Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


Nick90 schreef op 24-06-2024 om 15:11:

[..]

Maar dan kun je toch ook stellen dat die twee nichtjes zich samen terugtrekken op eigen initiatief?

je maakt nu een grapje? of ben je serieus? ik heb namelijk oprecht geen idee hoe ik hierop moet reageren... 

Valeria schreef op 24-06-2024 om 14:01:

[..]

Nou ja, ik begrijp uit de beginpost dat het al ter sprake is gebracht bij de ouders van de nichtjes en dat die er niets mee doen. Misschien dat de meerderheid net als ik dan ook niet helemaal ziet hoe of waarom je die mensen dan nog moet gaan opvoeden en de hele tijd met je principes moet gaan zwaaien? (Misschien gaan ook de volwassenen zich dan verstoppen.)

Afgezien van het feit dat er voor mij nog heel veel informatie mist voordat ik zou kunnen stellen dat die hele familie een stel individuele egoïsten is en dat TO als enige deugt.


En iedereen maar klagen over de verruwing van de samenleving, zonder te begrijpen waar die vandaan komt. 

Als jouw kind het maar leuk heeft, wat boeit het dan verder, toch?

MamaE schreef op 24-06-2024 om 10:50:

Ik vind het geen oké gedrag om één iemand buiten te sluiten. Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar je gaat niet buitensluiten. Als je privé dingen wil bespreken, dan spreek je maar een keer bij iemand thuis af. Als er een grote groep kinderen is, krijg je sowieso wel vaak subgroepjes vanwege leeftijden en jongen/meisje. Je kunt een kind niet verplichten met iemand te spelen of een bepaalde activiteit te doen, maar je kunt wel als norm stellen dat er niemand buitengesloten mag worden.
Dus als iedereen gaat voetballen en één kind wil niet meedoen, dan is dat een eigen keuze. Maar als dat kind ook mee wil doen en de rest zegt 'dat mag niet, want wij willen zonder jou voetballen', dan vind ik dat onder pesten en buitensluiten vallen.
Ook als je steeds alleen maar dingen gaat doen voor twee personen.

Ik ga er nogal slecht op en ik vermoed dat de mensen die dit oké vinden het niet zelf hebben meegemaakt. Dat je op school niet op het klimrek mag omdat alle andere meisjes uit de klas daar al zitten en er dan 'geen plek' meer is (beter gezegd; geen plek wordt gemaakt) voor jou. En dat je steeds weg wordt gestuurd omdat er 'geheime dingen' worden besproken. Die dan iedereen mag horen, behalve jij.

Vraag je op je werk in de kantine altijd aan je collega's of het oké is als je erbij komt zitten? Ik niet. Je zit in een openbare ruimte, daar kunnen andere mensen ook bij komen zitten. Wil je dat niet, boek een vergaderruimte voor al je 'geheime shit'.

Het is geen leuk gedrag en er mag best wat van gezegd worden en duidelijk gemaakt worden wat het met een ander doet.
Het toestaan is misschien nog wel erger dan het zelf doen.

Ik denk zelf dat ook meespeelt hoe je het zelf ervaart en er mee omgaat, dat lees je al hier op het forum: wat de een ervaart als buitensluiten/pesten, ervaart de ander niet zo. 

Je schrijft dat mensen die het oké vinden het vermoedelijk zelf niet meegemaakt hebben met het klimrek als voorbeeld. Ik heb dat soort situaties ook meegemaakt maar het nooit als buitensluiten ervaren. Is het klimrek bezet of wilde kinderen even samen iets doen, ging ik toch gewoon wat anders doen, nooit met dat soort dingen gezeten.

 Met mijn eigen kinderen ook altijd gezegd; vragen of je mee mag doen mag altijd en nee is ook een antwoord. Dan kun je gaan zitten kniezen of je gaat wat anders doen wat ook leuk kan zijn. Kijk mag je het hele schooljaar 5 dagen per week helemaal nooit mee doen en is er verder niemand anders om mee te spelen en niks op het schoolplein aan speelmateriaal dan is het een ander verhaal maar dat is de situatie van TO ook niet. Ik neem aan dat ze niet wekelijks elke dag bij opa en oma zitten. 

