Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


Kersje schreef op 23-06-2024 om 13:17:

[..]

Waarom zou je dit doen, zo geforceerd? Kan best dat er niets aan de hand is dan en het klikt, maar niet als oudere nicht er daarna weer bij is. Ook (pre) pubers mogen toch zelf bepalen met wie ze wel/niet omgaan of spelen of is men verplicht met iedereen te spelen als men nicht/neef is? Jij, als volwassene, mag toch ook zelf bepalen met welk familielid je wel/niet iets samen doet of misschien wel helemaal nooit?

De kinderen zijn geen 3/4/5 meer hè, maar ontwikkelen op deze leeftijd ook gewoon hun eigen voorkeuren die zich niet meer (of minder) laten sturen.

Nee hoor, ik vind dit niet geforceerd, maar gewoon een gezellige uitnodiging de deur uit doen: win win.

Gewoon een goede manier om op een ongedwongen manier de dynamiek wat positiever te krijgen. Een leuke uitje plannen.

Ik heb er toch wel een beetje moeite mee dat één kind wordt buitengesloten. Bij de volwassenen wordt toch ook niet één tante genegeerd, omdat ze toevallig andere interesses heeft? Je kunt kinderen best leren een beetje socialer naar elkaar toe te zijn. Tuurlijk mogen ze hun eigen vriendinnetjes kiezen, maar als je als nichtjes bij opa en oma bent, is het niet leuk als er eentje buiten valt. Diegene heeft ook niet de keuze om iemand anders op te zoeken, dus zit dan maar te kleuren of kralen te rijgen in haar eentje. 
Een van mijn beste vriendinnen heeft een dochter die maar een paar maanden scheelt met die van mij. Die twee konden best leuk spelen samen, behalve als er een bepaald ander meisje bij was. Dan waren die twee ook altijd ineens weg en bleef mijn dochter alleen zitten. Als ik dat merkte, ging ik met dochter naar huis. Zij had het dan niet meer naar haar zin en waarom zou ik haar dwingen ergens te zijn waar ze zich niet welkom voelde? Dat heeft wel eens tot discussies geleid met mijn vriendin. Toen de meisjes ouder werden, nam ik mijn dochter gewoon niet meer mee. 
Als opa en oma dichtbij wonen, zou ik gewoon even met dochter daarheen gaan als er iets te vieren is. En heeft ze het niet meer naar haar zin, dan gewoon lekker wegwezen. Je wilt zelf toch ook niet ergens zitten waar je buitengesloten en genegeerd wordt? En dat zou ik dan ook tegen de ouders van de nichtjes zeggen. Niet aanvallend, maar constaterend. "Ze heeft geen aansluiting en heeft het niet naar haar zin. We gaan ergens heen waar ze het wel leuk heeft. Doei."

Kersje schreef op 23-06-2024 om 13:17:

[..]

Waarom zou je dit doen, zo geforceerd? Kan best dat er niets aan de hand is dan en het klikt, maar niet als oudere nicht er daarna weer bij is. 

Ik denk dat het dan precies weer zoals nu gaat als de oudere nicht erbij is. Misschien zelfs wel met meer rechtvaardiging, want het andere nichtje heeft al een keer extra met de dochter gespeeld.
Mijn zusje was heel erg zoals het nichtje. Dat krijg je er niet uit met een keer extra afspreken (ik ken nog iemand van 50 die dit deed). Aangenomen dat het jongste nichtje degene is die de afzondering initieert? Het kan natuurlijk ook de oudste zijn, maar anders kun je waarschijnlijk alleen maar wachten tot de oudste het zat is. Hoe oud is die?

