Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eerlijkheid over sinterklaas.

Peiling

Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?

Maximaal 3 antwoorden.

93 stemmen
83%
11%
6%

Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 10:10:

[..]

Ja maar dan is het feest met geloof dus tot 5 jaar ofzo. Ik vind dat jammer omdat ik het onnodig vind. Het kan voorkomen worden.

Maar 5-6 is toch een prima leeftijd om van je geloof te vallen?

oIk weet nog dat we in groep 3 (dus 6 jaar) bij Sinterklaas op bezoek gingen op school. Maar in onze klas geloofde niemand meer echt in Sinterklaas en het was niet zo dat het verteld was. En dan nog op die leeftijd vonden we het nog steeds reuze spannend op naar Sinterklaas te gaan, ook al wisten we dat het niet echt was. 

Ik denk dat nu het toneelstuk wel heel uitgebreid is geworden, waardoor het allemaal gewoon veel te ingewikkeld wordt.

Zusterclivia schreef op 09-10-2024 om 14:58:

Ik denk dat nu het toneelstuk wel heel uitgebreid is geworden, waardoor het allemaal gewoon veel te ingewikkeld wordt.

Dat idee heb ik ook wel. Ik ben helemaal voor Sinterklaas met gedichten en surprises en vooruit, de intocht. Maar het is zo uitgebreid en groot geworden met sinterklaasjournaal en overal evenementen en dat sommige kinderen wel 4,5,6 keer een sinterklaasviering voor hun kiezen krijgen (op werk van papa en mama, school, sport, thuis...). Dat is gewoon wel erg veel en erg ingewikkeld.

Ginevra schreef op 09-10-2024 om 15:19:

[..]

Dat idee heb ik ook wel. Ik ben helemaal voor Sinterklaas met gedichten en surprises en vooruit, de intocht. Maar het is zo uitgebreid en groot geworden met sinterklaasjournaal en overal evenementen en dat sommige kinderen wel 4,5,6 keer een sinterklaasviering voor hun kiezen krijgen (op werk van papa en mama, school, sport, thuis...). Dat is gewoon wel erg veel en erg ingewikkeld.

Daar moet je ouder dan ook gewoon niet aan meedoen.

Zusterclivia schreef op 09-10-2024 om 14:58:

[..]

Maar 5-6 is toch een prima leeftijd om van je geloof te vallen?

oIk weet nog dat we in groep 3 (dus 6 jaar) bij Sinterklaas op bezoek gingen op school. Maar in onze klas geloofde niemand meer echt in Sinterklaas en het was niet zo dat het verteld was. En dan nog op die leeftijd vonden we het nog steeds reuze spannend op naar Sinterklaas te gaan, ook al wisten we dat het niet echt was.

Ik vind dat echt vroeg hoor, dat bijna niemand meer in sinterklaas geloofde. Groep 3 gaat het juist echt pieken, is mijn beleving.

RaSa schreef op 09-10-2024 om 11:24:

[..]

Volgens mij valt dat allemaal best mee. Een roetveeg hoeft ook geen enkele veeg te zijn. Gewoon flink vies maken, pruik op, pietenpak aan en je komt een heel eind met onherkenbaar worden. Ook met de traditionele pieten wist ik we wel te vertellen wie er onder de smick zat toen ik eenmaal oud genoeg was.

Zelf vond ik het vorig jaar veel gekker dat er opeens traditioneel gesmickte pieten binnen kwamen. Zo kennen mijn kinderen ze helemaal niet.

Ik denk dat gewoon diep zonnebruin leuk zou zijn. Ze komen uit Spanje dus daar kan je best een kleurtje opdoen. Dat bleke met vlekken vind ik best raar.

rionyriony schreef op 09-10-2024 om 20:32:

[..]

Ik denk dat gewoon diep zonnebruin leuk zou zijn. Ze komen uit Spanje dus daar kan je best een kleurtje opdoen. Dat bleke met vlekken vind ik best raar.

Huh? 

Die (roet) vegen komen toch van het kruipen door de schoorsteen?  Wat heeft “diep zonnebruin” daar dan mee te maken? Daar wilden we juist vanaf; die associatie met huidskleur.

[..]

Sinterklaas idem? 

[..]

Sinterklaas idem? 

Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 10:10:

[..]

Ja maar dan is het feest met geloof dus tot 5 jaar ofzo. Ik vind dat jammer omdat ik het onnodig vind. Het kan voorkomen worden.

Nee joh, mijn dochter is 9 en van de zomer heb ik verteld dat Sinterklaas niet echt is. In haar groep 6 zijn er veel kinderen voor wie dit het eerste jaar is waarbij ze niet meer geloven in groep 5 geloofde nog ruim de helft van de kinderen uit haar groep. Ook al deden ze al surprise in de klas. Dat staat ook al los van het geloof. Mijn dochter denkt dat haar vriendin nog gelooft. Ze heeft dat niet gevraagd maar dacht dat door de manier waarop vriendin er vorige week over praatte. 

