Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


BritgetJones007 schreef op 24-06-2024 om 18:44:

[..]

[..]

En het komt over als victem blaming.

Mensen zijn goed in staat om te merken dat ze in een situatie zitten waarin ze gepest worden, dat ter discussie stellen vind ik niet terecht.

Wel kan je nagaan of er iets aan vooraf is gegaan. Maar helaas bestaan er mensen die pesten om het pesten of er zit onzekerheid achter of afgunst of een nare persoonlijkheid en ligt de oorzaak eigenlijk 99% bij de pester.

Dat eerste is echt lang niet altijd zo hoor. Velen vinden het ook heel " veilig " om zich de slachtofferrol toe te kennen en de ander in het hokje van de pester te plaatsen. Als je dat doet ligt het al gauw aan een ander en hoef je niet naar je eigen rol in het geheel te kijken, laat staan zelf actie ondernemen.

Dat percentage wat je noemt; bron? Of is het je persoonlijke mening?

Als je zelf een pestsituatie hebt meegemaakt moet je ook uitkijken voor de valkuil dat je situaties niet over 1 kam gaat scheren. Zoals het voorbeeld van elke dag op school in elke pauze nooit mee mogen doen en dat een paar jaar lang, hoe naar ook,  is een heel andere situatie dan het voorbeeld van To bij een bezoekje aan opa/ oma wat heel af en toe is en een hele andere setting is. 

Absor en Ademes benoemen in hun posts dat het bij hun families wel werkt, dat is natuurlijk fijn maar niet in elke familie zit iedereen op 1 lijn en dat kun je ook niet afdwingen. Speelt ook nog het aantal kinderen mee; bij families met wat meer kinderen kun je makkelijker stellen " dat niemand buitengesloten" mag worden, maar bij To gaat het om slechts 3 meiden die dan blijkbaar altijd verplicht met elkaar op moeten trekken. Ik weet niet hoe vaak dat samenkomen is bij opa/oma maar als dat heel frequent is werkt dat niet.  Als forummers zoals o.a. Watertoren aangeven die situatie mee te hebben gemaakt en vertellen dat dat totaal niet werkte en niemand er gelukkig van werd, dan gaat niemand er op in want dat willen mensen niet horen. Je kunt m.i. beter bekijken en bespreken hoe je tot een situatie komt die voor alle partijen prettig is.

absor schreef op 24-06-2024 om 17:06:

[..]

En zo hoort het en is het hier ook ♥️

Bij ons in de familie ook.

Stardust schreef op 24-06-2024 om 19:10:

Even pragmatisch, of het nu pesten is of niet; hoe zou TO het aan kunnen pakken?
De ouder(s) van de “buitensluiter” geven 0 op rekest toch? Je kunt dit gewoon niet afdwingen. En zelfs als die ouder(s) een poging doen tot afdwingen; hoe gezellig is de sfeer dan voor dochter? Ik verwacht steken onder water en geklier.
Ik zou iig eens proberen te achterhalen waar het vandaan komt. Kan me best voorstellen dat de kinderen uit elkaar groeien. Veel mensen hebben het hier over “spelen”, maar ik was op die leeftijd al ongesteld en echt wat verder dan de meeste leeftijdsgenoten. Spelen deed ik niet echt. Ik trok me eerder terug dan dat ik ging buitensluiten, maar de aansluiting zocht ik ook niet meer.

kun je daar echt iets aan doen? Ik zou me richten op dochter uitleggen dat wat de anderen doen echt onbeschoft is. Maar tegelijkertijd dat dingen soms veranderen en zeker rond deze leeftijd. En wat dochter zelf prettig zou vinden… naar oma als ze er zijn of niet zijn, eerder weg, iets of iemand mee… en dan kijken hoe het gaat.

Dit kan ook weer zo bijgedraaid zijn. Kinderen zijn nogal wispelturig, zeker in die fase.

Dat zijn denk ik hele goede manieren die je hier noemt om voor dochter van TO een einde te maken aan deze situatie. Of een echt goed vriendinnetje mee of op een ander moment naar opa en oma of dan bij de volwassenen zitten net wat ze prettiger vindt. 

Afdwingen met die meiden om te gaan zou ik idd zeker niet doen. 

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 20:10:

[..]

Dat eerste is echt lang niet altijd zo hoor. Velen vinden het ook heel " veilig " om zich de slachtofferrol toe te kennen en de ander in het hokje van de pester te plaatsen. Als je dat doet ligt het al gauw aan een ander en hoef je niet naar je eigen rol in het geheel te kijken, laat staan zelf actie ondernemen.

