masatu
02-09-2024 om 15:33
Kinderen en voedselverspilling
Normaal gesproken probeer ik voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. Ik let erop dat dingen niet over datum gaan, denk na over de weekboodschappen zodat als ik een halve bloemkool ergens voor nodig heb de andere helft ook die week opgaat, kook/koop precies genoeg avondeten zodat er niks de prullenbak in verdwijnt, etc.
Alsnog gaat er wel eens iets "mis" (halve potjes pesto zijn favoriet), maar meestal bestaat de gft-bak enkel uit schillen en ander snijafval.
Maar: inmiddels eet mijn zoontje (1 jaar) ook van alles. En waar hij de ene dag een vol bord havermoutpap in 1 keer naar binnen lepelt, is hij de volgende dag na 2 hapjes wel weer klaar. Zo ook met hapjes fruit, avondeten (al dan niet geprakt), boterhammen, etc. Overgebleven fruithapjes eet ik vaak zelf op en als er echt een behoorlijk deel avondeten overblijft gooi ik het in de vriezer, maar ongemerkt verdwijnt er toch een boel meer in de vuilnisbak dan voorheen.
Hoe doen jullie dat? Eten jullie de overgebleven restjes van je kind allemaal zelf op? Vries je het in? Doe je er wat anders creatiefs mee? Of accepteer je maar dat deze leeftijd wat meer voedselverspilling met zich meebrengt dan je zelf ideaal gezien zou wensen?
Ik ben benieuwd!
Valeria
03-09-2024 om 19:40
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 15:44:
[..]
Uiteraard. Helaas beweegt in NL bijna de helft van de kinderen te weinig. En dat geldt ook voor 6 op de 10 volwassenen... Maar als je wel voldoende beweegt en dus verbrand, kan je extra koolhydraten wel kwijt.
Ja, maar dan is dat dus het probleem van die mensen, en niet van de koolhydraten.
Ik doe het overigens net als TineWinkel, als de porties net te klein blijken, dan doe ik er nog wel eens een bakje cruesli achterna. Ook bij vroeg, en dus minder, eten voor de training, soms iets van crackertjes na de training. Maar wij hebben hier allemaal 2 uur getraind vandaag.
Ik probeer nooit teveel te koken. Een restje vind ik zelden lekker. Voor de aanvulling kan iedereen iets nemen dat opgaat. Ik kan me niet meer herinneren hoe het ging toen de kinderen klein waren.
Due-scimmie
03-09-2024 om 19:43
TineWinkel schreef op 03-09-2024 om 15:13:
M.b.t. bord leeg eten hadden wij bij iets oudere kinderen (vanaf een jaar of 6, 7) de regel dat het bord wel leeg moest als ze zelf hadden opgeschept. Als wij opschepten, mocht een deel blijven liggen.
Maar dan nog kan het toch zijn dat ze het verkeerd hebben ingeschat? Moet het dan nog op.
Wilgenkatje-
03-09-2024 om 20:21
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2024 om 16:01:
To tipje: pesto kun je invriezen.
Ik ben al jaren uit de kleine kinderen maar heb wel twee dagen p.w. 2 kleinkinderen over de vloer. Die eten brood en laten altijd "ruim" de korstjes liggen. Tja...ik accepteer het maar. Als ze warm blijven eten gaat er ook regelmatig een half afgekloven visstick o.i.d. de vuilnisbak in. Volgens mij kun je dat bijna niet voorkomen.
Minder korstjes als ze verplicht de boterham in stukjes moeten/laten snijden, merk ik (oma). Dubbelvouwen boterham afhappen is sneller, nou en of, maar levert (bij ons) meer ruime korsten op. Om nou voor hen de korstjes te gaan opeten, dat gaat me te ver
Bij twee dagen pw loont het de moeite om 'een nieuw normaal' aan te wennen Vlees weggooien mag van mij niet. Is dat beest helemaal voor niks doodgegaan (daar zijn ze wel gevoelig voor. Jaja, ik weet het, geldt ook voor sperziebonen en bloemkool, maar je moet ergens een grens trekken. En niet te ruim (laten) opscheppen.
Wilgenkatje-
03-09-2024 om 20:24
Om over-eten te voorkomen: neem een kleiner bord! Dat helpt prima. Het serviesgoed van nu (ook de bekers en glazen) is over het algemeen groter dan de standaardmaten in bv. de jaren 70. Of geef een grote gebakschotel of een ontbijtbord.
