Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eerlijkheid over sinterklaas.

Mijn dochter heeft sindskort door dat ik de  cadeautjes voor alle gelegenheden koop. 
O.a. " voor goedheiligman".

Wij zijn allemaal in het gezin rond en op kerst jarig... Hierdoor vieren wij meer een familie rond 5-12. Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normalite dan krijgt.

Ik merk dat mensen mij vreemd aankijk als ik tegen mijn dochter van bijna 3 zeg "sinterklaas heeft geen geld. Daarom kopen wij het voor je." 

Ga ik dan te ver? Want mijn schoonouders en man willen het wel graag voor haar vieren en ik wil zelf niet tegen mijn kind liegen.

Peiling

Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?

Maximaal 3 antwoorden.

93 stemmen
83%
11%
6%

Je schoonouders hebben hier geen stem in: het is jouw gezin. Man en jij moeten daarin overeen zien te komen. Als dochter toch al doorheeft dat jij de kadootjes koopt en als jij houdt van eerlijkheid, waar zit dan het probleem dat je man en schoonouders maken. Je kind krijgt toch nog telkens iets. 

PS: Deze zin: 
Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normalite dan krijgt.

heb ik al 4, 5 keer gelezen. En nog steeds snap ik 'um niet. Zal wel aan mij liggen hoor! 

Ik snap best dat mensen het geheim van Sinterklaas vertellen aan hun kinderen, maar met jouw uitleg zou ik niks kunnen. 

De uitleg Sinterklaas bestond vroeger en we vinden het tegenwoordig leuk om dat verhaal na te spelen vind ik anders. 

Plus het is aan iedere ouder hoe ze Sinterklaas vieren maar hier krijgen ze geen hele dure dingen oid. Je trakteert toch ook op je verjaardag . Sinterklaas trakteert met cadeautjes.

Voor zover ik weet hebben mijn kinderen zich nooit afgevraagd waarom Sinterklaas cadeautjes gaf.
Ik denk dat je niet te veel moet denken voor een klein kind. Zeker niet voor een kind van pas 2. En als je je al afvraagt wat ze zou denken, waarom niet waarom Sinterklaas blijkbaar wél geld heeft om andere kinderen iets te geven?

Maar wat heeft het voor zin om het hier te vragen als je het al aan je kind hebt gezegd?

Zeg dan gewoon dat Sinterklaas niet bestaat en dat het een leuk toneelstuk is. Ik vind dit wel erg omslachtig. Je wil blijkbaar niet liegen, maar je doet het toch. Doe het dan helemaal niet. Kinderen kunnen ook een heel leuk Sinterklaasfeest hebben als ze weten hoe het zit. De jonge kinderen gaan toch wel mee in de fantasie.

letterkoekje schreef op 05-10-2024 om 15:14:

PS: Deze zin:
Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normaliter dan krijgt.

heb ik al 4, 5 keer gelezen. En nog steeds snap ik 'um niet. Zal wel aan mij liggen hoor!

Sinterklaas is de jarige, zo vat ik het op, die dan cadeautjes geeft.

Als je zegt dat jij het loopt omdat Sinterklaas geen geld heeft lieg je toch net zo goed? 

Zelf zou ik het niet aan mijn kind voorbij willen laten gaan (al begrijp ik niet helemaal of je dat nou wil of het wel wil vieren maar dat je kind weet dat jij de cadeaus koopt). Daarnaast zou ik voor mijn eigen kinderen niet willen dat ze een 'geheim' moeten bewaren voor hun leeftijdsgenootjes. 

Dat gezegd hebbende: als jullie (dus je man ook) het niet willen vieren dan doe je het toch niet? De mening van je schoonouders zou ik daarin niet meenemen. Of hen vragen om juist eens in juni oid een groter cadeau te kopen. 

Hoe kan je dochter rond deze tijd van het jaar beseffen dat jij de cadeautjes voor december koopt?

Maar buiten dat: het belangrijkste is dat jij en je man op één lijn komen. De rest mag daar van alles van vinden, maar heeft daar niks over te zeggen.