Hier op het werk is de personeelskantine een openbare ruimte voor al het personeel toegankelijk.  Wil jij perse aan dat ene tafeltje zitten waar al mensen zitten die druk in gesprek zijn dan is het hier heel normaal dat je dat even vraagt. Dat zijn gewone normale beleefdheidsvormen hier die eigenlijk iedereen hanteert dus niet uitzonderlijk zijn. Gaat er niet om dat het gesprek "geheim" is, want dat is het eigenlijk nooit, maar het kan storend zijn om je ineens in andermans gesprekken te mengen omdat je er perse bij wilt zitten.

 

MammaE: "Ik ga er nogal slecht op en ik vermoed dat de mensen die dit oké vinden het niet zelf hebben meegemaakt. "

Dit denk ik ook mammaE. De reactie van Gingergirl onderstreept het wel. Ze legt de schuld van hoe het ervaren wordt bij het kind dat niet mee mag doen. Die moet het maar anders ervaren en niet zo kniezen. Duidelijk niet doorhebbend dat het doelgericht op de persoon kwetsend gedrag is als het structureel gebeurd wat zo is bij TO.  

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 15:55:

[..]

Ik denk zelf dat ook meespeelt hoe je het zelf ervaart en er mee omgaat, dat lees je al hier op het forum: wat de een ervaart als buitensluiten/pesten, ervaart de ander niet zo.

Je schrijft dat mensen die het oké vinden het vermoedelijk zelf niet meegemaakt hebben met het klimrek als voorbeeld. Ik heb dat soort situaties ook meegemaakt maar het nooit als buitensluiten ervaren. Is het klimrek bezet of wilde kinderen even samen iets doen, ging ik toch gewoon wat anders doen, nooit met dat soort dingen gezeten.

Met mijn eigen kinderen ook altijd gezegd; vragen of je mee mag doen mag altijd en nee is ook een antwoord. Dan kun je gaan zitten kniezen of je gaat wat anders doen wat ook leuk kan zijn. Kijk mag je het hele schooljaar 5 dagen per week helemaal nooit mee doen en is er verder niemand anders om mee te spelen en niks op het schoolplein aan speelmateriaal dan is het een ander verhaal maar dat is de situatie van TO ook niet. Ik neem aan dat ze niet wekelijks elke dag bij opa en oma zitten.

Hier op het werk is de personeelskantine een openbare ruimte voor al het personeel toegankelijk. Wil jij perse aan dat ene tafeltje zitten waar al mensen zitten die druk in gesprek zijn dan is het hier heel normaal dat je dat even vraagt. Dat zijn gewone normale beleefdheidsvormen hier die eigenlijk iedereen hanteert dus niet uitzonderlijk zijn. Gaat er niet om dat het gesprek "geheim" is, want dat is het eigenlijk nooit, maar het kan storend zijn om je ineens in andermans gesprekken te mengen omdat je er perse bij wilt zitten.

Ik vind het in het geval van TO op basis van dit verhaal heel duidelijk waar het hier over gaat. Dochter van TO is jarenlang dikke maatjes met haar nichtje, inclusief logeerpartijen en al. Ineens kan dochter van TO de rambam krijgen, wordt ze genegeerd en als stront behandeld, speelt dat nichtje alleen maar met haar andere nichtje en verstoppen ze zich samen zelfs voor haar. Dat is bijzonder kwetsend en asociaal gedrag naar dochter van TO toe. De interesses van kinderen kunnen veranderen, maar iemand waar je eerst zo close mee was zo als stront behandelen ik kan me daarvan niet voorstellen dat je daar niet tegen op wil treden en je kinderen niet wil bijbrengen dat je mensen niet zo gemeen kan behandelen. Dat iemand je niet (meer) ligt ok maar doe gewoon normaal en behandel andere mensen gewoon normaal. Zeker bij familiegelegenheden waar je het nu eenmaal met elkaar moet doen.

Ik zou dochter hier goed in bescherming tegen nemen en desnoods die krengen zelf keihard aanpakken als die ouders van hen er niets aandoen. Ik zou dochter niet meer in die situatie brengen en haar bijbrengen dat die krengen haar niet waard zijn en dat ze beter verdient (en ze hen dus ook lekker de rambam moet laten krijgen).