Dymo schreef op 23-06-2024 om 15:10:

Ik heb er toch wel een beetje moeite mee dat één kind wordt buitengesloten. Bij de volwassenen wordt toch ook niet één tante genegeerd, omdat ze toevallig andere interesses heeft? Je kunt kinderen best leren een beetje socialer naar elkaar toe te zijn. Tuurlijk mogen ze hun eigen vriendinnetjes kiezen, maar als je als nichtjes bij opa en oma bent, is het niet leuk als er eentje buiten valt. Diegene heeft ook niet de keuze om iemand anders op te zoeken, dus zit dan maar te kleuren of kralen te rijgen in haar eentje.
Een van mijn beste vriendinnen heeft een dochter die maar een paar maanden scheelt met die van mij. Die twee konden best leuk spelen samen, behalve als er een bepaald ander meisje bij was. Dan waren die twee ook altijd ineens weg en bleef mijn dochter alleen zitten. Als ik dat merkte, ging ik met dochter naar huis. Zij had het dan niet meer naar haar zin en waarom zou ik haar dwingen ergens te zijn waar ze zich niet welkom voelde? Dat heeft wel eens tot discussies geleid met mijn vriendin. Toen de meisjes ouder werden, nam ik mijn dochter gewoon niet meer mee.
Als opa en oma dichtbij wonen, zou ik gewoon even met dochter daarheen gaan als er iets te vieren is. heeft ze het niet meEner naar haar zin, dan gewoon lekker wegwezen. Je wilt zelf toch ook niet ergens zitten waar je buitengesloten en genegeerd wordt? En dat zou ik dan ook tegen de ouders van de nichtjes zeggen. Niet aanvallend, maar constaterend. "Ze heeft geen aansluiting en heeft het niet naar haar zin. We gaan ergens heen waar ze het wel leuk heeft. Doei."

Toch vind ik het lastig Dymo. To en haar dochter gaan daar heen voor opa en oma dat is het doel van het bezoek. En de ene keer speel je wel met de aanwezige neefjes/ nichtjes en soms ook niet. Als er 3 meiden zijn dan zijn ze dus verplicht altijd met elkaar op te trekken.  Eisen dat iemand verplicht met jou speelt vind ik ook niet zo sociaal. Alsof het andermans plicht is het  jouw kind naar de zin te maken, als je dat opdringt dan heeft jouw kind het misschien leuk maar de ander weer niet dus ja.... Leren dat het niet altijd gaat zoals je zou willen hoort ook bij het leven. Elke keer als kind het niet leuk vind weggaan en het zo oplossen, ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. Daarmee bevestig je denk ik alleen maar aan je kind dat de ander het niet goed gedaan heeft terwijl het niet zo zwart wit is. 

Je wilt zelf toch ook niet ergens zitten waar je buitengesloten en genegeerd wordt

nee dat klopt; als ik ergens op visite zit en er is niet 1 persoon die tegen me praat dan is dat niet leuk, echter heb ik dat nog nooit meegemaakt en in dit topic speelt dat ook niet. de nichtjes van to willen samen wat doen, dan zijn er nog genoeg mensen aanwezig met wie je kunt praten toch? Op visite gaan is niet hetzelfde als een speelafspraak.

ik had het onlangs op de verjaardag van 1 van mijn zwagers; borrelen + bbq oftewel we zaten er wel even. Mijn dochter is van dezelfde leeftijd als hun kleindochter, en schoonzus had bedacht dat Gingerdochter wel met haar kleindochter kon spelen/ knutselen. Gingerdochter ging toch echt veel liever voetballen met de grote jongens.  Schoonzus beledigd want nu was het niet leuk voor hun kleindochter. Dat Gingerdochter geen leuke tijd zou hebben met knutselen was blijkbaar niet belangrijk...

Hier in huis is de regel hoe meer zielen hoe meer vreugd en er wordt niemand buitengesloten.  Dat was altijd de afspraak en duidelijk.  Er mag niet gepest en niet genegeerd.
Ook hier veel nichtjes en neefjes en ik heb een schoonzus die vind dat kinderen zelf mogen beslissen met wie ze spelen en vind het wel goed als 1 kind buiten de boot valt.   Nee ik niet en in mijn huis en bij oma en op familieweekenden speel je met iedereen.  En als je geen zin hebt om te spelen dan ga je bij de volwassenen zitten of zelf wat spelen.  Maar wel met jantje en pietje mag niet meedoen is is gewoon verboden van kleins af aan

je familie kies je niet die krijg je en daar doe je het gewoon mee.   Als het niet klikt prima dan spreek je verder niets af later maar als je elkaar bij oma ziet dan negeer je als volwassene toch ook niemand?