MissHolmes
03-09-2024 om 20:55
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 15:44:
[..]
Uiteraard. Helaas beweegt in NL bijna de helft van de kinderen te weinig. En dat geldt ook voor 6 op de 10 volwassenen... Maar als je wel voldoende beweegt en dus verbrand, kan je extra koolhydraten wel kwijt.
Bewegen is altijd goed maar ook zonder verbrand je die koolhydraten, je lichaam heeft het ook nodig voor verschillende verbrandingsmeganismes in je lijf en dat koolhydraten ongezond zijn is onzin/een uit Amerika overgewaaide onzin-dieethype. (Koolhydraten bestaan uit twee soorten; suikers zoals koekjes en witbrood en zetmeel zoals groenten, fruit volkorenbrood. Zetmeel-koolhydraten heeft de voorkeur op suikers, wat niet wil zeggen dat je de suikers hoeft de vermijden, alleen niet te veel)
Wist je trouwens dat je bij te weinig koolhydraten vetten niet goed kan verbranden? Nogmaals die anti-koolhydratenhype is onzin, niks wetenschappelijks aan en ik zou het zeker bij kinderen niet doen. (Als je bang bent dat ze overeten moet je ze minder snelle koolhydraten (die suikers dus) geven)
Je wordt dik van te veel eten, ongeacht of het vet is of koolhydraten of suiker, maar goed ik dwaal af...
Max88
03-09-2024 om 21:16
OperaQueen schreef op 03-09-2024 om 20:55:
[..]
Bewegen is altijd goed maar ook zonder verbrand je die koolhydraten, je lichaam heeft het ook nodig voor verschillende verbrandingsmeganismes in je lijf en dat koolhydraten ongezond zijn is onzin/een uit Amerika overgewaaide onzin-dieethype. (Koolhydraten bestaan uit twee soorten; suikers zoals koekjes en witbrood en zetmeel zoals groenten, fruit volkorenbrood. Zetmeel-koolhydraten heeft de voorkeur op suikers, wat niet wil zeggen dat je de suikers hoeft de vermijden, alleen niet te veel)
Wist je trouwens dat je bij te weinig koolhydraten vetten niet goed kan verbranden? Nogmaals die anti-koolhydratenhype is onzin, niks wetenschappelijks aan en ik zou het zeker bij kinderen niet doen. (Als je bang bent dat ze overeten moet je ze minder snelle koolhydraten (die suikers dus) geven)
Je wordt dik van te veel eten, ongeacht of het vet is of koolhydraten of suiker, maar goed ik dwaal af...
Mwoah, ik heb dm2, insulineresistentie, daar werkt het beperken van koolhydraten wel degelijk erg goed bij. Mentaal is in ketose gaan de hemel op aarde, werkt goed tegen de insulineresistentie, lichaamsprocessen/bloedwaardes sprongen vooruit en afvallen lukte voor het eerst. Ik zit onder de 10 gram koolhydraten per dag/carnivoor/omad/vasten.
Lees wat van Harriët Verkoelen, DMverpleegkundige, diëtiste, meet insuline, geeft geaccrediteerde bijscholingen, voeedingsdeskundige, schrijfster.
Bakblik
03-09-2024 om 21:20
Max88 schreef op 03-09-2024 om 21:16:
[..]
Mwoah, ik heb dm2, insulineresistentie, daar werkt het beperken van koolhydraten wel degelijk erg goed bij. Mentaal is in ketose gaan de hemel op aarde, werkt goed tegen de insulineresistentie, lichaamsprocessen/bloedwaardes sprongen vooruit en afvallen lukte voor het eerst. Ik zit onder de 10 gram koolhydraten per dag/carnivoor/omad/vasten.
Lees wat van Harriët Verkoelen, DMverpleegkundige, diëtiste, meet insuline, geeft geaccrediteerde bijscholingen, voeedingsdeskundige, schrijfster.
Voor mensen met dm kunnen andere regels gelden. Voor normaal gezonde mensen is koolhydraten beperken echt niet nodig. Als je gewoon insuline aanmaakt kan je prima koolhydraten eten.
MamaE
03-09-2024 om 22:05
Verplicht dooreten als je vol zit, is echt niet goed. Mijn ouders hebben me daar vroeger één keer toe gedwongen en konden daarna kots opruimen. Vol is vol. Maar dan niet na een half uur nog grote honger hebben of een extra groot toetje.