Dymo schreef op 24-06-2024 om 15:37:

[..]

En iedereen maar klagen over de verruwing van de samenleving, zonder te begrijpen waar die vandaan komt.

Als jouw kind het maar leuk heeft, wat boeit het dan verder, toch?

Je hebt het principe en je hebt de praktijk. TO heeft al aangekaart bij de betrokkenen dat het niet leuk is, en die denken er anders over. Wat kan ze nog meer doen dan, gaan preken over individualisme, egoïsme en de samenleving? Als het ter sprake brengen nu al niet werkt, dat dan helemaal niet.

En nogmaals, we missen informatie. De samenleving wordt er nu zelfs bijgehaald, terwijl de situatie heel anders kan zijn vanuit de andere meisjes gezien. Misschien zijn er wel 10 kinderen, misschien is de dochter een vervelend kind, misschien is er een niveau/interesseverschil tussen dochter en nichtjes, we weten het niet

Moederkareltje schreef op 24-06-2024 om 16:02:

MammaE: "Ik ga er nogal slecht op en ik vermoed dat de mensen die dit oké vinden het niet zelf hebben meegemaakt. "

Dit denk ik ook mammaE. De reactie van Gingergirl onderstreept het wel. Ze legt de schuld van hoe het ervaren wordt bij het kind dat niet mee mag doen. Die moet het maar anders ervaren en niet zo kniezen. Duidelijk niet doorhebbend dat het doelgericht op de persoon kwetsend gedrag is als het structureel gebeurd wat zo is bij TO.

Ik vind dat de reactie van Gingergirl helemaal niets onderstreept! Het legt wellicht bloot dat ouders op een andere manier naar bepaalde situaties kijken en dat lijkt mij vrij normaal.

Wat de 1 onder pesten en buitensluiten verstaat, ziet de ander het als een eigen identiteit ontwikkelen of opkomen voor zichzelf. En hoe ga je, als ouder, met bepaalde situaties om om je kind voor te bereiden op volwassen worden. En dan kunnen sommigen de zgn verharding vd maatschappij erbij halen, maar overdrijven is ook een kunst.


absor schreef op 24-06-2024 om 13:25:

[..]

Jij zegt een volwassene heeft de sociale vaardigheden als het goed is aangeleerd. Ja inderdaad en wanneer dan? In de jeugd toch zeker al en wat mij betreft al ruim voor de puberteit. Ikzelf en ook mijn kinderen wisten met elf al lang en breed dat uitsluiten niet mag en ook haarfijn wat pesten en uitsluiten is. Ik heb daar dan ook geen enkel begrip voor

Ik begrijp echt totaal niet dat de meerderheid hier dat wel heeft. Het verklaart overigens wel de individuele samenleving in NL is blijkbaar een echt heersende gedachten gang dat het belang van het ‘ikke’ boven het belang van de ander gaat.

Ik snap wat je bedoelt maar in alle eerlijkheid is dat natuurlijk net zo goed een "ikke" situatie boven het belang van een ander. De situatie van TO nemend:

Zij schreef gisteren: 

Wij zijn inderdaad ook altijd van bij opa en oma spelen we samen


Dat wij is dan denk ik zij en haar man want opa/oma en de andere 2 ouders denken er al heel anders over. Zij gaat op voorhand al ergens vanuit zodat het leuk is voor haar dochter. Of de nichtjes het dan nog leuk hebben boeit hun blijkbaar ook niet als hun dochter het maar leuk heeft. Nu heeft dochter het niet leuk want ze willen niet met haar spelen, ooit weleens aan die nichtjes gevraagd waarom dat is? Misschien is er wel iets voorgevallen wat zij niet weet. Dan kun je nichtjes wel als pestkoppen neerzetten maar of dat zo eerlijk is. Ik weet niet hoe vaak ze allemaal bij elkaar komen bij opa en oma, maar als dat zeer frequent is en dan eisen/verwachten dat de andere nichtjes altijd met jouw kind moeten spelen terwijl ze dat helemaal niet leuk vinden is dat dan niet ook erg "ikke"?

