Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten door nichtje (11)


Twee van 11
En 1 is ouder.

Gingergirl schreef op 23-06-2024 om 11:26:

[..]

Maar is het echt bedoeld als pesten? Dat weten we niet. Misschien klikt het gewoon niet meer met de dochter van TO en willen ze liever samen wat doen en gaan ze er daarom vandoor/ verstoppen omdat zij het misschien niet door heeft en er maar achter aan blijft lopen. Net wat Watertoren zegt; het verplichten werkt ook niet.

Ik lees vooral in het bericht van TO dat het altijd leuk was, maar ze ineens wordt buitengesloten en dat voelt natuurlijk niet leuk.

De vraag is waarom: is er wat voorgevallen? Is er niks voorgevallen dat wordt ze dus bewust buitengesloten en dat is pestgedrag. En dat is niet leuk voor je dochter.

Her vervelendste vind ik nog dat die ouders het wegwuiven voor TO. Die ouders zouden het toch ook vervelend vinden als ze ineens worden buitengesloten en genegeerd op familiebijeenkomsten? Dus het inlevingsvermogen lijkt er niet te zijn bij die ouders.

Dus met je dochter overleggen of ze zelf een idee heeft om het toch leuk te hebben?

Maar ook in de gaten houden of ze er niet te onzeker door wordt.

Vajen

Vajen

23-06-2024 om 12:33 Topicstarter

Wat fijn zoveel adviezen en om het even van alle kanten te bekijken. Een vriendinnetje meenemen is een heel goed idee, dat gaan we proberen. 
Wij zijn inderdaad ook altijd van bij opa en oma spelen we samen, daarom stonden we ook even raar te kijken naar deze nieuwe situatie. Lastig als je daar als volwassenen niet hetzelfde over denkt.
Bedankt voor het delen van jullie gedachten!

BritgetJones007 schreef op 23-06-2024 om 12:21:

[..]

Ik lees vooral in het bericht van TO dat het altijd leuk was, maar ze ineens wordt buitengesloten en dat voelt natuurlijk niet leuk.

De vraag is waarom: is er wat voorgevallen? Is er niks voorgevallen dat wordt ze dus bewust buitengesloten en dat is pestgedrag. En dat is niet leuk voor je dochter.

Her vervelendste vind ik nog dat die ouders het wegwuiven voor TO. Die ouders zouden het toch ook vervelend vinden als ze ineens worden buitengesloten en genegeerd op familiebijeenkomsten? Dus het inlevingsvermogen lijkt er niet te zijn bij die ouders.

Dus met je dochter overleggen of ze zelf een idee heeft om het toch leuk te hebben?

Maar ook in de gaten houden of ze er niet te onzeker door wordt.

Voor To en haar dochter voelt het als " ineens", misschien voelt nichtje het wel heel anders. De ontwikkeling gaat ook hard op die leeftijd waardoor een klik weg kan zijn/ interesses veranderen. Verschil is er ook tussen 1 op 1 situaties waarin de klik anders kan zijn dan op bijeenkomsten met meerdere mensen, dan is dat oudere nichtje die ze minder vaak ziet weer leuk om mee om te gaan. Buitengesloten en genegeerd, nee nichtjes willen gewoon even samen wat doen, niet zwaarder maken dan het is. Als je het gaat afdwingen dat ze perse wat met zn drietjes moeten gaan doen, dan wordt het er meestal niet leuker op is mijn ervaring.

Gingergirl schreef op 23-06-2024 om 12:44:

[..]

Voor To en haar dochter voelt het als " ineens", misschien voelt nichtje het wel heel anders. De ontwikkeling gaat ook hard op die leeftijd waardoor een klik weg kan zijn/ interesses veranderen. Verschil is er ook tussen 1 op 1 situaties waarin de klik anders kan zijn dan op bijeenkomsten met meerdere mensen, dan is dat oudere nichtje die ze minder vaak ziet weer leuk om mee om te gaan. Buitengesloten en genegeerd, nee nichtjes willen gewoon even samen wat doen, niet zwaarder maken dan het is. Als je het gaat afdwingen dat ze perse wat met zn drietjes moeten gaan doen, dan wordt het er meestal niet leuker op is mijn ervaring.

