Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eerlijkheid over sinterklaas.

Peiling

Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?

Maximaal 3 antwoorden.

93 stemmen
83%
11%
6%

Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 14:22:

[..]

Mijn ervaring is dat veel ouders niet weten dat hun kind niet meer geloofd. Hier dus dat vriendinnetje dat al 2 jaar bij ons zat te vertellen dat Sint niet echt was en toch volgens haar moeder nog heilig geloofde pas toen ik een filmpje stuurde van haar dochter bij ons geloofde ze me.

Ik denk dat kinderen het zekere voor het onzekere nemen. Stel dat je ouders ophouden met de cadeautjes als je laat blijken dat je niet meer gelooft! Of wat als het toch net een beetje anders zit? Als je kind bent gebeuren er wel vaker dingen die je niet helemaal kan volgen. Geen risico nemen, bij twijfel nog even volhouden dat je gelooft.

Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 14:22:

[..]

Mijn ervaring is dat veel ouders niet weten dat hun kind niet meer geloofd. Hier dus dat vriendinnetje dat al 2 jaar bij ons zat te vertellen dat Sint niet echt was en toch volgens haar moeder nog heilig geloofde pas toen ik een filmpje stuurde van haar dochter bij ons geloofde ze me.

Heb je echt de ervaring met 'veel ouders' of alleen dit ene voorbeeld?
Je reageert op mij en ik geef net aan dat ik ca. 15 ouders heb gesproken die allemaal aangeven dat hun groep 5 kind nog gelooft. Ik vind het bijzonder om dan aan te nemen dat veel van die ouders allemaal niet door hebben dat hun kind stiekem niet meer gelooft. 

Zoals gezegd, ik ben zelf óók ouder van een kind dat al vroeg het geheim kende en heb nog nooit gehad dat een ander kind bij mij thuis onthulde dat hij/zij het geheim eigenlijk al door had. Ik geloof best dat veel van die kinderen ergens al wat twijfels voelen. Of zich afvragen of 'Pietje zegt dat Sinterklaas niet bestaat' toch een kern van waarheid bevat. En beide lijken me heel normaal op die leeftijd. Maar 'veel ouders' die het allemaal 180 graden verkeerd zien bij hun eigen kind, vind ik een opvallende observatie.

PhilDunphy schreef op 06-10-2024 om 16:23:

[..]

Heb je echt de ervaring met 'veel ouders' of alleen dit ene voorbeeld?
Je reageert op mij en ik geef net aan dat ik ca. 15 ouders heb gesproken die allemaal aangeven dat hun groep 5 kind nog gelooft. Ik vind het bijzonder om dan aan te nemen dat veel van die ouders allemaal niet door hebben dat hun kind stiekem niet meer gelooft.

Ik heb rond Sinterklaas tijd op het plein gestaan met ouders die inderdaad aangaven dat hun kind nog geloofden en daarnaast ben ik rond diezelfde tijd gaan helpen in de klas en daar was echt wel duidelijk (ook onder de kinderen) dat 1 meisje nog geloofde. En dat was dus in groep 5. 

ik ben nu eerlijk gezegd benieuwd wat TO er nu zelf van vind. Blijft ze bij haar standpunt of kiest ze voor een andere benadering 

DeOnbekende schreef op 06-10-2024 om 15:23:

[..]

Het is dan ook wel echt heel vervelend als een kind het sprookje voor andere kinderen verpest. Ik begrijp de irritatie van de juf wel.

Omzelf één maand later weer volop te geloven. Denk je echt dat klasgenootjes allemaal mijn zoon geloofden. En zijn reactie op, dat was toch een geheim? O ja, vegeten. Dus hij was echt erop uit om te verpesten, natuurlijk... Kinderen kunnen ook oudere broertjes en zusjes hebben die hun mond voorbij praten. Dus dat een juf vindt dat je je kind niets over Sinterklaas mag vertellen om deze reden, vind ik raar.