Ons kind eet bij spanning en verdriet minder/niet. En ook na heftige tandartsingrepen is eten altijd een drempel. Daar proberen we wel op in te spelen door bijvoorbeeld minder te koken, zachter eten dat ze makkelijk weg kan eten en blenderen.
Mijn ouders hebben heel erg dat dingen op moeten of een verpakking leeg. Of dat ze te veel maken. We hadden vroeger wel kliekjesdag. Grotere restjes werden bewaard, kleine restjes extra opgegeten door mijn vader.
Toen ik net op mezelf woonde, kwam er regelmatig de vraag of ik kwam eten omdat ze te veel hadden. 'Nee, ik ben geen vuilnisbak, leer koken voor één persoon minder. En koop kleinere verpakkingen van sommige dingen.'
MissHolmes
03-09-2024 om 22:22
Bakblik schreef op 03-09-2024 om 21:20:
[..]
Voor mensen met dm kunnen andere regels gelden. Voor normaal gezonde mensen is koolhydraten beperken echt niet nodig. Als je gewoon insuline aanmaakt kan je prima koolhydraten eten.
Dank Bakblik, er zijn natuurlijk uitzonderingen Max88, daar had ik het natuurlijk niet over, beetje flauw.
MamaE
03-09-2024 om 22:25
Ja, medische uitzonderingen zijn er altijd. Voor mensen met lactose-intolerantie is zuivel vermijden ook heel helpend voor hun gezondheid, maar dat maakt het nog geen logisch advies voor iedereen. Mensen die lactose wel kunnen verwerken, kunnen namelijk prima zuivel eten en er is voor hen ook geen reden - buiten principiële of idealistische redenen als veganisme - om dat te vermijden.
Zeespiegel
03-09-2024 om 22:45
Nick90 schreef op 03-09-2024 om 14:55:
Wat is eigenlijk het probleem met gewoon je bord leeg eten?
Niets, zolang je niet meer eet dan je eigenlijk op kan, omdat je bord veel te vol lag.
Gedwongen worden een te vol bord leeg te eten, zorgt ervoor dat je maag oprekt. Waardoor je meer op kan dan je nodig hebt, wat uiteindelijk kan leiden tot overgewicht.
Due-scimmie
03-09-2024 om 22:48
Zeespiegel schreef op 03-09-2024 om 22:45:
[..]
Niets, zolang je niet meer eet dan je eigenlijk op kan, omdat je bord veel te vol lag.
Gedwongen worden een te vol bord leeg te eten, zorgt ervoor dat je maag oprekt. Waardoor je meer op kan dan je nodig hebt, wat uiteindelijk kan leiden tot overgewicht.
En een verstoring van het hongergevoel. Als je altijd leert dat je door moet eten tot je bord leeg is, negeerde je de signalen van je lijf.
Max88
03-09-2024 om 22:56
OperaQueen schreef op 03-09-2024 om 22:22:
[..]
Dat is niet flauw, het kan een manier (levenstijl zijn) zijn om af te vallen. Je zette het weg als overgewaaide onzin dat men zegt dat koolhydraten ongezond zijn. Je kunt om diverse redenen besluiten anders te eten. Ik ben medisch opgeleid en weet door opleiding, ziekte, ervaring en interesse veel over voeding, dat doet er toch niet toe?
Moederkareltje
03-09-2024 om 23:03
mensen/kinderen kunnen denk ik prima hun bord leegeten als ze vanaf de lunch zich niet zouden volproppen met tussendoortjes etc. Als je van 13 tot 17.30 niet eet (of misschien vooruit dan maar een stuk appel of bleekselderij) heb je wel honger naar je volle bord
MissHolmes
03-09-2024 om 23:09
Moederkareltje schreef op 03-09-2024 om 23:03:
mensen/kinderen kunnen denk ik prima hun bord leegeten als ze vanaf de lunch zich niet zouden volproppen met tussendoortjes etc. Als je van 13 tot 17.30 niet eet (of misschien vooruit dan maar een stuk appel of bleekselderij) heb je wel honger naar je volle bord
Dit dus. Desnoods een volkoren cracker of bakje kwark of klein handje ongezouten noten als je echt honger hebt. Gezond eten is een kwestie van logisch nadenken en 80 % eten volgens de schijf van vijf. Heel erg saai maar er bestaan nou eenmaal geen toverformules om gezond te leven, op gewicht blijven en afvallen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.