Hier ben ik het wel mee eens, afdwingen met elkaar te spelen gaat het er waarschijnlijk niet leuker op maken. Familie moet je het er maar mee doen, vrienden kun je kiezen. Ook als volwassene kun je het met het ene familielid beter vinden dan met het andere, zo werkt het ook met neven/nichtjes als ze wat ouder worden en gaan (pre)puberen.

Ik zou dus in het vervolg ook een vriendinnetje meenemen als dat mogelijk is.

Komen jullie ook wel eens bij opa en oma als er geen nichtjes of neefjes zijn? Hoe vermaakt je dochter zich dan? Vriendinnetje meenemen is natuurlijk gezellig, maar zou ik ook niet altijd doen. Misschien kun je iets meenemen waarmee ze zichzelf kan vermaken?

misschien kan je dat nichtje die ook 11 is weer eens een op een uitnodigen om te spelen. Zonder die oudere nicht om te kijken of het dan wel weer klikt. Kan zijn dan nichtje van 11 stoer wil gaan doen als oudere nichtje er ook is en een op een alles nog Koek en ei is. 

Vajen schreef op 23-06-2024 om 12:33:

Wat fijn zoveel adviezen en om het even van alle kanten te bekijken. Een vriendinnetje meenemen is een heel goed idee, dat gaan we proberen.
Wij zijn inderdaad ook altijd van bij opa en oma spelen we samen, daarom stonden we ook even raar te kijken naar deze nieuwe situatie. Lastig als je daar als volwassenen niet hetzelfde over denkt.
Bedankt voor het delen van jullie gedachten!

Puur uit interesse; waarom zou je dit van te voren al zo opleggen/ bepalen voor je kind en eventuele aanwezige neefjes/ nichtjes? Schep je dan niet al een bepaalde verwachting bij je dochter die er vanuit gaat dat er wel met haar gespeeld gaat worden. Dan valt het erg tegen als het niet gebeurd.

Ik bedoel daarmee, waarom mogen ze dat zelf niet bepalen? Ze moeten al verplicht mee en krijgen dan ook nog soort van opgelegd dat ze perse samen moeten spelen. Kan bv toch ook voorkomen dat een kind helemaal geen zin heeft om met een ander te spelen en liever gaat lezen of kleuren, dan is dat toch ook prima. Misschien ook handig om in te zetten op je dochter dat ze zichzelf kan vermaken ipv afhankelijk te zijn daarin van aanwezige nichtjes of meegenomen vriendinnetjes. Ik weet niet hoe vaak het voorkomt maar een vriendinnetje zal ook niet altijd mee kunnen.

Moederkareltje schreef op 23-06-2024 om 13:04:

misschien kan je dat nichtje die ook 11 is weer eens een op een uitnodigen om te spelen. Zonder die oudere nicht om te kijken of het dan wel weer klikt. Kan zijn dan nichtje van 11 stoer wil gaan doen als oudere nichtje er ook is en een op een alles nog Koek en ei is.

Waarom zou je dit doen, zo geforceerd? Kan best dat er niets aan de hand is dan en het klikt, maar niet als oudere nicht er daarna weer bij is. Ook (pre) pubers mogen toch zelf bepalen met wie ze wel/niet omgaan of spelen of is men verplicht met iedereen te spelen als men nicht/neef is? Jij, als volwassene, mag toch ook zelf bepalen met welk familielid je wel/niet iets samen doet of misschien wel helemaal nooit?

De kinderen zijn geen 3/4/5 meer hè, maar ontwikkelen op deze leeftijd ook gewoon hun eigen voorkeuren die zich niet meer (of minder) laten sturen.