absor schreef op 23-06-2024 om 16:01:

Hier in huis is de regel hoe meer zielen hoe meer vreugd en er wordt niemand buitengesloten. Dat was altijd de afspraak en duidelijk. Er mag niet gepest en niet genegeerd.
Ook hier veel nichtjes en neefjes en ik heb een schoonzus die vind dat kinderen zelf mogen beslissen met wie ze spelen en vind het wel goed als 1 kind buiten de boot valt. Nee ik niet en in mijn huis en bij oma en op familieweekenden speel je met iedereen. En als je geen zin hebt om te spelen dan ga je bij de volwassenen zitten of zelf wat spelen. Maar wel met jantje en pietje mag niet meedoen is is gewoon verboden van kleins af aan

je familie kies je niet die krijg je en daar doe je het gewoon mee. Als het niet klikt prima dan spreek je verder niets af later maar als je elkaar bij oma ziet dan negeer je als volwassene toch ook niemand?

Ligt misschien ook aan de setting. Schoonouders zijn hier overleden maar mijn man heeft 8 broers/ zussen en partners en hun kinderen. Kortom volle bak. Bij binnenkomst groet je uiteraard iedereen maar lang niet iedereen spreek je daarna. Met de een heb je meer dan de ander waardoor je met de een druk zit te praten omdat je veel dezelfde interesses hebt en met een ander zelden omdat je geen raakvlakken hebt. En dat is bij neefjes en nichtjes niet anders.

absor schreef op 23-06-2024 om 16:01:


Ook hier veel nichtjes en neefjes en ik heb een schoonzus die vind dat kinderen zelf mogen beslissen met wie ze spelen en vind het wel goed als 1 kind buiten de boot valt. 

Hoe gaat dat dan, want je hebt met veel kinderen toch altijd meerdere groepjes, vanwege de leeftijden? En dan is het toch altijd anders dan als er maar 3 kinderen zijn?
Als hier alle neefjes en nichtjes er zijn, dan zijn er 7, maar dan wordt er vanwege de leeftijden en jongen/meisje niet heel veel samen gedaan. Ook niemand expres buitengesloten (wel weggestuurd als iets verstoord wordt), maar er worden zeker ook dingen alleen gedaan.

Ik vind het wel apart hoor, dat er zoveel forummers zijn die het normaal vinden en er niets van zouden zeggen.

Het gaat om 11-jarige nichtjes die al jarenlang goed bevriend zijn, tot heel wat logeerpartijtjes aan toe. Dan opeens verkiest een van de nichtjes een ouder nichtje en wordt de ander buitengesloten, tot stiekem wegsluipen en verstoppen aan toe. Ik vind dat nogal grillig en onaardig gedrag. En dat is niet erg, kinderen mogen fouten maken, maar ik vind dat een 11-jarige dan wel gecorrigeerd moet worden.

Tijd om een logeerpartijtje met je oudere nichtje te organiseren zou ik zeggen, maar bij oma doe je gewoon leuk tegen allebei.

Moxxie schreef op 23-06-2024 om 17:40:

Ik vind het wel apart hoor, dat er zoveel forummers zijn die het normaal vinden en er niets van zouden zeggen.

Het gaat om 11-jarige nichtjes die al jarenlang goed bevriend zijn, tot heel wat logeerpartijtjes aan toe. Dan opeens verkiest een van de nichtjes een ouder nichtje en wordt de ander buitengesloten, tot stiekem wegsluipen en verstoppen aan toe. Ik vind dat nogal grillig en onaardig gedrag. En dat is niet erg, kinderen mogen fouten maken, maar ik vind dat een 11-jarige dan wel gecorrigeerd moet worden.

Tijd om een logeerpartijtje met je oudere nichtje te organiseren zou ik zeggen, maar bij oma doe je gewoon leuk tegen allebei.