Maar goed laten we zeggen dat dochter van To voortaan altijd mee mag doen met nichtjes, is de situatie dan opgelost? Nee want dan is het leuk voor dochter van To maar niet voor de nichtjes en de kans dat dat de band ten goede komt is vrij klein, dan is de kans groot dat nichtjes voortaan niet meer meekomen of dat hun ouders op een andere dag naar opa en oma gaan en dan zal dochter van TO zich alsnog zelf moeten vermaken. Grote kans dat het een tijdelijke situatie is waarbij de een wat meer naar de ander trekt dat hoeft geen drama te zijn, ook niet voor dochter van To.

Kersje schreef op 24-06-2024 om 16:11:

[..]

Ik vind dat de reactie van Gingergirl helemaal niets onderstreept! Het legt wellicht bloot dat ouders op een andere manier naar bepaalde situaties kijken en dat lijkt mij vrij normaal.

Wat de 1 onder pesten en buitensluiten verstaat, ziet de ander het als een eigen identiteit ontwikkelen of opkomen voor zichzelf. En hoe ga je, als ouder, met bepaalde situaties om om je kind voor te bereiden op volwassen worden. En dan kunnen sommigen de zgn verharding vd maatschappij erbij halen, maar overdrijven is ook een kunst.


Er zijn twee verschillende situaties waar hier het onderscheid niet in lijkt gezien te worden. Pestblindheid. Bewust structureel iemand op de persoon buitensluiten en buitensluiten omdat er toevallig al door een groepje van een andere school zeerover op het vlot wordt gespeeld. Dan worden Piet karel en Tim ook buitengesloten en niet alleen ans

Moederkareltje schreef op 24-06-2024 om 16:02:

MammaE: "Ik ga er nogal slecht op en ik vermoed dat de mensen die dit oké vinden het niet zelf hebben meegemaakt. "

Dit denk ik ook mammaE. De reactie van Gingergirl onderstreept het wel. Ze legt de schuld van hoe het ervaren wordt bij het kind dat niet mee mag doen. Die moet het maar anders ervaren en niet zo kniezen. Duidelijk niet doorhebbend dat het doelgericht op de persoon kwetsend gedrag is als het structureel gebeurd wat zo is bij TO.

Ook helemaal eens met deze reactie. Ook al klikt het niet meer tussen kinderen dat rechtvaardigt wat mij betreft, nooit maar dan ook nooit om een ander kind zo te gaan behandelen. Nooit.

Moederkareltje schreef op 24-06-2024 om 16:15:

[..]

Er zijn twee verschillende situaties waar hier het onderscheid niet in lijkt gezien te worden. Pestblindheid. Bewust structureel iemand op de persoon buitensluiten en buitensluiten omdat er toevallig al door een groepje van een andere school zeerover op het vlot wordt gespeeld. Dan worden Piet karel en Tim ook buitengesloten en niet alleen ans

Of je bent ontzettend aan het projecteren door vervelende (en onverwerkte?) ervaringen uit het verleden of je begrijpt totaal mijn post niet.

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 16:07:

[..]

Ik vind het in het geval van TO op basis van dit verhaal heel duidelijk waar het hier over gaat. Dochter van TO is jarenlang dikke maatjes met haar nichtje, inclusief logeerpartijen en al. Ineens kan dochter van TO de rambam krijgen, wordt ze genegeerd en als stront behandeld, speelt dat nichtje alleen maar met haar andere nichtje en verstoppen ze zich samen zelfs voor haar. Dat is bijzonder kwetsend en asociaal gedrag naar dochter van TO toe. De interesses van kinderen kunnen veranderen, maar iemand waar je eerst zo close mee was zo als stront behandelen ik kan me daarvan niet voorstellen dat je daar niet tegen op wil treden en je kinderen niet wil bijbrengen dat je mensen niet zo gemeen kan behandelen. Dat iemand je niet (meer) ligt ok maar doe gewoon normaal en behandel andere mensen gewoon normaal. Zeker bij familiegelegenheden waar je het nu eenmaal met elkaar moet doen.

