masatu
02-09-2024 om 15:33
Kinderen en voedselverspilling
Normaal gesproken probeer ik voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. Ik let erop dat dingen niet over datum gaan, denk na over de weekboodschappen zodat als ik een halve bloemkool ergens voor nodig heb de andere helft ook die week opgaat, kook/koop precies genoeg avondeten zodat er niks de prullenbak in verdwijnt, etc.
Alsnog gaat er wel eens iets "mis" (halve potjes pesto zijn favoriet), maar meestal bestaat de gft-bak enkel uit schillen en ander snijafval.
Maar: inmiddels eet mijn zoontje (1 jaar) ook van alles. En waar hij de ene dag een vol bord havermoutpap in 1 keer naar binnen lepelt, is hij de volgende dag na 2 hapjes wel weer klaar. Zo ook met hapjes fruit, avondeten (al dan niet geprakt), boterhammen, etc. Overgebleven fruithapjes eet ik vaak zelf op en als er echt een behoorlijk deel avondeten overblijft gooi ik het in de vriezer, maar ongemerkt verdwijnt er toch een boel meer in de vuilnisbak dan voorheen.
Hoe doen jullie dat? Eten jullie de overgebleven restjes van je kind allemaal zelf op? Vries je het in? Doe je er wat anders creatiefs mee? Of accepteer je maar dat deze leeftijd wat meer voedselverspilling met zich meebrengt dan je zelf ideaal gezien zou wensen?
Ik ben benieuwd!
FancyDuck29
03-09-2024 om 14:54
Zonde he, dat je zoveel kunt weggooien?
Kind is nu 3 en het is niet bepaald minder geworden. Herkenbaar wat anderen ook schrijven: De ene keer wordt er een fatsoenlijk bord gegeten, de andere keer 2 happen en dan is het klaar.
Wij hebben thuis ook ongezonde eetgewoontes meegekregen: Je bord moet leeg, twee keer opscheppen is normaal, de zak moet op... Wij doen het wel heel bewust anders. Ik eet al jaaaaren mijn bord niet meer leeg (juist niet, laat vaak 1 of 2 happen liggen - controle dingetje?), twee keer opscheppen is niet de standaard en als je een paar chippies gegeten hebt mag de zak ook terug in de kast.
Ik laat het maar gebeuren. Eten weggooien omdat het over datum of boventallig is vind ik echt zonde. Eten weggooien omdat het niet gegeten werd (terwijl dat net zo goed wel had gekund), so be it. Moet wel zeggen dat ik geen extra vlees koop voor kind. Dat wil ik namelijk niet weggooien.
FancyDuck29
03-09-2024 om 14:56
afrodite05 schreef op 02-09-2024 om 19:57:
Misschien maar gewoon gaan weggooien idd. Wat iemand hier al schreef: uit voorzorg een halve zak chips weggooien. In eerste instantie schrok ik daarvan, maar meteen daarna dacht ik: wat slim! Ik weet alleen niet of ik die ruggengraat heb.
Wanneer je iets koopt of krijgt dat je maar deels lekker vindt (zoals een zakje gemixte paaseieren), mag je ook gewoon weggooien wat je eigenlijk niet de moeite waard vindt (zoals de pure chocolade eieren). Zo voorkom je dat je opeet wat je eigenlijk niet eens echt lekker vindt.
(weggeven kan ook, maar ik ken niemand die je blij maakt met pure chocolade paaseieren).
Bakblik
03-09-2024 om 15:01
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 14:56:
[..]
Wanneer je iets koopt of krijgt dat je maar deels lekker vindt (zoals een zakje gemixte paaseieren), mag je ook gewoon weggooien wat je eigenlijk niet de moeite waard vindt (zoals de pure chocolade eieren). Zo voorkom je dat je opeet wat je eigenlijk niet eens echt lekker vindt.
(weggeven kan ook, maar ik ken niemand die je blij maakt met pure chocolade paaseieren).
Nou die pure eieren mogen hiernaartoe hoor 😜. Mits het een beetje acceptabele kwaliteit heeft. En kilo eieren voor €3.00 van de action hou ik niet zo van.
Bakblik
03-09-2024 om 15:05
Nick90 schreef op 03-09-2024 om 14:55:
Wat is eigenlijk het probleem met gewoon je bord leeg eten?
De ene keer heb je met trek dan de andere. Altijd je bord leeg eten werkt overeten in de hand en daar wordt je dik van.
Als mijn zus opschept en ik eet alles op dan plof ik echt. Plus dat ik bij een te volle maag snel last heb van brandend maagzuur.
TineWinkel
03-09-2024 om 15:13
M.b.t. bord leeg eten hadden wij bij iets oudere kinderen (vanaf een jaar of 6, 7) de regel dat het bord wel leeg moest als ze zelf hadden opgeschept. Als wij opschepten, mocht een deel blijven liggen.
Wij schepten meestal wat kleinere porties op en dan evt een 2e keer. Wat op een bord gelegen had ging weg, vanuit pannen ging het vaak de koelkast in en werd dan opgegeten met kliekjesdag (ideaal - vrijwel altijd was er dan voor elk wat wils) of verwerkt in het eten van later die week.
