ondanks dat wij echt geen vrienden waren met de verwende snotapen

Broadway schreef op 26-06-2024 om 09:24:

[..]

we zijn het simpelweg oneens en dat mag.

ikzelf refereer met de bezoekjes aan mijn eigen jeugd: elke zaterdagmiddag van een uur of 3 tot na het eten met mijn zusje en met onze 2 enorm verwende nichtjes.

we hoefden niet met ons vieren verplicht te spelen, maar buitensluiten was verboden en ik vind dat een goed ding ondanks dat wij echt geen vrienden waren met de verwende snotapen

Maar met zn vieren is dat natuurlijk wel een stuk makkelijker dan met 3. Jij kunt met jouw zusje spelen de nichtjes met elkaar, dan wordt er zelden iemand buitengesloten. Met 3 is dat lastiger.

Iemand die ik erg waardeer zei laatst;

" bezoek is geen amusement op aanvraag". Dat vond ik een hele goeie.  Als wij met onze jongste twee ergens op bezoek gaan is het niet per definitie zo dat mijn kinderen komen om een ander(e) kind (eren) die zichzelf niet kunnen vermaken, te amuseren/ entertainen. Het scheelt vaak als je je verwachting bij stelt.

Gingergirl schreef op 26-06-2024 om 10:39:

[..]

Maar met zn vieren is dat natuurlijk wel een stuk makkelijker dan met 3. Jij kunt met jouw zusje spelen de nichtjes met elkaar, dan wordt er zelden iemand buitengesloten. Met 3 is dat lastiger.

Iemand die ik erg waardeer zei laatst;

" bezoek is geen amusement op aanvraag". Dat vond ik een hele goeie. Als wij met onze jongste twee ergens op bezoek gaan is het niet per definitie zo dat mijn kinderen komen om een ander(e) kind (eren) die zichzelf niet kunnen vermaken, te amuseren/ entertainen. Het scheelt vaak als je je verwachting bij stelt.

Als jij uitgenodigd wordt op visite wordt er wel degelijk van je verwacht dat je je sociaal opstelt.  Je gaat erheen, ook al is het je minder favoriete oom, en gaat niet in de hoek van de kamer zitten met je mond dicht en een ipad voor je snufferd.   Nee die paar uurtjes laat je je van je beste kant zien.    En dit kan je ook gewoon aan je kind leren.   
blijf anders zelf ook gewoon thuis.  

absor schreef op 26-06-2024 om 10:43:

[..]

Als jij uitgenodigd wordt op visite wordt er wel degelijk van je verwacht dat je je sociaal opstelt. Je gaat erheen, ook al is het je minder favoriete oom, en gaat niet in de hoek van de kamer zitten met je mond dicht en een ipad voor je snufferd. Nee die paar uurtjes laat je je van je beste kant zien. En dit kan je ook gewoon aan je kind leren.
blijf anders zelf ook gewoon thuis.

Maar het gaat niet om mij als volwassenen. Het gaat om kinderen die verplicht mee moeten.  En als je tijdens een (lang) bezoek, als kind zijnde even iets anders doet al dan niet met een ander, ben je niet ineens minder sociaal. Tuurlijk leren we ze van alles maar ze mogen ook kind zijn. Wij volwassenen zitten het hele bezoek bij elkaar voor jonge kinderen hoeft dat nog niet. 

absor schreef op 26-06-2024 om 10:43:

[..]

Als jij uitgenodigd wordt op visite wordt er wel degelijk van je verwacht dat je je sociaal opstelt. Je gaat erheen, ook al is het je minder favoriete oom, en gaat niet in de hoek van de kamer zitten met je mond dicht en een ipad voor je snufferd. Nee die paar uurtjes laat je je van je beste kant zien. En dit kan je ook gewoon aan je kind leren.
blijf anders zelf ook gewoon thuis.

Maar als de andere visite daar een andere mening over heeft, sta je daar met je goeie gedrag.


Gingergirl schreef op 26-06-2024 om 11:15:

[..]

Maar het gaat niet om mij als volwassenen. Het gaat om kinderen die verplicht mee moeten. En als je tijdens een (lang) bezoek, als kind zijnde even iets anders doet al dan niet met een ander, ben je niet ineens minder sociaal. Tuurlijk leren we ze van alles maar ze mogen ook kind zijn. Wij volwassenen zitten het hele bezoek bij elkaar voor jonge kinderen hoeft dat nog niet.

In een situatie dat er familie op bezoek komt mag je verwachten dat jij je schoonzus hartelijk begroet en je kind net zo hartelijk is tegenover haar nichtje.  Ik vind dat gewoon goed fatsoen. Als het nichtje wat op bezoek komt ervaart dat ze genegeerd of gepest wordt is er iets heel raars aan de hand. 

absor schreef op 26-06-2024 om 13:01:

[..]

In een situatie dat er familie op bezoek komt mag je verwachten dat jij je schoonzus hartelijk begroet en je kind net zo hartelijk is tegenover haar nichtje. Ik vind dat gewoon goed fatsoen. Als het nichtje wat op bezoek komt ervaart dat ze genegeerd of gepest wordt is er iets heel raars aan de hand.

Zeer eens. En later waarderen ze het dat ze dat gedrag al op jonge leeftijd geleerd hebben Onze kinderen hebben regelmatig met de ogen rollend de Switch geïnstalleerd om Mario te spelen met een neefjes die een stuk jonger waren. Of verzucht dat ze de volgende keer niet mee zouden gaan als die-en-die er zou zijn. Maar uiteindelijk viel zo'n bezoek mee en nu kunnen ze prima een conversatie starten met wildvreemden of kinderen van klanten vermaken.

