Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen en voedselverspilling

Normaal gesproken probeer ik voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. Ik let erop dat dingen niet over datum gaan, denk na over de weekboodschappen zodat als ik een halve bloemkool ergens voor nodig heb de andere helft ook die week opgaat, kook/koop precies genoeg avondeten zodat er niks de prullenbak in verdwijnt, etc.
Alsnog gaat er wel eens iets "mis" (halve potjes pesto zijn favoriet), maar meestal bestaat de gft-bak enkel uit schillen en ander snijafval.

Maar: inmiddels eet mijn zoontje (1 jaar) ook van alles. En waar hij de ene dag een vol bord havermoutpap in 1 keer naar binnen lepelt, is hij de volgende dag na 2 hapjes wel weer klaar. Zo ook met hapjes fruit, avondeten (al dan niet geprakt), boterhammen, etc. Overgebleven fruithapjes eet ik vaak zelf op en als er echt een behoorlijk deel avondeten overblijft gooi ik het in de vriezer, maar ongemerkt verdwijnt er toch een boel meer in de vuilnisbak dan voorheen.

Hoe doen jullie dat? Eten jullie de overgebleven restjes van je kind allemaal zelf op? Vries je het in? Doe je er wat anders creatiefs mee? Of accepteer je maar dat deze leeftijd wat meer voedselverspilling met zich meebrengt dan je zelf ideaal gezien zou wensen?

Ik ben benieuwd!

Op die leeftijd bod ik altijd kleine porties aan waarvan ik vind dat dat toch wel het minimum was. Dan konden ze eventueel om meer "vragen". 
In de tijd van halve appeltjes at ik zelf de andere helft. 
Restjes van hun borden gingen weg. Zo'n bordje waar ze met hun lepel en vingers in hadden zitten wroeten vroor ik niet meer in. 
In de tijd dat ze nog niet alles met de pot mee mochten eten had ik altijd kleine porties van geprakte aardappelen, groenten, rijst in de vriezer.
Ik had van die blauwe flexibele ijsblokjesvormpjes daar deed ik dan geprakte groenten en aardappelen in.  Die klontjes gingen dan samen in grote bakken en dat bleef mooi los.  Met 12 maanden aten mijn kinderen 12 "klontjes". 2 vlees 5 aardappelen/rijst en 5 groenten. Af en toe probeerde ik wat meer te geven en als dat lukte gaf ik daarna meer klontjes. 
Doordat ik dan 5 porties wortel in een keer maakte had ik weinig last van verspilling. 

Edit: nu ze groter zijn heb ik meer last van verspilling.  Zoon heeft een bijbaantje waarbij hij nooit weet of hij ter plekke eten kan kopen. Dan neemt hij 8 boterhammen mee en dan krijgt hij lunch op locatie en blijft er brood over. Pas had hij een klus bij een chique restaurant waar hij eten kreeg maar luxe en kleine hapjes dus had hij maar de helft van de 8 boterhammen op. De rest had in de bus gelegen zonder koeling en dat gaat dan weg als hij thuis komt. 

Acceptatie en zelf restjes opeten. 

To tipje: pesto kun je invriezen.

Ik ben al jaren uit de kleine kinderen maar heb wel twee dagen p.w. 2 kleinkinderen over de vloer. Die eten brood en laten altijd "ruim" de korstjes liggen. Tja...ik accepteer het maar. Als ze warm blijven eten gaat er ook regelmatig een half afgekloven visstick o.i.d. de vuilnisbak in. Volgens mij kun je dat bijna niet voorkomen.

Sinds we kinderen hebben gooi ik veel meer voedsel weg dan me lief is. 
Bijvoorbeeld omdat ze er al van gegeten hebben/ze er gore ketchup erdoorheen hebben gemengd/ ze het echt niet lekker vinden, ook al hebben ze geproefd. 
Omdat je sommige zaken niet kan invriezen of nog een keer kan opwarmen. 

Frustrerend, maar ik vrees dat er niet zoveel aan te doen is.

Toen mijn zoon klein was ging wat hij niet op at de vuilnisbak in. Zelf eet ik de ene dag ook meer dan een andere dag. Ik woon nu alleen en als er bij mezelf iets over blijft dan gooi ik dat ook weg. Ik heb daar geen moeite mee.

watertoren schreef op 02-09-2024 om 16:25:

Toen mijn zoon klein was ging wat hij niet op at de vuilnisbak in. Zelf eet ik de ene dag ook meer dan een andere dag. Ik woon nu alleen en als er bij mezelf iets over blijft dan gooi ik dat ook weg. Ik heb daar geen moeite mee.

Wat ik wel altijd heb gedaan (toen de kinderen begrip van taal hadden) is een kleine portie op laten scheppen met de mededeling dat een tweede keer opscheppen altijd mogelijk was.  Dan kon de pasta die over was voor de volgende dag een hapje bij de lunch zijn of ik maakte van de overgebleven aardappelen een klein huzarenslaatje.