Overigens was mijn insteek vaak om liever te weinig te koken. Als we dan echt nog flink trek hadden na het hoofdgerecht, dan werd het toetje wat uitgebreider/vullender, bv. extra fruit, (meer) cruesli etc.
FancyDuck29
03-09-2024 om 15:26
TineWinkel schreef op 03-09-2024 om 15:13:
Overigens was mijn insteek vaak om liever te weinig te koken. Als we dan echt nog flink trek hadden na het hoofdgerecht, dan werd het toetje wat uitgebreider/vullender, bv. extra fruit, (meer) cruesli etc.
Dat zou ik dan weer niet aanraden, omdat je dan aan gaat vullen met (fruit)suikers/koolhydraten. Maar goed, wij eten überhaupt geen toetjes (tenminste, niet standaard).
Valeria
03-09-2024 om 15:40
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 15:26:
[..]
Dat zou ik dan weer niet aanraden, omdat je dan aan gaat vullen met (fruit)suikers/koolhydraten. Bij ons zou een toetje met wat extra fruit overigens ook de "flinke trek" niet stillen
Niks mis met koolhydraten als je genoeg verbrandt.
Bakblik
03-09-2024 om 15:43
Valeria schreef op 03-09-2024 om 15:40:
[..]
Dit inderdaad, koolhydraten heb je nodig. Als je het meteen achter de maaltijd aan consumeert merk je daar niks van.
FancyDuck29
03-09-2024 om 15:44
Valeria schreef op 03-09-2024 om 15:40:
[..]
Uiteraard. Helaas beweegt in NL bijna de helft van de kinderen te weinig. En dat geldt ook voor 6 op de 10 volwassenen... Maar als je wel voldoende beweegt en dus verbrand, kan je extra koolhydraten wel kwijt.
afrodite05
03-09-2024 om 16:12
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 14:56:
[..]
Goede tip. Ik probeer die pure dus al niet in huis te halen, boodschappen bestellen scheelt al veel (minder rotzooi in huis). Meestal ben ik ook sterk genoeg om de punten taart (35% korting) die schoonvader aan man meegeeft te weerstaan, want het zijn altijd smaken die ik nooit zou kiezen en dus ook nog oud. Ik probeer weleens iets te doen wat ik ooit in Gooische Vrouwen zag: alleen datgene eten wat je een 8 of hoger waard vindt. Maar ja, dat lukt lang niet altijd.
TineWinkel
03-09-2024 om 16:50
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 15:26:
[..]
Dat zou ik dan weer niet aanraden, omdat je dan aan gaat vullen met (fruit)suikers/koolhydraten. Maar goed, wij eten überhaupt geen toetjes (tenminste, niet standaard).
als zelfs nutriscoreA/B-muesli/cruesli en fruit in de categorie 'niet aanbevolen' vallen, dan wordt het wel heel lastig om een voedingspatroon als gezond te bestempelen?
FancyDuck29
03-09-2024 om 17:05
@TineWinkel: cruesli en fruit passen prima binnen een gezond voedingspatroon. Ik zou alleen niet aanraden om kleinere porties avondeten te maken en die dan bij trek aan te vullen met een toetje met extra cruesli en fruit.
Bakblik
03-09-2024 om 17:17
TineWinkel schreef op 03-09-2024 om 16:50:
[..]
als zelfs nutriscoreA/B-muesli/cruesli en fruit in de categorie 'niet aanbevolen' vallen, dan wordt het wel heel lastig om een voedingspatroon als gezond te bestempelen?
https://www.instagram.com/thefitnesschef_?igsh=MTdvcGltZzBxcXR6
Kijk even naar het recente filmpje waar de broccoli in beeld staat.
Als je normaal gevarieerd eet zijn er geen ongezonde voedingsmiddelen. Als je alleen broccoli zou eten is dat niet gezond. Je moet van verschillende producten iets eten. Zelfs een kaneelbroodje kan gezond zijn als je er blij van wordt.
Die hele nutri-score deugt niet. A zegt dat het binnen de productgroep van bijvoorbeeld pizza's de gezondste pizza is maar het is nog steeds een pizza met teveel kaas en te weinig groenten. Als je blij wordt van een pizza dan zou ik niet eens gaan voor de A. Als je dan echt wil genieten van een pizza pak ik de lekkerste en doe ik morgen weer rustig aan met een plakje magere kipfilet op mijn boterham.
TineWinkel
03-09-2024 om 18:12
Lieveheersbeest schreef op 03-09-2024 om 17:05:
@TineWinkel: cruesli en fruit passen prima binnen een gezond voedingspatroon. Ik zou alleen niet aanraden om kleinere porties avondeten te maken en die dan bij trek aan te vullen met een toetje met extra cruesli en fruit.
daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar dan toch liever weer een groter, relatief gezond toetje, dan later op de avond trek krijgen en aan de koekjes of chips beginnen...
We doen t vooral bij twijfel, zo van 'wel of niet nog een aardappel erbij schillen'- dan niet die extra aardappel erbij. En als dan de portie toch te klein blijkt etc. En, ook als er een vriendje of vriendinnetje onverwacht mee zou willen eten - dat kon wat mij betreft dus altijd.
(maar goed, volgens mij dwalen we af )
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.