Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)

Onze dochter (11) speelt van kleins af aan graag met haar nichtje van dezelfde leeftijd. Ze hebben er al heel wat speeldates en logeerpartijtjes opzitten. De laatste maanden wordt ze helaas buitengesloten door haar nichtje. Bij opa en oma gaat ze er stiekem met een ouder nichtje vandoor en verstoppen zich dan zodat onze dochter niet weet waar ze zijn. Maar ook op andere momenten mag ze niet meer meekletsen/spelen. De ouders vinden het prima: 'ze spelen liever met zijn tweeen', dus die helpen helaas ook niet. Met familie is het lastige dat je ze toch regelmatig tegenkomt en het ermee moet doen. Daarom mijn vraag hoe we onze dochter kunnen helpen tijdens de vele verjaardagen en bezoekjes aan opa en oma die nog zullen volgen?


Neem een trouw vriendinnetje mee als dat kan. 
Of betrek je dochter bij gesprek van de volwassen mensen. 

Laat haar die mensen negeren. dan is de lol er snel vanaf. 

Praat ook over leuke dingen die dochter met vriendinnetjes doet. Laat zien dat dochter hen niet nodig heeft

ief

ief

22-06-2024 om 23:53

Het kan ook weer vanzelf veranderen! Maar ik weet niet hoe je met je familie communiceert, maar ik zou hier wel een punt van maken. Als er drie nichtjes zijn dan kan het gewoon niet dat er twee samen iets gaan doen en dat ze de derde buitensluiten. En als die ouders er niet ontvankelijk voor zijn, dan zou ik op de verjaardag zelf de drie even bij elkaar roepen. Wat is er aan de hand, is het nog leuk voor iedereen? 

Maar ik ben wel heel directief in die dingen. Het zal niet ieders stijl zijn. 

Wat een vervelende situatie, want je dochter wordt gewoon buitengesloten. Terwijl er daarvoor altijd goed onderling contact is geweest, dus ik kan mij voorstellen dat ze dit niet leuk vindt en verdrietig van wordt.
Ook wel naar dat die ouders dit ook gewoon toestaan.

Dit kan voor je dochter wel het plezier in familiebezoekjes flink verpesten zo en ook voor jullie. Met kans dat ze straks niet eens meer wil.

Hoe hiermee om te gaan is een lastige en hangt ook af of je dochter hier mee om kan gaan, of dat je merkt dat het haar zo dusdanig onzeker en verdrietig maakt dat je haar niet meer in die situatie wilt brengen....

Zijn er andere nichtjes en neefjes waar ze wat leuks mee kan doen tijdens familie bijeenkomsten?

Zelf iets creatiefs meenemen waarmee ze zich kan vermaken?

Een boek lezen?

Verder vind ik vooral die ouders zwak reageren als ze merken dat hun kind iemand buitensluit. 

Verder vroeg ik mij af of dat oudere nichtje wel altijd mee mocht spelen met de twee jongere nichtjes? Of dat zij misschien ook met hetzelfde gevoel heeft gezeten als je dochter nu? Of ging dat altijd gemoedelijk onderling?

Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Als de andere meiden gaan puberen en andere interesses hebben gekregen, kan het simpelweg zijn dat ze geen aansluiting meer heeft omdat jouw dochter nog niet zo ver is in haar ontwikkeling. Het kan ook zijn dat er ruzie is geweest waarvan jij niets weet. Ik zou eerst eens met je dochter praten. Als je het probleem niet helder hebt, kom je met de verkeerde oplossing. 
Het lijkt mij ook heel vervelend dat je als kind met een ander kind ‘moet’ omgaan terwijl die jou niet (meer) ligt. Ik snap die ouders wel, ik zou kinderen het onderling een beetje laten uitzoeken. En je hebt kennelijk al hierover gesproken omdat je weet hoe die ouders hierover denken. Wat zou jij verwachten dat ze doen? En wat heb jij tot nu toe gedaan?