Dat percentage wat je noemt; bron? Of is het je persoonlijke mening?

Als je zelf een pestsituatie hebt meegemaakt moet je ook uitkijken voor de valkuil dat je situaties niet over 1 kam gaat scheren. Zoals het voorbeeld van elke dag op school in elke pauze nooit mee mogen doen en dat een paar jaar lang, hoe naar ook, is een heel andere situatie dan het voorbeeld van To bij een bezoekje aan opa/ oma wat heel af en toe is en een hele andere setting is.

Absor en Ademes benoemen in hun posts dat het bij hun families wel werkt, dat is natuurlijk fijn maar niet in elke familie zit iedereen op 1 lijn en dat kun je ook niet afdwingen. Speelt ook nog het aantal kinderen mee; bij families met wat meer kinderen kun je makkelijker stellen " dat niemand buitengesloten" mag worden, maar bij To gaat het om slechts 3 meiden die dan blijkbaar altijd verplicht met elkaar op moeten trekken. Ik weet niet hoe vaak dat samenkomen is bij opa/oma maar als dat heel frequent is werkt dat niet. Als forummers zoals o.a. Watertoren aangeven die situatie mee te hebben gemaakt en vertellen dat dat totaal niet werkte en niemand er gelukkig van werd, dan gaat niemand er op in want dat willen mensen niet horen. Je kunt m.i. beter bekijken en bespreken hoe je tot een situatie komt die voor alle partijen prettig is.

Ongelooflijk vind ik het hoe hier dat (pest)gedrag min of meer wordt goed gepraat en ik vind dit echt overkomen als een gevalletje victim blaming.  

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 20:46:

[..]

Ongelooflijk vind ik het hoe hier dat (pest)gedrag min of meer wordt goed gepraat en ik vind dit echt overkomen als een gevalletje victim blaming.

Ja en dat is het toch echt niet. 

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 20:51:

[..]

Ja en dat is het toch echt niet.

Daar denk ik anders over. Maar dat kan he ieder zijn eigen mening op dit forum. 

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 20:55:

[..]

Daar denk ik anders over. Maar dat kan he ieder zijn eigen mening op dit forum.

Zeker. Maar ik zie velen erg emotioneel reageren vaak vanuit eigen trauma, en dat kan je beeld soms wel vertroebelen. Wat neutraler naar de situatie kijken en het van beiden kanten bekijken kan geen kwaad ipv het uitsluitend vanuit 1 kant bekijken en veroordelen.

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 20:10:

[..]


Als je zelf een pestsituatie hebt meegemaakt moet je ook uitkijken voor de valkuil dat je situaties niet over 1 kam gaat scheren. Zoals het voorbeeld van elke dag op school in elke pauze nooit mee mogen doen en dat een paar jaar lang, hoe naar ook, is een heel andere situatie dan het voorbeeld van To bij een bezoekje aan opa/ oma wat heel af en toe is en een hele andere setting is.

Absor en Ademes benoemen in hun posts dat het bij hun families wel werkt, dat is natuurlijk fijn maar niet in elke familie zit iedereen op 1 lijn en dat kun je ook niet afdwingen. Speelt ook nog het aantal kinderen mee; bij families met wat meer kinderen kun je makkelijker stellen " dat niemand buitengesloten" mag worden, maar bij To gaat het om slechts 3 meiden die dan blijkbaar altijd verplicht met elkaar op moeten trekken. Ik weet niet hoe vaak dat samenkomen is bij opa/oma maar als dat heel frequent is werkt dat niet. Als forummers zoals o.a. Watertoren aangeven die situatie mee te hebben gemaakt en vertellen dat dat totaal niet werkte en niemand er gelukkig van werd, dan gaat niemand er op in want dat willen mensen niet horen. Je kunt m.i. beter bekijken en bespreken hoe je tot een situatie komt die voor alle partijen prettig is.

Eens. 

Op school kan je nog vriendjes en vriendinnetjes uitkiezen. 3 is nooit zo'n goed getal, maar ze worden dus steeds verplicht met elkaar opgezadeld. 

Ik zou dan toch minder steeds kind meeslepen naar dit soort bezoekjes. Verjaardag van opa en oma lijkt me dan wel voldoende. Laat haar voor de rest een leuke middag hebben bij vriendinnetje thuis/met papa op stap/bij leuke tante van de andere kant etc. 

Tenzij dochter per se mee wil, maar als ze steeds mee moet, dan eens kijken naar andere oplossingen of zelf ook minder gaan. 