Kersje schreef op 23-06-2024 om 13:17:

[..]

Waarom zou je dit doen, zo geforceerd? Kan best dat er niets aan de hand is dan en het klikt, maar niet als oudere nicht er daarna weer bij is. Ook (pre) pubers mogen toch zelf bepalen met wie ze wel/niet omgaan of spelen of is men verplicht met iedereen te spelen als men nicht/neef is? Jij, als volwassene, mag toch ook zelf bepalen met welk familielid je wel/niet iets samen doet of misschien wel helemaal nooit?

Omdat het gezellig is voor je kind om weer even met haar vriendin te zijn. Ik gun mijn kind een fijne tijd. Ik vind er niks geforceerds aan. Gewoon een andere samenstelling van bijeenkomen af en toe. Ik laat mijn man ook wel eens thuis als ik naar mijn moeder ga. Is er toch weer even een ander soort contact dan met man erbij. 

Moederkareltje schreef op 23-06-2024 om 13:21:

[..]

Omdat het gezellig is voor je kind om weer even met haar vriendin te zijn. Ik gun mijn kind een fijne tijd. Ik vind er niks geforceerds aan. Gewoon een andere samenstelling van bijeenkomen af en toe. Ik laat mijn man ook wel eens thuis als ik naar mijn moeder ga. Is er toch weer even een ander soort contact dan met man erbij.

Deze kinderen zijn 11, als ze een keer samen willen afspreken kunnen ze dat zelf wel regelen toch? Waarom dit als ouders regelen, omdat het toevallig ook nichtjes zijn?

Kersje schreef op 23-06-2024 om 13:28:

[..]

Deze kinderen zijn 11, als ze een keer samen willen afspreken kunnen ze dat zelf wel regelen toch? Waarom dit als ouders regelen, omdat het toevallig ook nichtjes zijn?

Omdat het nichtjes zijn is het juist logischer. Dat stel de moeder van dat andere kind is mijn zus dat we even samen afspreken met kinderen. Hoofdlijn is ik zie mijn zus en we nemen de meisjes mee. Niet andersom.  

Moederkareltje schreef op 23-06-2024 om 13:30:

[..]

Omdat het nichtjes zijn is het juist logischer. Dat stel de moeder van dat andere kind is mijn zus dat we even samen afspreken met kinderen. Hoofdlijn is ik zie mijn zus en we nemen de meisjes mee. Niet andersom.

Dat zou kunnen, maar als ik even terugdenk aan mijn jeugd, dan zou ik daar als kind ook niet blij mee zijn geweest als mijn moeder dat zo geforceerd had gedaan. En het feit dat de moeders van die andere nichten  er ook verder niet op ingaan dan enkel ‘ze willen nu liever even samen tijd doorbrengen’ er net zo over denken. 

Ik lees ook nergens dat de nichtjes vaker afspreken naast de tijd die ze bij opa en oma doorbrengen.

Als het nichtje van 11 idd aan het pre-puberen is en tegen haar oudere nicht opkijkt, kan je het samen spelen niet forceren.
Je kan wel iets voor je dochter meenemen waar zij mee kan spelen zonder haar nicht(jes) nodig te hebben. Denk aan kralenset of in kleurplaat of Mandela- kleurboek of een puzzel op een iPad. Of samen met jou een vier op een rij spel. Bedenk wat je zou doen als je dochter geen nichtje had om de tijd mee door te brengen.

Moederkareltje schreef op 23-06-2024 om 13:04:

misschien kan je dat nichtje die ook 11 is weer eens een op een uitnodigen om te spelen. Zonder die oudere nicht om te kijken of het dan wel weer klikt. Kan zijn dan nichtje van 11 stoer wil gaan doen als oudere nichtje er ook is en een op een alles nog Koek en ei is.

Ja, dit is een goed advies en misschien veranderd het de onderlinge dynamiek wel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.