De overgebleven ijsbergla van gisteren komt vanavond weer op tafel als bijgerecht bij de pasta carbonara.

@Watertoren ik hoop wel dat je het dan in de gft bak doet dan komt het als compost weer beschikbaar voor andere planten.  In het restafval gaat het in de verbrandingsoven, dat vind ik echt zonde. 

Joh, over een paar jaar is hij een puber en dan eet hij alles wat lost en vast zit! Dan heb je geen probleem meer met restjes over😅

Ja, ik heb van die groenzakjes die in de GFT kliko gaan.

ik gooi Kareltjes eten op het balkon in een bak aan de reling voor de vogels. 

Mischa83 schreef op 02-09-2024 om 16:44:

Joh, over een paar jaar is hij een puber en dan eet hij alles wat lost en vast zit! Dan heb je geen probleem meer met restjes over😅

Nou wel dus, want dan krijg je wat hiervoor ook al werd beschreven: een bomvolle boterhamtrommel meenemen, maar toch niet alles opeten, en dan gaat het overschot alsnog de vuilnisbak in. 

Een probleem hier was nogal eens te optimistisch inkopen. Op enig moment drong tot mij door dat ik beter de hoeveelheid groente kon kopen/klaarmaken die mijn gezinsleden daadwerkelijk eten, en niet de hoeveelheid die ze idealiter zouden moeten eten. Dat scheelde ook nogal wat restjes. 

Temet schreef op 02-09-2024 om 17:09:

[..]

Nou wel dus, want dan krijg je wat hiervoor ook al werd beschreven: een bomvolle boterhamtrommel meenemen, maar toch niet alles opeten, en dan gaat het overschot alsnog de vuilnisbak in.

Een probleem hier was nogal eens te optimistisch inkopen. Op enig moment drong tot mij door dat ik beter de hoeveelheid groente kon kopen/klaarmaken die mijn gezinsleden daadwerkelijk eten, en niet de hoeveelheid die ze idealiter zouden moeten eten. Dat scheelde ook nogal wat restjes.

Ja dit dus. Ik schreef dat van die bomvolle broodtrommels.  Ik ga vanavond wel even met zoon in overleg dat hij aan zijn baas moet vragen waar hij heen gestuurd wordt en of daar eten te koop is voor acceptabele prijzen.  Dan kan hij een basislunch meenemen en eventueel wat bijkopen indien nodig. 

Stel dat hij een klus moet doen bij de Librije dan ga je niet in je werkbroek met klodders cement op de knieën nog even op het terras wat eten.  Je kan daar volgens mij sowieso niet eten zonder reserveren. En zo heeft hij ook weleens klussen op locaties waar in de verste verte geen snackbar of supermarkt te vinden is. 

Moeder Kareltje, zo stimuleer je weer de overlast die meeuwen en duiven geven door eten op het balkon te geven. Op de meeste plekken mag het niet eens.

Pippeltje schreef op 02-09-2024 om 17:32:

Moeder Kareltje, zo stimuleer je weer de overlast die meeuwen en duiven geven door eten op het balkon te geven. Op de meeste plekken mag het niet eens.

Dit ja. Als je dat lang genoeg doet scharrelen straks de ratten op je balkon.  Ik voerde niet maar een buurtgenote wel. De halve wijk had overlast van ratten na een paar maanden.  Er was al overlast van ratten in een wijk grenzend aan de onze een ze lopen zo door in hun zoektocht naar voer.

mijn ouders hielden vroeger een kliekjesdag. Dat was een dag waarop we alle restjes aten. De een rijst met satesaus, de ander pasta. Het was altijd feest want voor iedereen was er iets lekkers (of meerdere lekkere dingen). 

Toen ik volwassen werd snapte ik kliekjesdag niet, je wist toch hoeveel mensen eten...

Nu heb ik een peuter en snap ik kliekjesdag! De ene keer eet ze 2 stuks pasta de andere keer meer dan de meeste volwassenen. We scheppen inderdaad geen volle borden op, maar ze mag zo vaak meer vragen als ze wil. Soms houden we dus een portie over, die neem ik dan de volgende dat mee naar werk of gaat in de vriezer voor kliekjesdag. 

De laatste tijd laat ze ook vaak yoghurt staan bij het ontbijt. Die gaat in de koelkast en eet een van ons bij lunch of wordt "overnight oats" voor de volgende ochtend. 

En toch vind ik altijd nog beter dat je eten weggooit dan zelf teveel eten. Dan behandel je je eigen lijf eigenlijk als vuilnisvat. 
Tja, helaas dat het weggaat, maar een zere buik of overeten is erger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.