Omdat het wellicht ook helemaal niet zo erg is als gesteld wordt. Het is maar net hoe zwaar je het op vat of er wat luchtiger in staat.  Het stiekem wehsluipen en verstoppen klinkt inderdaad heel naar. Echter zijn wij er niet bij geweest. Misschien is er wel eerlijk gezegd wij willen even samen praten en bleef de ander zich opdringen. We weten het niet. De een vind dat iedereen met iedereen om moet gaan, de ander niet omdat het vaak niet werkt. 

Of iets als pesten ervaren wordt, kan erg afhangen van hoe iemand er tegenaan kijkt. Toen mijn dochter 10 jaar werd ik door een moeder van een klasgenootje onderhouden over dat mijn dochter haar dochter zo pestte. Toen ik met mijn dochter daarover in gesprek ging, vond mijn dochter dat ze door dat klasgenootje werd gepest, want klasgenootje claimde haar, dochter mocht met niemand anders spelen. En mijn dochter vond het spelen met haar ook niet leuk, dus probeerde ze er wel vandoor te gaan op het schoolplein. Wat als pesten werd ervaren door klasgenootje. In feite deden ze geen van beide prettig tegen elkaar 
Hier is nog een derde in het spel, die weer voor een andere dynamiek kan zorgen.

Day stiekeme en dat verstoppen daar zou ik zeker wat van zeggen. Dat is flauw niet oké. 
Heb dan het lef om te zeggen "we spelen vandaag liever met elkaar". Geen leuke boodschap maar wel respectvoller.

Hoeveel kleinkinderen lopen er bij dergelijke gelegenheden in totaal rond? En die andere 2 meiden zijn ook nichtjes van elkaar of zijn dat zusjes?

Bij de familieverjaardagen en dergelijke die ik ken, liepen er vaak meerdere kinderen rond en de een trekt dan meer met de een op en de ander met een ander. Als er maar 3 kinderen op zo’n gelegenheid rondlopen, zou ik het misschien ook als buitensluiten ervaren, maar als er meer zijn, kan je dochter misschien met een ander aansluiting zoeken?

Gingergirl schreef op 23-06-2024 om 16:00:

[..]

Toch vind ik het lastig Dymo. To en haar dochter gaan daar heen voor opa en oma dat is het doel van het bezoek. En de ene keer speel je wel met de aanwezige neefjes/ nichtjes en soms ook niet. Als er 3 meiden zijn dan zijn ze dus verplicht altijd met elkaar op te trekken. Eisen dat iemand verplicht met jou speelt vind ik ook niet zo sociaal. Alsof het andermans plicht is het jouw kind naar de zin te maken, als je dat opdringt dan heeft jouw kind het misschien leuk maar de ander weer niet dus ja.... Leren dat het niet altijd gaat zoals je zou willen hoort ook bij het leven. Elke keer als kind het niet leuk vind weggaan en het zo oplossen, ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. Daarmee bevestig je denk ik alleen maar aan je kind dat de ander het niet goed gedaan heeft terwijl het niet zo zwart wit is.

Je wilt zelf toch ook niet ergens zitten waar je buitengesloten en genegeerd wordt

nee dat klopt; als ik ergens op visite zit en er is niet 1 persoon die tegen me praat dan is dat niet leuk, echter heb ik dat nog nooit meegemaakt en in dit topic speelt dat ook niet. de nichtjes van to willen samen wat doen, dan zijn er nog genoeg mensen aanwezig met wie je kunt praten toch? Op visite gaan is niet hetzelfde als een speelafspraak.

ik had het onlangs op de verjaardag van 1 van mijn zwagers; borrelen + bbq oftewel we zaten er wel even. Mijn dochter is van dezelfde leeftijd als hun kleindochter, en schoonzus had bedacht dat Gingerdochter wel met haar kleindochter kon spelen/ knutselen. Gingerdochter ging toch echt veel liever voetballen met de grote jongens. Schoonzus beledigd want nu was het niet leuk voor hun kleindochter. Dat Gingerdochter geen leuke tijd zou hebben met knutselen was blijkbaar niet belangrijk...

