SuuzLelystad
05-10-2024 om 15:06
Eerlijkheid over sinterklaas.
Mijn dochter heeft sindskort door dat ik de cadeautjes voor alle gelegenheden koop.
O.a. " voor goedheiligman".
Wij zijn allemaal in het gezin rond en op kerst jarig... Hierdoor vieren wij meer een familie rond 5-12. Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normalite dan krijgt.
Ik merk dat mensen mij vreemd aankijk als ik tegen mijn dochter van bijna 3 zeg "sinterklaas heeft geen geld. Daarom kopen wij het voor je."
Ga ik dan te ver? Want mijn schoonouders en man willen het wel graag voor haar vieren en ik wil zelf niet tegen mijn kind liegen.
Peiling
Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?
Maximaal 3 antwoorden.
watertoren
06-10-2024 om 20:41
mijn man en deden niet meer aan cadeus sinds onze niet geloofde Hij kreef honderd euro en die krijgt hij nog.
yette
06-10-2024 om 21:22
Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 20:38:
[..]
Nee hij moet liegen tegen zijn klasgenoten. En voor mijn kind is het nooit "het grote geheim" geweest.
Het niet verklappen, is heel iets anders dan liegen.
BritgetJones007
06-10-2024 om 21:32
yette schreef op 06-10-2024 om 21:22:
[..]
Het niet verklappen, is heel iets anders dan liegen.
Dit dus 100%
MamaE
06-10-2024 om 23:51
Het is wel sneu als kinderen van vier of vijf al lopen te roepen op school dat sinterklaas niet echt is. Op die leeftijd is hij op het moment zelf zeker wel echt, maar ik zou dat ook niet fijn gevonden hebben als klasgenoten dan al dat soort dingen gaan roepen.
Je kind er niet in laten geloven is prima. Maar als sinterklaas thuis geen 'ding' is en niet gevierd wordt, dan is de kans ook vrij klein dat ze daar buiten de sintperiode mee bezig zijn.
Hier doen ze vanaf groep 5 wel surprises op school, want sint heeft niet overal tijd voor. Maar in groep 5 gelooft ongeveer de helft nog en school vraagt ook om daar rekening mee te houden aan ouders en kinderen. Groep 5 en 6 is hier gecombineerd als klas.
Kinderen komen er uiteindelijk toch wel een keer achter en vaak genoeg ook op school of sportclubje door oudere kinderen, maar dat hoeft echt nog niet in groep 1 of 2.
Mijn ouders hebben destijds altijd gezegd dat als ze erachter zouden komen dat kinderen er door ons achter zouden komen, dat we dan nooit meer iets zouden krijgen voor sinterklaas. Toen wij niet meer geloofden hebben we een aantal jaar zelf onze cadeautjes mogen uitzoeken voor een x budget. Later kregen we een donatie op de rekening en die krijgen we nu nog steeds.
Daglichtlamp
07-10-2024 om 06:25
Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 20:38:
[..]
Nee hij moet liegen tegen zijn klasgenoten. En voor mijn kind is het nooit "het grote geheim" geweest.
Zie je elk toneelstuk als liegen?
BritgetJones007
07-10-2024 om 06:30
Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 06:25:
[..]
Zie je elk toneelstuk als liegen?
Of elk kinderboek dat je voorleest of elk kinderprogramma.....
Dan zeg je toch ook niet: even voor we de teletubbies gaan kijken, want ik wil niet tegen je liegen....de teketubbies zijn niet echt.
En nogmaals; waarom het woord liegen gebruiken?? Heel bijzonder TO
Decembermamma
07-10-2024 om 08:16
BritgetJones007 schreef op 06-10-2024 om 21:32:
[..]
Dit dus 100%
Nee hoor, "wat heb jij gekregen van Sinterklaas". Hoe moet hij dat beantwoorden zonder te liegen? We hebben het over kinderen van net 4 of 5 he.
Mevrouw75
07-10-2024 om 08:53
Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 12:25:
[..]
Met 10 heb je het echt heel lang volgehouden. Hier wordt in groep 5 (7/8 Jaar) er al vanuit gegaan dat je niet meer geloofd.
Op school bedoel je?
Bij ons werd in groep 6 gevraagd wiens kind nog geloofde, dan werd daar rekening mee gehouden.
rionyriony
07-10-2024 om 08:58
Ik denk dat je als kind veel in beelden denkt en Sinterklaas staat nu eenmaal voor spanning, gezelligheid, sinterklaaspapier, spannende pakjes, snoepgoed en wat cadeautjes. Die gedachten maken impact, die herhaal je vaak en ze komen ook telkens terug als groepsbeleving. De spanning zegt dat hij er echt is! Want je doet mee. De groep heeft altijd gelijk.