Mijn kinderen zijn opgegroeid met roetveegpieten. Bij de intocht in het dorp zijn een aantal pieten die bekend kunnen zijn voor de kinderen maar over het algemeen zien de gelovige kinderen dat niet. Pruik op, flink wat roetvegen en niks aan de hand. Kinderen die geloven zijn ook niet bezig met kijken of ze iemand herkennen. Of piet misschien een buurvrouw is. Dochter van een vriendin herkende vorig jaar haar dansjuf. Was even verbaasd. Mijn vriendin dacht dat het nu over was met het geloof maar ze geloofde gewoon nog. Ze geloofde alleen dat Sinterklaas en pieten in ons dorp nep waren en op televisie echt..

Vorig jaar zag mijn dochter oude foto's van mij vroeger met echt zwarte pieten. Ook zag ze een keer een filmpje met zwarte pieten in Sesamstraat uit 'mijn' tijd. Ze vond dat echt heel raar, waarom waren die pieten zo zwart? Eerlijk gezegd vond ik het er ook vreemd uitzien. Ben zelf inmiddels ook helemaal gewend aan de roetveegpieten.

yette schreef op 09-10-2024 om 21:00:

[..]

Sinterklaas idem?

Nee dus, want Sinterklaas zelf verlaagt zich niet door door de schoorsteen te kruipen, daar heeft hij zijn personeel voor. En daar, samen met het quasi negroïde uiterlijk, zit mijns inziens meer het probleem met zwarte piet dan de zwarte kleur op zich. De zwarte kleur zie je ook in andere voorchristelijke tradities rondom midwinterfeesten en heeft met dood en duisternis te maken, niet met etniciteit van de helpers. Diep zonnebruin lijkt me echt ook een slecht idee..... Dat roept ook weer associaties op met luxe zonvakanties (eigenlijk ook weer achterhaald) en dergelijke. 

Dat het één opperklaas is en een hele hoop ondergeschikte naamloze pieten maakt ook uit. Als de mythe zou bestaan uit meerdere klazen en pieten zou er ook minder discussie zijn. Dat je het  in plaats van de heilige Sinterklaas kunt hebben over 'een klaas' net als een piet. Zo was het heel vroeger ook namelijk (en op de eilanden nog steeds). 

Afgezien van dat ik zelf dol ben op dingen van vroeger, zou je volgens mij de rechtse xenofobe meute ook mee kunnen krijgen in een transitie van het feestje, zonder dat mensen vinden dat de traditie verpest wordt en racistisch hoeven doen. 

Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 09:48:

[..]

Ik vind het gewoon zonde en niet nodig als een peuter of kleuter er al achter komt door zo een onnodige manier. Daar hadden ze beter over na moeten denken. De pieten donkerpaars te maken door de purplelepepernotenritus zonder medicijn. Dit staat los van of het daarna nog leuk id.

Wat een onzin. 

Er zijn kleuterjuffen die zich voor het oog van de klas verkleden als Sint en zodra ze in vol ornaat daar staat dan IS het Sint. En waar is juf nou? Heeft juf Sint gewoon gemist.

Ik heb jaren in groep 4 Engelse les gegeven als mijn Engelse tante. Die sprak enkel Engels. Klas uit. Sjaal om. Hoedje op. Bril op m'n neus en juf was ff weg. Dat je aan het eind van het jaar kinderen hoort zeggen dat tante wel heel erg op juf lijkt en ze het daarna komen vragen. 

De vader van mijn beste vriend speelde vroeger Sint op school. Zelfs vriend zelf had niks door toen hij bij Sint/vader op schoot zat. 

Fantasie en ergens in mee willen gaan doet zoveel met een kind. Ik lees hierin toch echt de teleurstelling van ouders. 

LydiaDietz schreef op 11-10-2024 om 12:46:

[..]

Wat een onzin.

Er zijn kleuterjuffen die zich voor het oog van de klas verkleden als Sint en zodra ze in vol ornaat daar staat dan IS het Sint. En waar is juf nou? Heeft juf Sint gewoon gemist.

Ik heb jaren in groep 4 Engelse les gegeven als mijn Engelse tante. Die sprak enkel Engels. Klas uit. Sjaal om. Hoedje op. Bril op m'n neus en juf was ff weg. Dat je aan het eind van het jaar kinderen hoort zeggen dat tante wel heel erg op juf lijkt en ze het daarna komen vragen.

De vader van mijn beste vriend speelde vroeger Sint op school. Zelfs vriend zelf had niks door toen hij bij Sint/vader op schoot zat.

Fantasie en ergens in mee willen gaan doet zoveel met een kind. Ik lees hierin toch echt de teleurstelling van ouders.

Dat geloof ik ook wel. Ik heb ook de indruk dat het vaker voorkomt dat kinderen die al jong van geloof vallen vaker wonen bij ouders die zelf niet zoveel zin hebben in het gedoe rond Sinterklaas. 

Geweldig dat het in groep 4 nog lukt om de kinderen te laten geloven in die Engelse tante! 

Mijn oudste heeft t/m groep 3 geloofd maar wel altijd met veel vragen omdat ze het in haar hoofd niet rondkreeg. Ze is nogal een denkertje. Die vragen legde ze vervolgens tijdelijk naast zich neer omdat iedereen zo meegaat in het verhaal. En daarna begonnen ze weer. Dus uiteindelijk antwoord gegeven op haar vragen toen we er niet meer onderuit konden én we haar oud genoeg achtten om het geheim te kunnen bewaren.

Roetveegpieten maakten hierbij niet uit. Ze weet niet beter. Wel dat de Sint hier in de buurt er anders uitziet dan die op tv.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.