De dochter van TO ging naar opa en oma met het idee gezellig met haar nichtjes te spelen. Met het ene nichtje had ze het tot voor kort altijd gezellig gehad. Ineens sluipt dat nichtje weg en moet dochter van TO maar bij de volwassenen gaan zitten. Saai. In jouw geval had de kleindochter van je schoonzus ook kunnen gaan voetballen. Voor dochter van TO was er verder niks anders te doen, er waren zo te lezen geen andere kinderen. Het is inderdaad niet hetzelfde als een speelafspraak. Bij een speelafspraak kies je zelf met wie je wilt spelen, ga je naar familie dan is het niet leuk als er eentje wordt buitengesloten. Ik vind leren dat het niet altijd gaat zoals je zou willen prima, tegelijk vind ik dat leren dat je in een bepaalde setting sociaal moet vertonen nog belangrijker. 

Dymo schreef op 23-06-2024 om 15:10:

Ik heb er toch wel een beetje moeite mee dat één kind wordt buitengesloten. Bij de volwassenen wordt toch ook niet één tante genegeerd, omdat ze toevallig andere interesses heeft? Je kunt kinderen best leren een beetje socialer naar elkaar toe te zijn. Tuurlijk mogen ze hun eigen vriendinnetjes kiezen, maar als je als nichtjes bij opa en oma bent, is het niet leuk als er eentje buiten valt. Diegene heeft ook niet de keuze om iemand anders op te zoeken, dus zit dan maar te kleuren of kralen te rijgen in haar eentje.
Een van mijn beste vriendinnen heeft een dochter die maar een paar maanden scheelt met die van mij. Die twee konden best leuk spelen samen, behalve als er een bepaald ander meisje bij was. Dan waren die twee ook altijd ineens weg en bleef mijn dochter alleen zitten. Als ik dat merkte, ging ik met dochter naar huis. Zij had het dan niet meer naar haar zin en waarom zou ik haar dwingen ergens te zijn waar ze zich niet welkom voelde? Dat heeft wel eens tot discussies geleid met mijn vriendin. Toen de meisjes ouder werden, nam ik mijn dochter gewoon niet meer mee.
Als opa en oma dichtbij wonen, zou ik gewoon even met dochter daarheen gaan als er iets te vieren is. En heeft ze het niet meer naar haar zin, dan gewoon lekker wegwezen. Je wilt zelf toch ook niet ergens zitten waar je buitengesloten en genegeerd wordt? En dat zou ik dan ook tegen de ouders van de nichtjes zeggen. Niet aanvallend, maar constaterend. "Ze heeft geen aansluiting en heeft het niet naar haar zin. We gaan ergens heen waar ze het wel leuk heeft. Doei."

Mooi advies. Hier ben ik het helemaal mee eens. 

kenfan schreef op 23-06-2024 om 11:39:

Ik zie het ook niet als pesten. Laat staan dat je zulke jongke kinderen als krengen bestempelt. Vind ik sowieso wel een merkwaardige woordkeus. Dochter van TO is 11, de andere nichtjes zijn ouder, dus zitten waarschijnlijk al op de middelbare school. Tsja, dat zijn echt twee heel verschillende werelden waardoor je elkaar even niet veel meer te vertellen hebt. Dat die twee oudere meisjes liever met elkaar optrekken is niet zo gek. De manier waarop ze het doen kun je iets van zeggen. Je zou ook met alle kinderen een gezelschapspelletje kunnen doen om eea in goede banen te leiden en het voor je dochter weer wat leuker te maken.

Van dikke maatjes wordt kind van TO ineens genegeerd, ze verstoppen zich voor haar, etc. Dat vind ik gewoon pesten en bovendien krengerig en asociaal gedrag. Ik kan er niets mooiers van maken. Het is aan to om haar dochter daartegen te beschermen als het voor haar neus gebeurt en die andere kinderen worden daarin niet gecorrigeerd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.