Ik zou dochter hier goed in bescherming tegen nemen en desnoods die krengen zelf keihard aanpakken als die ouders van hen er niets aandoen. Ik zou dochter niet meer in die situatie brengen en haar bijbrengen dat die krengen haar niet waard zijn en dat ze beter verdient (en ze hen dus ook lekker de rambam moet laten krijgen).

Maar je weet toch helemaal niet alle details. Ik vind al je conclusies wel erg voorbarig hoor.

"ineens" de rambam krijgen: is er weleens met die nichtjes gepraat waarom zij zo doen? Nee, althans dat lees ik nergens. Misschien is het wel heel vriendelijk gevraagd en blijft dochter van To zich maar opdringen ( weten we niet, maar zou kunnen) of is er iets voorgevallen ( weten we niet maar zou kunnen). Dat weglopen/verstoppen kan dus een reden hebben i.p.v. het te veroordelen zou ik het eerste eens uitzoeken i.p.v. al meteen conclusies te trekken. Jij noemt het gemeen terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn. 

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 16:16:

[..]

Ook helemaal eens met deze reactie. Ook al klikt het niet meer tussen kinderen dat rechtvaardigt wat mij betreft, nooit maar dan ook nooit om een ander kind zo te gaan behandelen. Nooit.

Maar we weten niet hoe erg het is. De andere twee hebben zich minstens een keer verstopt. (Dat doen ze vast niet heel vaak, want dan ben je door je verstopplekken heen.) Een keer verstoppen is niet erg. En op andere momenten mag ze niet meekletsen.

We weten niet of in voorgaande jaren juist het andere nichtje er voor spek en bonen bijhing, omdat TO hele erg ingezet had op contact tussen de nu 11-jarigen. We weten niet zoveel behalve dat het meisje nu een paar keer niet mee mocht doen. We weten niet eens of ze 2 keer niet mee mocht kletsen en 8 keer wel. 

Kersje schreef op 24-06-2024 om 16:36:

[..]

Of je bent ontzettend aan het projecteren door vervelende (en onverwerkte?) ervaringen uit het verleden of je begrijpt totaal mijn post niet.

Kersje "Wat de 1 onder pesten en buitensluiten verstaat, ziet de ander het als een eigen identiteit ontwikkelen of opkomen voor zichzelf."



Als dit gaat over dat andere kindjes Tom Piet en karel allemaal niet mee mogen doen want we zijn samen bezig. Maar alleen Ans mag niet meedoen is pesten. Niet opkomen voor jezelf en een eigen identiteit ontwikkelen in mijn ogen. Of jawel een eigen identiteit ontwikkelen, namelijk een nare.

Gingergirl schreef op 24-06-2024 om 16:40:

[..]

Maar je weet toch helemaal niet alle details. Ik vind al je conclusies wel erg voorbarig hoor.

"ineens" de rambam krijgen: is er weleens met die nichtjes gepraat waarom zij zo doen? Nee, althans dat lees ik nergens. Misschien is het wel heel vriendelijk gevraagd en blijft dochter van To zich maar opdringen ( weten we niet, maar zou kunnen) of is er iets voorgevallen ( weten we niet maar zou kunnen). Dat weglopen/verstoppen kan dus een reden hebben i.p.v. het te veroordelen zou ik het eerste eens uitzoeken i.p.v. al meteen conclusies te trekken. Jij noemt het gemeen terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn.

Ik ga uiteraard uit van het verhaal van TO. Wat er ook is voorgevallen tussen hen, ik vind dat je iemand zo nooit mag behandelen en dat de schuld niet mag worden gelegd bij degene die ineens respectloos aan de kant wordt gezet en wordt genegeerd na een jarenlange hechte band. 

En dat vragen aan de nichtjes is denk ik eerder wat voor de ouders daarvan en niet aan TO, maar die willen er volgens het verhaal van TO niets aan doen. Ik zou dat overigens sowieso niet doen. Dochter van TO kan beter de eer aan zichzelf houden (het is immers duidelijk dat ze haar niet meer moeten), bij hen lekker wegblijven en spelen met andere wel leuke kinderen die haar wel waard zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.