Waar was dat oudere nichtje als zij met elkaar speelden ?

Hier was het bij opa en oma samen spelen

expres buitensluiten en verstoppen voor iemand is gewoon pesten en is kwetsend en schadelijk. Als de nichtjes kutwijf in het gezicht van je kind roepen of haar omver duwen zouden andere ouders ook ingrijpen. Dit stiekeme, nare gedrag zou ik een halt toeroepen door eerst met eigen kind te praten wat er gebeurd is en dan ook eens met de twee nichtjes. Even gaan zitten met de twee, ze goed aankijken en vragen wat hier aan de hand is. Wat er gebeurd is en of zij het leuk zouden vinden steeds buitengesloten te worden en hoe nu dit op te lossen. 

Ik zou haar niet meer in die situatie brengen dus niet erheen gaan als die 2 krengen er ook zijn (dit is gewoon pesten en dit schadelijk voor haar) of haar een trouwe vriendin mee laten brengen of haar bij de volwassenen laten zitten.

Dietloverzzz schreef op 23-06-2024 om 09:41:

Ik zou haar niet meer in die situatie brengen dus niet erheen gaan als die 2 krengen er ook zijn (dit is gewoon pesten en dit schadelijk voor haar) of haar een trouwe vriendin mee laten brengen of haar bij de volwassenen laten zitten.

Serieus kinderen krengen noemen??

Ik zou eerst nog eens een gesprekje wagen aan de ouders. Pesten en buitensluiten vergoelijken met 'ze willen gewoon graag met zijn tweeen spelen'  is toch 'not done'? 

Soms klikt het gewoon niet. Ik had dat vroeger ook dat het met mijn ene nicht wel klikte en met een andere niet. Wij wilden ook graag iets met zijn 2 doen zonder haar erbij maar we moesten haar verplicht op sleeptouw meenemen anders was ze alleen. Dat was voor haar niet leuk en voor ons ook niet. Ik was de jongste en ben nu 59 en heb nog steeds contact met de nicht waarmee het wel klikte. Van die andere nicht, ik weet niet eens of ze nog leeft.

Anoniemvoornu schreef op 23-06-2024 om 10:27:

[..]

Serieus kinderen krengen noemen??

Wel als het van die pestkoppen zijn.

Dietloverzzz schreef op 23-06-2024 om 11:12:

[..]

Wel als het van die pestkoppen zijn.

Maar is het echt bedoeld als pesten? Dat weten we niet. Misschien klikt het gewoon niet meer met de dochter van TO en willen ze liever samen wat doen en gaan ze er daarom vandoor/ verstoppen omdat zij het misschien niet door heeft en er maar achter aan blijft lopen. Net wat Watertoren zegt; het verplichten werkt ook niet. Onze kinderen nemen altijd " iets te doen" mee naar een verjaardag/ visite. Zijn er andere kinderen en klikt het dan is het prima dat ze samen spelen. Klikt het niet, dan ga je wat anders doen. 

Groepjesvorming is heel normaal. Ik zou kiezen tussen een verplichting om met elkaar te gaan spelen, opgelegd door een volwassene, of iedereen vrijlaten om met of zonder elkaar te gaan spelen. Maar geen houding aannemen van "wat ben jij zielig".

Ik zie het ook niet als pesten. Laat staan dat je zulke jongke kinderen als krengen bestempelt. Vind ik sowieso wel  een merkwaardige woordkeus.  Dochter van TO is 11, de andere nichtjes zijn ouder, dus zitten waarschijnlijk al op de middelbare school. Tsja, dat zijn echt twee heel verschillende werelden waardoor je elkaar even niet veel meer te vertellen hebt. Dat die twee oudere meisjes liever met elkaar optrekken is niet zo gek. De manier waarop ze het doen kun je iets van zeggen. Je zou ook met alle kinderen een gezelschapspelletje kunnen doen om eea in goede banen te leiden en het voor je dochter weer wat leuker te maken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.