Als iets anders blijkt te zitten dan je dacht houden die oude associaties niet meteen op te bestaan. Anders zouden mensen altijd verstandig zijn en nooit dom handelen. Weten hoeft je niet altijd wijzer te maken in je dagelijkse leven. Die kans wordt wel groter, maar je bent voor een groot deel ook prooi van allerlei gevoelens.
Mevrouw75
07-10-2024 om 09:04
Decembermamma schreef op 07-10-2024 om 08:16:
[..]
Nee hoor, "wat heb jij gekregen van Sinterklaas". Hoe moet hij dat beantwoorden zonder te liegen? We hebben het over kinderen van net 4 of 5 he.
Gewoon, wat hij gekregen heeft.
Ik vind het idee: wij vertellen dat Sint niet bestaat want ik lieg niet tegen mijn kind/leer mijn kind dat het niet moet liegen ook pertinente onzin, dat scheelt in mijn antwoord denk ik.
Lotte78
07-10-2024 om 09:36
Wij hebben wel "gelogen". Ik vond het juist een magische tijd. Met 3 jaar begon ze het een beetje te begrijpen.
En de kleuterperiode en groep 3 zat ze echt in de Sinterklaas. Compleet met de schoenzetkalender, intocht en sinterklaasjournaal.
Groep 4 begonnen de twijfels. Wij hadden zoiets als ze het nu rechtstreeks vraagt, dan gaan we niet liegen. Maar in de week van Sint toch weer geloven.
Toen aan het eind vd zomervakantie met de overgang naar groep 5, er pepernoten in de winkels begonnen te liggen, hebben we het verteld. Tegelijk met de ouders van buurmeisjes (beste vriendinnen) die even oud zijn (wat we haar ook vertelde) Rende ze na het eten meteen naar buiten om elkaar te vertellen over het grote geheim. Er was geen trauma, ze waren heel trots dat ze nu bij de groten hoorden. Omdat in groep 5 ze aan surprises begonnen, wilden we dat ze het wist. En op een moment dat we nog niet compleet in de sintsfeer zaten.
Ik kan me voorstellen dat je niet wil liegen, maar voor mij voelde het niet als liegen. Uiteindelijk waren het maar 3 echte sinterklaasvieringen. Dat ze bewust was en echt volop geloofde. Maar in die periode geloofde ze ook nog in kaboutertjes en elfjes
Mevrouw75
07-10-2024 om 09:38
Wij hebben het ook niet ‘op een gegeven moment verteld’. Gewoon lekker bij haar gelaten. En ik vind ook niet dat we hebben gelogen. We hadden het over Sint net zoals we het over de wolf en de zeven geitjes hadden. Bij beiden hadden we het niet expliciet over echt of niet echt, maar we hadden het gewoon over het verhaal of concept of zo.
Meesje
07-10-2024 om 09:48
Decembermamma schreef op 07-10-2024 om 08:16:
[..]
"Ik heb een brandweerwagen gekregen!". tenzij hij die niet gekregen heeft, dan liegt hij inderdaad. Die vraag gaat niet om het stukje 'van Sinterklaas/van wie heb jij je cadeaus gekregen?', het gaat over 'wat heb jij gekregen?'. We hebben het inderdaad over kinderen van 4 of 5, die zijn toch niet bezig met wie het betaalt heeft? Die willen vertellen over hun nieuwe auto, pop, klei, spel enz. Dus lijkt me dat hij gewoon kan vertellen wat hij gekregen heeft als hem dat gevraagd wordt?
nlies
07-10-2024 om 10:07
je hebt lelijke en leuke geheimen
De lelijke zijn die man die rare dingen met je doet, of de buurjongen die je dwingt te stelen.
de leuke geheimen zijn het Moederdagcadeautje dat je onder je bed bewaart, of het cadeautje dat je mee hebt uitgezocht voor je zusje, en natuurlijk sinterklaas
MamaE
07-10-2024 om 10:07
Meesje schreef op 07-10-2024 om 09:48:
[..]
"Ik heb een brandweerwagen gekregen!". tenzij hij die niet gekregen heeft, dan liegt hij inderdaad. Die vraag gaat niet om het stukje 'van Sinterklaas/van wie heb jij je cadeaus gekregen?', het gaat over 'wat heb jij gekregen?'. We hebben het inderdaad over kinderen van 4 of 5, die zijn toch niet bezig met wie het betaalt heeft? Die willen vertellen over hun nieuwe auto, pop, klei, spel enz. Dus lijkt me dat hij gewoon kan vertellen wat hij gekregen heeft als hem dat gevraagd wordt?
Dit ja. Tenzij je helemaal niet aan Sint doet en je kind dus ook niks krijgt voor sinterklaas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.