[..]

Het is dan ook wel echt heel vervelend als een kind het sprookje voor andere kinderen verpest. Ik begrijp de irritatie van de juf wel.

En dat is dus absoluut niet waar. Het feestje wordt helemaal niet verpest, het blijft echt net zo leuk. Kinderen geloven op magische wijze ineens weer als die er staat.

[..]

Het is wel echt vervelend om een kind te leren dat het moet liegen tegen andere kinderen. En dat je als ouders eigenlijk verplicht wordt je kind te laten liegen tegen andere kinderen of zelf tegen je kind te liegen omdat andere ouders dat willen. 

Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 12:25:

[..]

Met 10 heb je het echt heel lang volgehouden. Hier wordt in groep 5 (7/8 Jaar) er al vanuit gegaan dat je niet meer geloofd.

Dat vind ik zelf ook. Maar ja, ik heb er niks aan overgehouden

Ik was zeven toen mijn zus me vertelde dat hij een verklede man was. Ik had daar nooit over nagedacht; dus ik dacht vagelijk: dat kan wel kloppen. Daarna hebben we gewoon weer op dezelfde manier Sinterklaas gevierd. Totdat het feest vanzelf verwaterde. De ene ging naar vrienden, en de andere had geen belangstelling. Kerst is wel altijd gebleven. En oud en nieuw.

Ik heb nog een foto waarop ik met nieuwe bontgevoerde laarsjes sta die ik aan mijn moeder liet zien. Ik was een jaar of tien, elf. Ik dacht er niet over na dat zij die had gekocht.

is TO er nog?

Ginevra schreef op 06-10-2024 om 16:21:

[..]

Ik denk dat kinderen het zekere voor het onzekere nemen. Stel dat je ouders ophouden met de cadeautjes als je laat blijken dat je niet meer gelooft! Of wat als het toch net een beetje anders zit? Als je kind bent gebeuren er wel vaker dingen die je niet helemaal kan volgen. Geen risico nemen, bij twijfel nog even volhouden dat je gelooft.

Precies dit. Mijn jongste kinderen ( groep 5 & groep 8), weten hoe het Sinterklaasfeest in elkaar steekt en " geloven" dus officieel niet meer. Maar dat negeren ze gewoon want ze vinden het veel te leuk en geven zelf aan dat ze er nog in geloven. De Sint intocht staat al met dikke letters in de agenda geschreven want dat willen ze niet missen. Prima toch, zolang kinderen het leuk vinden niks mis mee. Ik krijg er altijd de kriebels van als ouders het meteen afschaffen omdat ze er zelf geen zin in hebben terwijl kinderen het nog hartstikke leuk vinden.

zelfs volwassenen zijn nog bevattelijk voor sinterklaas.
Laat maar eens een collega verkleed rondlopen. 
Alle andere collega's gaan gelijk ander gedrag vertonen. Er komt toch een soort verwachtingsvolle spanning boven bij de meesten.

Decembermamma schreef op 06-10-2024 om 16:54:

[..]

Het is wel echt vervelend om een kind te leren dat het moet liegen tegen andere kinderen. En dat je als ouders eigenlijk verplicht wordt je kind te laten liegen tegen andere kinderen of zelf tegen je kind te liegen omdat andere ouders dat willen.

Haha ja hoor, heel vervelend om een kind te vertellen dat hij Het Grote Geheim mag weten maar andere kinderen dat van hun eigen ouders moeten horen (of het zelf moeten ontdekken) 

DeOnbekende schreef op 06-10-2024 om 20:22:

[..]

Haha ja hoor, heel vervelend om een kind te vertellen dat hij Het Grote Geheim mag weten maar andere kinderen dat van hun eigen ouders moeten horen (of het zelf moeten ontdekken)

Nee hij moet liegen tegen zijn klasgenoten. En voor mijn kind is het  nooit "het grote geheim" geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.