Vanaf een jaar of 6 kunnen kinderen best leren om zich op een bepaalde manier te gedragen in bepaalde situaties. Dat doen ze op school ook. En zolang zo'n bezoek geen dagen duurt en zolang ze niet gedwongen worden heel buitenissige dingen te doen, zal het ze heus niet schaden. Als volwassene moet je het natuurlijk wel een beetje sturen. Ze voorstellen om samen een spelletje te gaan doen bijvoorbeeld. En eventueel de eerste ronde meespelen.

Flanagan schreef op 26-06-2024 om 11:16:

[..]

Maar als de andere visite daar een andere mening over heeft, sta je daar met je goeie gedrag.


Dat klopt je kunt als ouder niet jouw mening aan de andere ouders opdringen. Als mijn kind al enkele maanden zou worden buiten gesloten door twee andere nichtjes en niet mag meespelen zou ik haar niet sip met een boekje of ipad op de bank zetten maar de verjaardag op dat moment skippen. Ik ga echt niet met ouders die zeggen ze willen met z'n tweeën spelen over koetjes en kalfjes sociaal zitten praten en doen of buitensluiten normaal is.

Natuurlijk hoeven kinderen tijdens een familiefeestje echt niet continu samen te spelen maar buitensluiten met toestemming van de ouders zou mij echt te ver gaan.

Ademes schreef op 26-06-2024 om 13:18:

[..]

Zeer eens. En later waarderen ze het dat ze dat gedrag al op jonge leeftijd geleerd hebben Onze kinderen hebben regelmatig met de ogen rollend de Switch geïnstalleerd om Mario te spelen met een neefjes die een stuk jonger waren. Of verzucht dat ze de volgende keer niet mee zouden gaan als die-en-die er zou zijn. Maar uiteindelijk viel zo'n bezoek mee en nu kunnen ze prima een conversatie starten met wildvreemden of kinderen van klanten vermaken.

Vanaf een jaar of 6 kunnen kinderen best leren om zich op een bepaalde manier te gedragen in bepaalde situaties. Dat doen ze op school ook. En zolang zo'n bezoek geen dagen duurt en zolang ze niet gedwongen worden heel buitenissige dingen te doen, zal het ze heus niet schaden. Als volwassene moet je het natuurlijk wel een beetje sturen. Ze voorstellen om samen een spelletje te gaan doen bijvoorbeeld. En eventueel de eerste ronde meespelen.

Welk gedrag? De schone schijn ophouden? Doen alsof ze iets of iemand leuk vinden? Iets tegen hun zin doen omdat een volwassene dat van ze verlangt? 
Niet echt de dingen die ik m'n kinderen mee wil geven. 

Als je je kinderen leert dat het prima is om niks tegen hun zin te doen en mensen die ze niet leuk vinden buiten te sluiten, zullen ze het later nog heel moeilijk gaan krijgen.

Dymo schreef op 26-06-2024 om 14:12:

Als je je kinderen leert dat het prima is om niks tegen hun zin te doen en mensen die ze niet leuk vinden buiten te sluiten, zullen ze het later nog heel moeilijk gaan krijgen.

dit. hoe kún je iets anders denken én verwachten dat je leuke mensen grootbrengt. ik begrijp het gewoon niet. 

Ali

Ali

26-06-2024 om 17:03

Dymo schreef op 26-06-2024 om 14:12:

Als je je kinderen leert dat het prima is om niks tegen hun zin te doen en mensen die ze niet leuk vinden buiten te sluiten, zullen ze het later nog heel moeilijk gaan krijgen.


Inderdaad, ze zijn ook geen pretje voor andere mensen in hun omgeving. 

Dymo schreef op 26-06-2024 om 14:12:

Als je je kinderen leert dat het prima is om niks tegen hun zin te doen en mensen die ze niet leuk vinden buiten te sluiten, zullen ze het later nog heel moeilijk gaan krijgen.

Mijn  kinderen hoeven in elk geval niet gedwongen met een kind te spelen als ze dat zelf niet willen en andere kinderen hoeven ook niet noodgedwongen met mijn kind te spelen omdat ze er toevallig op hetzelfde moment zijn. Zoon heeft dat ook niet nodig, die zit net zo lief een paar uur op z'n telefoon. Het enige wat wij hem leren is om beleefd te zijn en dus ook beleefd z'n grenzen aan te geven als hij ergens gewoon geen zin in heeft in z'n vrije tijd. Ik vind ook lang niet iedereen de moeite waard om tijd in te steken dus ik kan moeilijk van m'n kinderen dat wel verlangen. En ze hoeven ook geen pretje te zijn voor hun omgeving trouwens, als m'n dochter van bijna 1 niet wil dat iemand dichtbij komt houd ik die persoon zelf op gepaste afstand, als m'n zoon geen zin heeft om met een bepaald neefje/nichtje om te gaan hoeft ie dat van mij ook niet, ook niet als ie er voorheen wel dikke mik mee was.

Ademes schreef op 26-06-2024 om 13:18:

[..]

Zeer eens. En later waarderen ze het dat ze dat gedrag al op jonge leeftijd geleerd hebben Onze kinderen hebben regelmatig met de ogen rollend de Switch geïnstalleerd om Mario te spelen met een neefjes die een stuk jonger waren. Of verzucht dat ze de volgende keer niet mee zouden gaan als die-en-die er zou zijn. Maar uiteindelijk viel zo'n bezoek mee en nu kunnen ze prima een conversatie starten met wildvreemden of kinderen van klanten vermaken.


En mensen die geen neefjes of nichtjes hadden van ongeveer dezelfde leeftijd kunnen dat soort dingen later nooit?

Er worden hier door een paar mensen dingen aan elkaar gekoppeld die helemaal niets met elkaar te maken hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.