Als iemand problemen heeft of vraagt waar jij/zij bijna niet meer komt, gewoon de waarheid zeggen en dat je geen zin hebt om je kind bloot te stellen aan pesterij. Misschien dat opa/oma/andere oom er ook eens wat van zegt

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 21:00:

[..]

Zeker. Maar ik zie velen erg emotioneel reageren vaak vanuit eigen trauma, en dat kan je beeld soms wel vertroebelen. Wat neutraler naar de situatie kijken en het van beiden kanten bekijken kan geen kwaad ipv het uitsluitend vanuit 1 kant bekijken en veroordelen.

Ik denk juist dat mensen die reageren vanuit eigen trauma een hele goede radar hebben voor gedrag dat aanvoelt als pesten, en zeker geen vertroebeld beeld.

Broadway schreef op 24-06-2024 om 15:19:

[..]

je maakt nu een grapje? of ben je serieus? ik heb namelijk oprecht geen idee hoe ik hierop moet reageren...

Eh nee, als die 2 liever met elkaar optrekken doe je daar weinig aan, je kunt mensen niet dwingen om je leuk te vinden, zelfs niet als het familie is. 

Moxxie schreef op 24-06-2024 om 23:15:

[..]

Ik denk juist dat mensen die reageren vanuit eigen trauma een hele goede radar hebben voor gedrag dat aanvoelt als pesten, en zeker geen vertroebeld beeld.

Voor gedrag dat voor hun aanvoelt als pesten is het eerder ervaar ik. Zit wellicht ook in hoe je er zelf mee omgaat. De een trekt het zich veel meer aan dan de ander die wellicht weerbaarder is. Ik kom bijvoorbeeld uit een familie met veel roodharige mensen. Een nicht van mij ( nu ruim 50) heeft het er nog steeds over hoe erg zij ermee gepest is vroeger. Heel naar voor haar natuurlijk. Ik heb net zulk rood haar en kreeg daar als kind ook vaak opmerkingen over maar heb het totaal niet als pesten ervaren. 

Kersje schreef op 24-06-2024 om 17:07:

[..]

Je kunt het ook overdrijven en zo alles onder pestblindheid scharen als iemand een andere mening heeft.

niet alles is weg te schrijven onder een mening

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 21:00:

[..]

Zeker. Maar ik zie velen erg emotioneel reageren vaak vanuit eigen trauma, en dat kan je beeld soms wel vertroebelen. Wat neutraler naar de situatie kijken en het van beiden kanten bekijken kan geen kwaad ipv het uitsluitend vanuit 1 kant bekijken en veroordelen.

ik ken dit als goedpraten, niet als neutrale blik. in dit geval bedoel ik dan hé

Nick90 schreef op 25-06-2024 om 02:40:

[..]

Eh nee, als die 2 liever met elkaar optrekken doe je daar weinig aan, je kunt mensen niet dwingen om je leuk te vinden, zelfs niet als het familie is.

maar daar gaat het ook helemaal niet over. het gaat niet om leuk vinden. het gaat om fatsoen en dat als je als kinderen verplicht mee moet naar opa en oma (je hebt immers geen keus) dat het normaal is dat niemand buitengesloten wordt. daar hoeven geen warme gevoelens bij te zijn, je gedraagt je gewoon en sluit niemand buiten. je bent tot elkaar veroordeeld en je zet je egoïstische (pre) puberhoofd even in de kast voor het grotere geheel. en dat doe je zolang dat bezoekje duurt. daarna kun je weer je goddelijke gang gaan. 

rekening houden met elkaar enzo. maar blijkbaar mag je dat niet meer van mensen en kinderen vragen als ik de reacties hier zo lees.

Hoe de situatie precies bij oma en opa is weten we niet als er een hele horde kinderen rond loopt en de dochter van to kan ook kiezen om met andere te spelen zou ik dat stimuleren.
Maar als het alleen deze drie meisjes zijn vind ik het heel vreemd dat dit gedrag getolereerd wordt door de ouders en oma en opa.
Een verjaardag is een sociale gelegenheid en dan dien je je sociaal te gedragen en één kind buitensluiten is dat niet.
Als ik de oma was zou ik dat in mijn huis niet acepteren en zou ik eerst de kinderen en eventueel de ouders daar op aan spreken en ik zou spelletjes aan bieden die door meerdere personen gespeeld kunnen worden. Als gastvrouw/heer mag je hier best opletten en er wat van zeggen het is in mijn ogen normaal dat je er op let dat je gasten het naar hun zin hebben jong en oud.
Als to zou ik het dus ook bespreken met opa en oma.
Mogen de twee andere nichtjes dan nooit samen optrekken zeker wel maar daar maken ze maar buiten de verjaardagen om afspraken voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.