Wat jullie besluiten moet je zelf weten. Ik vind het zelf wel een leuke traditie. En iedereen moet toch zelf weten hoe hij/zij zijn verjaardag viert? Zo ook Sinterklaas, dat hoef je meestal echt niet uit te leggen. Ik vind het eerlijk gezegd dan wel weer gek dat je zegt dat Sinterklaas geen geld heeft voor cadeautjes. Ik zou óf de hele traditie meespelen, óf eerlijk zijn en zeggen dat het allemaal niet echt is (met de gigantische waarschuwing dat ze dat niet tegen andere kinderen mag vertellen).

"Sinterklaas heeft geen geld. Daarom kopen wij het voor je."

Met deze leugen doe je alsnog alsof de beste man echt bestaat. Hij is alleen te blut om jullie cadeaus te geven. AAAAALLE andere cadeaus in Nederland kan hij wel betalen, maar net die van jullie niet. 

Je dochter van bijna drie merkt dat jij alle cadeautjes koopt? Dat doe je toch zelf? Op die leeftijd kun je dat prima verborgen houden.
Ik snap weinig van je verhaal.

Ik snap niet heel veel van het probleem eigenlijk. Wat bedoel je met deze zin? “Hierdoor vieren wij meer een familie rond 5-12”. Wat is een familie vieren? En wie heeft er grote en dure cadeaus weg op de eigen verjaardag? En je wil niet liegen tegen je kind, maar doet het toch? Zeg dan gewoon dat Sinterklaas niet bestaat, hoef je ook niet te liegen over een man die niet bestaat en blut is.

ik begrijp je vraag eigenlijk ook niet zo?!

kun je het wat helderder uitleggen misschien? Wanneer is je kind bijv echt jarig icm sinterklaas 5 dec? Dit valt toch prima te verantwoorden richting kind lijkt mij of is zij op 5 dec jarig?

Je hangt nu net zo goed een verhaal op als andere ouders, het enige wat je eerlijk vertelt is dat jij de cadeautjes koopt, maar verder vertel je wel dat Sinterklaas echt bestaat en dat hij blut is: hij heeft dus wel de intentie om ze zelf te kopen. Als je eerlijk wil zijn, zou ik om te beginnen al niet doen alsof Sinterklaas echt is.

Ze is pas drie, ik zou het gewoon in het midden laten. Niet te veel de nadruk leggen op de personages rondom het Sinterklaasfeest, maar gewoon op een gezellige avond, lekkers en cadeautjes. Als ze vragen gaat stellen kan je altijd nog met een uitleg komen die op dat moment bij haar leeftijd past. Je hoeft zelf niet actief te liegen om wel Sinterklaas te vieren.

Kersje schreef op 05-10-2024 om 17:18:

ik begrijp je vraag eigenlijk ook niet zo?!

kun je het wat helderder uitleggen misschien? Wanneer is je kind bijv echt jarig icm sinterklaas 5 dec? Dit valt toch prima te verantwoorden richting kind lijkt mij of is zij op 5 dec jarig?

Zoals ik het lees, is iedereen rond kerst jarig. Daarom willen ze het familie-cadeautjesfeest met Sinterklaas vieren. TO vindt het raar dat iemand/Sinterklaas cadeautjes geeft als hij jarig is dus zegt ze tegen kind dat Sinterklaas blut is.

Ik kan me niet voorstellen dat je kind al doorheeft dat je cadeautjes voor Sinterklaas koopt, als jij daar niets over zegt. Je hoeft dit natuurlijk niet te doen waar ze bij is. En liegen dat Sint blut is, vind ik wel een heel vreemde redenering. Ook verwarrend als kind overal tegenkomt, opvang/peuterspeelzaal etc, dat Sinterklaas voor de cadeautjes zorgt. Ik vind je wel moeilijk doen, of je speelt het verhaal mee en de cadeautjes komen van Sint, of je vertelt dat Sinterklaas niet (meer) bestaat en dat jullie de cadeautjes kopen.

Kinderen denken magisch. Uitleggen volgens jouw logica is onnodig. Ze leggen het verband niet met jouw aankopen. Zeker niet op die leeftijd.

Als dank voor al die kadootjes krijgt het paard een wortel en Sint en Piet een mooie tekening.

Sinterklaas is ook nog eens jarig op 6 december en niet op 5. Dus hoef past dat dan in je redenering? Ik kan het niet zo goed volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.